راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیر اجرایی آبانک درباره تغییرات محصول جدید ارتباط فردا در یک سال گذشته و برنامه‌های پیش رو می‌گوید / در مسیر توسعه و اسکیل‌آپ هستیم

بانکداری نوین با عبور از شیوه‌های سنتی بانکداری، تلاش می‌کند نیازها و خواسته‌های کاربران امروزی را بشناسد و با آنها همسو شود. به همین منظور نئوبانک‌ها شکل گرفته‌اند که به‌عنوان بانک‌های عصر جدید شناخته می‌شوند و در بستر آنلاین، به کاربران خود خدمت‌رسانی می‌کنند. آبانک یکی از محصولات جدید ارتباط فردا و اپلیکیشنی نئوبانکی است که بر ارائه خدمات بانکی در بستر الکترونیک تمرکز دارد. در طول سال ۱۴۰۲ آبانک تغییرات زیادی را از سر گذراند و تلاش کرد در بستری امن و یکپارچه، خدمات بانکی را به‌ صورت آنلاین ارائه دهد. با پویان عطاآبادی، مدیر اجرایی آبانک گفت‌وگویی درباره مسیر تغییر آبانک از روز شکل‌گیری تا امروز داشتیم. طبق صحبت‌های او، بهینه‌سازی زیرساخت‌ها و افزایش ظرفیت‌های‌ فنی و امنیتی ازجمله مهم‌ترین بهبودهای این شرکت در یک سال گذشته بوده است. همچنین، ارائه نسخه تحت وب، ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تعریف چک صیادی و تعریف مشتریان بالقوه و بالفعل جدید، دیگر اقدامات آبانک در سال ۱۴۰۲ بود. در ادامه گزارشی از این گفت‌وگو را بخوانید.


ورود به مرحله اسکیل‌آپ


آبانک یکی از محصولات جدید ارتباط فردا است که طی سال گذشته به رشد قابل توجهی از منظر تعداد نصب و کاربر فعال و تعداد تراکنش رسیده است. عطاآبادی، مدیر اجرایی آبانک با بیان این موضوع می‌گوید: «اگر بخواهم به یکی دیگر از مهم‌ترین بهسازی‌ها یا بهبودهای سال جاری آبانک اشاره کنم، باید از بهینه‌سازی زیرساخت‌ها و افزایش ظرفیت‌های‌ فنی و امنیتی بگویم. بهینه‌سازی‌های مسائل شبکه‌ای و تعریف استانداردهای امنیتی در بانکداری الکترونیک اهمیت ویژه‌ای دارد و فراهم‌ کردن امنیت لازم، هم در فرایندهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و هم در فرایندهای مرتبط با امنیت اطلاعات در سازمان معنا پیدا می‌کند. این تغییرات زیرساختی آبانک را وارد مرحله اسکیل‌‌آپ کرده است.»

فراهم کردن یک تجربه بی‌نقص برای کاربران نیز از دیگر اقدامات آبانک در سال ۱۴۰۲ بوده است. عطاآبادی در این‌باره می‌گوید: «تلاش کردیم کاربران بتوانند علاوه‌بر تمام خدمات معمول شعبه، از خدمات متنوع و جدید دیگر نیز بهره‌مند بشوند. عملاً سعی کردیم بیش از پیش کاربر را از شعبه بی‌نیاز کنیم و بتوانیم به سطح سرویس‌های آبانک جامعیت بیشتری بدهیم. در این حین هم تغییرات و بهبود‌هایی را در رابط کاربری ایجاد کردیم. اکنون طبق نظرسنجی‌هایی که از کاربران آبانک داشتیم، سرعت و رضایت از آبانک به‌مراتب بهتر از قبل شده که همین موضوع موجب افزایش تعداد کاربران و تعداد تراکنش‌ها شده است.»

پویان عطاآبادی، مدیر اجرایی آبانک

از دیگر تغییرات آبانک در سال ۱۴۰۲ می‌توان به ارائه نسخه تحت وب، ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تعریف چک صیادی و تعریف مشتریان بالقوه و بالفعل جدید اشاره کرد. علاوه‌بر این، به گفته او، یکی دیگر از مهم‌ترین اقدامات آبانک در این سال، صدور کارت بود. او می‌گوید: «صدور کارت شفاف یکی از خدمات آبانک است که به نظرمان جای یک کارت شفاف در صنعت خالی بود و امیدواریم بتوانیم سرویس‌های متمایزی روی کارت و اپلیکیشن آبانک ایجاد کنیم.»


ریال دیجیتال در آبانک


یکی از مهم‌ترین فیچرهای جدید آبانک، خدمت ریال دیجیتال است که در دی‌ماه ۱۴۰۲ رونمایی شد. به گفته عطاآبادی، ارتباط فردا یکی از اولین شرکت‌هایی است که موفق شده ریال دیجیتال را روی اپلیکیشن نئوبانک خود عملیاتی کند: «همچنین از خدمات دیگری مثل کیف پول شخصی و تجاری، خرید با ریال دیجیتال از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان، درگاه‌های خرید اینترنتی و بازگشت وجه به کیف پول نیز رونمایی کردیم و عملاً وارد مرحله عملیاتی شدیم. ما برای ایجاد دسترسی گسترده کاربران به همه امکانات بانکی، امکاناتی مثل دریافت کارت اعتباری، دریافت تسهیلات و امکان افتتاح حساب ایران‌کارت را نیز در اپلیکیشن آبانک پیاده‌سازی کردیم.»


عملکرد آبانک در سال 1402


مدیر اجرایی آبانک با بیان این جمله که همچنان در ابتدای راه قرار دارند، ولی به‌ صورت کلی برآیند سال ۱۴۰۲ را برای آبانک مثبت می‌بیند، می‌گوید: «ما برای رشد آبانک از تمام زیرساخت‌های موجود استفاده کردیم و از محصول نهایی رضایت داریم. تمام اینها نتیجه تلاش‌های تیم‌های مختلف آبانک است. ما تمام توان خودمان را برای رضایت مشتری گذاشتیم.»


چالش منابع انسانی، مارکتینگ و لجستیک


آبانک نیز مانند تمامی کسب‌وکارها در یک سال گذشته با چالش‌های زیادی در مسیر رشد خود روبه‌رو شده که به گفته عطا‌آبادی، مشکلاتی در زمینه جذب نیروی انسانی کارآمد، مارکتینگ و لجستیک ازجمله آنها هستند: «تلاش ما در مواجهه با چالش‌ها این بوده که با بهبود زیرساخت‌های لازم و جذب سرمایه انسانی حرفه‌ای، همواره نسخه بهتری از محصول آبانک ارائه دهیم که پاسخگوی نیازهای کاربران امروزی باشد.»

به عقیده عطاآبادی، چالش‌های سال جدید ممکن است متأثر از چالش‌های سال ۱۴۰۲ باشد که ازجمله آنها می‌توان به مشکلاتی نظیر جذب و نگهداشت نیروی انسانی اشاره کرد: «سعی می‌کنیم در این موضوع، با سرمایه‌گذاری و صرف زمان برای پرورش و توسعه نیروهای تازه‌کار و همچنین ایجاد بستری برای کسب تجربه نیروها، از این مشکل عبور کنیم. یکی دیگر از مشکلات، هزینه بالای ارائه خدمات، مخصوصاً خدمات لجستیکی خواهد بود که برای حل این مشکل، نیاز داریم زیرساخت‌های لجستیکی را به‌صورت ریشه‌ای بشناسیم و با ایده‌پردازی و خلاقیت، راه‌های بهتری برای ارائه خدمات پیدا کنیم.»


جامع‌ بودن؛ مزیت رقابتی آبانک


عطاآبادی سپس درباره مزیت‌های رقابتی آبانک صحبت می‌کند و می‌گوید که شاید جامع بودن را بتوان یکی از مهم‌ترین مزیت‌های رقابتی آبانک دانست: «این ویژگی به کاربران کمک می‌کند تمام نیازهای بانکی خود را در یک اپلیکیشن برآورده کنند و در صورت تمایل، دیگر به شیوه سنتی به بانک مراجعه نکنند. علاوه‌بر آن، کاربران متناسب با نیازهای خودشان می‌توانند اپلیکیشن آبانک را شخصی‌سازی کنند و در بخش ویرایش چیدمان، انتخاب کنند که کدام گزینه فعال و کدام غیرفعال باشد. البته همه می‌دانیم که اولین نیازمندی یک بانک دیجیتال، داشتن زیرساخت‌های امنیتی قوی است که در آبانک نیز به این موضوع به‌ صورت ویژه توجه شده و زیرساخت‌ها به شکلی طراحی شده که تمام اطلاعات کاربران محفوظ بماند. رابط کاربری نیز دیگر مزیت رقابتی آبانک است که محیطی دوستانه برای کاربر فراهم کرده است. در نهایت یکی از امکانات خاصی که در آبانک داریم این است که کاربر می‌تواند به‌راحتی انواع سپرده‌های بلندمدت را در کسری از ثانیه در آبانک افتتاح کند.»


برنامه‌های ۱۴۰۳


اضافه کردن خدمات چکاد و کهربا به آبانک ازجمله برنامه‌های ۱۴۰۳ این شرکت است. مدیر اجرایی آبانک می‌گوید که در صورت عملی‌ شدن پروژه کهربا، کاربران می‌توانند به جای استفاده از کارت‌های فیزیکی، از خدمات بدون کارت و بدون تماس فیزیکی و با بهره‌گیری از تلفن همراه مطابق با آخرین فناوری روز استفاده کنند: «چکاد یکی دیگر از خدماتی است که در حال پیگیری آن هستیم که در صورت تأیید، تحولی در زمینه نحوه درخواست و صدور چک ایجاد می‌شود و افراد می‌توانند در بستری امن، مراحل ثبت، صدور، تأیید و دریافت چک را به‌ صورت کاملاً دیجیتال پیش ببرند. از دیگر برنامه‌هایی که برای سال آینده داریم، تکامل خدمات شرکتی و حرکت به سمت حساب‌های شرکت حقوقی است. تلاش ما این است که جزو اولین بانک‌ها در زمینه بانکداری شرکتی باشیم.»

عملی‌سازی خدمت ریال دیجیتال نیز از دیگر برنامه‌های آبانک است که در سال ۱۴۰۳ با جدیت آن را دنبال خواهند کرد. به گفته مدیر اجرایی آبانک، در حال حاضر در مرحله تأییدیه بانک مرکزی قرار دارند: «علاوه‌بر آن، برنامه ما این است که اپلیکیشن آبانک را با خدمات جدید به‌روزرسانی کنیم و نسخه دوم آن را به‌صورت گسترده در برنامه‌های نصب و به‌روزرسانی اپلیکیشن مثل بازار و مایکت در دسترس کاربران قرار دهیم. در واقع تمام تمرکز ما در سال جدید روی این است که آبانک را به‌ صورت یک اپلیکیشن جامع با خدمات خلاق و بسیار متنوع بانکی معرفی کنیم. برای این منظور، تلاش می‌کنیم در زمینه انتخاب خدمات برای نئوبانک آبانک، خلاقیت به خرج دهیم و در فیچرهای موجود، تغییراتی برای بهبود ایجاد کنیم. ایجاد بستری مطمئن و خلاق برای همکاری با سایر شرکت‌ها، یکی دیگر از اهدافی است که برای آبانک دنبال می‌کنیم. در آخر با استراتژی‌های جدیدی که برای آبانک در نظر داریم، امیدواریم در سال آینده این محصول را به مرحله اسکیل‌آپ برسانیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.