راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونه بانک ملت یک کمپین تبلیغاتی خلاق و موفق خلق کرد؟

کمپین‌هاى تبلیغاتى در سراسر جهان، مقوله‌ى مشخصى را دنبال مى‌کنند: اعتبار، کسب اعتبار، افزایش و تداوم اعتبار و تثبیت اعتبارى که از قبل ساخته و شناخته شده است.

کمپین خلاقانه بانک ملت: کاهش سفرهای درون‌شهری

موقعیت یک برند و تصویر آن در ذهن مخاطبان، ارتباط مستقیمى به چگونگى رفتار تبلیغاتى آن برند دارد. در دنیاى پر رقابت و هزار رنگ تبلیغات، ترغیب مخاطب به استمرار استفاده از یک محصول یا حفظ اعتماد به یک برند، کار ساده‌اى نیست.

شرکت‌هاى تبلیغاتى با استراتژى‌ها و تاکتیک‌هاى مختلف، مسئول به دست آوردن و حفظ جایگاه برندها در این بازار پرهیاهو هستند. در این میان، خصوصیات یک کمپین تبلیغاتی چیست؟ به نظر مى‌رسد در یک نگاه کلى، کمپین خوب و اثرگذار، کمپینى‌ست که پیام مورد نظرش را به بهترین شکل ممکن به مخاطب منتقل کند. در واقع یک کمپین سازماندهى شده، با استراتژى موفق، مى‌تواند یک پیام روشن و موثر را در یک دوره‌ی زمانى مناسب و با هدف مشخص، به مخاطب تعیین شده برساند، تا جایی که حتى تعداد بیشترى از مخاطبین را ترغیب به واکنش مورد نظر خود کند.

کمپین خلاقانه بانک ملت: کاهش سفرهای درون‌شهری

دست یافتن به این جایگاه، احتیاج به صرف دقت و تمرکز زیادى دارد. طراح یا طراحان کمپین با ایده‌پردازی، برنامه‌ریزى و خلاقیت مى‌بایست نه تنها توجه مخاطبان را جلب کنند؛ بلکه جایگاه آن برند را چه در بازار رقابت و چه در بین مشتریان ارتقا دهند. پس مى‌بینید که از این جهت، مدیران خلاقیت، با مقوله‌ى پیچیده و چند جانبه‌ای رو‌به‌رو هستند.

با این مقدمه به سراغ یکى از جدیدترین کمپین‌هاى ارائه شده از طرف یک برند شناخته شده مى‌رویم. کمپین بانکداری الکترونیک بانک ملت.

بانک ملت در بهار سال ٩٣، با برگزاری یک پیچ تبلیغاتى، طراحی کمپین بانکداری الکترونیک خود را که شامل چهار آگهى سریالى اینترنت بانک، همراه بانک، کد بانک و تلفن بانک بود، به مسابقه گذاشت. کمپین برگزیده اثری است از تهمتن امینیان.

تهمتن امینیان به عنوان مدیر خلاقیت و مدیر هنرى، بعد از طراحی استراتژی پیام این کمپین یعنی “انجام عملیات بانکی بدون مراجعه و حضور در شعبه” به ایده‌‌ای رسید که با شعار “بانکداری الکترونیک، جایگزین سفرهای درون شهری” از ابتدای شهریورماه اکران شده است.

کمپین خلاقانه بانک ملت: کاهش سفرهای درون‌شهری

رسانه‌هایى که کمپین در آن‌ها ارائه شده شامل آگهی تلویزیونی، آگهی مطبوعاتی (روزنامه و مجلات)، رسانه‌های محیطی (بیلبورد، استرابورد، عرشه پل عابر)، پوستر، دستگاه خودپرداز، وب و .. هستند.

با نگاهى به طراحى این کمپین، مى‌بینیم که نکته‌ شاخص آن، مینیمال بودن طراحی در عین شفاف‌بودن پیام مورد نظر است. در واقع اولین گزینه‌اى که پس از دیدن آگهی‌ها، توجه بیننده را به خود جلب مى‌کند؛ سادگى و استفاده بهینه و بى‌حاشیه از فرم و رنگ بوده که کاملا در خدمت موضوع قرار گرفته است. مسلما پذیرش و اجرای چنین طرح‌های آوانگاردی از سوی یک سازمان بزرگ (بانک ملت)، علاوه بر ارتقاء سواد بصری جامعه، دلگرمی برای عوامل صنعت تبلیغات و همچنین دیزاین خواهد بود.

کمپین خلاقانه بانک ملت: کاهش سفرهای درون‌شهری

کمپین خلاقانه بانک ملت: کاهش سفرهای درون‌شهری

کمپین خلاقانه بانک ملت: کاهش سفرهای درون‌شهری

کمپین خلاقانه بانک ملت: کاهش سفرهای درون‌شهری

کمپین خلاقانه بانک ملت: کاهش سفرهای درون‌شهری

عوامل طراحى کمپین: 
تهمتن امینیان (مدیر خلافیت، مدیر هنری، طراح گرافیک)
 فرشید شهیدی (کپی‌رایتر)
 فرشید منفرد (کارگردان آگهی تلویزیونی) 
رامین رحیمی (انیماتور)
 سعید کاظمی‌راد (آهنگساز)
 مهرداد ارمغان و مرحوم اسماعیل قادرپناه (گوینده‌ی آگهی تلویزیونی)

منبع: روز رنگ

1 دیدگاه
  1. Graphic Master می‌گوید

    واقعا مطلب فوق العاده و جذابی بود و برای همکاران هم ارسال کردم …
    سپاس گزارم .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.