راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کمیسیون بانکداری دیجیتال درعضوگیری از سایر کمیسیون‌های نصر مستثنی می‌شود

در یازدهمین جلسه کمیسیون بانکداری دیجیتال اعلام شد

یازدهمین جلسه کمیسیون بانکداری دیجیتال به میزبانی هلدینگ بهسازان فردا بانک ملت برگزار شد. در این جلسه به بررسی موضوع‌هایی چون چالش‌های حوزه تأمین زیرساخت، اولویت‌های سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در دوره جدید و تصمیم‌گیری در خصوص ساختار و مأموریت کمیسیون بانکداری دیجیتال پرداخته شد.

به گزارش روابط عمومی هلدینگ تفتا، در ابتدای جلسه، محمد فرجود رئیس کمیسیون، به بیان گزارشی از عملکرد کمیسیون پرداخت و گفت: «در طی دوره‌ای که کمیسیون تشکیل شده است تلاش کردیم تا چالش‌های هلدینگ‌های فناوری اطلاعات بانک‌ها را تعیین و با هم‌فکری یکدیگر، راه‌حل‌های مناسبی برای آنها پیشنهاد دهیم. در جلسه‌ای که با حضور احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی، برگزار شد، چالش‌های موجود را در ۴ حوزه تنظیم‌گری و مقررات‌گذاری، سرمایه‌گذاری و توسعه فناوری، سرمایه انسانی و راهبرد و حاکمیت شرکتی بیان و پیشنهاداتی در خصوص حل آنها ارائه نمودیم که در برخی موارد، وزیر محترم اقتصاد و دارایی قول همکاری دادند.»

به گزارش دبیرخانه کمیسیون بانکداری دیجیتال، در بخشی از این جلسه، مسعود شکرانی ریاست کمیسیون تأمین تجهیزات و کالای فاوا، به ارائه گزارشی در خصوص چالش‌های حوزه تأمین زیرساخت پرداخت و گفت: «در دو سال اخیر، در فضای مبادلات ارزی کشور تغییراتی ایجاد شده است؛ اما امسال شیوه‌نامه‌ای از سوی بانک مرکزی برای تأمین ارز تجهیزات لازم برای صنعت بانکی ارائه شده است که کارآمدی لازم برای این بخش را ندارد و بازیگران را با چالش‌های عدیده‌ای مواجه کرده است.»

او افزود :«بانک مرکزی در این دستورالعمل برای هر بخش و تأمین‌کننده‌ای، سهمیه‌ای جداگانه مشخص کرده که تأمین تجهیزات را با چالش همراه کرده است. در این بین، زمان‌بر بودن فرایند تخصیص ارز و خرید تجهیزات و نیز نرخ دلار در نظر گرفته شده هم به سایر چالش‌ها اضافه می‌شود.»

در ادامه، ضمن دریافت نظرات از حاضرین در جلسه، شکرانی پیشنهاد داد تا منطقه‌ای ویژه برای ایجاد مراکز داده و ورود تجهیزات حوزه فناوری اطلاعات به‌ویژه بانک‌ها در نظر گرفته شود تا نگرانی‌های مربوط به واردات کالا و گمرک از بین برود.

در بخش سوم جلسه، علی حکیم جوادی رئیس هیئت‌مدیره دوره هفتم نصر تهران، به بیان اولویت‌های سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در دوره جدید پرداخت و گفت: «امسال در لایحه برنامه هفتم پیشرفت به موضوع اقتصاد دیجیتال توجه ویژه‌ای شده است و برای اولین‌بار به استفاده از ظرفیت‌های سازمان نصر در تحول دیجیتال سازمان‌ها و صنایع اشاره شده است. ما باید از این فرصت، بهترین استفاده را کنیم و در این میان، بانک‌ها می‌توانند نقش پررنگی داشته باشند زیرا می‌توان از الگوی تحول دیجیتال آنها در سایر بخش‌ها نیز استفاده کرد». حکیم جوادی ضمن اشاره به کارگروه اقتصاد دیجیتال دولت و حضور سازمان نصر در آن کمیسیون گفت: «تصمیمات خوبی در این کارگروه اتخاذ شده است که نمونه آن، حل چالش پلتفرم‌های توزیع دارو است. در این کارگروه ظرفیت مناسبی برای حل چالش‌های بانکداری دیجیتال وجود دارد که باید با آنها تعامل کرد و از تصمیمات و آئین‌نامه‌های این کارگروه در حل این چالش‌ها استفاده کرد.». همچنین باتوجه‌به جدید بودن موضوع‌های حوزه بانکداری دیجیتال، پیشنهاد شد تا از «سلف رگولیشن» برای پیشبرد اهداف قانون‌گذاری حوزه بانکداری دیجیتال استفاده شود.
در ادامه، با طرح موضوع عضوگیری سازمان نصر برای کمیسیون‌های این سازمان، حکیم جوادی اشاره کرد: «باتوجه‌به شرایط ویژه عضویت در کمیسیون بانکداری دیجیتال که از سوی این کمیسیون اتخاذ شده است، عضویت سایر افراد در این کمیسیون منتفی بوده و این کمیسیون از سایر کمیسیون‌های سازمان نصر مستثنی می‌شود.».

در بخش چهارم و پایانی این جلسه، به بررسی عملکرد کارگروه‌های کمیسیون بانکداری دیجیتال پرداخته شد و ضمن معرفی دبیران جدید این کارگروه‌ها، چالش‌های آنها طرح و مورد بررسی قرار گرفت.

منبع هلدینگ تفتا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.