راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رونمایی از محصول دیتابیس ابری و خداحافظی با روش‌های سنتی مدیریت دیتابیس

دیتابیس ابری تازه‌ترین محصول آروان‌کلاد از ابتدای سال ۱۴۰۳ دردسترس کاربران قرار گرفته است. دیتابیس ابری مدیریت شده آروان که به‌اختصار DBaaS خوانده می‌شود، به کمک کسب‌وکارهایی آمده که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند دردسرهای راه‌اندازی و نگه‌داری دیتابیس‌ها را برعهده بگیرند و به‌جای آن می‌خواهند زمان و هزینه و منابع خود را صرف توسعه کسب‌وکارشان کنند. دیتابیس ابری مدیریت شده آروان‌کلاد با مزایایی همچون پیاده‌سازی سریع و آسان، بازیابی خودکار و نودهای پشتیبان (High Availability) دردسترس کاربران است.


 دیتابیس ابری مدیریت شده چیست؟


به گزارش روابط عمومی آروان‌کلاود، دیتابیس مدیریت شده ابری، دیتابیسی است که روی پلتفرم ابری در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و به دلیل مدیریت شده بودن سرویس، کاربر دغدغه‌های راه‌اندازی و نگه‌داری از دیتابیس را ندارد. کارکردن با محصول دیتابیس ابری مدیریت شده آروان‌کلاد برای کاربران بسیار آسان‌تر از روش‌های قدیمی است. به بیانی دیگر تفاوت اصلی محصول دیتابیس مدیریت شده، با روش‌های دیگرِ راه‌اندازی و استفاده از دیتابیس، در مدل تقسیم مسئولیت‌ها (Shared Responsibility Model) است. به این شکل که در روش سنتی، کاربر برای استفاده از دیتابیس، باید تمام مسئولیت‌های تهیه، راه‌اندازی و نگه‌داری سخت‌افزار و نرم‌افزار را خود برعهده بگیرد.


 دیتابیس ابری مناسب چه کسانی است؟


پایگاه‌داده چه ابری و چه غیر ابری، همواره قسمتی ضروری هر نوع کسب‌وکاری است؛ چرا که هیچ سازمانی بدون داده وجود ندارد. تمامی سازمان‌ها با هر میزان گستردگی بسته به نیازهای خود می‌توانند مخاطب دیتابیس باشند.

سازمان‌های بزرگ به دل‌خواه می‌توانند با روش‌های سنتی دیتابیس موردنظر خود را فراهم کنند؛ اما کسب‌وکارهایی که مایل‌اند سرمایه‌های انسانی و مالی خود را برای توسعه و بهبود محصول خود صرف کنند می‌توانند بزرگ‌ترین ذی‌نفعان DBaaS باشند؛ چرا که از تفاوت‌های مهم این نسل از دیتابیس‌ها، سهم کم‌تر کاربر در راه‌اندازی و مدیریت دیتابیس است. کاربران می‌توانند خدمات مرتبط با دیتابیس ابری و راه‌اندازی و نگه‌داری آن را با صرف زمان کم‌تر انجام دهند.

امکانات متنوع دیتابیس ابری آروان به شما این امکان را می‌دهد که بدون دردسرهای راه‌اندازی و نگه‌داری، داده‌هایتان را در محیطی امن و با کارایی بالا نگه‌داری کنید.


 مزایای دیتابیس ابری آروان‌کلاد


دیتابیس ابری مدیریت شده آروان دارای امکانات و ویژگی‌های متمایزی است که در زیر به آن‌ها می‌پردازیم.

  • پیاده‌سازی سریع و آسان:
    می‌توانید به‌سادگی چند کلیک یک کلاستر کامل از دیتابیس مدیریت‌شده را در اختیار داشته باشید و در سریع‌ترین زمان کسب‌وکارتان را توسعه دهید.
  • بازیابی خودکار:
    نودهای Primary و Read-Only به طور پیش‌فرض و حتی بدون وجود نود پشتیبان از ویژگی بازیابی خودکار بهره‌مند هستند. بر همین اساس سرویس‌های شما هنگام بروز مشکل، به آخرین بک‌آپ بازگردانی می‌شوند.
  • نودهای پشتیبان (High Availability):
    شما می‌توانید برای دستیابی به High Availability به کلاستر دیتابیس خود نود پشتیبان اضافه کنید، تا هنگام بروز خطا برای Primary Node، به شکل خودکار با آن جایگزین شود. نودهای Standby همیشه با نود اصلی همگام (Sync) هستند و در سریع‌ترین زمان فرایند جایگزینی را سپری می‌کنند.
  • تقسیم بار:
    تنها با چند کلیک می‌توانید نودهای Read-Only را به دیتابیس اصلی خود اضافه کنید تا با تقسیم بار Read بین نودها به کمک مقیاس‌پذیری افقی، کارایی کلاستر و در نتیجه پرفورمنس اپلیکیشن‌های شما افزایش پیدا کند.
  • بک‌آپ خودکار و دستی:
    شما می‌توانید علاوه بر بک‌آپ‌های خودکار روزانه، در هر زمان از دیتابیس ابری خود بک‌آپ بگیرید و مطمئن باشید که این نسخه‌ها در دو فضای ذخیره‌سازی مجزا و امن نگه‌داری می‌شوند.
  • بازگردانی به زمان مشخص (به‌زودی):
    علاوه بر بک‌آپ روزانه، در بازه‌های ۵ دقیقه‌ای، از همه تغییرات روی دیتابیس بک‌آپ گرفته می‌شود، بر همین اساس با قابلیت (Point-in-Time Recovery (PITR می‌توانید دیتابیس خود را به یک‌زمان مشخص در ۷ روز گذشته بازگردانید.
  • به‌روزرسانی خودکار:
    سیستم‌عامل و Engine دیتابیس ابری آروان در بازه‌های زمانی مشخص، به طور خودکار و با کم‌ترین میزان اختلال در سرویس به‌روزرسانی می‌شوند و در طول مدت این فرایند کلاستر دیتابیس همواره دردسترس باقی می‌ماند.
  • کاهش هزینه‌ها:
    می‌توانید با استفاده از روش پرداخت به‌ازای مصرف (Pay-As-You-Go)، فقط به میزان مصرف از منابع مختلف هزینه دیتابیس خود را پرداخت کنید.

 چرا دیتابیس ابری آروان‌کلاد؟


  • پیشتازی بین رقبا:
    امروزه با گسترش فناوری و تکنولوژی‌های جدید حجم تولید داده چند برابر گذشته شده و تبدیل به معضل بزرگی برای سازمان‌ها شده است. نگه‌داری حجم بالای داده‌ها هزینه بسیاری دارد و در این موقعیت‌ سازمانی برنده است که بتواند با صرف زمان و هزینه کمتر، از سرویس‌های بهینه برای این کار استفاده کند. همچنین سرعت پردازش داده‌ها برای کسب‌وکارها اهمیت بالایی دارد و تأخیر در تحویل و انتقال داده‌ها می‌تواند عواقب فاجعه‌باری داشته باشد. به‌طورکلی دیتابیس‌های ابری مزایای بسیاری چون پایداری بیش‌تر، امنیت بیش‌تر، مقرون‌به‌صرفه بودن و دیگر موارد را ارائه می‌دهند.
  •  صرفه‌جویی در فعالیت نیروی انسانی:
    اصلی‌ترین مزیت استفاده از پایگاه‌داده ابری، برداشتن بار مدیریت یک دیتابیس از دوش سازمان‌هاست. استفاده از دیتابیس به شکل قدیمی پیش‌نیازهای بسیاری دارد که شامل تمامی مراحل نصب، راه‌اندازی، نگه‌داری، تأمین امنیت، پشتیبان‌گیری، Replication ،High Availability، Disaster Recovery ،Tuning می‌شود که برعهده خود کاربر است.
  •  صرفه اقتصادی:
    دیگر مزیت برتر DBaaS، پایین آمدن نرخ هزینه کل مالکیت (Total Cost of Ownership) است. TCO به هزینه تمام شده محصول می‌گویند که شامل هزینه کل درازمدت یک شی از زمان خرید تا به‌کارگیری آن، از جمله هزینه‌هایی مانند خدمات، تعمیرات، ذخیره‌سازی و بیمه است. کاربران و سازمان‌های مختلف با استفاده از دیتابیس ابری می‌توانند بخش‌های غیرضروری‌تر مانند نصب، راه‌اندازی و توسعه دیتابیس ابری را از هزینه کل حذف کنند و مازاد آن را صرف بهبود و توسعه محصول اصلی خود بکنند. به‌این‌ترتیب دیتابیس ابری سبب کاهش هزینه‌های اضافی و کم‌شدن TCO می‌شود.

برای بهره‌مندی از تخفیف پنجاه‌درصدی محصول جدید دیتابیس ابری به این لینک مراجعه کنید.

منبع آروان‌کلاد
1 دیدگاه
  1. مصطفی عرب می‌گوید

    سلام و عرض ادب
    مهمترین گلوگاه دیتابیس زمان ذخیره و بازیابی اطلاعات هست
    من توضیحی در این مورد ندیدم
    بقیه موارد خوب است ولی در موضوع دیتابیس زمان بسیار مهم است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.