راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس سازمان فناوری اطلاعات: تعداد تراکنش‌های دولت الکترونیک از ۲۸۶ میلیون در ابتدای دولت شهید رئیسی، با رشد ٣٢ برابری به بیش از ۹ میلیارد تراکنش رسیده است

سیتاد از سرویس استعلام مدارک تحصیلی برای مقابله با مدارک جعلی تقدیمی رونمایی کرد

سرویس استعلام مدارک تحصیلی بر بستر سیتاد (اپراتور اول گذرگاه عمومی خدمات دولت) هم‌زمان با سومین روز از برپایی بیست و هفتمین نمایشگاه الکامپ، با حضور مدیران ارشد سازمان‌ فناوری اطلاعات ایران، سازمان امور دانشجویان، شرکت سیتاد و جمعی از فعالان صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور یازدهم تیرماه رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی سیتاد، در آیین رونمایی از سرویس استعلام مدرک تحصیلی، مصطفی صالحی، سرپرست دفتر فناوری اطلاعات؛ امنیت و هوشمندسازی سازمان امور دانشجویان وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: «پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی، یکی از 27 پایگاه داده‌ای است که طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی در شهریورماه سال ۱۴۰۱ باید راه‌اندازی می‌شد. جهت انجام این مهم در 2 سال گذشته اقداماتی نظیر اتصال به دانشگاه‌ها و استخراج اطلاعات موردنیاز از قبیل وضعیت دانشجویی، تأییدیه تحصیلی، گواهی موقت و دانشنامه صورت پذیرفت و در نهایت با همکاری شرکت سیتاد (اپراتور اول گذرگاه عمومی خدمات دولت) موفق به راه‌اندازی و ارائه این سرویس بر بستر PGSB شدیم. هم اکنون این سرویس از طریق شرکت سیتاد قابل‌ارائه به متقاضیان آن خواهد بود.»

صالحی ادامه داد: «یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد استنادپذیر بودن پایگاه‌هاست که برای تحقق این موضوع سازمان امور دانشجویان از یک شناسه یکتا به نام کد صحت استفاده می‌کند. سازوکار نیز به این شکل است که پس از اعتبارسنجی مدرک تحصیلی، کد صحت تخصیص به آن داده می‌شود.»


سرویس استعلام مدارک تحصیلی چه کمکی به کشور می‌کند؟


صالحی در خصوص مزایای این سرویس نیز پاسخ داد: «امروزه نیروهای انسانی شرکت ها جز سرمایه‌ها و دارایی‌های ارزشمند آن شرکت محسوب می‌شوند و گزینش درست آنها ارزش شرکت ها را افزایش می‌دهد و در هنگام نیاز به جذب سرمایه انسانی، می‌توان از این پایگاه استفاده کرد. صحت‌سنجی مدارک تحصیلی کارکنان که از اهمیت بالایی برخوردار است، توسط این سرویس می‌تواند در اختیار شرکت‌ها و کسب‌وکارها قرار گیرد. سازمان امور دانشجویی مسئول تولید، نگهداری، پردازش داده‌ها، حفظ امنیت و اشتراک‌گذاری آن است. از سوی دیگر سیتاد نیز به‌عنوان بازوی اجرایی لایه سرویس، آن را در اختیار داشته و در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.»


ارائه خدمات پایه دولت به کسب‌و‌کارهای خصوصی با سیتاد


محمد خوانساری، معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در بخش دیگری از این رونمایی گفت: «دولت با ایجاد یک اکوسیستم، «دولت الکترونیک» را شکل داد. به این معنا که دولت عامل واسطه‌ای با نام «اپراتور گذرگاه عمومی خدمات دولت» باهدف اپراتورهای ارائه خدمات پایه دولت، به کسب‌وکارها در بخش خصوصی ایجاد کرده است.»


سیتاد؛ بازوی اجرایی دولت الکترونیک


خوانساری در خصوص اپراتوری سیتاد بیان کرد: «در سال گذشته «سیتاد» موفق به توسعه‌ سرویس‌های گذرگاه خدمات عمومی دولت شد؛ به‌طوری‌که سرویس‌هایی نظیر احراز هویت، استعلام مدارک تحصیلی، سرویس‌های ثبتی و سرویس‌های قوه قضاییه، بر بستر PGSB ارائه شد. البته این شروع راه است و توانایی گسترش و ارائه سرویس‌های دیگر نیز وجود دارد.»

او در ادامه زنجیره ارتباطات این حوزه را به تصویر کشید و گفت: «PGSB درگاه ارتباطات و خدمات مرکز ملی تبادل اطلاعات کشور در سازمان فناوری اطلاعات است. این سازمان دستگاه‌های مختلف را به هم متصل و امکان اتصال آنها را نیز به بخش خصوصی جهت ارائه و دریافت خدمات میسر می‌سازد که رابط ایجاد این شبکه و اتصال، همین اپراتورها هستند.»

علیرضا بوشهری، مدیرکل توسعه دولت الکترونیک نیز در این رویداد گفت: «از سال ۱۳۹۴ مرکز ملی تبادل اطلاعات باهدف تبادل خدمات دستگاه‌های دولتی ایجاد شد که بعد از گذشت ۴ سال، گذرگاه خدمات دولت برای ارائه خدمات به کسب‌وکارها آغاز به کار کرد. در حال حاضر باتوجه ‌به افزایش حجم تراکنش‌ها، ارائه خدمات به بخش خصوصی از طریق دو اپراتور انجام می‌شود که سیتاد به‌عنوان یکی از این دو اپراتور انتخاب شده است. هدف سیتاد توسعه دولت الکترونیک و ارائه خدمات به بخش خصوصی است.»

او توضیح داد: «مطابق قانون برنامه ششم توسعه، هدف دولت، الکترونیکی کردن خدمات است. این الکترونیکی شدن در راستای دستیابی به‌سرعت ارائه خدمت، سهولت دسترسی، کاهش هزینه‌ها و ایجاد شفافیت است. این اقدامات با کمک سیتاد به‌خوبی و با سرعت قابل توجهی در حال گسترش است. به‌عنوان مثال: استعلام‌هایی از وزارت علوم، ثبت‌احوال و حتی نیروی انتظامی تماماً به صورت الکترونیکی شده و مراجعه حضوری را به صفر رسانده است. سیتاد به‌عنوان بازوی اجرایی دولت در ارائه خدمات به بخش خصوصی وارد عمل شده و این بستر را فراهم می‌کند.»

بوشهری در خصوص پایگاه اطلاعات مدارک تحصیلی نیز ابراز خرسندی کرد و گفت: «سرویس نامبرده جدا از اینکه تکلیف قانونی بود، سرویس بسیار پر مراجعه‌ای است که مهم‌ترین خدمت آن، ازبین‌بردن مدارک جعلی تقدیمی به شرکت‌ها و کسب‌وکارها است. حسن دیگر آن، سرعت استعلام است که کار خوب سیتاد را به تصویر می‌کشد.»

در آخر بوشهری نقش مرکز ملی تبادل اطلاعات را چنین بیان کرد: «مطابق قانون، تمام تبادل خدمات بین دستگاه‌های دولتی و کسب‌وکار باید از مرکز ملی تبادل رد شود. برای اجرای گذرگاه خدمات عمومی دولت، «سامانه‌های یکپارچه تعاملات الکترونیکی دانا» «سیتاد» به‌عنوان اولین اپراتور از سازمان فناوری اطلاعات مجوز دریافت کرد. «سیتاد» زیرمجموعه گروه انفورماتیک راهبر ذیل سرمایه‌گذاری غدیر با سابقه‌ای ده‌ساله در حوزه خدمات الکترونیک دولت است که به ارائه خدمات موردنیاز سازمان‌های دولتی و کسب‌وکارهای خصوصی می‌پردازد.»

خوانساری در پایان آماری از پیشرفت «دولت الکترونیک» از ابتدا تا انتهای دولت شهید رئیسی ارائه داد و گفت: «تعداد تراکنش‌ها از ۲۸۶ میلیون در ابتدای دولت، به ۹ میلیارد ۲۰۰ میلیون تراکنش رسیده است. یعنی رشد ۳۲ برابری خدمات پایه دولتی به بخش خصوصی. همچنین مجموع سرویس‌ها در گذرگاه PGSP از ۱۳۲ به ۶۸۹ سرویس، دستگاه‌های سرویس‌دهنده نیز از ۱۹ به ۶۴ و در آخر تعداد کسب‌وکارهایی که سرویس و خدمات دریافت می‌کنند از ۳۰۳ به ۷۵۹ مورد رسیده است. این اعداد و ارقام جز باهمت اپراتورها میسر نمی‌شد که به‌وضوح نشان‌دهنده حرکت و جهش کسب‌وکارها به سمت دیجیتالی‌شدن خدمات و سرعت و راحتی فرایندها است.»

منبع سیتاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.