راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شرکت ملی انفورماتیک و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امضا کردند / تفاهم‌نامه همکاری مشترک در زمینه هوش مصنوعی

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت ملی انفورماتیک، تفاهم‌نامه‌ای را با هدف حمایت از اجرای پروژه‌های ملی در زمینه هوش مصنوعی امضا کردند.

علیرضا ماهیار مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک در مراسم امضای این تفاهم‌نامه در سخنانی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، فرمایشات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر ضرورت حضور ایران در بین ده کشور اول دنیا در زمینه هوش مصنوعی را یادآور شد و گفت:« ما در گروه ملی انفورماتیک با تاسی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی به دنبال آن هستیم که به‌ویژه در حوزه پولی و بانکی، کشور را در زمینه هوش مصنوعی به نقطه‌ای که شایسته آن است، برسانیم. »

به گزارش روابط‌عمومی شرکت ملی انفورماتیک، او به رتبه‌بندی اخیری که از جایگاه کشورها در حوزه هوش مصنوعی در دنیا منتشر شده، اشاره کرد و افزود: «این جایگاه نگران‌کننده است و نشان می‌دهد که باید جدی‌تر و محکم‌تر از گذشته به این حوزه ورود پیدا کنیم. » وزارت ارتباطات و فناوری

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک ادامه داد: «موضوع زیرساخت سخت‌افزاری در هوش مصنوعی بسیار مهم است؛ اما حوزه فکری و نرم‌افزاری از اهمیت بیشتری برخوردار است و ما نیروی متخصص خوبی را در صنعت پرداخت کشور در اختیار داریم؛ جایگاه ایران در حوزه استفاده از فناوری در حوزه بانکی و پرداخت در منطقه ممتاز و در دنیا بسیار خوب است؛ اما در حوزه هوش مصنوعی باتوجه‌به سیاست حکمرانی ریال، کاهش هزینه‌ها و نظارت هوشمند مدرن بر مبنای الگوریتم و رویه‌های دیجیتال، فاصله زیادی داریم. »

ماهیار با بیان اینکه مذاکرات خوبی برای امضای تفاهم‌نامه بین شرکت ملی انفورماتیک و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شد، افزود: «یکی از نکات مثبت این تفاهم‌نامه این بود که حتی قبل از امضا، اقداماتی در راستای آن انجام شد. »

او ادامه داد: «ظرف کمتر از سه ماه بعد از مصوبه شورای پول و اعتبار، یک واحد کسب‌وکار استراتژیک (SBU) به طور تخصصی در زمینه هوش مصنوعی در داخل مجموعه شرکت ملی انفورماتیک تشکیل شد؛ هدف این مجموعه اجرای پروژه‌های هوش مصنوعی در بستر شبکه پرداخت و نظام‌های پرداخت و شبکه بانکی است. »

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک با اشاره به رونمایی از ۲ محصول دستیار هوشمند بانکی «نیکای» و «ویترین مجازی» در دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت اظهار داشت: «پروژه دیگری که به‌زودی از آن رونمایی خواهیم کرد، در حوزه خوانش قوانین و مقررات و تنقیح قوانین است؛ این پروژه با پیداکردن الگوها و نکات مبهم به ما می‌گوید که نیاز به چه قوانین و مقرراتی داریم و بهره‌بردار سیستم بانکی هم نیاز به رعایت چه مواردی دارد. »

ماهیار همچنین اعلام کرد که روزانه صدها میلیون تراکنش در شبکه بانکی کشور انجام می‌شود و شرکت ملی انفورماتیک به‌عنوان یک بخش خصوصی حاکمیتی به دنبال ایجاد سیستم خود نیست بلکه می‌خواهد تا به بانک‌ها کمک کند تا سیستم خودشان را داشته باشند.

حسین خسروپور، مدیرکل دفتر توسعه فناوری‌های نوین و تحول دیجیتال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در مراسم امضای این تفاهم‌نامه سه اولویت را در حوزه هوش مصنوعی برشمرد و گفت: «اولین اولویت کشور سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری این حوزه است که در این راستا اولین جلسه شورای راهبری هوش مصنوعی توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاددانش بنیان با روح‌الله دهقانی فیروزآبادی باهدف همکاری و هماهنگی در این حوزه با دستگاه‌های ذی‌نفع برگزار شده است. »
او، اولویت دیگر را توسعه زیرساخت پردازشی موردنیاز برای توسعه زیست‌بوم هوش مصنوعی اعلام کرد و اظهار داشت: «آماده حمایت از توسعه زیرساخت‌ها در این زمینه هستیم و نکته سوم اینکه توسعه کاربرد و کاربردی‌سازی هوش مصنوعی در حوزه‌های اولویت‌دار بر اساس مدلی که به دنبال آن هستیم نظام نوآوری شرکتی به معنای ایجاد شرکت‌های بزرگ است. »
این مقام مسئول نیاز کشور را برنامه‌ریزی دقیق به‌منظور سرمایه‌گذاری در این حوزه عنوان کرد و افزود: «درحالی‌که فاصله زمانی برای نفوذ فناوری درگذشته بسیار زیاد بود، برای مثال توسعه فناوری رایانه حدود ۲۰ سال، فناوری اینترنت ۱۲ سال و برای تلفن‌های هوشمند ۶ سال زمان برده است؛ اما این موضوع برای هوش مصنوعی به ۳ سال کاهش پیدا کرده است. این عامل نشان‌دهنده سرعت بالای توسعه این فناوری و شتاب توسعه کاربرد آن در کشورها است. »

او با بیان اینکه توسعه هوش مصنوعی نیاز به توجه به داده‌ها، زیرساخت‌ها و نیروی انسانی در این حوزه دارد، اظهار داشت: «باتوجه‌به توسعه داده‌های مالی و بانکی، بانکداری کشور آمادگی لازم از نظر توسعه فناوری فاوا و همچنین نیروی انسانی متخصص بالاتری را دارد. »

به گفته او با درنظرگرفتن این عوامل برنامه داریم تا با محوریت شرکت ملی انفورماتیک، شرکت بزرگ یا اپراتور در زمینه هوش مصنوعی را ایجاد کنیم تا فرمایش مقام معظم رهبری در زمینه هوش مصنوعی که باید حداقل جز ۱۰ کشور برتر این حوزه باشیم دست یابیم.


مدیرکل دفتر توسعه فناوری‌های نوین و تحول دیجیتال وزارت ارتباطات همچنین اعلام کرد که این وزارت‌خانه آمادگی دارد تا از محل وجوه اداره شده خود به شرکت‌هایی که پروژه ملی درباره هوش مصنوعی داشته باشند و از طرف شرکت ملی انفورماتیک معرفی شوند، برای اجرای این پروژه‌ها تا سقف ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.