پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
محمد خلج: محرومیت سفیران تاکسیهای اینترنتی از سهمیه سوخت قیمت سفر را گران میکند
از ابتدای سال ۱۴۰۲ سهمیه سوخت رانندگان تاکسیهای اینترنتی – باوجود مصوبه تصویبشده در سال ۱۳۹۸- قطع شده است و کاربران راننده اسنپ بیش از یک سال است که از دریافت سهمیه سوخت محروم شدهاند.
به گزارش روابط عمومی شرکت اسنپ، ازآنجاییکه کاربران رانندهتاکسیهای اینترنتی – مانند رانندگان تاکسیرانی – متصدی حملونقل محسوب میشوند، بر اساس قانون مشمول دریافت امتیازهای این حوزه میشوند. دریافت سهمیه سوخت بخش حملونقل عمومی از جمله این امتیازها به شمار میرود و این سهمیه باید بر اساس میزان پیمایشی که کاربران راننده در ناوگان تاکسیهای اینترنتی دارند به آنها تعلق بگیرد.
اثر منفی قطع سهمیه بنزین بر حملونقل درون شهری
از سوی دیگر، کاربران راننده تاکسیهای اینترنتی با چالش جمعآوری کارتهای سوخت از جایگاههای سوختگیری مواجه هستند و این موضوع قیمت تمامشده بنزین را برای آنها بالا میبرد. این کاربران برای خدمترسانی در بخش حملونقل نیاز به سوخت دارند و تصمیمات اخیر دررابطهبا جمعآوری کارتهای سوخت بهشدت مشکلساز خواهد شد.
عدم بهرهمندی رانندگان تاکسیهای اینترنتی از سهمیه سوخت در کنار مشکلات سوختگیری در جایگاههای سوخت تبعات زیادی به حملونقل درونشهری تحمیل میکند. به دلیل مشکلات مذکور، تمایل به فعالیت در کاربران راننده بهشدت کاهش پیدا میکند و این موضوع اثر منفی بر توازن عرضه و تقاضا و همچنین قیمت تمامشده سفر میگذارد؛ بنابراین تبعات این تصمیمها علاوه بر کاربران راننده اسنپ متوجه بیش از ۷۰ میلیون کاربر مسافر این سامانه نیز خواهد شد و اثر تورمی جدی در این حوزه خواهد داشت.
اسنپ بهصورت ماهانه مسافت طی شده همه کاربران راننده را در سفرهای اسنپی به نهادهای مسئول ارائه میکند. با تجمیع گزارشها و ارسال آن به وزارت نفت، این وزارتخانه متولی تخصیص سهمیه سوخت به کاربران رانندهتاکسیهای اینترنتی است. متأسفانه از اسفند ۱۴۰۱، با وجود ارسال منظم گزارشها و پیگیریهای مکرر از سازمانهای متولی، سهمیه سوخت بهحساب کاربران راننده واریز نشده است.
همچنین بررسیهای انجام شده از سوی نهادهای مسئول روی شیوه محاسبه پیمایش کاربران راننده دقت بیش از ۹۹ درصدی آن را تأیید کرده است. این موضوع نشان میدهد که برخلاف روشهای آفلاینِ اختصاصِ سهمیه بنزین که بادقت بسیار پایین و اتلاف منابع بالا انجام میشود، در تاکسیهای اینترنتی اختصاص سهمیه بنزین بادقت و بدون تضییع حقوق شهروندان انجام میشده است.
همچنان خود را موظف به تلاش برای احقاق حق کاربران راننده میدانیم و امیدواریم که در سریعترین زمان ممکن از ارگانهای متولی راهکار و پاسخ شفافی در این مورد دریافت کنیم.