راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نحوه استعلام اعتبارسنجی بدون کسر امتیاز

آیا استعلام اعتبارسنجی باعث کاهش رتبه می‌شود؟ این روزها وقتی برای دریافت وام و تسهیلات به بانک‌ها یا صندوق‌های قرض‌الحسنه مراجعه می‌کنیم، یکی از شروط دریافت وام رتبه اعتبارسنجی بالا است. حتی گاها رتبه اعتبارسنجی بالا جایگزین ضامن نیز می‌شود. بنابراین باتوجه‌ به اهمیت بالای اعتبارسنجی، تمام افراد در تلاش هستند که رتبه اعتبارسنجی‌شان کاهش نیابد. به همین منظور افراد باید بدانند چه دلایلی باعث کاهش و افزایش رتبه اعتبارسنجی می‌شود. در این گزارش به دلایل افزایش و کاهش رتبه اعتبارسنجی می پردازیم.


اعتبارسنجی چیست؟


به گزارش روابط عمومی ساد۲۴، اعتبارسنجی، میزان اعتبار فرد در انجام تهعدات مالی او را نشان می‌دهد.  از این تعهدات می‌توان به نداشتن چک برگشتی، پرداخت به موقع اقساط، نداشتن چند وام فعال، عدم بدهی مالیاتی و غیره اشاره کرد.

شایان ‌ذکر است که سابقه فرد از سوی بانک‌ها، موسسات مالی و غیره در قالب یک رتبه تعیین می‌شود.

این رتبه عددی بین 0 تا 900 است و هر چه این عدد به 900 نزدیک‌تر باشد فرد از سابقه مالی بهتری برخوردار است. 

بنابراین اگر قصد استعلام اعتبارسنجی بدون کسر امتیاز را دارید می‌توانید روی دکمه زیر کلیک کنید:


جزئیات رتبه اعتبارسنجی را بهتر بشناسید


در جدول پایین میزان ریسک، حد پایین امتیاز و حد بالای امتیاز اعتبارسنجی تعیین شده است.

حد بالای امتیازحد پایین امتیازدرجه ریسکریسک
۹۰۰۶۸۰A1خیلی پایین
۶۷۹۶۶۰A2خیلی پایین
۶۵۹۶۴۰A3خیلی پایین
۶۳۹۶۲۰B1پایین
۶۱۹۶۰۰B2پایین
۵۹۹۵۸۰B3پایین
۵۷۹۵۶۰C1متوسط
۵۵۹۵۴۰C2متوسط
۵۳۹۵۲۰C3متوسط
۵۱۹۵۰۰D1بالا
۴۹۹۴۸۰D2بالا
۴۷۹۴۶۰D3بالا
۴۵۹۴۴۰E1خیلی بالا
۴۳۹۴۲۰E2خیلی بالا
۴۱۹۰E3خیلی بالا

دلایل کاهش رتبه اعتبارسنجی چیست؟


از دلایل کاهش رتبه اعتباری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم پرداخت اقساط وام
  • دیر پرداخت اقساط وام
  • چک برگشتی
  • بدهی‌های مالیاتی
  • بدهی به ادارات
  • بدهی به بانک‌های
  • بدهی گمرکی
  • دریافت وام‌های همزمان و فعال
  • عدم پرداخت اقساط وام ضامن شده
  • استعلام رتبه اعتبارسنجی

راه‌حل افزایش رتبه اعتبارسنجی


همانطور که پیشتر توضیح دادیم دلایل متعددی برای کاهش رتبه اعتبارسنجی وجود دارد، بنابراین هریک از آن‌ها راه‌حل ویژه خود را دارند. به عنوان مثال چنانچه رتبه اعتبارسنجی فرد به دلیل چک برگشتی کاهش یافته است فرد باید برای رفع سوء‌اثر آن اقدام کند.

اما اگر فرد اقساط معوق دارد باید اقساط عقب افتاده را پرداخت و اقساط آتی در زمان تعیین شده پرداخت کند.

چنانچه فرد بدهی مالیاتی، گمرکی و غیره دارد باید بدهی خود را به اداره مورد نظر پرداخت کند.

یا اگر فرد ضامن وامی شده که اقساط آن پرداخت نشده است از صاحب وام بخواهد تا اقساط را پرداخت کند.

اما یکی از دلایل کاهش رتبه اعتبارسنجی با سایر دلایل متفاوت است. آن هم استعلام رتبه اعتبارسنجی است! یعنی فرد به ازای هر بار استعلام اعتبارسنجی، رتبه‌اش کاهش می‌یابد. تصور کنید اگر شما بخواهید سه بار در هفته بنا به هر دلیلی اعتبارسنجی بگیرید، تا چه اندازه  از رتبه شما کاسته می‌شود. البته برای این موضوع نیز راه‌حلی وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.


چرا استعلام اعتبارسنجی باعث کاهش رتبه اعتبار سنجی می‌شود؟


پیش از اینکه به دنبال ارائه راهکار باشیم، احتمالا بپرسید علت کاهش رتبه با هر استعلام چیست؟ باید گفت که با هر استعلام اعتبارسنجی بانک مرکزی فرض را بر این می‌گذارد که فرد قصد عقد قرارداد با همان موسسه را دارد.


چگونه استعلام اعتبارسنجی بدون کسر امتیاز بگیریم؟


کاربران اگر دلیل کاهش رتبه اعتبارسنجی را برطرف کنند و منتظر رفع تاثیر آن روی رتبه خود باشند یا به دلایلی مجبور به استعلام مکرر باشند،  بهتر است برای استعلام از سامانه‌ای استفاده کنند که رتبه اعتبارسنجی را کاهش ندهد. یکی از این سامانه‌ها، سامانه ساد24 است.

در این سامانه افراد می‌توانند فقط با کدملی و تلفن همراه استعلام اعتبارسنجی بدون کسر امتیاز بگیرند.

یکی دیگر از مزایا این سامانه مشاهده سابقه استعلام است، یعنی اگر فرد در 48 ساعته گذشته استعلام اعتبارسنجی دریافت کرده باشد، می‌تواند جزئیات استعلام را مشاهده کند و نیازی به استعلام مجدد نیست.

 از مزایا دیگر این اپلیکیشن امکان چاپ نتیجه استعلام است. یعنی اگر فردی برای ارائه رتبه اعتبارسنجی خود به بانک و موسسات نیاز به نسخه کاغذی آن داشته باشد می‌تواند از این مزیت سامانه ساد24 بهرمند شود.


نگاهی به خدمات ساد24


ساد24 علاوه بر خدمت اعتبارسنجی دارای خدمات متنوعی در زمینه‌های مختلف است. از این خدمات می‌توان به خدمات مربوط به چک صیاد مانند استعلام خوش‌حسابی، استعلام ثبت چک، ثبت چک، انتقال چک، زنجیره انتقال چک، تایید و رد چک بدون نیاز به رمز پویا و اینترنت بانک اشاره کرد.

ساد24 محصولی از شرکت دانش بنیان ساینا پردازش است که دارای خدمات دیگری از جمله فهرست وام‌های بانکی، استعلام تسهیلات، محاسبه‌گر اقساط و … است؛ بنابراین علاقه‌مندان اگر قصد دریافت وام دارند می‌توانند از سوپر اپلیکیشن ساد24 استفاده کنند. همچنین در ساد24 می‌توان استعلام اعتبار معاملاتی طرف معامله خود را نیز گرفت.

منبع ساد۲۴
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.