راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نقش سامانه فکتورینگ در سودآوری و پایداری تسهیلات‌یارها

پوریا فیروزنژاد، مدیرارشد بازاریابی دیجی‌شهر / اصولا تسهیلات یارها به‌عنوان کسب‌وکارهایی شناخته می‌شوند که امکان ارائه ساده‌تر و فناورانه تسهیلات و اعتبار را برای کاربران فراهم می‌کند. از همین نظر با ریسک‌هایی جدی مواجه می‌شوند که از مهم‌ترین آنها قانون‌گذاری نادرست، بالا بودن نرخ نکول، افزایش زمان بازگشت سرمایه و کاهش نقدینگی را می‌توان برشمرد.

در همین راستا، اقدام کمیسیون راهبردی اقتصاد دیجیتال را می‌توان گامی مثبت در راستای کاهش این ریسک‌ها دانست که می‌تواند به توسعه فعالیت تسهیلات‌یارها و تقویت فراگیری مالی با امکان دسترسی افراد بیشتر به اعتبار خرید منجر شود.

معتقدم راهکارهایی که در این پیش‌نویس پیشنهاد شده به‌درستی نقاط آسیب‌پذیر تسهیلات‌یارها را شناسایی کرده و سعی در برطرف‌کردن آنها دارد؛ ضمن اینکه باید به این مهم توجه داشت که با کاهش ریسک فعالیت برای تسهیلات‌یارها، در نهایت شرکت‌های فعال در این اکوسیستم می‌توانند با سرمایه‌گذاری روی زیرساخت‌ها و تمرکز بر ایجاد تجربه بهتر، خدمات به‌روز و شایسته‌تری را به مشتریان خود ارائه دهند.

قطعاً یکی از مهم‌ترین محورهای این پیش‌نویس را می‌توان واگذاری مطالبات قراردادی لندتک‌ها به سامانه فکتورینگ دانست. کسب‌وکارهای این حوزه می‌توانند آن بخش از مطالبات خود را که مهلت بازپرداخت مجاز آن منقضی شده به سامانه فکتورینگ واگذار کنند و در نهایت با کسر درصدی از اصل مبلغ به‌عنوان ریسک احتمالی، مبلغ قابل‌توجهی از مطالبه خود را دریافت کنند.

در این صورت، تسهیلات‌یار می‌تواند بخش عمده‌ای از نگرانی خود در رابطه با خروج سرمایه و عدم وصل مطالباتش را فراموش کند و تقریباً با عبور از این ریسک بزرگ، فعالیت خود را ادامه و آن را توسعه دهد.

مزیت دیگر این روش، کاهش هزینه پیگیری مطالبات و وصول آن برای لندتک‌هاست. به هر حال، عدم بازگشت مطالبات یک ریسک مهم برای همه کسب‌وکارهای لندتکی است و اکنون شاهد آن هستیم که اغلب شرکت‌های این حوزه هزینه‌هایی را برای راه‌اندازی زیرساخت‌های فنی و انسانی وصول بدهی‌ها متحمل می‌‌شوند. استفاده از سامانه فکتورینگ می‌تواند به کاهش هزینه‌های عملیاتی و اداری جمع‌آوری و پیگیری مطالبات کمک کند.

به این ترتیب سامانه فکتورینگ با کاهش ریسک، هزینه‌های وصول مطالبات و افزایش نقدینگی تسهیلات‌یارها به طور مستقیم باعث رشد و توسعه این کسب‌و‌کارها و در نهایت موجب افزایش دسترسی‌پذیری افراد در سطح کشور به اعتبار خرید کالا و خدمات می‌شود.

یکی از محور‌های مهم دیگر این پیش‌نویس، امکان برداشت مستقیم تسهیلات‌یارها از حساب مشتریان، البته با تأیید و اطلاع مشتری است. با برداشت مستقیم از حساب مشتریان، احتمال عدم پرداخت یا تأخیر در پرداخت اقساط به‌شدت کاهش می‌یابد، چرا که بازپرداخت اقساط به صورت خودکار صورت می‌گیرد.

ما در دیجی‌شهر با تحقیقاتی که از مشتریان با عدم بازپرداخت ۲ قسط یا بیشتر داشته‌ایم به این نتیجه رسیدیم که بخش قابل‌توجهی از این افراد به دلایل مختلفی همچون عدم اطلاع از نحوه بازپرداخت، فراموش‌کردن موعد اقساط به دلیل مشغله بالا و امثالهم اقساط خود را پرداخت نکردند. به همین دلیل امکان برداشت مستقیم به تسهیلات‌یارها این امکان را می‌دهد تا نرخ اقساط سررسید معوق و نکول را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهند. از سمت دیگر مشتریان نیز با خیال راحت و بدون نگرانی از اینکه اقساط خود را فراموش کنند به تسهیلات دسترسی پیدا می‌کنند و به دلیل عدم بازپرداخت به‌موقع، رتبه اعتباری آن‌ها نیز کاهش نمی‌یابد، بلکه با پرداخت به‌موقع و بهبود رتبه اعتباری در سامانه اعتبارسنجی بانک مرکزی، شانس خود را برای دریافت انواع اعتبار در آینده افزایش می‌دهند. 

به‌علاوه با استفاده از این امکان، تسهیلات‌یارها می‌توانند تخمین دقیق‌تری از ورود نقدینگی داشته و برنامه‌‌ریزی‌های مالی لازم را انجام دهند، چراکه بازپرداخت‌ اقساط در زمان مشخصی صورت می‌گیرد و بدون تأخیر به‌حساب شرکت وارد می‌شود. در ضمن، این روش باعث کاهش پیگیری‌های انسانی و هزینه‌های عملیاتی آن می‌شود.

به‌طورکلی، امکان برداشت مستقیم تسهیلات‌یارها از حساب مشتریان می‌تواند به بهبود کارایی، کاهش هزینه‌ها و ریسک‌ها، و افزایش رضایت مشتریان منجر شود، که در نهایت به سودآوری و پایداری بیشتر این شرکت‌ها کمک می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.