راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نهایی‌شدن متن مصوبه کاهش ریسک ارائه خدمات تسهیلات‌یارها

چهل و چهارمین جلسه کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به میزبانی وزارت اقتصاد برگزار شد و در آن متن مصوبه کاهش ارائه خدمات تسهیلات‌یارها به تصویب رسید.

در این جلسه متن پیش‌نویس مصوبه «ارائه خدمات مربوط به کاهش ریسک شرکت‌های تسهیلات‌یار (لندتک‌ها)» به بحث و گفت‌وگو بین اعضای کمیسیون گذاشته شد.

به گزارش شادا، در پیش‌نویس این مصوبه به‌منظور بهبود محیط کسب‌وکار شرکت‌های تسهیلات‌یار، به مواردی نظیر فراهم‌شدن امکان استعلام چک‌های در راه مشتریان برای بهره‌برداری تسهیلات‌یارها، فراهم‌شدن امکان واگذاری مطالبات قراردادی لندتک‌ها به سامانه واگذاری مطالبات (فکتورینگ) و همچنین فراهم‌شدن امکان برداشت مستقیم تسهیلات‌یارها از حساب مشتریان، متناسب با میزان اقساط دریافتی و با لحاظ‌کردن سقفی معین، اشاره شده است.

علاوه بر موارد فوق، در متن پیش‌نویس این مصوبه مقرر شده است که به‌منظور بهبود شرایط لندتک‌ها، برخی اصلاحات در دستورالعمل «حدود و چگونگی ارائه غیرحضوری خدمات پایه به ارباب‌رجوع در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی» به‌منظور تسهیل استفاده از چک الکترونیک اعمال شود.

همچنین پیش‌نویس این مصوبه، به‌منظور تسهیل فرایندهای پذیرش سفته الکترونیکی به‌عنوان ضمانت‌نامه و همچنین تسهیل و تسریع در فرایندهای واخواست سفته الکترونیکی در محاکم قضایی و کاهش اطاله دادرسی، دستگاه‌های مربوطه را مکلف به انجام پاره‌ای از امور کرده است.

در انتهای این جلسه متن پیش‌نویس مذکور مورد توافق اعضاء قرار گرفته و مقرر شد پس از بررسی نهایی بانک مرکزی برای تصویب نهایی در اختیار کارگروه اقتصاد دیجیتال قرار گیرد.

منبع شادا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.