راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رونمایی از «چاهار»؛ ابزار مدیریت جریان نقدینگی در سازمان‌ها

مهدی مرادیان مدیرعامل جیبی‌مو:در چاهار نگاه جدیدی به خدمات پرداخت الکترونیک داریم و ابزار درگاه پرداخت هوشمند را توسعه داده‌ایم، ابزار بعدی در بخش دریافت پول است که دایرکت دبیت یا پرداخت مستقیم را فراهم می‌کند

رویداد رونمایی از «چاهار» بعد از ظهر دوشنبه ۴ تیر ماه با حضور جمعی از فعالان حوزه فین‌تک در هتل اسپیناس‌پالاس برگزار شد.

به گزارش «راه ‌پرداخت»، در ابتدای این مراسم مهدی مرادیان، مدیرعامل جیبی‌مو از داستان شکل‌گیری این استارتاپ گفت. فعالیت جیبی‌مو از سال 1396 آغاز شد و براساس یک شبکه اجتماعی برای استفاده در پرداخت‌های P2P شکل گرفت. در این استارتاپ تمرکز همیشه بر نوآوری بوده است.

سال 1398 کارگزاری فارابی به سهامداران جیبی‌مو پیوست و سیر دگردیسی این کسب‌وکار آغاز شد. در واقع با حفظ ماهیت گردش مالی، شکل و شمایل خدمات جیبی‌مو به سمت B2B حرکت کرد.

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای جیبی‌مو در فصل دوم چرخه رشد، پیاده‌سازی سرویس «پی‌فست» بود. این کسب‌وکار در این فصل از چرخه رشد وارد بازارهای مالی شد و با پیاده‌سازی سرویس‌های بانکداری باز بیش از 10 بانک‌، توانست خدمات تسویه گروهی از مبدا بانک‌های متفاوت را برای مشتریان خود پیاده‌سازی کند. همچنین اخذ مجوز پرداخت‌یاری بانک مرکزی منجر به شکل‌گیری چرخه مدیریت نقدینگی این شرکت شد.

این استارتاپ در این بازه تجربه پردازش ده‌ها همت تراکنش را کسب ‌کرد که همین عاملی برای بلوغ زیرساخت این مجموعه شد.

در سال 1402 و با اعتماد گروه مالی فارابی و در اختیار گرفتن مالکیت این کسب‌‌و‌کار، فصل جدیدی در جیبی‌مو شکل گرفت. همچنین با اضافه شدن شرکت‌های PSP جدید و پیاده‌سازی سرویس سایر بانک‌ها، مسیر رشد و توسعه محصول و برند جدید این مجموعه سرعت بیشتری به خود گرفت.

به گفته مرادیان، تا به امروز 20 هزار کسب‌وکار روی جیبی‌مو تراکنش داشته‌اند و تاکنون بالغ بر 50 میلیون تراکنش در این پلتفرم پردازش شده است.


رونمایی از چاهار


در ادامه این مراسم، مهدی مرادیان و رحمان بابازاده، بنیان‌گذار و مدیرعامل گروه مالی فارابی از برند چاهار رونمایی کردند. بابازاده این رونمایی را نویدبخش اتفاقات بهتر دانست و گفت: «در فارابی تلاش می‌کنیم سراغ کسب‌وکارهایی برویم که نور امیدی برای توسعه فناوری هستند و ارزش افزوده‌ای تولید می‌کنند.» 

مرادیان در ادامه این مراسم، چاهار را سامانه مدیریت منابع سازمانی خواند و بیان کرد: «یکی از دغدغه‌های سازمان‌ها مدیریت منابع؛ به‌ویژه در موقعیت‌های بحرانی است. اقتصاد مکتب اتریش یکی از دقیق‌ترین نظریه‌ها در حوزه اقتصاد است و طبق این نظریه در چرخه کسب‌وکار، ادوار تجاری بیشتر از نهاد‌های پولی و اعتباری تأثیر می‌گیرند.»


چاهار چیست؟


در چاهار محصولات در چهار بخش ارائه می‌شود: «روش‌های دریافت پول مدرن، مدیریت نقدینگی در سازمان، تسویه وجوه هوشمند و کسب درآمدهای غیرعملیاتی از محل منابع سازمانی.»

مدیرعامل جیبی‌مو اظهار کرد: «در چاهار نگاه جدیدی به خدمات پرداخت الکترونیک داریم و ابزار درگاه پرداخت هوشمند را توسعه داده‌ایم. ابزار بعدی در بخش دریافت پول است که دایرکت دبیت یا پرداخت مستقیم را فراهم می‌کند. این خدمت حتی امکان تسویه آنی تراکنش‌های مربوطه در بانک‌هایی مانند تجارت، ملی، دی، سامان و کشاورزی را فراهم می‌کند.»

خدمات چاهار در بخش مدیریت نقدینگی به سازمان اجازه می‌دهد علاوه بر اینکه در لحظه بین حساب‌های بانکی مختلف خدمات توزیع منابع انجام دهد، با ابزارهای هوشمندی که پیش‌بینی شده جابه‌جایی منابع خودکار را فراهم کند. در واقع مشتریان چاهار می‌توانند با تعریف قواعد براساس سیاست‌های مالی خود، چرخه مدیریت توزیع منابع بانکی خود را به‌صورت خودکار انجام دهند.

سومین ارزش، سرویس انتقال وجه هوشمند چاهار است که به‌واسطه الگوریتم هوشمندی ایجاد شده تا علاوه بر کاهش خطای کاربری، کل فرایند تسویه با حساب‌های مقصد را درلحظه مدیریت کرده و با کمترین خطا پردازش کند. انتقال وجه هوشمند می‌تواند تا 10 هزار تراکنش انتقال وجه را هم‌زمان انجام دهد.

تطابق هویت یک ابزار کاربردی مبتنی بر تکس‌ماینینگ در این مرحله کنار مشتریان چاهار خواهد بود تا اطلاعاتی مانند نام، کد ملی، شماره حساب، شماره شبا و دیگر مشخصات موجود در فهرست تسویه وجوه را با استفاده از سرویس‌های هویتی مختلف تطابق دهد. این ابزار از بروز خطاهای پرداختی جلوگیری می‌کند.

مرادیان در ادامه به معرفی بخش سرمایه‌گذاری چاهار پرداخت و گفت: «این ابزار منابع راکد سازمان را با بررسی سوابق و مبتنی بر الگوریتم‌های علوم داده شناسایی می‌کند و پیشنهادهایی در راستای سرمایه‌گذاری آن ارائه می‌دهد.»

یکی از خاص‌ترین ویژگی‌های چاهار، ابزار تطبیق هویت است. این ابزار با کنترل حدود 34 پارامتر احراز هویتی درصد تطابق و عدم‌ تطابق یک فایل بارگذاری‌شده را نشان می‌دهد.»


تفاوت جیبی‌مو و چاهار


به گفته مرادیان، با آمدن چاهار، جیبی‌مو کنار نمی‌رود. این سامانه مشتریان خود را دارد و به فعالیتش ادامه می‌دهد. چاهار نگرش متفاوتی دارد و لایه نهادهای مالی و بانکی را پوشش می‌دهد. ماهیت این محصول برای سازمان‌ها و مشتریانی با تعداد تراکنش بالا و تعدد حساب بانکی است و تمام نیازهای مالی یک سازمان را پاسخ می‌دهد؛ این در حالی است که جیبی‌مو روی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط متمرکز است.

مدل درآمدی چاهار منعطف است و می‌تواند به سه صورت کارمزدی، اشتراک در منافع و فروش لایسنس انجام شود. سامانه چاهار براساس نسخه وب است و تمام ابزارها و خدمات به‌صورت وب‌سرویس ارائه می‌شوند.

سرویس کارتابل امضاداران چاهار برای ایجاد سهولت در مدیریت امضای الکترونیکی بانک‌های متعدد پیاده‌سازی شده و احتمالا در آینده اپلیکیشنی برای صاحبان امضا ارائه شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.