راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگو با رئیس اداره توسعه محصولو نوآوری پرداخت الکترونیک سپهر درباره اپلیکیشن «پاسینو» و برنامه‌هایی که برای توسعه آن دارند / متمرکز بر پرداخت‌های بدون حضور کارت هستیم

شرکت پرداخت الکترونیک سپهر در ماه‌های اخیر در کنار ریبرندیگ خود، از اپلیکیشن جدیدی با نام «پاسینو» نیز رونمایی کرد؛ اپلیکیشنی که تولیدکنندگانش روی پذیرندگان سپهر که عمدتاً از نسل هزاره و ایکس هستند سرمایه‌گذاری کرده‌اند و به فکر ایجاد یک سوپراپلیکیشن نیز نیستند، اما اتخاذ چنین تصمیماتی به این معنا نیست که آنها از روندهای روز دنیا پیروی نمی‌کنند. اتفاقاً قرار است در سال جدید روی توسعه تعدادی از خدمات غیرمالی و همچنین بهره‌مندی از فناوری NFC یا همان سیستم کهربا روی پاسینو کار کنند. در گفت‌وگو با علی پیکانی، رئیس اداره توسعه محصول و نوآوری شرکت پرداخت الکترونیک سپهر، از شکل‌گیری و ویژگی‌های پاسینو و برنامه‌هایی که برای سال ۱۴۰۳ دارند، پرسیدیم. به گفته او، آنها در سال جدید می‌خواهند پرداخت‌ بدون حضور کارت و استفاده از رمزریال یا همان ریال دیجیتال را به پاسینو اضافه کنند و از مزایای احراز هویت دیجیتال و افتتاح حساب آنلاین در نئوبانک صادرات نیز بهره ببرند.


پاسینو؛ ارائه‌دهنده خدمت به تمام نسل‌ها


۲۹ آبان‌ماه ۱۴۰۲ شرکت پرداخت الکترونیک سپهر در دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت از اپلیکیشن پاسینو، باشگاه مشتریان پاسِ‌تو و همچنین هویت بصری و لوگو جدید خود رونمایی کرد. پاسینو نامش را از ترکیب دو واژه پاس و نوآوری (پاس به تعبیری اختصار از پرداخت الکترونیک سپهر و به تعبیری دیگر معرف راهکارهای پرداخت امن ساده است) گرفته و با اپلیکیشن‌ قبلی این شرکت تفاوت‌هایی دارد. علی پیکانی، رئیس اداره توسعه محصول و نوآوری شرکت پرداخت الکترونیک سپهر، در این باره توضیح می‌دهد: «پاسینو با هدف تسهیل زندگی روزمره افراد و کاهش دغدغه‌های مالی آنها طراحی شده است؛ اپلیکیشنی که با قرار گرفتن در کنار پاس‌تو، باشگاه مشتریان و پذیرندگان دستگاه‌های کارتخوان این شرکت، خدمات جدید و نوآورانه‌ای را به افراد ارائه می‌‌دهد. پاسینو به ‌عبارتی نتیجه برندسازی مجدد و نوسازی اپلیکیشن قبلی این شرکت با نام پاس است و با تغییراتی که در آن انجام شده، آماده ارائه خدمت به مشتریان است. مشتریانی که در دسته نخست پذیرندگان سپهر و بیشتر آنها از نسل هزاره و ایکس‌اند و در دسته دوم کاربرانی از نسل زد هستند. پذیرندگانی که از دستگاه‌های کارتخوان ما استفاده می‌کنند، می‌توانند برحسب میزان استفاده‌ از دستگاه کارتخوان و عملکردشان امتیاز بگیرند، همچنین کاربران اپلیکیشن پاسینو نیز براساس استفاده از خدمات مختلف اپلیکیشن امتیاز دریافت می‌کنند؛ این امتیازها در باشگاه مشتریان و کسب‌وکار پاس‌تو قابل رؤیت است و امکانی فراهم شده تا این امتیازها به ریال تبدیل شوند و کاربران بتوانند مجدداً از طریق کیف پول دیجیتال پاسینو نسبت به خرید و استفاده از خدمات اپلیکیشن اقدام کنند یا از طریق QR روی دستگاه‌های کارتخوان خرید انجام دهند. ما می‌خواهیم از پتانسیل شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ صاد نیز استفاده کنیم و در کنار پروژه‌های فعالی مثل خدمات اعتباری BNPL‌ و مطالعه و تحقیق درباره دستیار مدیریت مالی شخصی هوشمند، از مزایای احراز هویت دیجیتال و افتتاح حساب آنلاین نئوبانک صادرات در پاسینو نیز بهره ببریم و سهم پررنگ‌تری در ارائه خدمات به مشتریان بانک صادرات داشته باشیم.»

علی پیکانی، رئیس اداره توسعه محصولو نوآوری پرداخت الکترونیک سپهر

مسیر توسعه پاسینو از سال گذشته تاکنون


خلق یا برندسازی مجدد یک محصول کار ساده‌ای نیست و کسب‌وکارها برای اینکه بتوانند در مسیر توسعه درستی قرار بگیرند، باید وقت و انرژی زیادی را برای شناخت نیازهای بازار و طراحی محصول متناسب با آن صرف کنند. پیکانی با اشاره به این موضوع درباره مسیر توسعه پاسینو در یک سال گذشته بیان می‌کند: «در گام اول چندین پژوهش‌ انجام شد تا ببینیم سایر شرکت‌های همتا و رقیب ما و همچنین فین‌تک‌ها از چه روندهایی پیروی می‌کنند و به‌ عبارتی نیاز امروز بازار چیست و چگونه می‌توانیم خدماتی ارائه دهیم که ما را از آنها متمایز کند. از طرف دیگر، سرویس‌های بین‌المللی صنعت پرداخت را هم بررسی کردیم تا ببینیم در دنیا چه می‌گذرد و درنهایت با در نظر گرفتن زیرساختی که داشتیم و امکان‌هایی که برای توسعه به ما می‌داد، پاسینو را خلق کردیم. تیم دیگری به‌صورت هم‌زمان روی مسائل مربوط به تجربه کاربری متمرکز بود. همکاران ما در بخش توسعه نرم‌افزار روی کاربست روش‌های به‌روز دنیا متمرکز شدند، تیم روابط عمومی نیز روی تبلیغ محصول و شناساندن آن به دیگران کار کرد و واحد امنیتمان نیز کوشید امنیت این محصول را تأمین کند و درنهایت توانستیم از پاسینو در دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت رونمایی کنیم.»


ورود به فضای گیمیفیکیشن


اپلیکیشن جدید شرکت پرداخت الکترونیک سپهر علاوه‌بر خدمات پایه‌ای بانکی و پرداخت، سرویس‌های متعدد دیگری مانند خدمات بیمه دیجیتال، سلامت دیجیتال، فرهنگ و هنر و خدمات در محل را هم در دستور کار خود قرار داده که در آینده توسعه داده می‌شود. پیکانی در این باره می‌گوید: «برخی از این خدمات همین حالا هم ارائه می‌شوند، اما هدف ما این است که با پارتنرهای بیشتری وارد همکاری شویم و با افزایش تعداد قراردادهایمان، سبد محصولاتمان را هم ارتقا دهیم تا کاربران حق انتخاب بیشتری برای استفاده از خدمات داشته باشند. علاوه‌بر این، یک بازی نیز به پاسینو اضافه می‌شود که از بین بازی‌های نوستالژیک انتخاب خواهد شد و ما را وارد فضای گیمیفیکیشن خواهد کرد. فضای بازی مدنظر ما این امکان را برای افراد فراهم می‌کند که با بازی‌ کردن امتیاز بگیرند و از آنها در باشگاه مشتریان استفاده کنند. این همان وجه تمایز ما با سایر اپلیکیشن‌های مشابه است که ما را نسبت به آنها نوآورتر می‌کند.»


استفاده سیصد هزار پذیرنده از پاسینو


پاسینو که کار خود را از دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت شروع کرده، هنوز آن‌طور که باید وارد بازار نشده تا بتوان از آمارهایی نظیر سهم بازار آن صحبت کرد. با وجود این، بنا بر صحبت‌های پیکانی این اپلیکیشن به پشتوانه سیصد هزار پذیرنده شرکت پرداخت الکترونیک سپهر جلو رفته و در حال حاضر این تعداد مشتری را داراست و در مقایسه با رقبای فعلی‌اش بسیار جوان است. او معتقد است این اپلیکیشن چابک، خلاق، نوآور، قابل اعتماد، جسور و منعطف است و آینده روشنی خواهد داشت. این اپلیکیشن در دو نسخه اندروید و تحت وب (PWA) مخصوص کاربران سیستم عامل IOS انتشار یافته است.


پاسینو، سوپراپلیکیشن نیست


در سال‌های اخیر سوپراپلیکیشن‌ها به یکی از روندهای صنعت پرداخت تبدیل شده‌اند و بیشتر شرکت‌ها به دنبال این هستند که سوپراپلیکیشن‌های خود را ایجاد کنند و از این طریق سهم بازار خودشان را افزایش دهند، اما پیکانی اظهار می‌کند که پاسینو قرار نیست یک سوپراپلیکیشن باشد. او در این باره می‌گوید: «تمرکز ما بیشتر روی ارائه خدماتی بوده که یک زنجیره ارزش خوب برای مشتریان بالقوه ایجاد کند و در وهله دوم مشتریان دیگر را هم دربربگیرد. هر پذیرنده‌ می‌تواند از طریق منوی پذیرندگان خود در اپلیکیشن پاسینو پایانه‌های خود را مدیریت کند، سوابق تراکنشی‌اش را ببیند و گزارش آن را دریافت کند. همچنین در صورت بروز مشکل یا داشتن درخواست برای دستگاه‌ کارتخوان خود می‌تواند بدون معطلی از طریق پاسینو اقدام به ثبت تیکت کند. تمامی پذیرندگان سپهر از طریق باشگاه مشتریان پاس‌تو می‌توانند از سرویس‌های ارزش افزوده بهره‌مند شوند؛ برای مثال پذیرندگان دستگاه‌های کارتخوان اندرویدی می‌توانند با مصرف امتیازات باشگاه خود، نرم‌افزار صندوق فروشگاهی دریافت کنند. این روزها خرید آنلاین حرف اول را می‌زند و به همین منظور با کمک و همکاری سایر همکاران معاونت توسعه کسب‌وکار سپهر، فروشگاه‌ساز آنلاین سپهراستور که محصول مشترک ما و یکی از شرکای تجاری‌مان است ایجاد شد که به پذیرندگان فروشگاه‌های فیزیکی اجازه می‌دهد از طریق پاس‌تو، فروشگاه مجازی نیز داشته باشند.»

علی پیکانی، رئیس اداره توسعه محصولو نوآوری پرداخت الکترونیک سپهر

تأمین امنیت پاسینو


توسعه نرم‌افزار پیچیدگی‌ها و چالش‌های خاص خود را دارد. پیکانی درباره چالش‌های تولید پاسینو می‌گوید: «هزینه ابزارهای ایمن‌سازی که امنیت سایبری یک نرم‌افزار را تأمین می‌کنند، بسیار زیاد است و چیزی هم نیست که بتوان از آن چشم پوشید و باید حتماً برایش هزینه کرد تا جلوی اتفاق‌های ناگوار آینده را گرفت. بنابراین تأمین هزینه‌های لازم برای تأمین امنیت پاسینو یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های ما در خلق و توسعه این اپلیکیشن بود. علاوه‌بر این، خود توسعه اپلیکیشن هم کار ساده‌ای نبود و زیرساخت‌هایی لازم داشت که باید ایجاد می‌شدند. تمام همکاران فنی ما برای توسعه زیرساخت‌‌ها بسیج شده بودند و با بیشترین بهره‌وری کار می‌کردند تا در وقت و هزینه صرفه‌جویی کنیم.»


جذب کاربر


بنا بر صحبت‌های رئیس اداره توسعه محصول و نوآوری شرکت پرداخت الکترونیک سپهر، آنها برنامه‌هایی هم برای جذب کاربر بیشتر دارند و در همین راستا می‌خواهند کمپینی راه بیندازند که با حمایت دفاتر‌،‌ نمایندگان و پشتیبان‌های این شرکت در سراسر کشور انجام می‌شود. او درباره مختصات این کمپین توضیح می‌دهد: «این کمپین، «معرفی به دوستان» نام دارد و هم به معرفی‌کننده و هم به معرفی‌شونده مبلغی را هدیه می‌دهد که در کیف پول دیجیتال آنها در پاسینو قرار می‌گیرد. علاوه ‌بر این کمپین، اقدامات دیجیتال‌مارکتینگ ۳۶۰ درجه را هم در برنامه بازایابی خود داریم که در سال آتی روی آن متمرکز می‌شویم و قرار نیست خیلی در فضای تبلیغات محیطی به دنبال کاربر بگردیم و تمرکزمان روی فضاهای دیجیتال است.»


اضافه کردن سامانه کهربا به پاسینو


طبق گفته‌های او، پاسینو قرار است در سال ۱۴۰۳ روی پرداخت‌های بدون کارت متمرکز شود و سامانه کهربا با فناوری NFC را هم به پاسینو اضافه کنند. به باور پیکانی، فضای نظام‌های بانکی و پرداخت در دنیا به سمت سافت‌پوز می‌رود و ما هم در ایران باید از این روندها استفاده کنیم تا هزینه‌های عملیاتی و سرمایه‌ای کاهش پیدا کند و در عین حال محصول ایمن‌تر و با تجربه کاربری بهتری را هم به مشتریان تحویل داده شود. او درباره دیگر برنامه‌هایشان در سال ۱۴۰۳ نیز صحبت می‌کند: «بین ما و شرکت ققنوس در دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت یک تفاهم‌نامه‌ امضا شد که درباره استفاده از رمزریال بود و قرار است در سال پیش رو بیشتر روی این حوزه تمرکز کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.