راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل توسن‌تکنو درباره تمرکز این شرکت در سال آینده مطرح کرد / توجه ویژه به قابلیت‌های پلتفرم اندرویدی

اسفندماه ۱۴۰۲، توسن‌تکنو وارد سال چهاردهم فعالیت خود شد. به گفته محمد مظاهری، از نظر هیئت‌مدیره سالی که گذشت، نقطه عطف فعالیت‌های توسن‌تکنو بود. در تابستان ۱۴۰۲، مدت‌ها برنامه‌ریزی و ایجاد آمادگی در شرکت برای ورود به بازار سرمایه به ثمر نشست و برگزاری جلسات معارفه و درنهایت عرضه عمومی سهام «فن‌افزار» در بازار فرابورس منجر به رقم ‌خوردن اتفاق خاطره‌انگیز سهامی‌عام‌ شدن شرکت و ورود سهامداران جدید به چرخه مالی این شرکت شد. در گفت‌وگویی که با محمد مظاهری، مدیرعامل توسن‌تکنو، داشتیم از دستاوردهای این شرکت در یک سال گذشته و برنامه‌هایشان برای سال ۱۴۰۳ پرسیدیم. مظاهری که اخذ گواهی دانش‌بنیان برای راهکارهای پرداخت الکترونیک را دستاورد بزرگ این شرکت در سال ۱۴۰۲ می‌داند، می‌گوید به‌عنوان یک کسب‌وکار فناور، در کنار ارتقای فناوری و متناسب با نیاز بازار، به لاین‌های جدید کسب‌وکاری فکر می‌کنند و امیدوارند در سال ۱۴۰۳ نیز بتوانند به توسعه راهکارهایشان ادامه دهند. در ادامه گزارشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.


گام بلند توسن‌تکنو در بومی‌سازی محصولات سخت‌افزاری


توسن‌تکنو طی سال‌های گذشته در راهکارهای بانکی و کسب‌وکار هوش مصنوعی «آرتین»، موفق به دریافت گواهی دانش‌بنیان شده بود. محمد مظاهری، مدیرعامل توسن‌تکنو، درباره اقداماتشان در سال ۱۴۰۲ می‌گوید: «در یک سال گذشته تلاش کردیم در ادامه سیاست‌های همراهی خود با مشتریان و راحت‌ کردن خیال آنها از بابت تولید به‌موقع و مقرون‌به‌صرفه محصول و تأمین قطعات لازم، با تجهیز تیم تحقیق و توسعه سایت تولید، روی دریافت گواهی دانش‌بنیان در حوزه راهکارهای پرداخت الکترونیک تمرکز کنیم. به این ترتیب با کار ارزشمند همکاران و پیگیری مستمر، شرکت در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۲ موفق به دریافت گواهی دانش‌بنیان برای تولید پایانه‌های سخت‌افزاری و سامانه‌های نرم‌افزاری پرداخت الکترونیک شد. با این دستاورد، تولید کارت‌خوان دانش‌بنیان با نام TECHNO M500 و تکمیل آن با پلتفرم TECHSTORE منجر به پیشتازی توسن‌تکنو در بازار و خلق ارزش پایدار برای شرکت خواهد شد. به این ‌ترتیب گام بلندی در حوزه تنوع کمی و کیفی، انتقال فناوری و افزایش بومی‌سازی محصولات سخت‌افزاری برداشته شد.»

او همچنین اضافه می‌کند: «ما روی توسعه مفهوم کارت‌خوان‌های هوشمند کلاسیک و توسعه کارت‌خوان‌های هوشمند اندرویدی تمام لمسی تمرکز داشتیم و از ایده تا طراحی و اجرا همگی از برنامه‌های توسن‌تکنو طی دو سال اخیر برای ایجاد تنوع کمی و کیفی در محصولات و پاسخ مناسب به نیاز بازار بود. در کارت‌خوان‌های اندرویدی روی موضوع شفاف‌سازی مزایای آنها برای PSPها، کسب‌وکارها و کاربران نهایی تمرکز داشتیم. به این ترتیب در سال ۱۴۰۲ قرارداد بزرگ واگذاری پایانه‌های پرداخت الکترونیک مبتنی بر اندروید کشور را عملیاتی کردیم. توسن‌تکنو در حال حاضر تنها و بزرگ‌ترین شرکت دانش‌بنیان ارائه‌دهنده راهکارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پرداخت الکترونیک ایران است. در این مسیر پنج‌ساله که تولید را عملیاتی کردیم، شرکت‌های PSP بسیار با ما همراهی کردند و از این بابت قدردان آنهاییم. شیرینی این موفقیت را با این عزیزان جشن می‌گیریم.»


توسعه مارکت اندروید


توسن‌تکنو همواره به ایجاد تنوع کمی و کیفی در محصولات و راهکارهای خود متناسب با نیاز بازار فکر کرده است. مدیرعامل این شرکت در این باره توضیح می‌دهد: «تغییر در محیط کسب‌وکار، شرایط اقتصادی و بازار،‌ ما را به سمت تنظیم‌گری می‌برد. یک شرکت پیشرو باید بتواند خودش را متناسب با نیاز بازار همسو کند. با همین رویکرد به فکر توسعه مارکت اندروید افتادیم. پس در رویداد Seamless 2023 از نسل جدید محصولات خود رونمایی کردیم. در حوزه کارت‌خوان محصولاتی نظیر TECHNO D230 و TECHNO S915 را به‌عنوان کلاسیک‌های هوشمند عرضه کردیم و از سوی دیگر TECHNO P3، TECHNO P8 و TECHNO P10 را با رویکرد مهاجرت به اندروید و قابلیت‌های پلتفرمی آن ارائه دادیم. توسن‌تکنو همواره با بانک‌ها و PSPهای مختلف همکاری داشته و امسال نیز بزرگ‌ترین قرارداد کارت‌خوان اندرویدی کشور را با شرکت پرداخت الکترونیک سپهر منعقد کرد.»


اخذ گواهی دانش‌بنیان در راهکارهای پرداخت الکترونیک


مظاهری توضیح می‌دهد که پس از سیزده سال فعالیت و کسب تجربه توسن‌تکنو در زمینه ابزارهای پرداخت الکترونیک و حدود هفت سال پیش از آن در توسن، اخذ گواهی دانش‌بنیان برای راهکارهای پرداخت الکترونیک، دستاورد بزرگ این شرکت در سال ۱۴۰۲ بود. او در این باره می‌گوید: «با شرایط فعلی، تولید بدون تحقیق و توسعه، دانش فنی و افزایش عمق تولید داخلی محصولات بی‌فایده است. دانش‌بنیان ‌شدن در حوزه تولید و توسعه راهکارهای پرداخت برای آینده توسن‌تکنو بسیار باارزش است.»


دو راهکار جدید توسن‌تکنو


توسن‌تکنو شرکت تولیدکننده ماشین‌های بانکی با عمق تولید بالای ۵۸درصد است. از طرفی در زمینه توسعه راهکارهای نرم‌افزاری ماشین‌های بانکی هم موفق به عرضه محصول TECHNO ITM‌ شد که تجربه متفاوتی را در تعامل با ماشین بانکی برای بانکدار، راهبر دستگاه و مهم‌تر از آن، برای مشتری نهایی بانک یا نهاد مالی رقم می‌زند. مظاهری با بیان این موضوعات درباره دو راهکار جدید این شرکت صحبت می‌کند: «توسعه راهکارهای TECHNO GOLD ATM و TECHNO GOLD POS با مشارکت و همراهی شرکت‌های زربد، شاپ و تکسا به‌عنوان دیگر شرکت‌های گروه توسن صورت گرفته است. فروشندگان صنف طلا و جواهر با بهره‌مندی از این راهکارها، می‌توانند برای بهبود فرایندهای خریدوفروش، انجام امور مالیاتی و بهینه‌سازی تجربه مشتری در نقطه فروشگاه خود اقدام کنند.»

طبق صحبت‌های مدیرعامل توسن‌تکنو، راهکار TECHNO GOLD ATM این امکان را برای مشتریان فراهم می‌آورد تا با اطمینان بالاتر و سهولت بیشتر اقدام به خریدوفروش سکه و شمش طلا کنند. او می‌گوید: «این دستگاه همچنین می‌تواند احراز هویت خریدار یا فروشنده طلا را از طریق حسگر اثر انگشت، دوربین تشخیص چهره و اسکنر کارت هوشمند ملی انجام دهد.»

در راهکار TECHNO GOLD POS توسن‌تکنو نیز استعلام اصالت سکه و شمش طلا با استفاده از فناوری NFC  و به‌کارگیری پایانه پرداخت الکترونیک TECHNO P10 میسر شده است. مظاهری در این باره می‌گوید: «بدین ‌ترتیب فروشندگان با بهره‌گیری از راهکار مدیریت فروشگاه شاپین، قادر به چاپ و صدور فاکتور و اصالت‌سنجی سکه‌ها و شمش‌های زربد خواهند بود. ثبت موجودی طلا در سامانه جامع تجارت از دیگر ویژگی‌های شاپین برای طلافروشان است. همچنین راهکار تکسا، به‌صورت یکپارچه با راهکار شاپین، امکان اتصال به سامانه مؤدیان مالیاتی و جلوگیری از جرایم مالیاتی را برای طلافروشان فراهم کرده است. شمش‌های زربد دارای ویژگی‌های امنیتی و فنی بسیاری ازجمله تصویر مخفی، پروتکل NFC، مرکب امنیتی با رنگ متغیر، سریال یکتا میکروچیپ رمزنگار و میکرولاین رنگین‌کمانی هستند.»


ارتقای جایگاه ۲۴پله‌ای


توسن‌تکنو در فهرست پانصد شرکت برتر ایران از نظر میزان فروش/درآمد سال مالی ۱۴۰۱، با ۲۴ پله ارتقا نسبت به سال گذشته، به رتبه ۲۳۹ رسید. مظاهری در این باره می‌گوید: «ما در سال ۱۴۰۱، اهداف فروش سال را طی ۹ ماه اول سال محقق کردیم. تدابیر اندیشیده‌شده برای حفظ پیشتازی توسن‌تکنو در حوزه راهکارهای پرداخت الکترونیک و توجه ویژه به مارکت Android POS به‌عنوان یک رویکرد استراتژیک، برای حفظ جایگاه و افزایش سهم بازار بود. عملیاتی‌ شدن پروژه بزرگ و ملی پرداخت الکترونیک اندرویدی کشور به ‌همراه راه‌اندازی سامانه مدیریت پایانه‌های پرداخت الکترونیک TECHSTORE از راه دور، توانمندی شرکت را نشان داد و منجر به ارتقای جایگاه ۲۴پله‌ای توسن‌تکنو شد.»


رشد ۵۶درصدی درآمد


مدیرعامل توسن‌تکنو سپس درباره عملکرد این شرکت در سال ۱۴۰۲ صحبت می‌کند و می‌گوید: «عرضه سهام فن‌افزار در بازار سرمایه، دریافت گواهی دانش‌بنیان در راهکارهای پرداخت الکترونیک و تولید اولین کارت‌خوان دانش‌بنیان کشور، صادرات محصول به خاورمیانه، دریافت مجوز و آغاز به‌ کار هفتمین شرکت معتمد مالیاتی کشور با نشان تجاری تکسا و به سهامداری توسن‌تکنو، شاپ و توسن به‌عنوان یک کسب‌وکار جدید، محقق ‌کردن درآمد ۲ هزار و ۱۲۰ میلیارد تومانی در سال مالی ۱۴۰۲ که نشان از رشد ۵۶درصدی نسبت به سال گذشته دارد، همگی نشان از عملکرد مطلوب توسن‌تکنو و همکاران من دارد.»


چالش تأمین ارز


مسئله تأمین ارز برای تولیدکنندگان همچنان یک چالش است. مظاهری درباره چالش‌هایشان در یک سال گذشته می‌گوید: «به نظر می‌رسد توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان که سرمایه‌گذاری هدفمند و هوشمندانه‌ای در زمینه تحقیق و توسعه انجام داده‌اند ‌می‌بایست یک اولویت جدی باشد. با این حال فکر می‌کنم با تدابیری که در لاین‌های مختلف توسن‌تکنو اندیشیده‌ایم، بتوانیم کسب‌وکارها را به‌خوبی و با آمادگی بیشتری پیش ببریم. امیدواریم شرایط خوبی را برای شرکای تجاری و سهامداران در سال ۱۴۰۳ رقم بزنیم.»


ایجاد تنوع در سرویس‌ها و نوآوری در راهکارها


گروه شرکت‌ها و کسب‌وکارهای توسن‌تکنو به‌عنوان کسب‌وکارهای فناور و نوآور، با اتخاذ رویکردهای استراتژیک در لاین‌های بانکی، پرداخت الکترونیک، هوش مصنوعی، فروشگاهی، سرویس و خدمات پس از فروش و ارائه خدمات به مؤدیان مالیاتی آماده و تجهیز شده‌اند. مظاهری با بیان این موضوع درباره برنامه‌هایشان در سال جدید می‌گوید: «تلاش می‌کنیم در ادامه رویکرد خود در لاین‌های کسب‌وکاری، برای شرکای تجاری خود ارزش پایدار خلق کنیم و خیال آنها را از بابت دریافت راهکارها و خدمات مقرون‌به‌صرفه و باکیفیت، راحت کنیم. توجه به پلتفرم‌هایی مانند TECHSTORE، ایجاد تنوع در سرویس‌ها، نوآوری و کمک به بهبود بهره‌وری شرکای تجاری از مهم‌ترین برنامه‌های ماست. روی فناوری اندروید متمرکز خواهیم بود و تلاش می‌کنیم مزایای آن را در تعریف سرویس‌های جدید، بهبود تجربه مشتری و کاهش هزینه‌های عملیاتی به کار بگیریم. TECHSTORE راهکاری استراتژیک، مکمل و بسیار کارآمد خواهد بود و می‌تواند تکمیل‌کننده زنجیره ارزش شرکای تجاری ما باشد. همچنین ارائه خدمات پس از فروش برای محصولات تولیدی دانش‌بنیان ما توسط «پوینت» در سراسر کشور، یک برنامه کلیدی دیگر است.»

مدیرعامل توسن‌تکنو با بیان این موضوع که ما نهال‌هایی کاشته‌ایم، آنها را با درایت و دوراندیشی محافظت کرده‌ایم و امیدواریم در سال ۱۴۰۳ به بار بنشینند، درباره سال ۱۴۰۳ برای توسن‌تکنو می‌گوید: «به حفظ و استمرار موفقیت‌ها امید داریم. به‌عنوان یک کسب‌وکار فناور همراه با ارتقای فناوری و متناسب با نیاز بازار، به لاین‌های جدید کسب‌وکاری فکر می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم در سال ۱۴۰۳ و پس از آن، به توسعه راهکارها ادامه دهیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.