راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تعارف را با برگزارکنندگان الکامپ کنار بگذارید

مجموعه شرایط و اصرار بر برگزاری نمایشگاه الکامپ، همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، وضع را به سمتی برده که اکثر شرکت‌ها با نارضایتی به استقبال برگزاری نمایشگاه می‌روند؛ برخی این نارضایتی را بیان می‌کنند و برخی پنهان

اکثر افرادی که قصد دارند در فضای بزرگ‌ترین نمایشگاه الکترونیک، رایانه و تجارت الکترونیک که همه آن را با نام «الکامپ» می‌شناسند حضور پیدا کنند، همواره انتظار متفاوتی از آن دارند. هرچند نمایشگاه دیگر از بین‌المللی بودن فاصله زیادی گرفته، اما حداقل انتظار این است که تبدیل به محلی برای حضور و تعامل فعالان و علاقه‌مندان این حوزه در داخل کشور شود.

مجموعه شرایط و اصرار بر برگزاری نمایشگاه الکامپ، همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، وضع را به سمتی برده که اکثر شرکت‌ها با نارضایتی به استقبال برگزاری نمایشگاه می‌روند؛ برخی این نارضایتی را بیان می‌کنند و برخی پنهان.

بسیاری از افرادی که از مزایای الکامپ می‌گویند هم معتقدند این تاریخ، زمان مناسبی برای برگزاری الکامپ نیست. طبق آخرین اعلام روابط عمومی سازمان نصر تهران، نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۳ به دلیل همزمانی با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، با یک روز تعویق، در روزهای ۹ الی ۱۲ تیرماه برگزار خواهد شد. به نظر می‌رسد تصمیم‌گیران این کار فرض خود را بر یک‌مرحله‌ای بودن انتخابات ریاست‌جمهوری گذاشته‌اند و هنوز مشخص نیست اگر انتخابات به مرحله دوم کشیده شود، روز ۹ تیرماه ۱۴۰۳ رسانه‌ها خبر افتتاحیه الکامپ را منتشر خواهند کرد یا به تعویق افتادن مجدد آن را.

سؤالی که در این میان مطرح می‌شود این است که برگزاری الکامپ در بحبوحه برگزاری مهم‌ترین انتخابات کشور به نفع صنف است یا خیر و آیا بدنه صنف این موضوع را تأیید می‌کند یا نه؟ آیا سازمان نصر در راستای منافع خاص مجری برگزاری الکامپ در حال هزینه کردن از صنف است؟

پیش‌تر نیز مدیر اجرایی الکامپ از روند برگزاری این نمایشگاه اظهار بی‌اطلاعی کرد، اما مجموعه شنیده‌ها حاکی از آن است که شرکت پیمانکار برگزاری نمایشگاه، بدون توجه به منافع صنف، قصد دارد به هر نحو ممکن آن را برگزار کند و اکنون به نظر می‌رسد فشاری مضاعف روی کسب‌وکارهاست که مبالغ حضور در نمایشگاه را واریز کنند تا امکان انصراف نداشته باشند.

از طرفی نزدیکی این رویداد به انتخابات و مشخص نبودن فضای آینده دولت که یکی از بخش‌های مهم تعاملی بخش خصوصی و دولتی محسوب می‌شود، موضوع مهم دیگری است که به نظر می‌رسد برگزارکنندگان نمایشگاه آن را نادیده گرفته‌اند. همین دیروز بود که کمیسیون تأمین نصر جلسه برگزار کرد و در آن اعضا از ناموفق بودن خود برای حمایت از پیمانکاران صنف در بحث جریمه‌های تخصیص ارز گفتند. نمایشگاه می‌توانست فرصتی باشد برای تعامل با دولتی که قصد دارد با بخش خصوصی کار کند و این فرصت با این اقدام عملاً از دست می‌رود.

شاید بتوان این ژست را گرفت که نمایشگاه غیردولتی است و دولتی‌ها اصلاً نقشی ندارند، اما بیایید تعارف را کنار بگذاریم. بسیاری از کسب‌وکارها در طول سال کارشان لنگ یک دیدار با یکی از مقاماتی است که ممکن است چند روز را برای حضور در نمایشگاه وقت بگذارند.

مجموعه شواهد نشان می‌دهد که هم شرکت‌کنندگان و هم نصر‌تهران وارد تعارف با برگزارکننده نمایشگاه شده‌اند و ناخودآگاه اهداف برگزارکننده را دنبال می‌کنند. اگر بناست نمایشگاهی در شأن صنف برگزار شود، تنها یک راه باقی‌ مانده که تعارف را با شرکت برگزارکننده نمایشگاه کنار بگذارند.


بدترین زمان ممکن برای برگزاری الکامپ


رضا قربانی، عضو هیئت‌مدیره دوره ششم نصر تهران در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «روز انتخابات ریاست‌جمهوری، بدترین زمان برای برگزاری بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری اطلاعات کشور است. قاعدتاً چند روز بعد از برگزاری انتخابات هم زمان مناسبی نیست. دولت مستقر در حال رفتن است و دولت بعدی هنوز نیامده. کدام عقلانیت به ما می‌گوید که کار باید با هر کیفیت ممکن انجام شود؟»

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود در واکنش به برگزاری الکامپ، یک روز پس از انتخابات و تلاش شرکت کوشا برای برگزاری آن، نوشت: « اگر «کوشا» اصرار به برگزاری دارد، چرا صنف باید هزینه آن را بدهد؟ این شرکت به صورت موقت مالک الکامپ است و مالک اصلی سازمان نمایشگاه‌هاست، نه سازمان نظام صنفی. سازمان نظام صنفی در واقع بازاریاب این رویداد است نه مالک آن، پس چرا همه هزینه‌ها باید به پای این نهاد صنفی نوشته شود؟»

قربانی در ادامه افزود: «حداقل انتظار از هیئت‌مدیره سازمان نصر، حمایت از منافع صنف و سازمان نظام صنفی است. این حق صنف است که اگر به پیشنهاد این نهاد صنفی در نمایشگاهی حاضر می‌شوند در بهترین زمان از خدمات نمایشگاه استفاده کنند نه اینکه بین مریض یک وقتی هم به آنها بدهند. اکنون کسب‌وکارها مردد شده‌اند. نمایشگاه وظیفه دارد بهترین‌ها را برای غرفه‌ها فراهم کند. سازمان نمایشگاه‌ها باید بهترین زمان و موقعیت را به صنف IT اختصاص دهد. شرط اصلی، هیئت مدیره قوی در سازمان است که بهترین‌ها را مطالبه کنند، نه اینکه با «یک کمی تغییر» به هر قیمتی کسب‌وکارها را راهی نمایشگاه کنند. متأسفانه تعداد کمی از اعضای هیئت‌مدیره سازمان نصر در شبکه‌های اجتماعی و همین توییتر حضور دارند و چند نفری هم که هستند گویی اختیاراتی ندارند یا مدافع تز «راه بنداز، جا بنداز» هستند.»


شرایط روی نمایشگاه بی‌تأثیر نیست


عرفان صفی‌پور، مدیر روابط عمومی روبیکا اعلام کرد که روبیکا امسال به صورت مستقل در نمایشگاه الکامپ شرکت خواهد کرد. او در گفت‌وگو با کارنگ توضیح داد: «الکامپ یکی از بزرگ‌ترین و تخصصی‌ترین نمایشگاه‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری است و به همین دلیل هم روبیکا در این نمایشگاه شرکت می‌کند. سال گذشته در کنار همراه اول در نمایشگاه الکامپ شرکت کردیم، اما امسال با توجه به اینکه خدمات و سرویس‌های جدیدی را در اپلیکیشن ارائه خواهیم داد، تصمیم گرفته‌ایم به صورت مستقل در نمایشگاه حضور پیدا کنیم. امیدواریم برخی از سرویس‌های جدید را در نمایشگاه رونمایی کنیم.»

او همچنین درباره تأثیر همزمانی نمایشگاه و انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «به این دلیل که نمایشگاه ماهیت تخصصی دارد، این احتمال را می‌دهیم که وضعیت موجود بر تعداد بازدیدکنندگان تأثیری نداشته باشد.»

صفی‌پور خاطرنشان کرد: «البته این را نمی‌توان گفت که وضعیت بی‌تأثیر است. خود ما این توقع را داشتیم که به دلیل شرایط ویژه‌ای که در کشور به وجود آمده، مسئولان نمایشگاه تاریخ برگزاری آن را تغییر دهند، اما در نهایت با این حساب که انتخابات به دور دوم نرسد، تصمیم بر این شد که نمایشگاه برای یک روز به تعویق بیفتد. به طور کلی شرایط بر میزان مخاطب تأثیر می‌گذارد، اما نه به آن صورت که خیلی مشخص باشد.»


نصر و مجری برگزاری الکامپ باید منافع یکدیگر را پوشش دهند


فرهاد کرم‌زاده،عضو هیئت‌مدیره نصر تهران، درباره همزمانی انتخابات ریاست‌جمهوری با الکامپ گفت: «واقعیت این است که این موضوع یک اتفاق بوده و برنامه‌ریزی الکامپ از سال گذشته انجام شده بود؛ در نتیجه مصادف شدن این دو اتفاق اجتناب‌ناپذیر بوده است. همکاران در نصر هم تلاش کردند تاریخ برگزاری را یک روز جابه‌جا کنند که این اتفاق هم افتاد و تاریخ برگزاری نمایشگاه یک روز بعد از انتخابات تعیین شد.»

کرم‌زاده در ادامه درباره جذب مخاطب نمایشگاه اظهار خوش‌بینی کرد و توضیح داد: «اگر بخواهیم نیمه پر لیوان را نگاه کنیم این اتفاق تأثیر خاصی بر تعداد شرکت‌کنندگان یا بازدیدکنندگان نمایشگاه نخواهد گذاشت و به نظر می‌آید نمایشگاه مانند سال‌های گذشته جذب مخاطب خواهد داشت. اما ممکن است برخی سازمان‌ها و نهادهای دولتی به دلیل مشخص نشدن مسئولیت‌هایشان حضور کم‌رنگ‌تری در نمایشگاه داشته باشند.»

فرهاد کرم‌زاده درباره همکاری سازمان نصر با مجری الکامپ بیان کرد: «الکامپ یک برند نمایشگاهی است که از ابتدا در اختیار نصر بوده است. نمایشگاه الکامپ یک مجری هم دارد. نصر و این مجری باید در کنار هم منافع یکدیگر را پوشش دهند. مجری فقط در بخش اجرا به نمایشگاه کمک می‌کند. در بخش محتوا و همراهی اعضای صنف و حمایت صنفی اعضای نصر هستند که باید تلاش کنند. معمولاً هم به این صورت بوده که ترکیب مجری الکامپ و نصر باعث شده این نمایشگاه در سطح عالی پیش برود.»


اگر شرکت نکنیم هم چیزی را از دست نداده‌ایم


پلتفرم آی‌قصه که در حوزه داستان و محتوای کودکانه فعالیت دارد، از استارتاپ‌هایی است که سال گذشته نیز در نمایشگاه الکامپ شرکت نکرده بود.

در این راستا با پوریا عالمی، هم‌بنیان‌گذار آی‌قصه صحبت کردیم و نظر او را درباره شرکت در نمایشگاه پرسیدیم. عالمی با بیان اینکه آی‌قصه در نمایشگاه شرکت نمی‌کند گفت: «آی‌قصه اکنون به صورت مشخص تمرکز خود را بر محصول و توسعه آن قرار داده و قصدی برای شرکت در نمایشگاه ندارد.»

عالمی در ادامه به‌ طور کلی درباره نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌شوند، بیان کرد: «اصولاً بعد از کرونا بازخورد نسبت به نمایشگاه‌ها کمی تغییر کرده و حتی جنس مخاطبان نیز دچار تغییر شده است. نزدیک‌ترین نمایشگاه غیراستارتاپی که برگزار شد نمایشگاه کتاب بود که همان‌طور که مشاهده کردیم کمیت و کیفیت حضور بازدیدکننده‌ها با دوره‌های قبل قابل مقایسه نبود و بازدیدکننده‌ها بسیار کم شده بودند. در نهایت اگر در نمایشگاه شرکت هم نکرده باشیم عملاً چیزی را از دست نداده‌ایم.»


الکامپ با اهداف ما همسو نیست


برخلاف سال‌های گذشته امسال سازمان ساترا در الکامپ شرکت نمی‌کند. محمدصادق افراسیابی، مدیر روابط عمومی ساترا، علت این تصمیم را هم‌راستا نبودن فعالیت‌های این نمایشگاه با فعالیت‌های این سازمان اعلام کرد. او در این‌باره توضیح داد: «این تصمیم به معنای مشارکت نداشتن ما در این نمایشگاه نیست. ما تصمیم داریم به شکل دیگری در الکامپ حضور داشته باشیم و در این راستا برای مدیران خود تور بازدید تدارک دیده‌ایم تا در حوزه‌های مرتبط با فعالیت سازمان از این نمایشگاه استفاده کنند.»

افراسیابی درباره همزمانی انتخابات و نمایشگاه الکامپ و تأثیر این همزمانی معتقد است انتخابات از لحاظ محتوایی و درگیر شدن مخاطب الکامپ روی نمایشگاه تأثیر خاصی نخواهد گذاشت، اما مسئولان نمایشگاه می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و اگر نامزدی با نگاه معناداری به فضای فناوری انتخاب شد، با دعوت او نگاه‌ها را به سمت نمایشگاه بکشانند.


اذهان عمومی آمادگی برگزاری الکامپ را ندارد


امین شیرزاد، مدیرعامل فرازپردازان نیز درباره برگزاری نمایشگاه الکامپ همزمان با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «یک ویژگی نمایشگاه الکامپ این بود که ما را از صنف و مخاطب خودمان فراتر می‌برد و فضای عام‌تری داشت و می‌شد در این فضا هم نیازمندی‌های دیگران را بهتر کشف کرد و هم محصولات را به افراد متنوع‌تری ارائه داد. از این نظر الکامپ نمایشگاه ویژه‌ای است و باید به آن توجه شود؛ منتها با اتفاق‌هایی که اخیراً افتاده و کشور در ایام برگزاری الکامپ درگیر فضای انتخاباتی خواهد شد، به نظر می‌رسد اذهان عمومی این آمادگی را نداشته باشند که به این نمایشگاه توجه کنند. احتمالاً اگر الکامپ بخواهد با این وضعیت برگزار شود، خود اعضای صنف هستند که دوباره یکدیگر را خواهند دید و آن جنبه عمومی که پیش از این الکامپ داشت را شاهد نخواهیم بود.»


الکامپ امسال تمرینی برای برگزاری در شرایط حساس است


سروش صاحب‌فصول، مدیر روابط‌ عمومی هلدینگ تفتا منکر تأثیر انتخابات بر پوشش خبری الکامپ نیست، اما معتقد است که تمرین خوبی برای تفکیک حوزه‌هاست. او در این‌باره بیان کرد: «تاکنون عرف بوده که همه‌چیز در کشور تحت‌الشعاع انتخابات قرار گیرد، اما خوب است از الکامپ و صنعت فین‌تک که یک صنعت پیشرو است شروع کنیم تا مسائل از هم جدا شود و تأثیر فاکتورهای اثرگذار را به حداقل برسانیم.»

صاحب‌فصول با اشاره به ‌شدت و اهمیت اتفاق پیش‌آمده که باعث تغییرات اساسی در بالاترین سطوح اجرایی کشور می‌شود، باور دارد برای قضاوت درباره نحوه عملکرد برگزاری نمایشگاه زود است و باید از این به بعد اتفاقات را رصد کرد. او در این‌باره گفت: «تمام حوزه‌ها از این اتفاق متأثر شدند، اما مسئولان تلاش دارند برنامه‌ها در روال قبلی دنبال شود. از این به بعد باید دید که مسئولان برگزاری چطور کارها را جلو می‌برند.»


بهتر بود نمایشگاه به پاییز منتقل می‌شد


حمید توسلی، عضو سابق هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و مدیرعامل شرکت بهین‌تکنولوژی در گفت‌وگویی با روابط عمومی سازمان نصر درباره نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۳ و نحوه حضور این مجموعه در آن گفت: «نقش و تأثیرگذاری نمایشگاه الکامپ در صنعت فاوا و اقتصاد دیجیتال کشور بر کسی پوشیده نیست و شرکت‌های متعددی مثل مجموعه‌ ما خود را برای حضور در این نمایشگاه آماده می‌کنند. این انتظار وجود دارد که در این دوره شاهد رفع چالش‌ها و مشکلات دوره‌های گذشته مثل گرمای هوا و تهویه نامناسب سالن‌ها باشیم. شاید نیاز باشد زمان برگزاری نمایشگاه به پاییز منتقل شود. چالش دیگر افزایش هزینه‌های فضا و غرفه‌سازی است که نسبت به سال‌های گذشته افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. همچنین باید تلاش شود برای استقبال بیشتر مجموعه‌های اقتصادی و بازدیدکنندگان از نمایشگاه، اقدامات مؤثری صورت گیرد. ایجاد فضایی برای تعامل بخش سنتی‌تر اقتصاد کشور با حوزه دیجیتال، آگاهی‌رسانی درباره تأثیر فناوری‌های نوین بر زندگی بشر با استفاده از فضاهای به‌روز و توجه ویژه به دستاوردهای استارتاپ‌ها می‌تواند از این اقدامات باشد.»


باید کیفیت الکامپ افزایش یابد


مصطفی امیری، عضو کنونی هیئت‌مدیره نصر تهران نیز درباره نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۳ بیان کرد: «به نظرم میان برگزاری نمایشگاه در ایران و کشورهای توسعه‌یافته یک فاصله ایجاد شده است. این فاصله حاصل نبود سرمایه‌گذاری کافی در بخش نمایشگاهی است. زیرساخت‌های نمایشگاهی فرسوده شده و بر کیفیت نمایشگاه‌ها تأثیر گذاشته است. امیدوارم با رفع این چالش‌ها، کیفیت نمایشگاه‌های داخلی ازجمله الکامپ افزایش پیدا کند. در کنار این موضوع، در صورت توجه به محتوا، احتمالاً خروجی‌های مناسبی را در این بخش از نمایشگاه دریافت خواهیم کرد. این بخش نیاز به تقویت دارد و باید برنامه‌ریزی مناسبی برای آن انجام شود. همچنین باید تلاش کنیم حضور تیم‌های نوپا و فناور و دارای نوآوری و خلاقیت را در نمایشگاه افزایش دهیم تا بر جذابیت نمایشگاه افزوده شود. حضور هیئت‌های خارجی و منطقه‌ای نیز می‌تواند به خلق فرصت‌های جدید و بازارسازی‌ برای شرکت‌های این حوزه کمک کند.»


تغییر زمان نمایشگاه به کیفیت آن کمک می‌کند


رعنا منافی مدیرعامل شرکت رهاکو نیز طی گفت‌وگویی با روابط عمومی نصر تهران بیان کرد: «امیدوارم زمان برگزاری نمایشگاه به ماه‌های معتدل سال تغییر کند تا شاهد مشکلاتی از قبیل گرمای هوا نباشیم. تغییر زمان برگزاری می‌تواند بر کیفیت نمایشگاه و میزان بازدید از آن تاثیر مثبت بگذارد. همچنین می‌توان در بدو ورود بازدیدکنندگان، اطلاعات آنها توسط نمایشگاه ثبت شود و به هر شخص یک QR کد بر روی کارت چاپ و تحویل داده شود. این اقدام می‌تواند در وقت مخاطبین و غرفه‌داران صرفه‌جویی کند. در کنار این موارد، ایجاد نسخه مجازی نمایشگاه می‌تواند به بازدید بیشتر کمک کند. همچنین سالن‌ها باید به صورت تخصصی‌تر طبقه‌بندی شوند تا محصولات و خدمات مشابه در یک سالن مجتمع شوند».

منبع کارنگ
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.