راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ایثار قمری در گفت‌و‌گو با رضا جمیلی از دشواری‌های پیش روی کاربران ایرانی در فضای ارز دیجیتال گفت / جایگاه مدیریت دارایی در یک صنعت رو به رشد

ایثار قمری، مدیرعامل بینوست در گفت‌و‌گو با رضا جمیلی از ویژگی‌های بازار رمزارزها، نقش مهم مدیریت دارایی و تحولات پیرامون ارز دیجیتال در استودیو راه‌کار، رویداد ۹ ژانویه گفت. به گفته مدیرعامل بینوست رگولاتوری و ریسک‌های موجود در بازار رمزارزها از جمله عوامل مهم و تأثیرگذار در فضای ارز دیجیتال است.

ایثار قمری مدیرعامل بینوست توضیح داد: «اصولاً هر منبعی که بتوان از آن عایدی داشت، به موضوع مدیریت دارایی مربوط است. مدیریت دارایی وظیفه دارد در وهله اول ارزش دارایی را حفظ کند و اگر قابلیت داشت ارزش افزوده و سود در پی داشته باشد. ویژگی‌های بازار رمزارزها استفاده از سرویس مدیریت دارایی‌ها ضروری می‌کند؛ بازار جوان است و مارکت کپ کم‌عمق‌تری نسبت به سایر بازارها دارد و به همین دلیل شاهد نوسانات بیشتری در آن هستیم. دلیل دیگر مدیریت دارایی پیچیدگی حوزه است؛ در بازار سهام، فرد ایده‌ای کلی از پشتوانه سهام دارد اما در بازار رمزارزها تحولات این ماجرا تغییر می‌دهد.»


وظیفه اصلی مدیریت دارایی، حفظ ارزش دارایی است


ایثار قمری در ابتدای سخنان خود، در پاسخ به سؤالی درباره مدیریت دارایی در یک صنعت رو به رشد و پرتغییر، اهمیت و جایگاه آن را بیان کرد و افزود: «برای درک مدیریت دارایی، ابتدا باید مفهوم آن را درک کنیم. در هر بازاری، تعریف خاصی از مدیریت دارایی وجود دارد. در واقع، هر منبعی که بتوان از آن درآمد یا عایدی کسب کرد، می‌تواند موضوع مدیریت دارایی را مطرح کند. به عبارت دیگر، هر منبعی که به شما ارزش افزوده‌ای بدهد یا حتی اگر ارزش افزوده‌ای ندهد، می‌تواند مورد مدیریت دارایی قرار گیرد. وظیفه اصلی مدیریت دارایی، حفظ ارزش دارایی است و اگر ممکن باشد، ایجاد ارزش افزوده یا سودی نیز در پی دارد. در بازار رمزارزها، اهمیت مدیریت دارایی دوچندان و حتی بیشتر است.»

در بخشی دیگر، او به سایر ویژگی‌های بازار رمزارزها اشاره کرد و گفت: «ویژگی‌هایی که بازار رمزارزها دارد، این بازار را بسیار مناسب برای استفاده از این سرویس می‌سازد. اولین ویژگی این بازار، پایداری است؛ به دلیل جوانی حوزه و کم عمق بودن مارکت‌کپ نسبت به بازارهای مالی دیگر مانند بازار طلا، بورس و کالاها، نوسانات قیمتی وحشتناکی را تجربه می‌کنیم. در بازار صعودی، این ویژگی مورد توجه قرار می‌گیرد، اما در زمان‌های ریزش، ممکن است ضررهای جبران‌ناپذیری برای بسیاری از سرمایه‌گذاران ایجاد کند که به وقوع پیوسته و ما این موضوع را در اطراف خود مشاهده می‌کنیم.»

و همچنین به دیگر جنبه‌های بازار اشاره کرد: «زمانی که بازار سبز بود افراد به بازار می‌آمدند و خوشحال بودند. و تصور این بود که بازار همیشه بالا می‌رود و همیشه می‌توان سود گرفت. و دیدیم که در سال ۲۰۲۲ آن روی بازار خودش را نشان داد و ریزش‌های سنگین مانند ۷۰ درصد در بیت‌کوین و بسیاری از پروژه‌های دیگر تا بیش‌از ۹۸ درصد ریزش داشتیم و سرمایه‌ها را به صفر رساند در بسیاری از فضاها. در بحث پایداری، در بسیاری از بازارها، این میزان از ریزش و کاهش دارایی را نداریم. این باعث می‌شود اهمیت بحث مدیریت دارایی در وهله اول بسیار پررنگ باشد. دلیل دوم، پیچیدگی این حوزه است. در بازار سهام حداقلش این است که یک ایده کلی از آن سهامی که قصد خرید مثل صنعت خودرو، پزشکی و موارد دیگر دارید، پیش خود دارید. ولی در بحث رمزارزها این چنین نیست.»


عدم سرمایه‌گذاری در پروژه لونا


او در مورد مدیریت دارایی در رمزارزها و تفاوت‌های آن با دیگر حوزه‌های کلاسیکی، بیان کرد: ةیکی از ویژگی‌های بارز برای فعالیت در این حوزه، داشتن دیدگاه عمیق و تحلیلی نسبت به پروژه‌ها است. اگر قصد خرید بیت‌کوین را دارید و نه اتریوم، باید دلیل مشخصی برای این تصمیم داشته باشید، نه اینکه به دستور یک شخص یا یک منبع اعتماد کنید. باید بتوانید به طور دقیق و فنی تحلیل کنید که چرا بیت‌کوین در بلند مدت نسبت به اتریوم بهتر است. این تنها یک مثال ساده بود که عنوان کردم.»

مدیرعامل بینوست از دشواری‌های فعالیت در حوزه ارز دیجیتال گفت: «شما با ۵ هزار رمزارز مختلف مواجه هستید و تبلیغات بسیار رنگارنگ در این بازار مکاره برای سرمایه‌گذار خرد نمایش داده می‌شود و باید این تشخیص را داشته باشید که حدود ۹۸ درصد را بتوانید فیلتر کنید و روی آن ۲ درصد که عدد قابل توجهی است، تحقیق عمیقی صورت داد و متوجه شد روی چه پروژه‌ای می‌شود سرمایه‌گذاری انجام داد. به عنوان مثال در همان سال ۲۰۲۲ که بازار به شدت ریزشی شده بود، یکی از پروژه‌ها که تبدیل به اکوسیستم شد و بسیار رشد که پروژه «لونا» بود. پروژه‌های دیگر رشده کرده، ترا، انکل. این پروژه‌ها نه تنها رشد نمی‌کردند بلکه سقف قیمتی نیز می‌زدنند.»

قمری درباره عدم سرمایه‌گذاری در پروژه لونا نیز توضیح داد: «ما پروژه لونا را بررسی کرده و برخی از مشکلات اساسی و کلیدی در آن را مشاهده کردیم. به عنوان مثال، یک پروژه که سود ۲۰ درصدی روی استیبل کوین دلار را اعلام می‌کند، باید برای هر کسی که با الفبای این بازار آشنا است، علامت سوال بزرگی باشد. ما نتوانستیم به این سوالات پاسخ دهیم و خوشحالیم که در این پروژه هیچ سرمایه‌گذاری نداشتیم. در آن زمان، این پروژه جذاب به نظر می‌رسید و اکثر افراد به آن می‌پیوستند، اما ما توانستیم خطراتی را که احساس می‌کردیم، تشخیص دهیم و از سرمایه‌گذاری در آن خودداری کنیم. دیدیم که همان خطرات که تشخیص داده بودیم، باعث ازبین‌رفتن پروژه شدند و این ناراحت کننده است. پروژه و اکوسیستم لونا به سمت صفر پیش رفت، اما مارکت‌کپ آن هنوز به صفر نرسیده و به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این وضعیت نشان می‌دهد که نقش مدیریت دارایی در این حوزه چقدر پراهمیت است.»


عوامل تأثیرگذار در فضای ارزدیجیتال


او همچنین به دیگر عوامل تأثیرگذار در فضای ارزدیجیتال اشاره کرد و اظهار کرد: «رگولاتوری و ریسک‌های موجود در این بازار از جمله عوامل مهم آن است. در بازار رمزارز، اگر توانایی تشخیص یک پروژه بسیار خوب را داشته باشید و از هزاران پروژه کلاهبرداری و پانزی جلوگیری کنید و آن را خریداری کنید، با ریسک‌های مرتبط با نگهداری این توکن‌ها مواجه هستید. اولین سو‌ٔالی که مطرح می‌شود این است که این توکن‌ها را کجا نگهداری کنید؟ بسیاری از افراد این راه را انتخاب می‌کنند و پروژه‌های خوب را پیدا می‌کنند، اما در صرافی‌های متمرکزی مانند اف تی ایکس نگهداری می‌کنند و متأسفانه مشاهده می‌شود که این صرافی‌ها ممکن است از بین رفته و سرمایه آن‌ها صفر شود. حتی اگر روی کیف‌پول‌های شخصی خود نگهداری کنند، گاهی دچار اشتباهات و حملات فیشینگ می‌شوند و امنیت نیز یک چالش اساسی برای آن‌ها است.»

قمری به سختی‌های فعالیت کاربران ایرانی نیز اشاره کرد و توضیح داد: «مسائل مرتبط با رگولیشن، به همراه موضوع تحریم‌ها، از جمله مسائلی است که در این بازار باید به آنها توجه ویژه داشت. برای استفاده از پروتکل‌های مختلف و دیگر ابزارهای بازار، نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، اما متأسفانه برای کاربران ایرانی، بسیاری از این خدمات با آی‌پی ایران ارائه نمی‌شود و ممکن است سرمایه آنها تحت فشار قرار گیرد و بازگشت سرمایه تقریباً غیرممکن شود. این مجموعه از ریسک‌ها باعث می‌شود مدیریت دارایی در حوزه رمزارزها، بسیار پررنگ و اساسی‌تر باشد.»

در پایان به موضوع ورود مدیران دارایی بزرگ جهان و تحولات آن پرداخت و تشریح کرد: «لری فینک، مدیرعامل بلک راک، بزرگترین شرکت خدمات مالی، در سال ۲۰۱۸ در مصاحبه با بلومبرگ اعلام کرد: «من خیلی به پروژه‌های ارز دیجیتال علاقه‌ای ندارم و نه‌تنها از نظر تکنولوژی چیزی اضافه نمی‌کنند به فضای موجود، اکثر این پروژه‌ها از جمله بیت‌کوین و اتریوم پانزی هستند.» و چند مدت قبل، خود مجموعه بلک راک درخواست ETF اسپات بیت‌کوین را داده و به دنبال آن، بسیاری از کمپانی‌های بزرگ دنیا نیز همراهی کردند. زمانی که این شرکت‌ها وارد این حوزه می‌شوند، طبیعتاً این حوزه نقدینگی بسیار بزرگی را جذب می‌کند و باعث می‌شود رقابت بین بازیگران اقتصاد سنتی، از جمله بازیگران مهم وال‌استریت، فعالیت داشته باشد و در مجموع، فضای ارز دیجیتال را بسیار مثبت می‌بینم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.