راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل مینی‌کالا از اقدامات این شرکت در یک سال گذشته می‌گوید / مینی‌پی مهم‌ترین دستاورد ۱۴۰۲ ما بود

ایده ساخت پلتفرم «مینی‌کالا» توسط شرکت مبتکر از اواخر سال ۱۳۹۹ شکل گرفت؛ پلتفرمی که بخشی از یک اکوسیستم بزرگ‌تر به نام «مینی‌شهر» است که شامل مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌ها برای شکل‌گیری یک شهر هوشمند با رویکرد یکپارچه است. مینی‌کالا با تمرکز بر شبکه فروش غیرمتمرکز، اولین بخش از این اکوسیستم است که با ایجاد یک بستر، هزینه‌های ایجاد زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی و توسعه فروش آنلاین را به صفر می‌رساند. در واقع فروشنده در مینی‌کالا به‌راحتی به یک بستر آنلاین آماده برای ارائه محصولاتش دسترسی دارد. اخیراً نیز نسخه ششم این پلتفرم منتشر شده که تغییرات زیادی داشته است. یکی از تغییرات اساسی آن نیز برای فروشنده‌ها، رایگان شدن ایجاد فروشگاه و صفر شدن کارمزد فروش است. در گفت‌وگویی که با مهدی مقیمیان، مدیرعامل مینی‌کالا داشتیم، به فعالیت‌هایشان در سال ۱۴۰۲، تغییر و تحولات نسخه جدید و برنامه‌هایی که برای سال ۱۴۰۳ در دستور کار دارند، پرداختیم. به گفته او، مینی‌کالا در سال جدید می‌خواهد با بهره‌مندی از سرویس مینی‌پی و توسعه سرویس خرید اعتباری و فروش اقساطی این امکان را برای فروشنده‌ها فراهم کند که بازار گسترده و مخاطب بیشتری را به سمت خود جذب کنند و در نتیجه فروش خود را افزایش دهند. در ادامه گزارشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.


راه‌اندازی چند سرویس


مینی‌کالا در سال 1402 تمرکز خود را بر راه‌اندازی چند سرویس اصلی گذاشت که اکثر آنها روندهای بازار تجارت الکترونیکی 2023 بودند. مهدی مقیمیان، بنیان‌گذار و مدیرعامل مینی‌کالا با بیان این موضوع می‌گوید: «اولین محور، راه‌اندازی بخش ویدئومارکتینگ یا اینفلوئنسرمارکتینگ بود که در پی آن مجبور به سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی استودیو مینی‌کالا شدیم. این استودیو مجهز و مناسب تولید محتوای ویدئویی و صوتی است و ما سعی کردیم افراد مجرب در این حوزه را کنار هم جمع کنیم تا محتوایی در شأن خریداران تولید کنند. محور دوم تمرکز ما در سال ۱۴۰۲، ایجاد مدل‌های درآمدی جانبی با هدف رایگان کردن سرویس‌های اصلی، مانند راه‌اندازی و کمیسیون از فروش بود. محور سوم تمرکزمان در این سال ایجاد بستر ارائه تبلیغات هدفمند برای فروشنده‌ها و محور چهارم ارائه خدمات خرید اعتباری و فروش اقساطی بود.»


تغییرات نسخه ششم


اخیراً نسخه ششم مینی‌کالا منتشر شده است؛ نسخه‌ای که تغییرات زیادی داشته و به گفته مقیمیان، اولین تغییر اساسی آن، رایگان شدن ایجاد فروشگاه و صفر شدن کارمزد فروش برای فروشنده‌هاست. مدیرعامل مینی‌کالا درباره این تغییر می‌گوید: «قطعاً این تغییر باعث ایجاد انگیزه بیشتر برای فروشنده‌ها خواهد شد. علاوه‌بر این، در نسخه ششم مینی‌کالا سرویس ویدئومارکتینگ برای معرفی و فروش کالا اضافه شده که می‌تواند مینی‌کالا را به یک مرجع تخصصی معرفی و فروش کالا تبدیل کند.»

طبق صحبت‌های مدیرعامل مینی‌کالا، تسویه‌حساب فروشنده‌ها نیز در این نسخه تغییر کرده و سرویس تسویه آنی به پلتفرم مینی‌کالا اضافه شده است. مقیمیان درباره این سرویس توضیح می‌دهد: «سرویس تسویه آنی باعث شده فروشنده‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن بعد از اتمام فرایند خرید، هزینه را دریافت کنند. در واقع در این نسخه فروشنده‌ها با دریافت مینی‌کارت می‌توانند مبلغی را که درخواست تسویه و دریافت آن را دارند، به صورت آنی دریافت کنند یا به عبارت دیگر بعد از دریافت رضایت خریدار از کالای ارسال‌شده توسط فروشنده، به‌ صورت آنی امکان انتقال وجه و تسویه برای فروشنده‌ها فراهم شده تا به نقدینگی و سرمایه در گردش فروشنده‌ها لطمه‌ای وارد نشود.»

به گفته مقیمیان، امکان ویژه‌ دیگری که به نسخه ششم مینی‌کالا اضافه شده، ارسال رایگان تمام کالاها به خریداران است.


ارائه سرویس خرید اعتباری و پرداخت اقساطی


مدیرعامل مینی‌کالا بر این عقیده است که مهم‌ترین دستاورد این شرکت در سال 1402، ارائه سرویس خرید اعتباری و پرداخت اقساطی مینی‌پی بوده است. او درباره این سرویس می‌گوید: «ویژگی اصلی سرویس خرید اعتباری و پرداخت اقساطی اضافه‌شده به مینی‌کالا این است که فروشنده‌ها به‌راحتی شرایط فروش اقساطی خود را تنظیم می‌کنند و مینی‌کالا نیز پرداخت و وصول اقساط را تضمین می‌کند؛ به این ترتیب هر فروشنده‌ای به دور از هر نوع پیچیدگی‌ می‌تواند وارد بازار BNPL شود و کالای خود را به‌صورت اقساطی بفروشد.»

هدف مینی‌کالا افزایش قدرت فروشنده‌هاست. مقیمیان با بیان این موضوع می‌گوید: «هرکسی که کالایی را تولید یا تأمین می‌کند، هدفش از راه‌اندازی فروشگاه یا ایجاد وب‌سایت یا حضور در شبکه‌های اجتماعی صرفاً این است که فروش خود را افزایش دهد و به تعداد فاکتورهایش اضافه کند. ما نیز در مینی‌کالا سعی کردیم هزینه‌های فروشنده برای ورود به حوزه تجارت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال را به صفر برسانیم و کمک کنیم با ابزارهای بازاریابی، ازجمله سرویس تبلیغاتی ویدئومارکتینگ یا سرویس هوش مصنوعی مینی‌کالا، ذائقه کاربران را شناسایی و براساس سلیقه آنها صفحه‌ کاوش را چیدمان کنند. این ویژگی باعث بیشتر دیده ‌شدن محصولات‌شان برای افرادی می‌شود که احتمال خرید آنها بیشتر است.»


ویژگی‌هایی در حمایت از خریداران


در نسخه ششم مینی‌کالا ویژگی‌هایی در حمایت از خریداران نیز اضافه شده است. به گفته مقیمیان، در این نسخه ویژگی اولی که در اختیار خریداران قرار گرفته، خرید تمام کالاها بدون نیاز به پرداخت هزینه‌ ارسال است. او در ادامه می‌گوید: «ویژگی دوم نیز این است که امکان خرید اعتباری و پرداخت اقساطی برای خریداران فراهم شده تا بتوانند بدون نیاز به پرداخت پیش‌پرداخت یا کارمزد یا بهره، خریدشان را اقساطی کنند.»


چالش‌های توسعه محصول BNPL


مقیمیان با بیان اینکه بازار BNPL در ایران عملاً به یکی از روندهای صنعت فناوری‌های مالی کشور تبدیل شده و در حال حاضر برخی از بانک‌ها و لیزینگ‌ها حضور جدی و فعالی در این صنعت دارند، می‌گوید: «اما مشکلی که در این بین وجود دارد، دریافت بهره و کارمزدهای سنگین است. از طرف دیگر نیز سرویس BNPL به معنای واقعی وجود ندارد و عملیات خرید دین در حال انجام شدن است، اما در سرویس خرید اعتباری و فروش اقساطی ما که با برند مینی‌پی شناخته می‌شود کارمزد و بهره صفر است و عملاً خرید دین هم انجام نمی‌شود. ارائه این مدل سرویس یکی از چالش‌های ما در سال 1402 بود و هنوز هم به دلیل وجود نقدینگی و پول‌پاشی این بازیگران اصلی چالش‌هایی در توسعه محصول داریم.»


کارت‌های عضو شتاب مینی‌کالا


مینی‌کالا در تعامل با یکی از بانک‌های کشور طی ۱۰ ماه گذشته موفق شده کارت‌های عضو شبکه شتاب بانکی را عرضه کند. مدیرعامل مینی‌کالا درباره این خدمت توضیح می‌دهد: «همان‌طور که می‌دانید پرداخت و درگاه پرداخت اینترنتی، به‌ویژه در چند سال اخیر، یکی از چالشی‌ترین بخش‌ها در صنعت پرداخت کشور بوده و از طرفی هم یکی از ابتدایی‌ترین ابزارها یا سرویس‌هایی است که هر فروشنده‌ای برای راه‌اندازی بستر فروش اینترنتی خود نیاز دارد. مینی‌کالا این کار را بسیار آسان کرده است. ما با تعامل با یکی از بانک‌های تحت نظارت بانک مرکزی طی ۱۰ ماه گذشته موفق شدیم کارت‌هایی عرضه کنیم که عضو شبکه شتاب بانکی‌اند و تمام مخاطبان مینی‌کالا می‌توانند آن را به‌راحتی به دست آورند و مثل یک کارت بانکی معمولی از آن استفاده کنند. این کارت‌ها فارغ از ظاهر زیبایی که دارند، با کارت‌های بانکی معمول و رایج در شبکه بانکی تفاوت خاصی ندارند، به‌‌علاوه امکان تسویه‌حساب آنی از کیف پول مینی‌کالا به این کارت‌ها برقرار شده است.»


چالش سرمایه‌های انسانی


سال 1402 نه‌فقط برای مینی‌کالا، بلکه برای اکثر کسب‌وکارهای فناوری‌محور و دانش‌بنیان پرچالش بود. مقیمیان با بیان این موضوع می‌گوید: «مشکل اصلی که اکثر اعضای اکوسیستم فناوری کشور در سال ۱۴۰۲ تجربه کردند، مسئله سرمایه‌های انسانی بود. متأسفانه به دلیل افزایش تقاضای کار نیروی متخصص در بازار و نبود نیروی متخصص واقعی، ما با جمعیتی از نیروی انسانی روبه‌روییم که نه تجربه لازم را دارد و نه دانش لازم را، ولی حقوق و مزایای یک فرد واقعاً متخصص و مجرب را می‌خواهد و این موضوع کار را برای کسب‌وکارها سخت و توسعه آنها را با مشکلات جدی روبه‌رو می‌کند.» به عقیده مدیرعامل مینی‌کالا قطعاً چالش جذب و نگهداشت نیروی انسانی متخصص در سال آتی نیز برای کسب‌وکارها وجود خواهد داشت و حتی بحرانی‌تر هم خواهد شد. او می‌گوید: «ما نیز تمهیداتی اندیشیده‌ایم تا این خلأ را پر کنیم. احتمالاً قوانین مالیاتی جدید برای پلتفرم‌های خرده‌فروشی، محدودیت‌هایی به وجود می‌آورد که نیازمند تعامل بین دولت و پلتفرم‌هاست تا فروشنده‌ها بتوانند بدون نگرانی و با رعایت قانون، فعالیت خود را انجام دهند.»


تلاش برای افزایش فروش


مقیمیان امیدوار است با توسعه سرویس خرید اعتباری و فروش اقساطی مینی‌پی این امکان را برای فروشندگان در مینی‌کالا فراهم کنند که بازار گسترده و مخاطب بیشتری را به سمت خود جذب کنند و در نتیجه فروش خود را افزایش دهند. او در این‌باره می‌گوید: «از طرفی در سال ۱۴۰۳ با توسعه بیشتر سرویس ویدئومارکتینگ امکان بررسی سریع‌تر و دقیق‌تر محصولات را در اختیار خریداران می‌گذاریم تا بتوانند سریع‌تر و درست‌تر برای خرید کالا تصمیم بگیرند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.