راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نصب «دستان آزاد» شرکت پویا در ۵ مرکز عمومی؛ صندوق‌های هوشمندی که استفاده از آن آسان و رایگان است

«دستان آزاد» نام محصول جدید شرکت پویا است که به‌صورت صندوق‌های هوشمند قرار است محلی مطمئن برای خریداران و مشتریان مراکز تجاری، باشگاه­‌ها، پردیس­‌های سینمایی و فرودگاه‌ها باشد. طی بازدیدی که راه‌پرداخت از «دستان آزاد» در باغ کتاب داشت، 161 صندوق در این محل نصب شده و براساس آمار شرکت پویا، بیش از 30 هزار مصرف‌کننده در ماه از دستان آزاد واقع در باغ کتاب استفاده می‌کنند.

این صندوق‌ها همچنین در صبا مال، کوروش مال، عرش آجودانیه و شعب هایپرمی تهران نیز نصب شده و درحال حاضر استفاده از آنها رایگان است.

این صندوق‌ها در محل‌هایی مانند مراکز خرید و فروشگاه‌ها نصب می‌شود تا خریداران و مشتریان بتوانند وسایل اضافی همراه خود مانند اجناس خریداری شده، کوله، کیف و…  را در آن قرار بدهند و پس از اتمام کارشان به محل قرارگیری صندوق برگردند و با واردکردن رمز خود وسایلشان را بردارند.


ایده دستان آزاد از کجا شکل گرفت؟


 در سال 1399 شرکت پویا تعداد 200 دستگاه 25 صندوقی برای یکی از شرکت­‌های هلدینگ فاخر تولید کرد. ابتدای امر قرار بود این کار در شرکت مشترکی بین دو مجموعه سروسامان بگیرد که به دلیل اختلاف سلیقه‌­های طرفین عملا کار پیش نرفت و با تفاهم از هم جدا شدند. دستگاه‌­های تولید شرکت پویا هم اکنون به نام «جابار» خدمات پستی برای شرکت مربوطه ارائه می‌­دهند.


دستان آزاد چیست؟


شرکت پویا پس از بررسی بازار و نیازسنجی از آن به «دستان آزاد» رسید که پروژه‌ای مفهومی است تا دستان کاربران از وسایل اضافی آزاد شود. به‌عبارت‌دیگر کاربران بتوانند با استفاده از این Smart Locker یا صندوق هوشمند، دستانی آزاد داشته باشند.

پس از موفقیت دستگاه هوشمند پستی، شرکت پویا خط تولید جدیدی برای تولید دستگاه‌ دستان آزاد ایجاد کرد و شروع به تولید این صندوق‌های هوشمند کرد. اردلان یوسفی، مدیر امور فروش و توسعه بازار شرکت پویا در خصوص دستان آزاد گفت: «بر اساس تحقیقاتی که انجام شده نمونه مشابه این دستگاه در کشور وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد عملکرد هوشمند دستان آزاد را ندارد.»


دستان آزاد به چه دردی می‌خورد؟


در نظر بگیرید که در یک مجتمع تجاری، پاساژ یا فروشگاهی در حال خرید هستید، کارهای شما به پایان نرسیده؛ اما وسایل یا کیسه‌های خریدی به همراه دارید که باید از این‌سو به آن سو بکشانید. در برخی مراکز خرید بزرگ مانند هایپرمی یا کتابخانه باغ کتاب امکان بردن کیف یا کیسه‌های خرید به داخل مجموعه وجود ندارد.

درصورتی‌که خودرو به همراه نداشته باشید، عملاً جایی برای گذاشتن وسایل همراهتان ندارید.  در این وضعیت مجبورید وسایل خود را داخل یک کمد با قفلی نه‌چندان ایمن قرار بدهید یا وسایلتان پلمب می‌شود و پیش نگهبانی می‌ماند. اینجاست که دستان آزاد به کمک شما می­‌آید و معضل شما را حل می­‌کند. این دستگاه آمده تا این مشکل را برطرف کند. می‌توانید وسایل همراه خود را در این صندوق هوشمند قرار بدهید و به خرید خود ادامه دهید.

رابط کاربری دستگاه دستان آزاد بسیار ساده و درعین‌حال ایمن است. تنها کافی است شماره‌تلفن خود را وارد قسمت کنترل یا قسمت مرکزی دستگاه کنید و یک رمز عبور برای خود تعریف کنید. در مرحله بعدی دستگاه شماره صندوق‌های خالی را به شما نشان می‌دهد، ‌صندوق موردنظر خود را انتخاب ‌کنید. دستگاه در صندوق انتخاب شده را برای شما باز می‌کند، بدین ترتیب می‌توانید وسایل همراه خود را داخل صندوق بگذارید و در را ببندید.

برای باز کردن صندوق نیز تنها کافی است که شماره موبایل و رمز عبور خود را وارد کنید تا در صندوق موردنظرتان باز شود و بتوانید وسایلتان را بردارید. بر اساس گفته‌های مدیر امور فروش و توسعه بازار شرکت پویا، در حال حاضر استفاده از تمام دستگاه‌های دستان آزاد رایگان است. البته امکان اجاره ساعتی این دستگاه‌ها وجود دارد و می‌توان این قابلیت را در محل‌هایی مانند فرودگاه‌ها و فضای کار اشتراکی اجرا کرد.


دستان آزاد را کجا می‌توان پیدا کرد؟


در حال حاضر صندوق‌های هوشمند دستان آزاد در باغ کتاب، صبا مال، کوروش مال و عرش آجودانیه نصب شده و استفاده می‌شوند. به گفته یوسفی، شرکت پویا قراردادی با هایپرمی دارد تا شعب این فروشگاه‌ زنجیره‌ای در سراسر کشور را مجهز به دستان آزاد کند. در حال حاضر تمام شعب هایپرمی در تهران به دستان آزاد تجهیز شده‌اند.

امکان نصب این دستگاه‌ در فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار، پردیس‌های سینمایی، باشگاه‌ها، فضاهای کار اشتراکی وجود دارد. از دستان آزاد حتی می‌توان در لابی برج‌ها و مجتمع‌های مسکونی نیز بهره برد.


برنامه‌های آتی شرکت پویا؛ توسعه بیشتر دستان آزاد


یوسفی بر این باور است که استفاده از فناوری صندوق هوشمند در آینده نزدیک به‌سرعت گسترش می‌یابد؛ زیرا بسیاری از اماکن به این صندوق‌ها نیاز دارند. درواقع این نیاز پیش‌ازاین با استفاده از صندوق‌های چوبی یا صندوق‌های فلزی مجهز به قفل رفع می‌شد؛ اما صندوق‌های هوشمند دستان آزاد سطح بالایی از سهولت و فناوری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

به گفته او، دستان آزاد هم از نظر سخت‌افزاری و هم از نظر کنترلی از فناوری بالایی برخوردار هستند و طی دو سالی که استفاده می‌شوند هیچ اختلالی در احراز هویت  کاربران نداشته‌اند. این صندوق‌های هوشمند در طرح‌های توسعه‌ای آتی قرار است به سردکن و گرم‌کن مجهز شوند تا نگهداری از مواد غذایی نیز در آنها به شکلی ایمن انجام شود.

مدیر امور فروش و توسعه شرکت پویا از فعال‌سازی قابلیت OTP یا رمز یک‌بارمصرف روی دستان آزاد خبر داد و گفت: «این دستگاه بسته به نیاز مشتری به سه شکل کار می‌کند که شامل آنلاین، آفلاین و اجاره ساعتی می‌شود. مدل آفلاین مدلی است که در حال حاضر مورداستفاده قرار می‌گیرد. در مدل پرداختی امکان دریافت وجه، بسته به ساعت استفاده از صندوق وجود دارد. در مدل آنلاین کاربر پس از واردکردن شماره موبایل خود، رمز یک‌بارمصرف دریافت می‌کند که رمز عبور باز کردن صندوق است.»

امکان سفارشی‌‌سازی در خصوص ابعاد صندوق‌های دستان آزاد بسته به محل قرارگیری نیز برای مشتریان فراهم شده است، برای مثال در فرودگاه‌ها ابعاد صندوق‌ها بزرگ‌تر خواهد بود؛ زیرا  وسایل همراه کاربران بیشتر و ابعاد آن‌ها بزرگ‌تر است. شرکت پویا پشتیبانی 24 ساعته‌ای روی دستگاه‌های دستان آزاد دارد تا در صورت بروز مشکل به‌سرعت آن را برطرف کند.


فرهنگ‌سازی برای استفاده از دستان آزاد


یوسفی خبر از افزایش تیراژ تولید دستگاه دستان آزاد و افزایش نصب چندبرابری این صندوق‌های هوشمند داد و اظهار کرد: «مدل دستگاه جدید است و بسیاری از افراد آشنایی کافی برای استفاده از آن را ندارند؛ بنابراین برای استفاده از آن نیاز به فرهنگ‌سازی است. برنامه‌هایی دراین‌خصوص داریم تا فرهنگ استفاده از چنین دستگاهی در میان مردم جا بیفتد.»

در حال حاضر 161 صندوق در باغ کتاب نصب شده است. براساس آمار، بیش از 30 هزار مصرف‌کننده در ماه از دستان آزاد واقع در باغ کتاب استفاده می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.