راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ماجرای برکناری امیر حق‌‌رنجبر از مدیرعاملی لندو چه بود؟

«لندو» سال 1394 با نام تجاری «ایران‌رنتر» شروع به کار کرد و سال 1398 شرکت «ارتباط فردا» به‌عنوان سرمایه‌گذار وارد چرخه سهام‌داری شرکت ایران‌رنتر شد و در نهایت سال 1399 با تغییر نام تجاری این شرکت به لندو و تغییر برند به کار خود ادامه داد. اما حالا این شرکت با برکناری امیر حق‌رنجبر از مدیرعاملی لندو فضای جدیدی را تجربه می‌کند.

در طول این سال‌ها حضور بانک آینده و شرکت ارتباط فردا به‌عنوان سهام‌دار آن کمتر به چشم می‌خورد و حساسیت چندانی روی این موضوع وجود نداشت، بلکه برند لندو با نام امیر حق‌رنجبر گره خورده بود. لندو به‌عنوان پلتفرم خرید اقساطی با تأمین اعتبار از بانک آینده توانسته بود مسیر متفاوتی برای خود ترسیم کند؛ چراکه در ابتدا بسیاری از شرکت‌های لندتکی دسترسی مستقیمی به بانک برای تأمین اعتبار نداشتند، ولی با اتصال لندو به بانک آینده آن را می‌توان اولین پلتفرم لندتکی ایران دانست که با اتصال مستقیم به بانک توانست در دوره‌ای موفق به تأمین اعتبار خوبی در این حوزه شود و حتی پلتفرم «تیمچه» را برای رقابت جدی‌ با دیجی‌کالا راه‌اندازی کرد که متأسفانه پروژه تیمچه همان ابتدا با شکست مواجه شد.

یکی از بحران‌های جدی لندو در سال ۱۴۰۱ رخ داد؛ زمانی که کاربران لندو به‌رغم پرداخت اقساط وام خود به‌عنوان بدهکار بانکی شناخته می‌شدند و این موضوع ضربه‌ جدی به رتبه اعتباری کاربران لندو به دلیل عدم بازپرداخت وام از سمت لندو به شبکه بانکی وارد کرد. در همان دوران بود که امیر حق‌رنجبر، مدیرعامل وقت لندو در مصاحبه‌ای با راه پرداخت وعده داد که موضوع رتبه اعتباری کاربران حل می‌شود، اما با توجه به شواهد موجود، کاربران در راه پرداخت کماکان معتقدند که این موضوع روی رتبه اعتباری آنها تأثیرگذار بوده است.

این فضا و شرایطی که لندو برای کاربران خود ایجاد کرده طی یک سال گذشته موجبات نارضایتی سهام‌داران را نیز فراهم کرده بود تا جایی که شنیده‌ها حاکی از آن است که این موضوع زیان انباشته این شرکت را افزایش داده و بانک آینده مسیر تأمین اعتباری لندو را به همین دلیل محدود کرد.

این وضعیت تا جایی ادامه پیدا کرد که سهام‌دار اصلی لندو؛ شرکت ارتباط فردا روز ۱۲ اسفند به طور رسمی اعلام کرده که با تصمیم هیئت‌مدیره لندو مدیرعامل این شرکت تغییر کرد و علیرضا قنادان به‌عنوان مدیرعامل جدید این شرکت معرفی شد.

پس از این اتفاق بود که امیر حق‌رنجبر در گفت‌وگو با راه پرداخت این موضوع را تکذیب کرد و این اتفاق را غیرقانونی دانست. فضا بین بانک، ارتباط فردا و شخص امیر حق‌رنجبر به نحوی پیش‌ رفت که حتی تلفن پشتیبانی لندو تغییر کرد و شماره تلفن رئیس هیئت‌مدیره لندو و مدیرعامل ارتباط فردا در آن درج شد؛ کاری که به نظر می‌رسید با توجه به دسترسی‌ها توسط مدیرعامل سابق لندو صورت گرفته بود.

اما پس از اعلام تکذیب امیر حق‌رنجبر در خصوص موضوع برکناری او از مدیرعاملی لندو، طی بررسی‌هایی که راه‌ پرداخت انجام داد صورتجلسه داخلی هیئت‌مدیره لندو توسط راه پرداخت مشاهده شد که در آن قید شده بود با تصمیم هیئت‌مدیره این شرکت، مدیرعامل لندو تغییر کرده و مراحل روزنامه رسمی در حال انجام است.

مسئله جالب توجه اینجاست که به‌رغم تکذیب اولیه موضوع از سمت امیر حق‌رنجبر در خصوص تغییر مدیرعاملی لندو، او امروز اعلام کرد که امضاهای شرکت لندو در بانک آینده به مدیرعامل جدید تغییر داده شده است. حق‌رنجبر مدعی است به‌رغم نبود آگهی تغییرات رسمی با دستور حمیدرضا بنائیان، معاون فناوری اطلاعات بانک آینده این اتفاق رخ داده است.

اما طبق پیگیری‌هایی که راه پرداخت از بانک آینده انجام داده این تغییر امضا برمبنای قوانین شرکت‌داری و قانون تجارت انجام شده و پس از تصویب هیئت‌مدیره این تصمیم اتخاذ شده و این اقدام نیز در راستای معطل نماندن امور جاری و مالی شرکت صورت گرفته است.

اما در این بین باید به چند نکته اشاره کرد که در توییت مهدی شریعتمدار، مدیرعامل «جیبیت» و رئیس سابق انجمن فین‌تک مشاهده می‌شود. او در شبکه اجتماعی X اگرچه بیان کرد که نام لندو با امیر حق‌رنجبر حک شده و باقی می‌ماند، اما در این بین یک توصیه کرد که تا جای ممکن سهام کنترلی اعطا نکنید؛ نکته‌ای حائز اهمیت برای کسب‌وکارهای استارتاپی که رفته‌رفته شاهد تغییرات در آنها هستیم.

اگر به تغییر و تحولات ماه‌های اخیر در استارتاپ‌های نوپای سال‌های گذشته و شرکت‌های امروز توجه کنیم، شاهد یک تغییر فضا هستیم. برخی از سرمایه‌گذاران تصمیم گرفتند سهام خود را به بنیان‌گذاران برگردانند که در «جاجیگا» و اخیراً هم «نوار» شاهد آن بودیم. برخی سهام عمده خود را به شرکت‌های بزرگی همچون «گلرنگ» واگذار می‌کنند که در ماجرای «تپسی» شاهد آن بودیم و برخی دیگر هم مانند «ارتباط فردا» تصمیم می‌گیرند برای بهبود یا تغییر روند کسب‌وکار دست به تغییر جدی بزنند و حتی از بنیان‌گذار آن نیز عبور کنند.

اکنون اتفاقی که برای لندو رخ داده یک تصمیم در هیئت‌مدیره لندو و در بین سهامداران این شرکت بوده است. سهامداران بر مبنای سهام و اختیاراتی که داشتند تصمیم به برکناری امیر حق رنجبر گرفتند که این اتفاق برای مدیرعامل OpenAI نیز اخیراً رخ داد؛ چراکه هیئت‌مدیره در نهایت تصمیم گرفت مؤسس این شرکت را برکنار کند.

با این حال، اکنون نیز اتفاقی که در لندو رخ داده در لایه سهام‌داری و تصمیم هیئت‌مدیره بوده؛ چراکه ابهامات بسیار زیادی در خصوص حسابرسی و زیان انباشته لندو مطرح است و به نظر می‌رسد چند سالی است که این شرکت حسابرسی نشده و وضعیت شفاف مالی را در آن شاهد نیستیم.

شنیده‌های راه پرداخت حاکی از آن است که بخش سهامی امیر حق‌رنجبر در لندو تغییری نداشته و سمت او تغییر یافته و حالا باید دید با حضور مدیر جدید شاهد تغییر در مسیر شفافیت مالی لندو و بهبود وضعیت کاربران خواهیم بود یا خیر.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.