راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معاون عملیات فنی رایانه خدمات امید از آینده بانکداری می‌گوید / بانک‌ها باید خدمات را براساس نیازهای ذینفعان خود بومی‌سازی کنند

حمید خسروی، معاون عملیات فنی شرکت رایانه خدمات امید به بررسی آینده بانکداری پرداخت و بیان کرد: «بانک‌ها باید خدمات را براساس نیازهای ذینفعان خود بومی‌سازی کنند و به آنها ارائه دهند.»

بانک سپه یکی از قدیمی‌ترین بانک‌های کشور است و پروژه راه‌اندازی سامانه «کربنکینگ» این بانک از چهار سال پیش آغاز شده است. شرکت رایانه خدمات امید پروژه راه‌اندازی سامانه کربنکینگ بانک سپه را برعهده دارد. باتوجه به الزامات طرح ملی ادغام، زیرساخت‌های مورد نیاز برای ادغام بانک‌های نیروهای مسلح فراهم شد و در حال حاضر تمامی بانک‌های ادغامی در کربنکینگ بانک سپه به صورت یکپارچه تجمیع شده‌اند.

حمید خسروی، معاون عملیات فنی شرکت رایانه خدمات امید مأموریت و رسالت این شرکت را توسعه، میزبانی، استقرار و پشتیبانی از سامانه‌های کربنکینگ دانست و گفت: «این امر در قالب گروه اول و گروه دوم صورت می‌گیرد. سامانه‌های بانکداری متمرکز، سوئیچ، مدیریت کارت و بانکداری مدرن، دیجیتال و واسط‌هایی که با فین‌تک‌ها و پلتفرم‌های خارجی کار می‌کنند، تحت عنوان سامانه جامع بانکی امید به صورت شبانه‌روزی در خدمت مشتریان هستند.»


محصولات و خدمات شرکت رایانه خدمات امید در سال 1402


شرکت رایانه خدمات امید در سال ۱۴۰۲ از دو محصول رونمایی کرد که شامل سامانه سوئیچ و سامانه بانکداری دیجیتال می‌شود. معاون عملیات فنی شرکت رایانه خدمات امید با اشاره به اینکه در حال حاضر بانک‌ها تلاش بسیاری برای افزایش سهم بازار، چه در حوزه نگهداشت پول و چه در حوزه جریان‌های ورودی خود می‌کنند، بیان کرد: «حضور به‌موقع در بازار برای همه بانک‌ها بسیار مهم به شمار می‌رود. هرچه ورود به بازار سریع‌تر باشد، سهم بیشتری از بازار را به دست خواهیم آورد.»

او ادامه داد: «شرکت ما با تمام ظرفیت‌های خود در راستای رسیدن به این هدف حرکت می‌کند و تاکنون توانسته بسترسازی‌ها و پیاده‌سازی‌های بانکداری دیجیتال را انجام دهد که در حال حاضر مورد بهره‌برداری ذینفعان قرار گرفته است.»

خسروی در خصوص ارائه خدمات غیرحضوری به مشتریان اظهار کرد: «برنامه‌ریزی‌هایی در حوزه افتتاح حساب و اعطای تسهیلات شده تا ارائه این خدمات با رویکردی نوین انجام شود.»


دستاوردهای شرکت رایانه خدمات امید در سال ۱۴۰۲


معاون عملیات فنی شرکت رایانه خدمات امید سال ۱۴۰۲ را سال پرباری برای این شرکت دانست و گفت: «در نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه تراکنش شرکت و رقبایمان را به‌ خوبی شناسایی کردیم و حتی زمینه ایجاد هم‌افزایی را با آنها فراهم کردیم. رقبا نباید تنها به فکر سبقت گرفتن از یکدیگر باشند، به‌خصوص در حوزه فناوری اطلاعات که ظرفیت‌های آن با تشریک مساعی و به اشتراک‌گذاری حوزه‌های فنی و تخصصی شرایط بهتری را رقم می‌زند.»

او ادامه داد: «هر بانک‌ ذینفعان مخصوص خود را دارد و باید از آنها پشتیبانی کند؛ بنابراین بانک‌ها باید خدمات ارائه‌شده توسط رقبا را براساس نیازهای ذینفعان خود بومی‌سازی کنند. امیدواریم ذینفعان بانک سپه از خدماتی که به آنها ارائه می‌شود راضی باشند و بتوانیم اعتماد آنها به بانکداری دیجیتال را جلب کنیم.»


نگهداشت نیروی انسانی؛ بزرگ‌ترین چالش‌ شرکت‌های فناوری اطلاعات


در حال حاضر دغدغه‌ مشترک تمامی شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات، نگهداشت نیروی انسانی؛ به‌خصوص در بخش فنی است. خسروی در این خصوص بیان کرد: «با توجه به موج مهاجرتی که در سال‌های اخیر بین نیروهای فنی اتفاق ‌افتاده، بسیاری از شرکت‌ها با این چالش مواجه هستند که چطور می‌توانند نیروهای فنی را جذب کنند و باید چه فرایندی برای نگهداشت آنها داشته باشند.»

به گفته او، به‌ همین دلیل تمامی شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات به‌ دنبال ایجاد ارتباط با دانشگاه‌ها هستند تا بتوانند نیروهای تازه‌کار را تبدیل به نیروهای مجرب کرده و از این طریق با ایجاد عرق سازمانی، تعهد بالا را در کارکنان خود ایجاد کنند.


افق شرکت رایانه خدمات امید


معاون عملیات فنی شرکت رایانه خدمات امید درباره مسیر پیش‌ روی این شرکت گفت: «باید با حضور در موقعیت‌های مختلف نقشه راه رقبایمان را شناسایی کنیم و براساس آنها برنامه‌ریزی کنیم. نیازهایی که از سمت مشتری تعریف شده را براساس اولویت‌بندی جمع‌بندی و در محصولات آتی خود پیاده‌سازی کنیم.»


مسیر حرکت مجموعه‌های زیرساخت بانک و فین‌تک‌ها


خسروی با اشاره به این نکته که آینده فین‌تک‌ها به جلب اعتماد مشتریان به این بسترها گره خورده است، گفت: «سهم اقتصاد دیجیتال هنگامی توسعه پیدا می‌کند که حس اعتماد مشتریان به استفاده از این زیرساخت‌ها تقویت شود. با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که در حال شکل‌گیری است، خوشبینم که در حوزه استفاده از خدمات بانکی به جای اختیار به سوی الزام حرکت کنیم. به عبارت دیگر ارائه خدمات بدون دسترسی از راه دور واقعاً مقدور نباشد. این مسیر، مأموریت و چشم‌انداز مناسبی نه‌تنها برای شرکت رایانه خدمات امید، بلکه برای صنعت بانکی به شمار می‌رود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.