راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رویداد بزرگ لندتک ایران می‌تواند صدای وحدت صنفی این صنعت باشد

سید مجتبی بنی‌طبا، رئیس هیئت‌مدیره «مانیسا» از دلایل حضور این شرکت در رویداد لندتک ایران گفت

«مانیسا»، پلتفرم خدمات مالی خرد و یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه مالی اعتماد، از حامیان رویداد بزرگ لندتک ایران است.

در آستانه برگزاری رویداد بزرگ لندتک ایران، گفت‌وگویی با سید مجتبی بنی‌طبا، رئیس هیئت‌مدیره مانیسا داشتیم. بنی‌طبا هدف این شرکت از حضور در رویداد لندتک ایران را معرفی خدمات مانیسا به کاربران اعلام کرد و هدف دیگر مانیسا را مشارکت در مباحثی دانست که درباره لندتک در این رویداد مطرح می‌شود.

او با اشاره به ضرورت برگزاری رویدادهایی با محوریت لندتک، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای چنین رویدادهایی را رسیدن به وحدت نظر برای درخواست‌های صنفی این صنعت از رگولاتوری اعلام کرد.


تأمین مالی بزرگ‌ترین چالش مانیسا در سال گذشته بود


سید مجتبی بنی‌طبا درباره هدف مانیسا از حضور در رویداد لندتک ایران گفت: «یکی از اهداف ما این است که فعالیت‌ها و امکانات حوزه کاری‌مان را به عموم مردم و علاقه‌مندان به فناوری‌های لندتک و فین‌تک معرفی کنیم. بر این اساس می‌خواستیم راهی را پوشش دهیم که ما را به این هدف برساند. با صحبت‌هایی که انجام شد، مانیسا تصمیم گرفت یکی از حامیان رویداد لندتک ایران باشد تا هم مجموعه مانیسا و خدمات آن را معرفی کنیم و هم در مباحثی که در رویداد درباره فین‌تک و لندتک مطرح می‌شود مشارکت داشته باشیم.»

صنعت لندتک مانند دیگر فناوری‌های نوین دچار چالش‌های بسیاری بوده است. بنی‌طبا درباره چالش‌های این حوزه و روند پیشرفت آن از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ تا به امروز گفت: «چالش لازمه پیشرفت هر کسب‌وکاری است. در این حوزه هم مانند دیگر حوزه‌های اقتصادی چالش‌های بسیاری هست، اما مانیسا چالش‌های موجود را فرصت‌هایی می‌بیند تا امکانات لازم مردم را در اختیار آنها قرار دهیم.»

رئیس هیئت‌مدیره مانیسا درباره مهم‌ترین چالش این شرکت در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ گفت: «مهم‌ترین چالشی که در شش ماه اخیر توجه مانیسا را به خود معطوف کرده، مشکل تأمین مالی است که کل اکوسیستم لندتک‌ها نیز با آن مواجه است. همچنین ناهمسان‌سازی آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل لندتک‌ها با بانک مرکزی، مشکل‌زا بوده که البته فعالان در انجمن‌های مختلف در این‌باره اقداماتی با هماهنگی بانک مرکزی داشته‌اند. مسئله اخیر یکی از چالش‌های اصلی مانیسا بوده است.»

بنی‌طبا ادامه داد: «چالش دیگر خطرپذیری و وصول مطالبات و اعتبارسنجی است. وقتی به حوزه‌های نوآورانه و فناوری وارد می‌شوید، هر روز با مسائل و مشکلاتی روبه‌رو هستید. برای مثال هنگامی که طرح تازه‌ای ارائه می‌شود تا زمان اجرای آن موانع متعددی وجود دارد.»

او در ادامه گفت‌وگو از مهم‌ترین مباحثی که باید در رویداد لندتک ایران مطرح شود گفت. به عقیده بنی‌طبا، ایجاد وحدت نظر برای بیان خواسته‌های فعالان این صنعت یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید در این رویداد به آن پرداخت.


دستاورد رویداد لندتک ایران باید وحدت صنفی باشد


بنی‌طبا درباره دستاوردهای رویداد لندتک ایران گفت: «مشکل ما در هر تشکل اقتصادی و صنفی این است که فعالان قدرتمند آن حوزه انجمن خود را ندارند که بتوانند حرف‌های خود را در آن یکی کرده یا از نظراتشان دفاع کنند. گاهی نظر یا خواسته‌ای وجود دارد، اما قدرتی نیست که از آن دفاع کند. بزرگ‌ترین رسالت این رویداد باید این باشد که وحدت نظر بین فعالان این حوزه ایجاد کند و آنها بتوانند مطالبات قانونی خود را که در اصل دغدغه مصرف‌کنندگان خدمات لندتک است به گوش تصمیم‌گیران برسانند.»

او اضافه کرد: «باید بتوانیم در این راه حرکت کنیم و به کسب‌وکارهای دیگر نشان دهیم که رقیب آنها نیستیم، بلکه برای برداشتن بار قسمتی از کار آنها که درباره اعتباردهی به شهروندان است کمک می‌کنیم. در این حالت می‌توانیم به فهم مشترکی با دستگاه‌هایی برسیم که گمان می‌کنند منافع مشترکی با ما ندارند و در نهایت نتیجه مفیدی از این رویداد خواهیم گرفت.»


لندتک ضرورت زندگی شهروندان است


بنی‌طبا درباره ضرورت وجود صنعت لندتک و نیز ضرورت برگزاری رویدادهایی همچون رویداد لندتک ایران گفت: «حوزه‌های لندتک و فین‌تک اکنون جزو نیازهای ضروری افراد جامعه‌اند. در جامعه ایران که متشکل از حدود ۹۰ میلیون نفر است، نبود این دو فناوری، ضد ارزش است. همچنین دغدغه‌های این جامعه بسیار زیاد است و اگر بخواهیم با روش‌های سنتی به آن خدمات بدهیم به کرامت انسانی آنها احترام نگذاشته‌ایم.»

او ادامه داد: «از آنجا که اکنون مردم برای دوری از پراکندگی و کاغذبازی و شلوغی به خدمات آنلاین روی آورده‌اند، در حوزه‌های مختلف کاری، افراد به این فکر کردند که چگونه می‌توانند به بهترین شکل ممکن، خدمات آنلاین ارائه دهند. این موضوع در حوزه اعتباردهی دغدغه اصلی لندتک‌هاست. اکنون هم وقت شهروندان محدود است و هم نیازها و عرضه‌ها در حوزه‌های مختلف متعدد است. در این میان باید یک گزینه مالی در اختیار شهروندان قرار داد.»

بنی‌طبا در پایان گفت: «تاکنون بانک‌ها به شکل سنتی گزینه‌های مالی را در اختیار شهروندان قرار می‌دادند، اما متناسب با رشد جمعیت و پیشرفت فناوری و تولید، شاهد ارتقای خدمات بانکی سنتی نیستیم؛ به همین دلیل لندتک‌ها بخشی از خدمات مالی را پوشش می‌دهند که بانک آنها را پوشش نمی‌دهد. البته طبق آمار حدود 1 درصد کل اعتبار پرداختی سیستم‌های بانکی در کل کشور در حوزه بانکداری خرد حضور دارد که امیدوارم با ارائه خدمات در حوزه لندتک‌ها، میزان ارائه خدمات در این حوزه به حدود 10 درصد برسد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.