راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معاون فناوری اطلاعات بانک ملت در خصوص بودجه فناوری اطلاعات در بانک‌ها گفت / بیش‌ از سرمایه‌گذاری به وجود افراد نخبه نیاز داریم

خلق ارزش در کسب‌وکار صنعت بانکداری رابطه مستقیمی با توسعه و تقویت فناوری اطلاعات در این صنعت دارد و از طرف دیگر میزان هزینه‌کرد در بخش فناوری اطلاعات تأثیر مستقیمی بر سودآوری دارد. به ‌نحوی ‌که طبق نتایج مطالعه مؤسسه گارتنر، در ازای تخصیص هر پنج درصد از بودجه کل به بخش فناوری اطلاعات، سود حاصله در حوزه بانکداری تا ۲۴ درصد افزایش می‌‌یابد. در این میان سؤال این است که در ایران سهم بخش فناوری اطلاعات از بودجه بانک‌ها چقدر است؟ در این گزارش، این موضوع را بررسی کرده‌ و نظر یکی از کارشناسان این حوزه را پرسیده‌ایم.

رسول لطفی آذر، معاون فناوری اطلاعات بانک ملت در گفت‌و‌گو با «عصر تراکنش» نگاهی به بودجه اختصاص‌یافته به فناوری اطلاعات در بانک‌ها داشته‌ و از تأثیر آن بر نوآوری صحبت کرده‌ است. او معتقد است در شرایط فعلی مهم‌تر از سرمایه‌گذاری، وجود افراد نخبه برای نوآوری است؛ بر همین اساس به نیروهای انسانی متخصصی نیاز است تا در نوآوری به بانک‌ها کمک کنند و ایده‌های نو ارائه دهند، زیرا بانک‌ نمی‌تواند پیشاپیش روی ایده‌های نو سرمایه‌‌گذاری کند.


تحریم‌؛ بزرگ‌ترین محدودیت فناوری اطلاعات


رسول لطفی آذر، معاون فناوری اطلاعات بانک ملت با اشاره به نسبت بودجه فناوری اطلاعات این بانک به کل آن، توضیح داد: «پیش‌بینی و دریافت بودجه بخش فناوری اطلاعات نسبت به هزینه‌کرد در سال‌های مختلف از بانک متفاوت بوده، اما هیچ‌گاه مشکل و محدودیتی در دریافت بودجه نداشتیم. بزرگ‌ترین محدودیت ما در بخش فناوری اطلاعات، تحریم‌هاست. تحریم‌ها و افزایش قیمت دلار باعث می‌شود تأمین‌کنندگان با ضرر مواجه شوند و اغلب خریدهای بانک با صرف زمان طولانی و هزینه و جریمه‌های سنگین برای بازیگران تمام شود. خیلی مواقع تنگناهای تحریمی و افزایش قیمت دلار باعث شده کالاها و تجهیزاتی که حتی بانک روی آنها سرمایه‌گذاری کرده و بودجه هم برای آنها دارد، تأمین نشوند.»

به گفته لطفی آذر، مسئله سرویس‌های بخش فناوری اطلاعات حیاتی است و با زندگی مردم در پیوند است. پس در نهایت نمی‌توان هزینه نکرد: «ما در شرایطی نیستیم که بانک بخواهد در هزینه‌های زیرساختی‌‌‌اش کوتاهی کند. با توجه ‌به لزوم تداوم کسب‌و‌کار، بعید می‌دانم بانکی باشد که ریسک کند و در خرید تجهیزاتی به دلیل ‌نداشتن منابع کوتاهی کند.»

یقیناً بودجه برای سرمایه‌گذاری روی نوآوری در فناوری اطلاعات بانک‌ها تأثیرگذار است، اما مهم‌تر از سرمایه‌گذاری، وجود افراد نخبه برای نوآوری است. او با بیان این موضوع گفت: «بر همین اساس در شرایط فعلی به نیروهای انسانی متخصصی نیاز داریم که در نوآوری به بانک‌ها کمک کنند و ایده‌های نو ارائه دهند، زیرا بانک‌ نمی‌تواند پیشاپیش روی ایده‌های نو سرمایه‌‌گذاری کند.»

معاون فناوری اطلاعات بانک ملت در ادامه با اشاره به چابکی فین‌تک‌ها نسبت به بانک‌ها توضیح داد که فین‌تک‌ها دامنه فعالیت‌ محدودتری نسبت به بانک‌ها دارند، پس طبیعتاً چابک‌تر عمل می‌کنند. همچنین سیاست‌های حاکمیتی و امنیتی در بانک‌ها بیشتر است که این مسئله محدودیت‌های زیادی ایجاد می‌کند: «فین‌تک‌ها آزادانه‌تر و با ریسک بالاتری نسبت به موضوعات امنیتی و حاکمیتی عمل می‌کنند؛ بنابراین چابک‌ترند.»

لطفی آذر در پایان با اشاره به رابطه سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات و کسب سود از آن گفت:‌ «ما تا به امروز از سرمایه‌گذاری‌ روی فناوری اطلاعات نتیجه مثبتی گرفته‌ایم. ما در حوزه فناوری پیشرو هستیم و هیئت‌مدیره بانک از سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات واهمه ندارد. من فکر می‌کنم بانک‌های دیگر هم باید به همین شکل آزادانه در این حوزه عمل ‌کنند.»

منبع عصر تراکنش
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.