راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

براساس آخرین گزارش نیلسون‌ ریپورت؛ ایران بزرگ‌ترین بازار کارت بانکی در منطقه است

نشریه نیلسون ریپورت به‌عنوان نشریه تخصصی بین‌المللی پرداخت الکترونیک در شماره 1266 خود، گزارشی درباره عملکرد شرکت‌‏های مالی بر اساس میزان تراکنش در سال 2023 منتشر کرده و وضعیت شبکه پراخت و شرکت‌های ایرانی در خاورمیانه را با توجه به عدم‌دسترسی موسسات مالی ایرانی به دو سرویس محبوب پرداخت بین‌المللی یعنی ویزا کارت و مستر کارت، ارزیابی کرده است.

براساس گزارش نیلسون ریپورت، کارت‌های داخلی ایرانی در بین کارت‌های داخلی کشورهای خاورمیانه و آفریقا بیشترین تراکنش را دارند و ایران بزرگ‌ترین بازار کارت بانکی در کل منطقه است. صدرنشیتی ایران در منطقه طی چندین سال متوالی حفظ شده است.


بررسی عملکرد 36 مؤسسه مالی در خاورمیانه و آفریقا


«نیلسون ریپورت» در تازه‌‏ترین شماره خود عملکرد 36 مؤسسه مالی را از جهت میزان تراکنش کارت‌های بانکی در سال 2023 مورد بررسی و ارزیابی قرار داده است. ایران در این فهرست به عنوان مهم‌ترین کشور منطقه خاورمیانه و افریقا از نظر حجم تراکنش معرفی شده، اما تاکید شده این برتری در منطقه در حالی به دست آمده که این کشور هیچ دسترسی به دو سرویس محبوب پرداخت بین‌المللی از جمله ویزا کارت و مستر کارت که موضوع اصلی این گزارش هستند ندارد.

نیلسون ریپورت یکی از منابع و مراجع معتبر رصد و پایش صنعت پرداخت جهان است. این نشریه به طور ماهانه وضعیت بیش از دوهزار مؤسسه مالی و مشاغل مرتبط با صنعت پرداخت و کارت‏‌های اعتباری را در سراسر جهان به‌دقت ارزیابی می‌‏کند.

در گزارش نیسلون ریپورت به بررسی و عملکرد شرکت‌‏های مالی بر اساس میزان تراکنش در سال 2023 پرداخته شده، فهرست شرکت تجاری برتر جهان و خاورمیانه در حوزه پرداخت را منتشر کرده است. مجموع تراکنش این شرکت‌‏ها در خاورمیانه 341.81 میلیارد اعلام شده که نسبت به سال گذشته خود رشد 15 درصدی را تجربه کرده است.


براساس گزارش نیلسون ریپورت؛ ایران سرآمد تراکنش‌های داخلی در خاورمیانه


بخشی از گزارش نیلسون ریپورت به وضعیت تراکنش‌های داخلی در خاورمیانه پرداخته است. در این بخش گفته شده ایران در منطقه سرآمد است و شرکت پرداخت الکترونیک سامان از این میزان تراکنش انجام‌شده، سهم بیش از 9798.1 میلیاردی داشته و توانست جایگاه نخست بین شرکت‌های ایرانی را در حوزه کسب کند.

این شماره مجله گفته کارت‌های بانکی داخلی ایران از جمله برندهایی مانند به پرداخت ملت، سامان، ای پی، پارسیان، امید پی، پاسارگاد، آسان پرداخت پرشین، کارت اعتباری کیش و سداد، بیشترین سلطه را در بازار داخلی منطقه خاورمیانه از نظر تعداد تراکنش داشته‌اند. همه این کارت‌های بانکی هم تحت پوشش شبکه شاپرک بانک مرکزی ایران فعالیت می‌کنند.


ایران؛ بزرگ‌ترین بازار کارت‌بانکی در خاورمیانه و آفریقا


البته گزارش نیلسون ریپورت به برخی برندهای داخلی در نیجریه از جمله برند «وروه» یا برند «ای باکس» و «پترو کارت» در آفریقای جنوبی، «ال امیل» و «کی نت» در کویت، «ای کش» در قطر، «آتو برنچ» در کنیا، «مادا» در عربستان، «پی پاک» در پاکستان، «مرکوری» در امارات و سی ام آی در مراکش هم به‌عنوان برندهای داخلی خاورمیانه که تراکنش‌های بالای داشتند اشاره کرده است.

بااین‌حال بر اساس گزارش نیلسون ریپورت، ایران بزرگ‌ترین بازار کارت‌بانکی در خاورمیانه و آفریقاست و این در حالی است که نه کارت‌های ویزا و نه مستر کارت هیچ دسترسی به بازار کارت‌بانکی در ایران ندارند.

در این گزارش آمده که 43.41 میلیارد تراکنش خرید کارتی در سال 2023 تنها در ایران انجام شده است که ارزش آن 2.052 هزار میلیارد دلار بوده است. این گزارش می‌گوید رقم تراکنش‌های بانکی ایران از طریق کارت‌ها 18.4 درصد نسبت به سال 2022 افزایش پیدا کرده است.

به طور طبیعی ایران جایی در جدول مجله نیلسون که میزان تراکنش‌های ویزاکارت و مسترکارت در خاورمیانه و آفریقا را رده‌بندی کرده است ندارد. اما در انتهای این جدول، بخشی تحت عنوان «کارت‌های دیگر» در نظر گرفته شده که کارت‌های بانکی ایرانی در آن رده‌بندی ‌شده‌اند.


پرداخت الکترونیک سامان در صدر شرکت‌های پرداخت داخلی


بر اساس گزارش نیلسون ریپورت، شرکت پرداخت الکترونیک سامان با 9.7 میلیارد تراکنش در صدر شرکت‌های پرداخت داخلی ایران و شرکت‌های پرداخت داخلی منطقه خاورمیانه و آفریقا قرار گرفته و به دنبال آن شرکت به پرداخت ملت با 8.8 میلیارد تراکنش، شرکت تجارت الکترونیک پارسیان با 6.7 میلیارد تراکنش، شرکت فراپردازان آروند امید (امیدپی) با 5.1 میلیارد تراکنش، پرداخت الکترونیک پاسارگاد با 4.5 میلیارد تراکنش، آسان پرداخت پرشین با 3.5 میلیارد تراکنش، ایران کیش با 3.2 میلیارد تراکنش و سداد با 1.5 میلیارد تراکنش در جدول رده‌بندی پر تراکنش‌ترین کارت‌های بانکی داخلی منطقه قرار گرفته‌اند.

همان‌طور که در تصویر بالا ملاحظه می‌کنید، سهم دیگر شرکت‌های پرداخت داخلی در کشورهای خاورمیانه و آفریقا در مجموع 1.07 میلیارد تراکنش از مجموع 44.48 میلیارد تراکنش کارت‌های داخلی در این منطقه است که کارت ریاظ بانک با 446.8 میلیون تراکنش موفق شده بیشترین تراکنش را در بین دیگر شرکت‌های پرداخت در سال 2023 داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.