راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کدام شرکت‌های فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت ایران در نمایشگاه کار شریف به دنبال نیروهای خلاق بودند؟

در تمام مصاحبه‌هایی که اخیرا با مدیران ارشد شرکت‌های فناوری اطلاعات حوزه بانکی و پرداخت داشته‌ام همه آن‌ها از یک موضوع به شدت رنج می‌برند: «منابع انسانی». منابع انسانی برای شرکت‌های دانش بنیان یعنی همه چیز؛ بسیاری از آن‌ها این داشته را سرمایه انسانی می‌خوانند و هر کدام شیوه‌ها و راهکارهای نگاه‌داشت و جذب نیروهای جدید و تازه نفس خودش را دارد. اما ظاهرا مساله سرمایه انسانی در این حوزه، مساله‌ای حل نشدنی است و مدیران ارشد دائما باید با این مساله سروکله بزنند.

Sharif-Kar-name-Index-way2pay-93-07-12

یکی از بهترین فرصت‌هایی که این شرکت‌ها برای جذب نیروهای تازه نفس و خلاق دارند، نمایشگاه کار شریف است. این نمایشگاه چهارمین دوره‌اش را همین هفته پیش پشت سر گذاشت. در چهارمین دوره نمایشگاه کار شریف که با هدف اتصال کارآفرینان و کارجویان در دانشگاه شریف بر گزار شد، ۴۵ شرکت معتبر و شناخته شده از حوزه‌های مختلف حضور داشتند. فارغ التحصیلان و دانشجویان کلیه دانشگاه‌های کشور می‌توانستند از این نمایشگاه بازدید کنند تا علاوه بر آشنایی با بازارهای کار جدیدی که در ایران در حال ایجاد شدن است، شانس خود را نیز برای استخدام در مطرح‌ترین شرکت‌های داخلی امتحان کنند.

Sharif-Kar-salon-Index-way2pay-93-07-12

اما آن چیزی که در این نمایشگاه حائز اهمیت بود، حضور پر رنگ شرکت‌های فناوری اطلاعات حوزه بانکی و پرداخت بود، از خدمات و توسن گرفته تا پرداخت الکترونیک سامان و حصین. اما دقیقا کدام شرکت‌ها در این نمایشگاه حضور داشتند؟

.

شرکت خدمات انفورماتیک

از درب ورودی نمایشگاه و از دل بنرهای شرکت‌ها که رد می‌شدید و داخل سالن نمایشگاه می‌شدید اولین شرکتی که غرفه‌اش خودنمایی می‌کرد شرکت خدمات انفورماتیک بود. به هر حال با توجه به پشتوانه قوی دولتی‌ای که این شرکت دارد غیر از این هم نمی‌شود انتظار داشت. شرکت خدمات انفوذمایتک در زمینه ارائه سرویس‌های انفورماتیک مخصوصا بانکی و پرداخت سال‌هاست فعالیت می‌کند و یکی از بازوهای قوی مرکز فناوری اطلاعات بانک مرکزی و بانک‌های ایران است. البته این شرکت با برخی نهادهای و سازمان‌های دولتی و خصوصی دیگر نیز در ارتباط است. به گفته دبیر اجرایی نمایشگاه کار شریف این شرکت در ۳ دوره گذشته ۶۰ نفر از مخاطبین نمایشگاه را استخدام کرده و برای امسال هدف استخدام ۱۰۰ نفری را در سر می‌پروراند.

Sharif-Kar-Khadamat-Index-way2pay-93-07-12.

شرکت توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین (توسن)

اما هر وقت نامی از شرکت خدمات می‌آید نام رقیب سرسختش که یک شرکت خصوصی است هم می‌آید؛ بله، توسن. درست شانه به شانه غرفه خدمات، غرفه شرکت توسن بود. از حضور شانه به شانه بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری اطلاعات بانکی ایران در این نمایشگاه می‌شود به مهم بودن آن پی برد. توسن در سال‌های اخیر خدمات بسیاری به بانک‌های دولتی و خصوصی ارائه کرده است. البته شرکت توسن به غیر از این که از در کنار بسیاری از بانک‌های ایرانی بوده و به آن‌ها سرویس ارائه کرده است، در زمینه سامانه ERP، هوش تجاری و مدیریت ریسک نیز فعالیت‌های زیادی دارد و به تازگی موفق به کسب ایزو20000 شده است و رقابت با شرکت‌های بین‌المللی را به جد دنبال می‌کند. با توجه به نوپا بودن حوزه فناوری اطلاعات بانکی، بیش از 15 سال از آغاز به فعالیت این شرکت نرم‌افزاری می‌گذرد.

Sharif-Kar-Tosan-Index-way2pay-93-07-12.

شرکت همکاران سیستم

درست روبروی غرفه توسن، همکاران سیستم حضور داشت؛ شاید خیلی در حوزه بانکی فعالیت خاصی نداشته باشند اما از شرکت‌های مطرح فناوری اطلاعات ایران است. می‎توان این شرکت را یکی از بزرگترین گروه‌های نرم‌افزاری ایران و خاورمیانه دانست. تعداد کارکنان همکاران سیستم ۱۱۰۰ نفر است که در خود شرکت یا ۵۰ شرکت زیر مجموعه خود مشغول به کار هستند. حدود ۲۷ سال از آغاز به فعالیت این شرکت نرم‌افزاری می‌گذرد.

Sharif-Kar-Hamkaran-System-Index-way2pay-93-07-12.

شرکت مهندسی فن آفرین حصین قشم

شرکت دیگری که این روزها حسابی در حال بزرگ شدن است، شرکت مهندسی فن آفرین حصین قشم است. این شرکت، چندین شرکت زیرمجموعه نیز دارد و فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه بانکی دارند اما بیشتر به حوزه‌های امنیتی شناخته شده هستند. این شرکت توسط جمعی از متخصصان و نخبگان علمی کشور در سال ۱۳۸۳ در منطقه آزاد قشم با هدف فعالیت در زمینه کارت‌های هوشمند، سیستم‌های بانکی و نرم‌افزارهای امنیتی ثبت شد. حصین بیشتر به نام «شریفی‌ها» نیز شناخته شده است چرا که بسیاری از افراد اصلی‌اش از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف هستند.

Sharif-Kar-Hasin-Index-way2pay-93-07-12.

شرکت پرداخت الکترونیک سامان

از میان شرکت‌های پرداخت الکترونیک (PSP) هم، شرکت پرداخت الکترونیک سامان در نمایشگاه حضور داشت. این شرکت که با نام سامان پرداخت شناخته شده است یکی از 12 شرکت پرداخت الکترونیک دارای مجوز از سوی شاپرک است و می‌توان بعد از به پرداخت ملت، لقب موفق‌ترین شرکت پرداخت الکترونیک را به آن نسبت داد. اولین کد USSD کشور در حوزه پرداخت و اولین دستگاه کارتخوان در ایران (به غیر از منطقه آزاد کیش) توسط این شرکت راه اندازی شده و از لحاظ تعداد و مبلغ تراکنش‌های شاپرکی تقریبا همیشه بعد از به پرداخت ملت در جایگاه دوم می‌ایستد.

Sharif-Kar-samanPay-Index-way2pay-93-07-12

.

شرکت توسعه فناوری‌های هوشمند اتیک پارس

اما داستان به همین جا ختم نمی‌شود؛ انتظار می‌رفت شرکت فناپ را هم در این نمایشگاه ببینیم اما خبری نبود. ولی فناپ هم از آن شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات ایران است که همیشه یک ردی از خود دارد. در این نمایشگاه شرکت اتیک که از شرکت‌های هولدینگ فناپ است حضور داشت. اتیک در زمینه ارائه راهکارهای پرداخت الکترونیک خرد فعالیت می‌کند.

Sharif-Kar-eTICK-Index-way2pay-93-07-12.

بیپ تیونز

اگر اهل موسیقی باشید بعید است اسم بیپ تیونز را نشنیده باشید یا از آن استفاده نکرده باشید یا حتی ممکن است برای اولین بار در ایران از سایتش برای خرید اینترنتی موسیقی اقدام کرده باشید. بیپ تیونز هم اینجا بود؛ یک شرکت جوان پسندانه‌تر. شرکتی فعال در زمینه خدمات ارزش افزوده (VAS) که یکی از نام‌های معتبر این صنعت در داخل کشور است. غرفه این شرکت همچون دیگر نمایشگاه‌هایی که در آن شرکت می‌کند، با زیبایی خاصی طراحی شده بود. بیپ تیونز را می‌توان اولین تجربه موفق در زمینه فروش اینترنتی موسیقی در کشور دانست.

 Sharif-Kar-BeepTunes-Index-way2pay-93-07-12

.

شرکت راهکارهای همراه کارینا

یکی دیگر از شرکت‌های نوپای حاضر در نمایشگاه، شرکت راهکارهای همراه کارینا بود. کارینا از شرکت‌های زیر مجموعه شرکت آتیه داده پرداز است و یکی از رقبای بیپ در ارائه خدمات ارزش افزوده در داخل کشور است.

Sharif-Kar-Karina-Index-way2pay-93-07-12.

شرکت ایده نوین تجارت روماک

شرکت ایده نوین تجارت روماک در اردیبهشت ۹۳ کار خود را شروع کرده است. فروشگاه اینترنتی «بامیلو»، سفارش غذا اینترنتی «بدوفود» و برنامه تلفن همراه «تاکسی یاب» سه کار برجسته این شرکت است که توانسته در بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران بسیار سریع جا باز کند. این تیم سعی دارد تفاوت‌های بارزی از خود در اجرای پروژه‌ها به کار ببرد به خصوص بامیلو و بدوفود که نمونه‌های داخلی دارند.

Sharif-Kar-Romak-Index-way2pay-93-07-12.

کافه بازار

بازار یکی دیگر از شرکت‌های نوپا ولی جا افتاده‌ای بود که در نمایشگاه حضور داشت. بازار هم از این جهت که بسیاری از اپلیکیشن‌ها را از طریق تلفن همراه به فروش می‌رساند برایمان جالب است.

Sharif-Kar-Bazar-Index-way2pay-93-07-12.

از شرکت‌های مطرح فناوری اطلاعات غیر بانکی به همراه اول نیز می‌توان اشاره کرد.

Sharif-Kar-Hamrahe-Avval-Index-way2pay-93-07-12

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.