راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سرنوشت کارمزدها چه می‌شود؟

چند هفته پیش‌ازاین‌که کارمزدها موضوع سیاست‌بازی گردد، گفتیم که امیدوارم مدیران ارشد دولتی و بانک مرکزی همت کنند و یک‌بار برای همیشه مسئله کارمزد را حل کنند.

آن زمان امیدوار نبودیم که مدیران ارشد ما میل و انگیزه کافی برای این جراحی را داشته باشند؛ اما بعد از ورود قدرتمندانه بانک مرکزی امیدوار شدیم و متأسفانه این امید دوام زیادی نیاورد. متأسفانه هجمه رسانه‌ای که بیشتر ناشی از سیاست‌بازی بود تا شناخت فنی و اقتصادی، شاهد عقب نشستن دولت بودیم. هرچند رسم بر این است که بانک مرکزی نهادی مستقل از دولت باشد، اما می‌دانیم که در ایران دولت می‌تواند در امور بانک مرکزی ورود کند.

در دولت قبلی این دخالت پرشمار بود و در این دولت کم تعداد. دولت با ورود خود به موضوع کارمزدها که احتمالاً به دلیل فشارهای زیادی است که به سران ارشد کشور آمده است و عرصه را بر آن‌ها تنگ کرده، باعث شده یک طرح ملی در راستای هدفمندی یارانه‌ها دچار اما و اگر شود.

مثل روز روشن است که گرفتن کارمزد از کسی که از خدمتی استفاده می‌کند کار درستی است و اگر تاکنون مدل کسب‌وکار صنعت این‌گونه نبوده، به دلیل اشکالاتی است که وجود داشته؛ اما حالا که بانک مرکزی از طرف دولت هم تحت‌فشار قرارگرفته و سه‌شنبه 8 مهرماه بیشتر روزنامه‌ها و رسانه‌ها با خوشحالی از توقف طرحِ گرفتن کارمزد گفته‌اند، بهتر است بیاییم برای صنعت پرداخت الکترونیک ایران شمع روشن کنیم.

در این روزها همه به این صنعت تاختند و کورسوی امیدی که روشن‌شده در حال خاموش شدن است.

از عجایب روزگار است که طرحی ملی این‌چنین آماج حمله سیاست مردان قرارگرفته و فعالان صنعت پرداخت الکترونیک ایران باید به‌سختی ادامه دهند. بگذریم. بالاخره کارمزدها و مدل‌های کسب‌وکار سروسامان می‌یابد و بالاخره همه‌چیز سر جای خودش قرار می‌گیرد؛ اما تاریخ درباره ما قضاوت خواهد کرد. تاریخ درباره ما که فرصت‌ها را آسان از دست می‌دهیم و از دادوهوارها می‌ترسیم به‌درستی قضاوت خواهد کرد.

رضا قربانی

منبع: هفته‌نامه عصر ارتباط، شماره 677

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.