راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

محمدمهدی اسماعیلی، مدیرعامل سیمرغ تجارت از تمرکز این شرکت در سال ۱۴۰۳ بر ارائه خدمات جدید می‌گوید / به دنبال ایجاد سرویس‌های ترکیبی نوآورانه‌ایم

سیمرغ تجارت یکی از شرکت‌های هلدینگ تفتا است که در سال ۱۳۹۱ تأسیس شد، اما با توجه به فرازونشیب‌هایی که داشت و با تبیین نقش و جایگاهی نوین و تولد دوباره آن در سال ۱۴۰۱، حالا نقش بازوی ایجاد خدمات نوین مالی برای بانک تجارت را دارد و به ارائه خدمات اختصاصی و نوآورانه در صنعت بانکی کشور می‌پردازد. ازجمله خدمات جدید این شرکت می‌توان به اپلیکیشن باجت، محصولات کالانو و کارنو و پلتفرم بانکداری باز آرک سیمرغ اشاره کرد. در گفت‌وگو با محمدمهدی اسماعیلی، مدیرعامل سیمرغ تجارت، اقدامات‌شان در سال ۱۴۰۲ و برنامه‌هایشان برای سال آینده را مرور کردیم. به گفته او،‌ تمرکز اصلی سیمرغ تجارت بر ارائه خدمات اعتباری و تسهیلات ترکیبی است و در این راستا با بازیگران بزرگ صنایع دیگر شروع به همکاری کرده‌اند. اسماعیلی می‌گوید که در سال ۱۴۰۳ برنامه‌ای جدی برای ارائه خدمات مدیریت ثروت دارند، اما بیشتر از هر چیزی به دنبال ترکیب قابلیت‌ها با یکدیگرند تا بتوانند خدماتی ارائه دهند که بیشترین تأثیر مثبت را بر جامعه داشته باشد.


ارائه سرویس‌های ترکیبی نوآورانه


سیمرغ تجارت در سال ۱۴۰۱ وام ازدواج و خدمات BNPL را ارائه کرد و در سال ۱۴۰۲ نیز عمده تمرکز خود را بر ارائه محصولات اعتباری و تسهیلاتی جدید و ترکیبی گذاشت و در این سال از کانال دیجیتال خود به نام باجت رونمایی کرد. باجت پلتفرمی است که در آن خدماتی مانند افتتاح حساب آنلاین، امضای دیجیتال و خدمات کارت عرضه می‌شود و عمده فعالیت‌هایش بر بسترهای اعتباری و تسهیلاتی است. محمدمهدی اسماعیلی، مدیرعامل سیمرغ تجارت، در این‌باره می‌گوید: «به دلیل اینکه سیمرغ تجارت هم لایه سرویس‌های بانکداری باز بانک تجارت را در اختیار دارد و هم مأموریت ارائه سرویس‌های مدرن بانکی را دنبال می‌کند، با ترکیب اعتبار و تسهیلات به دنبال فضایی هستیم که بتوانیم خدماتی در قالب BAAS و Embedded Banking ارائه دهیم. یکی از محصولاتی که بر پایه BAAS در سیمرغ تجارت در سال گذشته ارائه شد، همکاری با شرکت دیجی‌پی بود. به کمک این محصول مشتری در پلتفرم دیچی‌پی می‌توانست تسهیلات بانک تجارت را دریافت کند. همچنین مشابه همین فعالیت را با شرکت اسنوا نیز داشتیم که تقریباً حدود سه و نیم همت تسهیلات در این دو همکاری ارائه و نزدیک به 130 هزار پرونده تسهیلاتی ایجاد شد. این نوع خدمات از جنس بانکداری در قالب سرویس بود؛ یعنی خدمت بانک وارد پلتفرم‌های دیگر شد. ما از این طریق به کسب‌وکارها کمک کردیم در فضای خود خدمات بانکی ارائه دهند. نوع دیگر خدماتی که سیمرغ تجارت در سال 1402 ارائه کرد، در قالب Embedded Banking بود.»

محمدمهدی اسماعیلی، مدیرعامل سیمرغ تجارت

بنا بر صحبت‌های اسماعیلی، سیمرغ تجارت به کمک زیرساخت‌های انعطاف‌پذیرش توانسته محصولات ترکیبی را که در شبکه بانکی کشور کمرنگ بودند، ایجاد کند. او در این‌باره می‌گوید: «در شبکه بانکی عمده خدمات در حوزه اعتبار و تسهیلات بر وام‌ها متمرکز بوده است؛ ما در سیمرغ فضای اعتبار را اضافه کردیم و با ترکیب اعتبار و تسهیلات، محصولات ترکیبی ایجاد کردیم. یکی از شاخص‌ترین این محصولات، کالانو است. در این محصول علاوه‌بر تلفیق مفاهیم تسهیلات و اعتبار در یک بسته واحد، با ایجاد ارتباط و اتصال با بازیگران بزرگ صنایع دیگر، در واقع محصولی ترکیبی بین بانک تجارت و تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان بزرگ ملی ایجاد شد. عملکرد این محصول ترکیبی به این صورت است که اعتبار به مشتری در بستر باجت داده می‌شود که این اعتبار قابلیت مصرف در شبکه تولیدکنندگان بزرگ کشور را دارد. مشتری می‌تواند محصول مد نظر خود را از یکی از تولیدکنندگان خریداری کند، سپس بانک تسویه با آن فروشنده را در دوره زمانی کوتاه‌تر (برای مثال شش یا 12ماهه) به عهده می‌گیرد و در عوض مشتری آن را در بازه زمانی طولانی‌تری (مثلاً 12 یا 24ماهه) تسویه می‌کند. این نوع خدمت، محصول جدیدی است به نام کالانو که دی‌ماه سال جاری رونمایی شد و در این مدت کوتاه، حدود شش هزار نفر تسهیلات دریافت کرده‌اند.»

مدیرعامل سیمرغ تجارت توضیح می‌دهد که زیرساخت اعتبار و تسهیلاتی که ایجاد کرده‌اند به‌ طور مستمر در حال بهبود و تغییر است تا در نهایت بتوانند سرویس‌های جدید را بر بستر آن ارائه دهند: «در سال ۱۴۰۲ درگیر این تغییرات بودیم و بر همین اساس سرویس‌های متنوعی ارائه شد. در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰ هزار وام ازدواج، 170 هزار اعتبار BNPL (الان بخر، بعداً پرداخت کن)، 130 هزار تسهیلات در پلتفرم شرکا و شش هزار تسهیلات کالانو در بسترهای سیمرغ تجارت ارائه شد. 1402 سال شروع شکوفایی سیمرغ تجارت در مسیر جدید بوده و در سال‌های آینده شاهد رشد چشمگیر دستاوردهای آن خواهیم بود.»


1402 و چالش‌های آن


مدیرعامل سیمرغ تجارت چالش‌های اصلی این شرکت در سال ۱۴۰۲ را ایجاد توازن بین فرصت‌های توسعه و ظرفیت نیروهای انسانی می‌داند و در این راستا عنوان می‌کند: «مهم‌ترین چالش ما در یک سال گذشته موضوع جذب و نگهداشت نیروهای انسانی بود که توانستیم نسبتاً از پس این چالش برآییم و تا حدود زیادی به اهدافی که مد نظرمان بود برسیم. هرچند این نوع چالش‌ها برای شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات معضلی عمومی است و فقط مختص سیمرغ تجارت نیست. با این حال، ما در سیمرغ تجارت برای جذب نیروهای متخصص رویکردمان این است که از لحاظ دستمزد، در سطح میانگین قابل قبول پرداختی‌ها با شرکت‌های هم‌تراز خودمان قرار بگیریم. در این راستا رویکرد بالاترین سطح پرداخت‌ را دنبال نمی‌کنیم، ولی با توجه به ریسک‌های جدی رفتن نیروهای کارآمد، به دنبال کاهش پرداختی‌ها و حداقل کردن آن نیستیم و در تلاشیم به متوسط پرداختی‌های صنعت برسیم. به نظر من مهم‌تر از موضوع میزان دستمزد، اینکه چه سرویس‌هایی و با چه سطح تأثیری در جامعه ارائه می‌دهیم باعث تقویت برند کارفرمایی سیمرغ و علاقه‌مندی نیروهای توانمند برای همراهی با این تیم می‌شود. به عقیده من افراد توانمندتر، بیشتر جذب فضاهای نوآورانه‌ای می‌شوند که سرویس‌هایی با آثار مثبت بزرگ در جامعه ارائه می‌کنند و این همان چیزی است که در سیمرغ تجارت و محصولات ارائه‌شده آن دیده می‌شود.»


باجت و تغییرات آن


اپلیکیشن باجت، کانال ارائه خدمات سیمرغ تجارت به مشتریان حقیقی است که برای آن در سال 1403 برنامه‌های جدیدی در نظر گرفته‌اند. به گفته اسماعیلی برای پیاده‌سازی این برنامه‌ها نیاز است که زیرساخت‌هایی مهیا کنند. او در این‌باره می‌گوید: «تفاوت باجت با دیگر اپلیکیشن‌های بانکی معمول این است که خدمات جدید و نامعمول‌تری ارائه می‌کند. سرویس‌هایی که در باجت ارائه می‌شود تاکنون کمتر عرضه شده‌اند و ممکن است فرایندهای پیچیده و طولانی‌تری داشته باشند. همچنین نقطه افتراق دیگر باجت، ارتباط آن با پلتفرم‌ها و شبکه‌های سایر بازیگران است؛ به این معنا که خدماتی که در باجت شروع می‌شود، می‌تواند در پلتفرم‌های سایر بازیگران ادامه یابد و بخشی از سفر مشتری در باجت و بخش دیگر آن در پلتفرم سایر بازیگران اتفاق افتد. این جنس خدمت، کمتر در شبکه بانکی ارائه شده است. علاوه‌بر اینها در سال ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی جدی برای ارائه خدمات مدیریت ثروت در باجت را در دستور کار داریم.»


آرک و برنامه‌های 1403


اسماعیلی آرک را یکی از بهترین پلتفرم‌های بانکداری باز کشور از بعد فنی، زیرساختی و تعداد سرویس‌هایی که ارائه می‌دهد، می‌داند. او در این‌باره عنوان می‌کند: «در سال گذشته به دلیل مهاجرت Core بانک تجارت در یک مقطع زمانی دچار مشکلاتی در سرویس‌های آن شدیم که در حال حاضر به وضعیت ثبات رسیده‌ایم و در سال آینده به رشد چندین‌برابری در تعداد تراکنش و مبالغ آن در بانکداری باز بانک تجارت خواهیم رسید. علاوه‌بر آن، ما بیشتر به دنبال ترکیب سرویس‌ها با یکدیگریم تا بتوانیم با پلتفرم‌هایی که با ما مشارکت دارند، سرویس‌های ترکیبی جدیدی را به اشتراک بگذاریم. این همان تفاوتی است که بانکداری باز بانک تجارت در سال آینده با سایر خدمات بانکداری باز کشور خواهد داشت.»


برنامه‌های سال آتی


او بر این باور است که اگر روندها در سال ۱۴۰۳ بر منوال گذشته باشد، فرصت‌های تجاری موجود در بانک تجارت که به تبع آن برای سیمرغ تجارت نیز مهیا شده، بسیار بالا خواهد بود. در این راستا چالش‌هایی را نیز می‌توان متصور شد؛ بحث جذب و نگهداشت نیروهای متخصص به‌عنوان چالش همیشگی و چالش‌های غیرقابل پیش‌بینی مانند تغییرات احتمالی مدیریتی در لایه‌های بالاتر از سیمرغ یا تغییرات شرایط اقتصادی کشور. اسماعیلی می‌گوید: «ما برنامه‌‌های جدی و زیادی برای انجام این فعالیت‌ها داریم، پس مجبوریم از میان آنها گلچین کرده و خدماتی را انتخاب کنیم که بیشترین تأثیر مثبت را بر جامعه و در نتیجه درآمد ما داشته باشد. تصور من این است که با توجه به فرصت‌های زیادی که در اختیار داریم، سال آینده برای سیمرغ بسیار خوب خواهد بود.»

سیمرغ تجارت در سه محور، برنامه‌ریزی‌هایی را برای سال ۱۴۰۳ دارد؛ یکی از این محورها حجم دادن به محصولاتی است که تاکنون ایجاد کرده‌اند تا بیشتر مورد استفاده مردم قرار بگیرند. اسماعیلی ادامه می‌دهد: «محور دومی که در نظر داریم، ایجاد سرویس‌های مکمل و متنوع کردن خدمات اعتباری و تسهیلاتی است و سومین محور نیز اضافه کردن خدمات جدید مانند مدیرت ثروت به سبد محصولات‌مان است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.