راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی بر اتفاقات مهم حوزه مالیاتی در تیرماه؛ انتصاب رئیس شورای عالی مالیاتی و درخواست نشان‌دار کردن مالیات‌ها

در تیر ماه امسال اتفاقات مهمی در حوزه مالیاتی کشور رخ داده است که از این میان می‌توان به انتصاب رئیس جدید شورای عالی مالیاتی و درخواست نشان‌دار کردن مالیات‌های برای افزایش تمکین مالیاتی و افزایش درآمدهای مالیاتی اشاره کرد.


محمد برزگری رئیس شورای عالی مالیاتی شد


 احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی طی حکمی محمد برزگری را به عنوان رئیس شورای عالی مالیاتی منصوب کرد.

محمد برزگری پیش از این به عنوان رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی مالیاتی، رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی و معاون اداره کل حسابرسی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور فعالیت کرده است.

در حکم انتصاب رئیس شورای عالی مالیاتی آمده است: «با عنایت به اینکه در نظر است از ظرفیت مدیریتی جناب آقای مسیحی در مجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی استفاده شود، ضمن تشکر از زحمات ایشان در دوره تصدی شورای عالی مالیاتی، در اجرای مقررات ماده ۲۵۲ قانون مالیات‏‌های مستقیم و بنا به پیشنهاد رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، به موجب این حکم به عنوان «رئیس شورای عالی مالیاتی» منصوب می‌شوید. امید است با اتکا به خداوند متعال در جهت تحقق اصول عدالت‌محوری، انقلابی‌گری، مردم‌داری و قانون مداری حضوری فعال و همه جانبه داشته باشید.

توفیق و سربلندی جنابعالی را در تقویت عزت و اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و انجام وظایف محوله از خداوند منان مسئلت می‌کنم.»


درخواست برای نشان‌دار کردن مالیات‌ها


سید محمدهادی سبحانیان، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور طی نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور خواستار نشان‌دار کردن مالیات‌ها شد.

براساس این نامه، یکی از الزامات کنترل تورم، تامین منابع پایدار غیرتورمی برای بودجه دولت است که در کنار کنترل رشد هزینه‌های دولت، منجر به کاهش کسری بودجه دولت می‌شود و مصداق بارز و اتم این گونه منابع پایدار درآمدهای مالیاتی است. در راستای رشد درآمدهای مالیاتی اقدامات لازمی از جمله هوشمندسازی نظام مالیاتی، توسعه پایگاه‌های داده، جلوگیری از فرارهای مالیاتی و کاهش دامنه معافیت‌های غیرضروری مالیاتی، باید صورت پذیرد که این موارد همواه مورد اهتمام سازمان امور مالیاتی بوده و خواهد بود.

در این نامه ذکر شده است: یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند به شفافیت و جامعه‌پذیر کردن مالیات‌ستانی در جامعه منجر شود و در نتیجه تمکین مالیاتی و افزایش درآمدهای مالیاتی را به دنبال داشته باشد، آن است که آحاد مردم نسبت به مالیات پرداختی خود احساس شفافیت و رضایت خاطر و به عنوان مودی مالیاتی خود را در فرایند پیشرفت و آبادانی کشور سهیم بدانند.

سبحانی دستیابی به این مهم را ممکن نمی‌داند مگر این که شفافیت مالی لازم در هزینه‌کردهای مالیاتی صورت پذیرد و این باور آحاد مردم به عنوان مودیان مالیاتی و شریک‌های اجتماعی دولت در امر توسعه ایجاد شود که مالیات پرداختی آنها صرف امور ضروری جامعه به ویژه پروژه‌های عمرانی و زیرساختی شود.

به عنوان مثال درج نام افراد شاخص مالیات‌پرداز بر سر در پروژه‌ها یا دیدن تابلویی در محل اجرای یک پروژه عمرانی یا بیمارستان یا مدرسه که بر روی آن درج شده باشد: «این مدرسه/بیمارستان/نیروگاه و… از محل مالیاتی پرداختی مردم در همین منطقه ساخته شده است.» این امر باعث می‌شود مردم از مالیات پرداختی خود احساس رضایت خاطر کنند و خود را شریک اجتماعی دولت در امر توسعه بپندارند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور القای این حس به مردم را به منزله افزایش تمکین مالیاتی و اجتماعی‌سازی امر مالیات‌ستانی دانست و نتیجه آن را همراهی جامعه در امر افزایش درآمدهای مالیاتی برشمرد. او تحقق این امر را مستلزم هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف به ویژه وزارت کشور، شهرداری‌ها و سازمان برنامه و بودجه با سازمان امور مالیاتی دانست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.