راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آموزش خرید تتر از صرافی ایرانی و خارجی؛ چگونه تتر بخریم؟

سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال با خرید تتر (Tether / USDT) از صرافی‌های کریپتویی، می‌توانند به خرید سایر ارزهای دیجیتال بپردازند یا صرفاً با تبدیل سرمایه خود به این رمزارز، ارزش آن را در برابر نوسانات این بازار حفظ کنند.

البته که ممکن است خرید تتر از صرافی ارز دیجیتال، برای برخی سرمایه‌گذاران تازه‌وارد به این بازار چالش‌برانگیز باشد و با خود فکر کنند که فرایند پیچیده و سختی دارد. از این رو، تصمیم گرفتیم در این مقاله به آموزش خرید تتر از صرافی‌های ایرانی و خارجی بپردازیم.

اما بهتر است پیش از هر اقدامی، بدانید که ارز دیجیتال تتر چیست و چه کاربردی در سرمایه‌گذاری بازار رمزارزها دارد تا بتوانید در این مسیر آگاهانه‌تر قدم بردارید.


 تتر چیست و چرا تتر بخریم؟


تتر نوعی ارز دیجیتال از دسته استیبل‌کوین‌ها (Stablecoin) است که توسط کمپانی تتر لیمیتد (Tether Limited) در هنگ‌کنگ صادر می‌شود. استیبل‌کوین همان‌طور که از نامش پیدا است، قیمت ثابتی دارد و معمولاً به یک دارایی مانند ارز فیات (دلار، یورو و دیگر ارزها)، طلا، کالا یا یک رمزارز دیگر پیوند می‌خورد و قیمت آن همیشه برابر با همان دارایی پیوند خورده خواهد بود. تتر USDT یک استیبل‌کوین دلاری است؛ به این معنی که ارزش و قیمت هر ۱ تتر همیشه برابر با ۱ دلار آمریکا ثابت باقی می‌ماند.

به گزارش روابط عمومی اوام‌پی فینکس، کمپانی تتر جهت جلب‌اعتماد سرمایه‌گذاران و حفظ پایداری و ثبات قیمت تتر، به‌اندازه ارزش تترهای در گردش بازارها، در ذخایر خود دلار و چندین دارایی دیگر را به‌عنوان پشتوانه این رمزارز نگهداری می‌کند و به طور روزانه، ماهانه و فصلی گزارش ذخایر خود را منتشر می‌کند. در اکوسیستم رمزارزها استیبل‌کوین‌های زیادی راه‌اندازی شده‌اند، اما موفق‌ترین آن‌ها تا سال ۲۰۲۴ تتر بوده است.

اما کاربرد ارز دیجیتال تتر چیست و چرا خرید تتر از صرافی، یکی از رایج‌ترین و مهم‌ترین امور برای یک سرمایه‌گذار ارز دیجیتال محسوب می‌شود؟ همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد، فعالان بازار رمزارزها با خرید تتر از صرافی‌ها، در واقع پول سنتی خود مثل دلار، تومان یا. را به پول دیجیتال تبدیل کرده و با آن در پلتفرم‌ها و کیف پول‌های ارز دیجیتال به فعالیت می‌پردازند.

شما با خرید تتر از صرافی، می‌توانید در کمترین زمان ممکن و با کمترین هزینه به هر نقطه از جهان پول ارسال کنید؛ اما کاربرد بسیار مهم و اصلی تتر، پوشش و محافظت از سرمایه ارز دیجیتال شما در برابر نوسانات شدید بازارها است.

مثلاً، اگر یک معامله‌گر یا سرمایه‌گذار پیش‌بینی می‌کند که قیمت بیت‌کوین یا هر ارز دیجیتالی قرار است دچار کاهش شود، سریعاً ارز دیجیتال خود را در یک صرافی به تتر تبدیل کرده و باتوجه‌به ثابت ماندن قیمت تتر، ارزش سرمایه خود را حفظ می‌کند. سپس با آرام‌شدن وضعیت بازار، مجدداً می‌تواند ارزهای دیجیتال مدنظر خود را حتی در قیمت‌های پایین‌تر با موجودی تتر خود بخرد و سود کند.

نکته جالب این‌جا است که باتوجه‌به اعتبار و شفافیت بالای تتر در انجام معاملات، خرید تتر در صرافی برای کاربران ایرانی به یک جایگزین سریع و راحت برای سرمایه‌گذاری در دلار آمریکا تبدیل شده است. این یعنی که دیگر نیازی نیست که برای حفظ سرمایه خود در برابر تورم، به‌صورت حضوری به یک صرافی مراجعه کنید و اسکناس کاغذی دلار را با خطرات مربوطه خریداری کنید.

با اتصال به اینترنت و ثبت‌نام در یک صرافی ارز دیجیتال، پس از واریز تومان یا سایر ارزها، به خرید تتر در صرافی پرداخته و سرمایه خود را در کمتر از چند دقیقه به دلار دیجیتال تبدیل می‌کنید. قیمت تتر با دلار در ایران کمی اختلاف دارد که به دلیل همین مزیت‌ها است، اما نوسانات این دو دارایی مشابه و هم‌راستا با یکدیگر هستند. لازم به ذکر است که تقریباً تمام صرافی‌های ارز دیجیتال دنیا، از ارز دیجیتال تتر پشتیبانی می‌کنند.


نحوه خرید تتر از صرافی ایرانی


اولین مرحله برای خرید تتر از صرافی ایرانی، انتخاب یک پلتفرم معاملاتی است. شما برای انتخاب بهترین صرافی برای خرید تتر باید مواردی از قبیل امنیت، اعتبار صرافی، کارمزد معاملات و پشتیبانی آن‌ها را مورد مقایسه قرار دهید. این کار را می‌توانید با برقراری تماس با پشتیبانی پلتفرم‌ها و دیدگاه کاربران در شبکه‌های اجتماعی یا سایر وب‌سایت‌ها انجام دهید.

برای مثال، احراز هویت اجباری یکی از معیارهای اعتبار یک صرافی برای خرید تتر است و دریافت کارمزدهای کم نیز، پلتفرم مربوطه را به گزینه مناسبی برای خرید تتر تبدیل می‌کند. البته توجه داشته باشید که مجموع موارد فوق می‌تواند یک پلتفرم را به یک صرافی معتبر و مناسب برای خرید تتر تبدیل کند و نباید صرفاً به یک معیار تکیه کرد. همچنین برای خرید تتر از صرافی‌های خارجی نیز، بهتر است موارد مذکور را بررسی کنید.

پس از این‌که صرافی خود را انتخاب کردید، در مرحله بعدی باید در آن ثبت‌نام و احراز هویت کنید. ثبت‌نام شما برای خرید تتر از صرافی ایرانی، عموماً با ارائه یک شماره تماس یا آدرس ایمیل انجام می‌شود. سپس جهت احراز هویت، باید تصویر یک کارت شناسایی معتبر از خود را در منوی احراز هویت صرافی بارگذاری کنید و دستورالعمل‌های مربوطه را انجام دهید. پس از تکمیل این مراحل، یک حساب کاربری در اختیار شما قرار می‌گیرد.

سپس جهت خرید تتر از صرافی، به بخش «واریز» یا «شارژ حساب کاربری» رفته و برای واریز تومان از کارت‌بانکی خود اقدام کنید. این عملیات عیناً مشابه با انجام یک خرید اینترنتی و با واردکردن شماره کارت‌بانکی و سایر اطلاعات آن صورت می‌گیرد و پس از تکمیل عملیات، به پلتفرم صرافی ارجاع داده می‌شوید و می‌بینید که موجودی تومان شما، در صرافی شارژ شده است.

در مرحله بعدی، کافی است وارد «بازار» تتر (USDT) صرافی شوید و با انتخاب گزینه «خرید» و واردکردن مقدار موردنیاز برای خرید، یک سفارش ثبت کنید. پس از مدتی کوتاه مقدار موردنیازی که برای خرید تتر در صرافی ثبت کردید، از موجودی تومان شما کسر شده و به تتر تبدیل می‌شود.

در این‌جا عملیات خرید تتر از صرافی به پایان می‌رسد و شما می‌توانید با موجودی تتر خود، آن را به یک کیف پول شخصی منتقل کنید، برای دیگران بفرستید، دیگر ارزهای دیجیتال را بخرید یا در همان حساب کاربری صرافی نگه دارید. ناگفته نماند که صرافی‌های ایرانی ارز دیجیتال، قابلیت خریدوفروش رمزارزها را با استفاده از تومان نیز دارند و نیازی نیست که برای این کار، ابتدا تتر بخرید.


آموزش خرید تتر از صرافی خارجی


اگر قصد خرید تتر از صرافی خارجی را دارید، ابتدا باید این نکته را در ذهن داشته باشید که خریدوفروش ارز دیجیتال در اکثر صرافی‌های خارجی بدون احراز هویت امکان‌پذیر نیست و از جایی که کاربران ساکن ایران تحت تحریم این صرافی‌ها هستند، توصیه می‌شود که خرید تتر را در صرافی‌های معتبر ایرانی انجام دهید؛ چرا که ممکن است سرمایه شما در پلتفرم خارجی مسدود شود.

به‌این‌ترتیب و صرف‌نظر از فرایند احراز هویت، برای خرید تتر از صرافی خارجی باید ابتدا از یک آدرس آی‌پی (IP) خارج از ایران استفاده کنید و پرداخت هزینه خرید تتر را، از طریق کارت‌های بانکی بین‌المللی نظیر ویزا (Visa)، مسترکارت (Mastercard) یا پی‌پل (PayPal) انجام دهید. توجه داشته باشید صرافی‌های خارجی که نیازی به احراز هویت شما ندارند، از اعتبار کمی برخوردار هستند؛ پس در انتخاب صرافی خارجی تتر خود نیز دقت زیادی به خرج دهید.

پس از انتخاب صرافی، فرایند ثبت‌نام و احراز هویت را پیش رو دارید که تا حد زیادی مشابه با صرافی‌های ایرانی است که البته بهتر است برای ثبت‌نام (Register / Sign Up) از آدرس ایمیل استفاده کنید و جهت احراز هویت (KYC)، باید یک کارت شناسایی بین‌المللی مانند پاسپورت یا یک کارت صادره از کشورهای تحت پشتیبانی صرافی ارائه دهید.

در صرافی‌های خارجی، برای خریدوفروش ارز دیجیتال باید در حساب کاربری خود تتر داشته باشید و صرافی‌های کمی هستند که جدیداً عملیات خریدوفروش رمزارزها را با کارت‌های بانکی بین‌المللی نیز انجام می‌دهند. همچنین می‌توانید برای خرید تتر از صرافی خارجی، از سایر رمزارزها استفاده کنید؛ به این صورت که به‌حساب کاربری خود در صرافی، هر ارز دیجیتالی که دارید را فرستاده و با فروش آن، به تتر تبدیل می‌کنید.

یک روش دیگر برای خرید تتر از صرافی وجود دارد و آن هم استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز نظیر پنکیک سواپ (Pancakeswap) و یونی‌سواپ (Uniswap) است. خرید تتر از صرافی غیرمتمرکز نیازی به احراز هویت نداشته، اما توصیه می‌شود برای اطمینان بیشتر از اتصال شما به صرافی، از آی‌پی‌های خارجی استفاده کنید. خرید تتر در این صرافی‌ها، با اتصال یک کیف پول ارز دیجیتال به پلتفرم صرافی و پرداخت سایر ارزهای دیجیتال صورت می‌گیرد. مثلاً برای خرید تتر از صرافی پنکیک سواپ، باید کیف پول خود با موجودی ارز دیجیتال بایننس‌کوین (BNB) را به آن متصل کنید و با این ارز دیجیتال تتر بخرید.

در نهایت، توصیه می‌شود برای خرید تتر از صرافی‌های ایرانی استفاده کنید و سرمایه‌ای که به‌سختی به دست آورده‌اید را، به‌راحتی در یک صرافی خارجی از دست ندهید. به‌علاوه درصورتی‌که اطلاعات این مقاله برای شما کافی نبود، حتماً قبل از اقدام از یک فرد باتجربه و غیر ذی‌نفع کمک بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.