راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

امکان پرداخت از طریق کد QR در پات‌لایف به دو روش متفاوت

ایران کیش با بهره‌گیری از اپلیکیشن پات لایف، پرداخت‌های غیرتماسی را از طریق QR CODE به دو روش متفاوت انجام می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی ایران کیش،‌ QR CODE عنوانی جاافتاده، به‌ظاهر معمولی اما در واقعیت، پدیده‌ای که زمانی در دوران خود انقلاب ایجاد کرد. چیزی شبیه به جادو. رمزی که ابتدا با اهدافی متفاوت سروشکل گرفت و روزبه‌روز دامنه فعالیت‌های خودش را در بخش‌ها و امور مختلف باز کرد و همواره سطحی وسیع‌تر، ایمن‌تر و راحت‌تری از خویش را به نمایش گذاشت. از ورود به URLها گرفته تا تعامل با محتواهای غنی، ذخیره حجم بالایی از داده‌ها، قابلیت اجرای اهداف تبلیغاتی و خیلی موارد دیگر که امکانشان از طریق آن‌ها مهیا شد… و مهم‌ترینشان روشی برای پرداخت‌های الکترونیکی!

خیلی‌ها دوران کیو آر کد را به دهه 90 میلادی نسبت می‌دهند زمانی که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه صنایع خودروســازی تویوتا ژاپن در سال ۱۹۹۴ میلادی آن را اختراع و مورد استفاده قرار داد. انگیزه و هدف اصلی این شــرکت، احســاس نیاز به نوعی رمز با شتاب و سرعت رمزگشایی بالا جهت بخش سرمایه‌گذاری‌شان بود.

پس از آن که کشورهای انگلیسی‌زبان از سال 1997 شروع به استفاده از این نوع رمز کردند؛  نام «QR» کوتاه شده «Response Quick» به معنی پاسخ سریع را برای آن انتخاب کردند و به همین نام آن را در سازمان‌های بین المللی به ثبت رساندند.

«ماساهیروهارا» مخترع (QR CODE) آن زمان، کارمند شرکت دنسو ویو DensoWave بود که در صنعت تولید قطعات خودرو فعالیت می‌کرد. در آن زمان برای ذخیره اطلاعات کالا از سیستم بارکد استفاده می‌شد اما بارکدها فقط قادر به نگهداری حدود 20 کاراکتر بودند و در برخی موارد روی یک بسته قطعات خودرو گاه تا ده بارکد زده می‌شد که باید هر کدام به طور جداگانه خوانده می‌شد و این، کار را برای کارگران مراکز پردازش کالا سخت می‌کرد.

«هارا» که خود در اوایل دهه 1980 میلادی، در ساخت یک دستگاه خوانش بارکد نقش داشت، می‌دانست که این روش، محدودیت‌های خود را دارد.  وی می‌گوید: «داشتم به صفحه بازی «گو /Go» نگاه می‌کردم که مهره‌های سیاه و سفید روی شبکه خطوط آن ردیف شده بود و آنجا بود که دریافتم این روش خوبی برای انتقال اطلاعات زیاد درآن‌واحد است.»

 26 سال پس از آن، این الگوهای دو بعدی که از مربع‌های سیاه و سفید تشکیل شده و می‌تواند تا 200 برابر بارکدهای استاندارد، اطلاعات در خود ذخیره کند، موجب تحول در خرید، سفر و دسترسی ما به وب سایت‌ها شده است.

کد کیو آر Code QR سال‌ها، یعنی تا زمان ابداع گوشی‌های هوشمند مجهز به دوربین، چندان گســترش نیافت و این دوربین موبایل بود که بــا ارائه قابلیت خوانش کدهای کیوآر، سرنوشت این ابداع را ازاین‌رو به آن رو کرد و در دوران همه‌گیری کرونا، این کد با یک انقلاب و رنسانس دوباره مواجه شد.

کیو آر کد امروز تقریباً به همه چیز راه‌یافته است؛ از پذیرش رستوران‌ها تا منوهای دیجیتال و مهم‌ترین آن‌ها که این روزها نمادی از نسل جدید پرداخت‌های الکترونیکی، در ابزارهای پرداخت بدون‌تماس است.

مطمئناً خود مبدع کیو آر کد هم وقتی پرداخت‌های بدون‌تماس با اســتفاده از  کد کیو آر را نخستین‌بار دیده، شگفت‌زده شــده است!

هیچ‌کس هرگز گمان نمی‌کرد که از این کدها به عنوان شکلی از پول استفاده شود.

کیوآرکدهایی که به‌منظور تأمین امنیت مردم به کار گرفته شــده اســت. سریع و عاری از هر گونه اشتباه، روند پرداختِ آسان‌تر را فراهم ساخته‌اند. برای اسکن کیو آر کدها تنها لازم است دوربین تلفن همراه خود  یا برنامه اسکن کد QR را باز کنید و بعد پرداخت را انجام و خرید را کامل کنید.


ایران کیش و پرداخت QR CODE از طریق کهربا


شرکت کارت اعتباری ایران کیش در قالب اپلیکیشن پات لایف برای نخستین‌بار در کشور پروژه کهربای بانک مرکزی، یعنی پرداخت غیرتماسی منطبق بر استاندارد EMV را بر روی اپلیکیشن پات لایف خود راه‌اندازی کرده است.

بدین ترتیب بدون نیاز به‌همراه‌داشتن کارت بانکی، بدون نیاز به اعلام رمز به پذیرنده و با سریع‌ترین حالت ممکن و صرفاً با نزدیک کردن گوشی همراه به دستگاه pos مجهز به ماژول NFC می‌توانید پرداخت خود را انجام دهید.

ایران کیش در زمینه پرداخت‌های غیرتماسی از طریق QR CODE دو شکل متفاوت را با بهره‌گیری از اپلیکیشن خود یعنی پات لایف پیش می‌برد:

Merchant present: در این روش QR روی دستگاه  pos نمایش داده می‌شود و خریدار با اسکن کردن QR، اقدام به خرید خود می‌کند. 

Customer present: در این روش QR روی گوشی موبایل نمایش داده می‌شود، دستگاه POS، آن را اسکن می‌کند و فرایند خرید انجام می‌شود.

به عبارتی همانطور که فرایند TAP AND GO روی پروژه کهربا تعریف شده است، امکان پرداخت از طریق  QR، یک نحوه نمایش و پرداخت در داخل همین پروژه است، به این شکل که در  Merchant present، پذیرنده (فروشنده)، از طریق دستگاه می‌تواند نوع نمایش را انتخاب و تعیین کند که از طریق NFC، می‌خواهد اطلاعات خریدار دریافت شود، یا از طریق QR.

وقتی که فروشنده از روی دستگاه pos، گزینه QR را انتخاب می‌کند، روی دستگاه POS ،CODE QR نمایش داده می‌شود. از طرفی روی اپلیکیشن پات لایف هم گزینه‌ای مشابه است که با آن  می‌توان خرید از  طریق NFC  و یا QR را انتخاب کند. در این حالت، فرد گزینه QR (در بخش مربوط به Merchant present) اپلیکیشن را انتخاب می‌کند، گوشی روی حالت اسکن QR CODE رفته، بنابراین  CODE QR روی دستگاه  POS را اسکن کرده و خرید انجام می‌شود.

اما در روش Customer present، کاربر یا همان خریدار، از طریق اپلیکیشن پات لایف، نمایش QR را انتخاب می‌کند QR نمایش داده می‌شود سپس آن را روی اسکنر دستگاه POS پوز قرار داده و خرید را انجام می‌دهد.

قوانین این فرایند نیز کاملاً مشابه با فرایند TAP AND GO  است. یعنی طبق همان مبلغ  تعیین شده برای تراکنش پرداخت‌های غیرتماسی کهربا، نیازی به وارد کردن رمز نیست و از مبلغ تعیین شده به بالا، رمز نیز توسط کاربر وارد می‌شود.

منبع روابط عمومی ایران کیش
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.