راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فعالان حوزه ICT: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات باید اولویت‌های محدود و استقامت نامحدود داشته باشد

نشست تخصصی صاحب‌نظران با کاندیداهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به همت گروه طیف عصر دوم مردادماه در هتل ارم برگزار شد و پیمایش کارنگ از مطالبات فعالان اقتصاد دیجیتال از رئیس‌جمهور نهم و دولت چهاردهم نیز در این جلسه ارائه شد.

به گزارش راه‌پرداخت، در نشست تخصصی صاحب‌نظران با کاندیداهای وزارت ارتباطات و فناوری به مسائل پیش‌رو و اولویت‌های وزارت ICT در دولت چهاردهم پرداخته شد.

فرزین فردیس، عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این که باید یک یا دو اولویت را در نظر گرفت، بیان کرد: «نمی‌توان به همه اولویت‌ها رسید. سؤال اینجاست که از میان این هفت نفر کدام شجاعت کافی را دارد؟ کدام یک جای بهبود دارد؟ پس از انتخاب وزیر چگونه باید از او مطالبه کنیم؟»

او افزود: «پس از انتخاب وزیر ارتباطات، نه‌تنها باید به او کمک کرد؛ بلکه باید به مطالبه‌گری از او پرداخت.»


تمام کاندیداها دولتی یا خصولتی هستند


در ادامه سهیل مظلوم، عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و یکی از اعضای کارگروه انتخاب کاندیداهای وزارت ICT در خصوص نحوه انتخاب کاندیداهای نهایی توضیحاتی داد. به گفته او، در ابتدا لیست ۶۳ نفره‌ای از افرادی که رزومه داده بودند و افرادی که توسط سازمان‌ها و نهادها معرفی شده بودند، وجود داشت. لزوماً تمام این لیست از نامزدی خود خبر نداشتند.

مظلوم افزود: «درنهایت به فهرست ۲۰ نفره‌ای رسیدیم که ۴ نفر از آنها تمایلی به شرکت در این امر نداشتند. در جلسه بعدی، هر یک از این ۱۶ نفر معرفی شدند تا رای‌گیری و در فرم ستاد امتیازدهی شوند. در این فرم حداقل ۲۰ پارامتر وجود داشت که برخی از آنها توصیفی بودند.»

طبق گفته او، در این مرحله کارها به‌شدت پیچیده بود، به‌نحوی‌که گاهی اوقات متوجه می‌شدیم که در حق برخی از کاندیداها در امتیازدهی اجحاف شده بنابراین به نمره‌شان اضافه می‌کردیم. در رأی‌گیری نهایی ۱۷ نفر از اعضای کارگروه حضور داشتند و تقریباً همه افراد از ظرفیت گزینش خود استفاده کردند.

مظلوم در پاسخ به پرسش خبرنگار راه‌پرداخت مبنی بر این که رأی‌گیری برای ۸ نفر نهایی کاندیداهای وزارت ICT چگونه انجام شد، بیان کرد: «۳ بار رأی‌گیری و یک‌بار تکمیل فرم انجام شد تا به فهرست نهایی برسیم. در راند آخر باید ۷ نفر را معرفی می‌کردیم که چون ۳ نفر آخر رأی مساوی داشتند، ۸ نفر اعلام شدند.»

به گفته او، تمامی کاندیداهای وزارت ICT از بخش دولتی یا خصولتی هستند.

عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با تأکید بر این که نمی‌توان به تمام اولویت‌ها رسید و باید روی چند اولویت متمرکز شد، بیان کرد: «یک سری از قوانین دست‌وپاگیر هستند. وزیر باید مولدسای کند. وزیر می‌تواند بسیاری از مسائل را واگذار کند. کاری که باید وزیر کند این است که هیچ کاری نکند، یعنی تمام سرویس‌ها را از بخش خصوصی بگیرد. در این حالت تمام سوءمدیریت‌ها حل می‌شود و هزینه دولت نیز کاهش می‌یابد.»

او انباشت دانش را مهم‌ترین مسئله در حوزه ICT دانست و گفت: «درصورتی‌که زمینه برای انباشت دانش در این بخش مهیا شود، حتی درصورتی‌که وزیر عوض شود نیز انباشت دانش در بخش خصوصی باقی می‌ماند.»


ویژگی‌های وزیر ICT


اخوان با اشاره به این که وزیر نیز مانند رئیس‌جمهور قدرت بهبود حداقلی و تخریب حداکثری را دارد، بیان کرد: «از وزیر ICT انتظار داریم که رویکرد تکنیکال داشته باشد؛ چراکه تضاد منافع در این حوزه بسیار است. وزیر ارتباطات به‌جای این عملیاتی باشد باید سیاست‌گذار باشد، این وزیر باید رگوله کند، مخابرات را غیرامنیتی کند.»


مطالبات از وزیر ارتباطات آینده


مهرداد میراسماعیلی، مدیرعامل ارگ تلکام عنوان کرد که اقتصاد این صنعت کوچک شده است. خواسته من از وزیر ارتباطات این است که شفافیت به‌خصوص در ارائه آمار داشته باشد. اگر اقتصاد این صنعت درست نشود هیچ کاری نمی‌توان کرد.

به گفته پویا پیرحسینلو، مدیرعامل آروان کلاد و عضو انجمن تجارت الکترونیک، هیچ خواسته‌ای به جز افزایش کیفیت اینترنت از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نداریم. باید با تحریم، فیلترینگ و انحصار در حوزه ICT مقابله کرد تا کیفیت اینترنت افزایش پیدا کند. وزیر ارتباطات باید خواسته‌های محدود و استقامت نامحدود داشته باشد.

علیرضا صیدی، مدیرعامل مبین‌نت، در ادامه بر بعد حاکمیتی وزیر ارتباطات تأکید کرد و گفت: «وزیر ICT باید برش داشته باشد و از منافع حوزه دفاع کند. او اقتصاد صنعت را بزرگ‌ترین چالش وزیر ارتباطات دانست.

مهدی روحانی‌نژاد معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز در ادامه بیان کرد: «در بخش خصوص آرزو زیاد است؛ اما یک مدیر دولتی تنها می‌تواند روی دو تا سه مورد تمرکز کند تا موفق شود.

سادینا آبایی، رئیس کمیسیون فاوا اتاق ایران، در این نشست عنوان کرد: «حال خوب در حوزه ICT با رفع فیلترینگ ایجاد می‌شود. وزیر نقش کلیدی در روابط بین مردم و رئیس‌جمهور را دارد.

داوود ادیب، رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران و یکی دیگر از اعضای کارگروه انتخاب کاندیداهای وزارت ارتباطات اظهار کرد: «۶ مطالبه کلی از وزیر ارتباطات داریم که شامل رفع محدودیت‌های اینترنت، توسعه زیرساخت‌های مخابرات با مولدسازی، صادرات محصولات فناورانه با دیپلماسی سیاسی، توجه به شرکت مخابرات ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین اپراتور منطقه و تشکیل ستاد حمایت از فری لنسینگ در وزارت ارتباطات اشاره کرد.»

باقر صمدی، مدیرعامل آپ در این نشست با تأکید بر این که وزیر ارتباطات باید بلندقدترین وزیر در کابینه دولت باشد، بلندقد به این معنی که توانایی اجماع‌سازی در دولت و جامعه‌پذیری در میان مردم را داشته باشد.

در انتهای این نشست، مرضیه امیری، دبیر راه‌پرداخت مطالبات اکوسیستم اقتصاد دیجیتال از رئیس‌جمهور نهم و دولت چهاردم را ارائه کرد. براساس این گزارش، مطالبات مهم اکوسیستم استارتاپی و نوآوری از رئیس‌جمهور نهم و دولت چهاردهم شامل ۷ بخش می‌شود: دسترسی به اینترنت آزاد و رفع فیلترینگ، بهبود و محدودسازی سیاست‌گذاری،‌ بهبود فضای کسب‌وکار، رفع تحریم‌ها و توسعه بازار بین‌المللی، توجه به مهاجرت نیروی انسانی اکوسیستم، رفع نگاه امنیتی به پلتفرم‌ها و سایر مطالبات (از جمله مبارزه با قاچاق، تقویت تجارت الکترونیکی رسمی، محدودسازی قیمت‌گذاری دستوری، عدم رقابت دولتی‌ها و خصولتی‌ها با بخش خصوصی).

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.