راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از هوش مصنوعی تا نسل زد؛ شتاب‌بخش سیر تحولات شیوه‌های پرداخت کیست؟

روش‌های پرداختی که مصرف‌کنندگان از آنها اســتفاده می‌کنند، بیشتر و سریع‌تر از هر خدمت مالی دیگری در حال تغییر و به‌روزرسانی است. این تحولات تحت‌تأثیر تغییرات تکنولوژی‌های دیجیتال، شرایط رقابتی و تقاضای مشتریان ایجاد شده است.

به گزارش روابط عمومی ایران کیش، دوران کرونا اجباری بر رشــد و پیشرفت تکنولوژی در زمینه پرداخت‌ها شد و البته فصلِ فرهنگ‌سازی مناسبی در این عرصه را نیز پدید آورد. از همین رو آشنایی با برترین‌ها در روش‌های نوین پرداخت، برای هر بانک یا مؤسسه اعتباری که می‌خواهد نیازهای مالی مشــتریانش را برطرف کند الزامی است.

جهان طی سال‌های گذشته البته که با اصطلاحات متفاوتی در این عرصه نیز روبه روشده است. اصطلاحاتی مانند PAY TECH، به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های فین‌تک که تمرکز خود را بر روی معاملات و پرداخت‌ها دارد و به‌صورت یکپارچه حجم انبوهی از تراکنش‌های B2B  و B2C را با روش‌های نقدی، از طریق کارت‌های معتبر بانکی، بدون ارتباط فیزیکی، آنلاین و از طریق تلفن‌های همراه مدیریت می‌کند و در آینده پدیده کاربرد اینترنت اشیا در فرایند پرداخت را نیز خواهیم داشت؛ آن زمان که کاربران چه‌بسا با پوشیدن چیزی برتن یا دست، پرداخت را انجام می‌دهند و این دورازذهن نیست!

آنچه که مسیر پرداخت‌های دیجیتال را با سرعت بیشتری در راستای دگرگونی پیش می‌برد را می‌توان در چند بخش تقسیم‌بندی کرد:

نخست نسلی جدید که با آن روبه‌رو هستیم، نسلی که آن را نسل Z  می‌خوانند و بانیان سرکشی‌های خلاقانه و جویای راهکارهای آسان مبتنی بر فناوری؛ نسلی که زندگی‌اش با اپلیکیشن‌های مالی درهم‌آمیخته است و بسیاری از فعالیت‌های خود را در آن راستا می‌بیند.

از سویی جامعه پرداخت، امروز به دنبال ایجاد تجربه‌ای متفاوت برای مصرف‌کنندگان است و از سویی دیگر مصرف‌کنندگان نیز به دنبال راه‌های ساده‌تری برای انجام پرداخت‌هایشان هستند.

فراموش نکنیم در نظرگرفتن جوایز نیز به‌عنوان یک محرک رقابتی هیچگاه تا این حد اهمیت نداشته است. اگر عاملان صنعت پرداخت به این موضوع توجه نکنند به‌زودی از این رقابت عقب می‌مانند.

امروز در شیوه‌های مختلف پرداخت الکترونیکی شاهد ارزش‌افزوده‌ها و یا پاداش‌هایی (نظیر جوایز –مزیت‌ها) هستیم که به شکل‌های مختلف به دلیل نوع گرایش به خریدهای مبتنی بر فناوری به خریدارانی که از این طریق پرداخت را انجام می‌دهند داده می‌شود و قاعدتاً این موضوع نیز یکی دیگر از گرایش‌های مردم به شیوه‌های نوین پرداخت را شکل می‌دهد چرا که به آن تشویق می‌شوند.

در این میان قطعاً ظهور و بلوغ هوش مصنوعی که با سرعتی سرسام‌آور جهان را درمی‌نوردد نیز دلیلی دیگر بر تحولات و دگرگونی در عرصه پرداخت در آینده است.


ایران در کجای این دگرگونی است؟


اما ایران در عرصه پرداخت الکترونیکی اگرچه همگام با کشورهای پیشرفته نیست؛ اما چندان هم دست‌وپابسته نبوده و علی‌رغم مسائلی مانند تحریم‌ها، خلأ  پرداخت‌های بین‌المللی، نبود مسائلی مثل visa و mastercard… توانسته است راهکارهای خلاقانه، بومی‌سازی شده و البته نزدیک به استانداردهای جهانی را منطبق با قوانین داخلی سروشکل بدهد و در این مسیر فارغ از شعارهایی که صرفاً مصرف داخلی داشته باشند گام‌های مثبتی در صنعت پرداخت الکترونیک برداشته و قادر بوده در این مسیر حرکت بر لبه تکنولوژِی را در حد توان در دستور کار قرار دهد. قطعاً یکی از دلایلی که شرکت کارت اعتباری ایران کیش به همراه 4 شرکت دیگر پرداخت الکترونیکی کشور در میان گزارش‌های نیلسون ریپورت جای داده شده همین موضوع باشد.


تطبیق چند شاخص مهم عملکردی با آنچه ایران کیش انجام می‌دهد


اما شرکت کارت اعتباری ایران کیش طی سال‌های اخیر نشان داده که در بسیاری موارد در مسیر دگرگونی‌های صنعت پرداخت در کشور حضور داشته و دلیل این ادعا نیز توجه به چند شاخصه حرکت دراین مسیر است که در ادامه به آن‌ها نگاهی می‌اندازیم.

گسترش همکاری شبکه‌های پرداخت: همکاری بین مؤسسات مالی و سازمان‌های مالی یا غیرمالی کلید طلایی گسترش اکوسیستم پرداخت و بهبود تجربه‌هاست. این همکاری‌ها سود بیشتری را نسبت به شبکه‌های قبلی پرداخت فراهم می‌کند، ایجاد یک همکاری بین ارائه‌دهندگان خدمات مالی، برنامه‌نویس‌ها و تکنولوژی‌های دیجیتال، تجربه گسترده و جدید را برای مصرف‌کننده فراهم می‌کند. یکی از مسائلی که ایران کیش طی سال‌های گذشته دنبال کرده گسترش همین ارتباط با شرکت‌ها و ارگان‌های مختلف فناورانه، همین‌طور سازمان‌های کسب‌وکاری است.

راه‌اندازی سیستم‌های  اعتباری: یکی از مفاهیمی که در سایر کشورها به‌صورت یک فرایند خاص، جاافتاده است خریدهای اعتباری است. موضوعی که در کشور ما چندان فراگیری نداشته و از آن استقبال هم نمی‌شد. ایران کیش در حوزه عرضه سیستم‌های اعتباری خرید در کشور نیز تجربه دارد که نمونه بارز آن محصول تی بی پلاس بانک تجارت است؛ محصولی که زیرساخت‌های فنی آن توسط ایران کیش فراهم شد.

 یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در سال 1402 به ثمر نشست و در سال جاری نیز ادامه دارد، محصولات اعتباری بانک تجارت و ایران کیش و سامانه‌هایی مانند کشت نو، زعفران کارت، سامانه تی بی پلاس، زنجیره موبایل، زنجیره FMCG کالاهای زود مصرف و به زودی فرش است که به زنجیره‌های تی بی پلاس اضافه می‌شود.  تی بی پلاس سامانه جامعی از محصولات اعتباری و B2B  بانک تجارت به شمار می‌اید که به اعتبار بین بانک تجارت و سازمان‌ها، برای خرید اشخاص اختصاص داده می‌شود و افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه تی بی پلاس خریدشان را به صورت اعتباری از تامین‌کننده انجام دهند.

جایگزینی روش‌های نوین به جای کارت‌های فیزیکی و پرداخت NFC: یکی دیگر از اتفاقاتی که دنیا به سمت آن حرکت کرده، جایگزینی روش‌هایی است که جای کارت‌های فیزیکی را خواهند گرفت، یا اصطلاحاً کدها به جای آن می‌نشینند و یا برای روند پرداخت تنها نیاز به نزدیک کردن گوشی یا ساعت‌های هوشمند به دستگاه pos است و یا اینکه خود کارت‌ها این شکل را پیدا می‌کنند. با معرفی EMVها فناوری استفاده از میکروچیپ‌ها و همین‌طور پرداخت از طریق nfc تحولی عظیم در عرصه صنعت پرداخت ایجاد شد.

تغییرات در زیرساخت‌های شبکه پرداخت، تجمیع کارت‌ها و یا ایجاد روش‌هایی که منجر به جایگزینی پرداخت‌های جدید به‌جای حمل کارت‌های فیزیکی می‌شود، همگی از شاخص‌های دگرگونی در پرداخت هستند و دیگر باید خیلی‌ها بدانند که ایران کیش با اپلیکیشن مالی خود یعنی پات لایف نخستین شرکتی بود که در این عرصه با تحقق پرداخت  غیرتماسی مبتنی بر استاندارد EMV از طریق فناوری NFC  در طرح کهربای بانک مرکزی و تطبیق با خواست‌های داخلی و بین‌المللی، این نوع پرداخت در کشور را به‌صورت واقعی عملیاتی کرد.  به‌نحوی‌که با ذخیره کارت‌های فیزیکی خود در گوشی و نزدیک‌کردن آن به دستگاه POS مجهز به ماژول NFC ، می‌توانید با اپلیکیشن پات لایف پرداخت خود را انجام دهید.  

تکنولوژی‌های بیومتریک: تکنولوژی‌های بیومتریک یکی دیگر از فناوری‌هایی هستند که طی سال‌های اخیر در دنیا رشد یافته‌اند، شناسایی هویت‌ها برای پرداخت یا ثبت کارهای بانکی از طریق اثر انگشت، تشخیص چهره، عنبیه چشم، عکس سلفی و دربرخی جاها حتی تشخیص رگ مچ دست، از جمله تکنولوژی‌هایی هستند که در احراز هویت کاربران در پرداخت‌ها به کار می‌روند که اتفاقاً در این عرصه نیز در کشور اقدامات مثبتی به ویژه در زمان کرونا انجام گرفت، زمانی که بانک‌ها به دنبال خدمات بانکی غیرحضوری بودند و ایران کیش در ارتباط با بانک تجارت و اپلیکیشن‌های این بانک، این فرایند احراز هویت مجازی از راه دور را در بستری امن و همراه با رفع چالش‌های آن، عملیاتی کرد و یا در اپ‌هایی مانند اپلیکیشن زمرد، سایر فرایندهای بانکی را نیز از این طریق مهیا ساخت.

کیف پول‌های دیجیتال و سوپراپلیکیشن‌ها: سوپراپلیکیشن‌ها نیز فصل جدیدی در امکان انجام تراکنش‌های مالی در یک مکان و با قابلیت‌های فراوان را فراهم می‌کنند که ایران کیش علاوه بر پات لایف، زمرد را نیز توسعه داده است.

ارزهای دیجیتال: بسیاری معتقدند ارزهای مبتنی بر بلاک‌چین مانند بیت‌کوین و اتریوم، آینده پول را تغییر خواهند.ایران کیش مفهوم متفاوتی از ارز دیجیتال با عنوان ریال دیجیتال را پیاده‌سازی کرد. مفهومی که بسیاری آن را با عنوان رمز ریال می‌شناسند اما این مفهوم همچنان در گیرودار مراحل قانونی مانده است.

البته معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در گفتگویی با روابط‌عمومی ایران کیش خبر از تشکیل ستاد ویژه‌ای برای برطرف‌کردن مشکلات قانونی در این موضوعات از جمله ریال دیجیتال داده است.

تغییرات در زیر ساخت‌ها: یکی دیگر از اتفاقاتی که به‌عنوان یک لزوم از آن در دنیا در عرصه صنعت پرداخت یاد می‌شود تغییرات در زیرساخت‌هاست، ایران کیش با اصلاح زیر ساخت‌ها، ساختارهای امنیتی درون‌سازمانی و برون‌سازمانی را بهبود بخشیده است.

منبع ایران کیش
1 دیدگاه
  1. علیرضا بهمنش می‌گوید

    به نظر برای این نسل پلتفرم هایی از جنس وی چت بیشتر پاسخگو خواهد بود
    این نسل به دنبال هیجان و ارتباطات هست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.