راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل آدونیس از اقدامات این شرکت در سال ۱۴۰۲ و لزوم همکاری میان کسب‌وکارها می‌گوید / بدون رفاقت به حال خوب نمی‌رسیم

شرکت آدونیس بیش از یک دهه است که فعالیت خود را آغاز کرده و در تمام این سال‌ها محصولات و راهکارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری متنوعی را در حوزه بانکی و صنعت پرداخت کشور ارائه کرده است. این شرکت که در سال ۱۴۰۲ عمده تمرکز خود را بر توسعه خدمات پشتیبانی و رضایت مشتریان گذاشته، در یک سال گذشته دستگاه‌های خودپرداز داخلی، انواع کیوسک‌، چاپگرهای دفترچه حساب، چاپگرهای کارت‌ و چک اسکنر را به سبد محصولات خود اضافه کرده است. در گفت‌وگو با محمدعلی گوگانی، مدیرعامل شرکت آدونیس، اقدامات این شرکت در سال ۱۴۰۲ و برنامه‌هایشان برای سال ۱۴۰۳ را مرور کردیم. به گفته او، اصلاح ساختار سازمانی شرکت، توسعه نرم‌افزار مانیتورینگ و به‌کارگیری روش‌هایی که به کاهش بهای تمام‌شده در ارائه سرویس‌ها و خدمات بینجامد، از اهداف آدونیس در سال ۱۴۰۳ است. در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید.


خدمات پشتیبانی؛ یکی از خطوط کسب‌وکاری جدی آدونیس


طبق صحبت‌های مدیرعامل آدونیس، در سال ۱۴۰۲ عمده تمرکز این شرکت بر ارائه سرویس پشتیبانی از دستگاه‌های نصب‌شده به مشتریان بوده است. او می‌گوید پشتیبانی از دستگاه‌ها و ارائه خدمات مطلوب به مشتری، یک خط تعریف‌شده در این شرکت است که همیشه پیگیری می‌شود: «بزرگ‌ترین مزیت یک شرکت، فروش دستگاه یا انجام یک پروژه‌ نیست، بلکه فرایند پشتیبانی است که مهم‌ترین رکن فعالیت آن را رقم می‌زند؛ به این ترتیب یکی از خطوط جدی در شرکت آدونیس، ارائه خدمات پشتیبانی در دوره پس از نصب و راه‌اندازی دستگاه‌هاست. ما درباره این بخش از کار حساسیت بالایی داریم و در این زمینه تا حد زیادی رضایت مشتریان را جلب کرده‌ایم. البته با توجه به اتفاق‌هایی که گاه و بیگاه در وضعیت کلان شرکت برای تأمین ارز رخ می‌دهد، ممکن است پشتیبانی از دستگاه‌ها را گاهی دچار چالش کند؛ با این حال تمام تلاش تیم آدونیس، ارائه خدمات مطلوب به مشتریان در حداقل زمان و با کیفیت خوب است. بر همین اساس در سال ۱۴۰۲ بر بهبود فرایندهای کاری‌مان متمرکز شدیم تا بتوانیم خدمات مطلوبی به مشتریان ارائه دهیم و در نهایت رضایت آنها را جلب کنیم. امیدواریم با تداوم این موضوع در سال‌های بعد نیز بتوانیم خدمت پشتیبانی را با دقت بالا و در بازه زمانی مدنظر مشتریان به آنها ارائه دهیم.»

به گفته گوگانی، این شرکت علاوه‌بر بحث پشتیبانی، بر رفع نیاز مشتریان نیز تمرکز کرده و اگر مشتریان به خدمات مشاوره، ارائه دستگاه‌های جدید و همین‌طور نرم‌افزارهای جدید نیاز داشته باشند، به‌ صورت جدی درصدد رفع آن برمی‌آید. او درباره اقدامات‌شان در یک سال گذشته می‌گوید: «سال ۱۴۰۲ به تولید محصولاتی پرداختیم که نیاز بانک‌ها و مشتریان‌مان بود و در این راستا تولید دستگاه‌های خودپرداز داخلی، کیوسک‌ها‌ در مدل‌های مختلف، چاپگرهای دفترچه حساب، چاپگرهای کارت‌ و چک اسکنر را به سبد محصولات‌مان اضافه کردیم تا نیاز مشتریان به توسعه یا تعمیر و بازسازی دستگاه‌های فرسوده را پاسخ دهیم.»


تغییر و تحولات آدونیس


یکی از مواردی که در دنیا به یک روند پرطرفدار تبدیل شده، نرم‌‌افزارهای بنیادی کیوسک‌هاست. در همین راستا، آدونیس نیز در یک سال گذشته محصول اندرویدی کیوسک خود را ایجاد و عرضه کرده است. یکی ‌دیگر از اقدامات این شرکت در سال ۱۴۰۲، ایجاد تغییر در محصول نرم‌افزار سامانه مرکزی مانیتورینگ پایانه‌های بانکی خود بوده تا از این طریق مشتریانش را حفظ کند و به نیازهایشان پاسخ دهد.

گوگانی در این‌باره توضیح می‌دهد: «با توسعه محصول نرم‌افزاری مانیتورینگ و مدیریت شبکه خودپردازها و پایانه‌های بانکی برای بانک سپه، عمده درخواست‌های این بانک را با مساعدت شرکت رایانه خدمات امید و شرکت داتین پاسخ دادیم و در این زمینه ۹۵ درصد رضایت مشتری را جلب کردیم. این نرم‌افزار یکی از بزرگ‌ترین نرم‌افزارهای مدیریت شبکه خودپردازها و پایانه‌های بانکی است که در کشور طراحی و پیاده‌سازی شده است؛ به‌طوری ‌که تمام برندهای حاضر در بانک سپه را پشتیبانی می‌کند. نام این 10 برند عبارت است از: Hyosung، GRG، NCR، Banqit، sigma، Edge، kingteller، Wincor Nixdorf، Eastcom و LG. در سال ۱۴۰۲ با توسعه این نرم‌افزار برای بانک سپه در تلاش بودیم این بانک بتواند گزارش‌های لازم را از این سامانه دریافت کند. درخواست‌های جدیدی نیز برای این نرم‌افزار دریافت کرده‌ایم که در حال بررسی آنها هستیم. این نرم‌افزار در سال ۱۴۰۳ به یک محصول توسعه‌یافته‌تر و استاندارد تبدیل خواهد شد.»

علاوه‌بر اینها، آدونیس در یک سال گذشته تغییراتی در فرایندهای داخلی‌اش ایجاد کرده است. گوگانی می‌گوید: «برای مثال، سیستم تعمیرات خود را توسعه داده‌ایم. این سیستم می‌تواند با مشخص کردن طول عمر قطعات، قبل از خراب شدن قطعه، آن را تشخیص دهد تا بتوان به‌ صورت پیش‌فعال به دستگاه‌ها مراجعه کرد. همچنین نرم‌افزاری را در خصوص انبار داریم که آن را از شرکت همکاران‌سیستم خریداری کرده‌ایم. این نرم‌افزار به‌ صورت وب‌بیس است و در سطح گسترده‌ای توزیع شده و کل شرکت‌ در حال استفاده از آن است. با همکاری شرکت مذکور در حال توسعه این نرم‌افزاریم تا بتوانیم سه سیستم انبار، عملیات و تعمیرات خود را یکپارچه کنیم. به این ترتیب ما قادر به ایجاد یک مرکز داده بزرگ از شبکه کل خودپردازهای تحت پشتیبانی شرکت آدونیس خواهیم بود و می‌توانیم داده‌هایی را استخراج کنیم که آنها را به‌ صورت مطلوب با جواب‌های مناسب، به هر یک از مشتریان ارائه دهیم.»

محمدعلی گوگانی، مدیرعامل شرکت آدونیس

چالش نیروی انسانی و تأمین قطعات یدکی


با توجه به توضیحات گوگانی، شرکت‌هایی مانند آدونیس، با دو مشکل عمده مواجه‌اند؛ یکی نیروی انسانی و دیگری تأمین قطعات یدکی. او در این‌باره می‌گوید: «آدونیس و شرکت‌های مشابه با توجه به کار سنگینی که در زمینه پشتیبانی به عهده دارند، حفظ نیروی انسانی برایشان بسیار دشوار است. علاوه‌بر این، همان‌طور که می‌دانید عمده قطعات دستگاه‌های ما از خارج از کشور وارد می‌شوند و تأمین ارز برای تهیه و تأمین این قطعات نیز از طریق بانک مرکزی صورت می‌پذیرد. اگر فاصله بین تأمین ارز و خرید قطعه زیاد شود، ما به‌ ناچار باید به سمت تأمین ارز از بازار آزاد برویم که بین این دو تفاوت زیادی وجود دارد و به نوبه خود، اثر نامطلوبی بر بهره‌وری و کارایی شرکت می‌گذارد. در نتیجه شرکت‌هایی مانند آدونیس به‌سختی هزینه‌های خود را با درآمدهایشان سربه‌سر می‌کنند و اگر شرکتی سودی نیز نشان می‌دهد، از محلی غیر از این موارد و غیرعملیاتی است. از سوی دیگر، عدم امکان تصحیح و به‌روزرسانی قرارداد با مشتریان در طول سال با توجه به نوسان‌های قیمت ارز و روش‌های تأمین آن، شرکت‌هایی نظیر آدونیس را دچار ضرر و زیان مالی می‌کند. در آخر، تورم و آثار آن نیز چالشی است که همچون دو مسئله دیگر به ‌نظر می‌رسد به این زودی‌ها قابل رفع نباشد و ممکن است در سال‌های آینده نیز با آن درگیر باشیم.»


برنامه‌های ۱۴۰۳


اصلاح ساختار سازمانی متناسب با اوضاع روز، توسعه مانیتورینگ و به‌کارگیری روش‌هایی که به کاهش بهای تمام‌شده در ارائه سرویس‌ها و ارائه خدمات بینجامد، از اهداف آدونیس در سال 1403 است. مدیرعامل آدونیس می‌گوید برنامه‌های داخلی آنها در سال آینده تولید نرم‌افزارهایی است که به کمک آنها بتوانند با دقت و سرعت بالاتری به انجام دادن کارها و بهر‌ه‌وری بپردازند. او در این‌باره می‌گوید: «ما در زمینه توسعه محصولات‌مان برای سال آینده در دو حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار برنامه‌هایی را در نظر گرفته‌‌ایم. برای بخش سخت‌افزار، بنا بر نیاز مشتریان به توسعه نمونه جدید دستگاه‌های خودپرداز خواهیم پرداخت. علاوه‌بر آن احساس کردیم که باید کیوسک‌هایمان را در دو پلتفرم اندرویدی و ویندوزی نیز ارائه دهیم. همین‌طور در نظر داریم برای دستگاه‌های مربوط به شعب بانک‌ها، با اولویت قرار دادن مشتریان‌مان برنامه‌ریزی داشته باشیم، زیرا با وضعیت ارزی موجود و بالا بودن نرخ دلار، تهیه دستگاه‌های نو با هزینه‌های گزاف، برای مشتریان بسیار سخت است؛ بنابراین پروژه بهسازی و به‌روزرسانی دستگاه‌های موجود می‌تواند منطقی‌ترین راه برای کم کردن هزینه‌های مشتریان باشد.»

او سپس به برنامه‌هایی که در بخش نرم‌افزار در سال ۱۴۰۳ در دستور کار دارند، می‌پردازد و می‌گوید: «در حوزه نرم‌افزاری ما دو برنامه داریم؛ یکی مربوط به سیستم‌های داخلی شرکت است و این سیستم‌ها را دربرمی‌گیرد: سیستم‌های در انبار، عملیات، تعمیرات، سیستم جامع پرسنلی و نرم‌افزارهایی که برای بالا بردن کیفیت ارائه سرویس وجود دارند. در سال جدید، محصول جدیدی ارائه خواهیم داد که مربوط به OTP است. در حال حاضر تعهد تحویل ۳۰ هزار عدد از این دستگاه را به یکی از بانک‌ها داده‌ایم که امیدواریم بتوانیم تا پایان سال این تعهد را به سرانجام برسانیم و برای سال آینده این محصول در سبد محصولات قابل عرضه شرکت آدونیس قرار گیرد.»


حال ناخوش صنعت پرداخت کشور


به عقیده گوگانی، ما در وضعیتی قرار داریم که تمامی شرکت‌ها به جای رقابت به رفاقت و همکاری نیاز دارند تا بتوانند از چالش‌ها و موانع عبور کنند. او می‌گوید: «اگر یک شرکت بر اثر اشتباهات فردی یا تصمیمات ناشی از مفروضات ناقص و غیرتجاری، دچار ضرر و زیان سنگین شود یا در اثر تصمیمات کلان کشوری و محدودیت‌های داخلی نتواند به فعالیت‌های عادی خود ادامه دهد، صنعت پرداخت دچار خسران می‌شود. این موضوع مانند دومینو به بقیه نیز سرایت خواهد کرد. در مجموع، به نظرم کل صنعت پرداخت، اوضاع خوشی در کشور ندارد و اگر بین دست‌اندرکاران این صنعت همکاری صورت نگیرد و مانند یک سندیکا رفتار نکنند و خواسته‌ها به سمع و نظر تصمیم‌گیران بالادستی نرسد، به حال خوب نمی‌رسد. من نسبت به سال 1403 چندان خوش‌بین نیستم. همچنین با توجه به مصاحبه‌ها و اعلام نظرهای مسئولان ارزی کشور و بانک مرکزی، به نظر می‌رسد سال آینده هم خبرهای خوبی از تخصیص و تأمین ارز دریافت نکنیم که این موضوع بر بخش‌های مختلف تأثیر منفی خواهد گذاشت؛ چه بر فرایند تأمین ناوگان شبکه خودپرداز که هم‌اکنون حدود 40 درصد فرسوده است و به نوسازی و جایگزینی نیاز دارد، چه بر پایانه‌های کارت‌خوان و تأمین قطعات دستگاه‌ها و نیروی انسانی. توصیه من برای کل صنعت فناوری اطلاعات این است که از یکدیگر حمایت کنیم تا بتوانیم سرویس‌های خوب با هزینه‌ای مناسب به مشتریان ارائه دهیم و در نهایت بتوانیم به شیوه‌ای مؤثر فعالیت خود را پی بگیریم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.