پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
مدیرعامل هلدینگ فناپ عنوان کرد / پیشرفت اقتصاد دیجیتال در گرو برقراری دیالوگ با رگولاتوری
مدیرعامل هلدینگ فناپ مسئله امروز بازیگران جدید اقتصاد برای قانعکردن رگولاتور و مطالبه خواستههایشان را نداشتن پروپوزال عنوان کرد و گفت: «اگر فضای گفتوگو با ارائه پروپوزالی مشخص و دقیق همراه بود و پروژههای مشترکی بین کسبوکارهای جدید تعریف میشد، میتوانستیم مطالبات جدیدتری را به نتیجه برسانیم. اگرچه این مسیر بسیار پرچالش است، اما شدنی است و ما باید برای برقراری ارتباط و دیالوگداشتن تلاش کنیم.»
به گزارش روابطعمومی و برندینگ فناپ، همایش چشمانداز اقتصاد ایران با حضور کارشناسان، تحلیلگران و تصمیمسازان اقتصاد کشور روز دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ در سالن همایشهای هتل المپیک برگزار شد و شهاب جوانمردی، مدیرعامل فناپ و نایبرئیس اتاق بازرگانی تهران در پنل تخصصی اقتصاد دیجیتال و نوآور ایران درباره اهمیت همافزایی کسبوکارها برای مطالبات از رگولاتوری در کشور صحبت کرد.
اهمیت اقتصاد دیجیتال و راهکارهای مواجهه با چالشهای آن
تحولات اقتصادی جهانی و منطقهای در چند سال اخیر باعث بروز چالشهایی در کشور شده که بازارهای سرمایهگذاری، بنگاههای تولیدی، بازار ارز و کسبوکارهای مختلف را درگیر کرده است. اما سؤال اینجاست که کلید حل این چالشها در دست کیست؟ آیا دولت میتواند با ایجاد تغییر و تنظیم مقررات منعطف برای رشد کسبوکارها، بهخصوص در حوزه اقتصاد دیجیتال، زمینه توسعه را فراهم کند یا بازیگران دیگری هم هستند که در این میدان پرچالش اثرگذاری جدی داشته باشند؟ این سؤالی بود که در پنل تخصصی اقتصاد دیجیتال و نوآور ایران به بحث و بررسی گذاشته شد.
عماد قائنی، راهبر پنل با اشاره به اینکه شهاب جوانمردی تجربه حضور در دورههای مختلف اقتصاد دیجیتال را دارد و در زمینه زیرساخت و حوزه کاربردی در شرکت فناپ فعالیت داشته، از او خواست تحلیل خود را در اهمیت اقتصاد دیجیتال و راهکارهای مواجهه با چالشهای امروز آن در ایران بیان کند.
جوانمردی سخنان خود را اینطور آغاز کرد: «زمانیکه ما بهعنوان بازیگران جدید اقتصاد در زیرساختها، اپراتورها، نرمافزارهای کاری و دیتاسنترها سرمایهگذاری کردیم، نتیجه گرفتیم. این پیشرفتها باعث شد از ظرفیت توسعه پلتفرمی در فضایی که رگولاتور هنوز ایدهای دربارهاش نداشت، کسبوکارهای جدید را به جامعه معرفی کنند و با توجه به شرایط جامعه و رقابتهای قیمتی، خودشان را جابیندازند. به این ترتیب موضوع «داده» به مرور مهم و مهمتر شد و رگولاتور به آرامی خودش را وارد بازی کرد.»
نبود مقیاسپذیری در فضای سنتی
مدیرعامل هلدینگ فناپ با اشاره به چالشهایی که در مسیر رشد این کسبوکارها قرار گرفت، گفت: «بازیگران سنتی اقتصاد ایران در برخی موارد مانعی برای توسعه اقتصاد دیجیتال بودند و از اهرمهای پیدا و پنهانی برای جلوگیری از ورود کسبوکارهای جدید استفاده میکردند. از طرفی تأمینکنندگان مالی قادر نبودند دادهها و استعدادهای مورد نیاز برای پیشرفت کسبوکارهای اقتصاد دیجیتال را به دقت محاسبه کنند و همه این موارد باعث شد فعالان این حوزه در حرکت به سمت جلو با ابهامات بیشتری روبهرو شوند؛ این در حالی است که ما به همگرایی نیاز داشتیم و البته همچنان هم نیاز داریم تا بتوانیم از کسبوکارهای سنتی که مادهمحور هستند به کسبوکارهای دیجیتال که دادهمحورند حرکت کنیم.»
جوانمردی با اشاره به اینکه در فضای سنتی اسکیل وجود ندارد، بیان کرد: «اگر میخواهیم از بیزینسهای سنتی فاصله بگیریم و به سمت دیجیتالیشدن پیش برویم داشتن اسکیل بسیار مهم است. برای داشتن اسکیل مناسب در هر کسبوکار به عوامل زیادی نیاز داریم. بازیگران صنعت خصوصی و عمومی باید بتوانند با هم همکاری داشته باشند؛ در حالی که اکنون چنین اتفاقی رخ نمیدهد. شناخت نداشتن بازیگران سنتی از کسبوکارهای جدید و رقابت و ترس هم از دیگر عوامل این مسئله هستند. از سوی دیگر متصل نبودن اقتصاد ما به اقتصاد جهانی هم مشکلاتی به وجود آورده است.»
نیاز کسبوکارها به ارتباط دوجانبه با رگولاتورها
نایبرئیس اتاق بازرگانی تهران با طرح این سؤال که چه زمانی قرار است کسبوکارها بپذیرند که مشارکتشان با یکدیگر میتواند در بهبود شرایط اثرگذار باشد، اظهار کرد: «هر وقت هزینه حملونقل و هزینه توزیع بین بازیگران مختلف صنعت به صورت اشتراکی تقسیم شد و هر دو گروه به این موضوع باور پیدا کردند که منفعت و تداوم کسبوکارشان در بههمپیوستن است، آن وقت میشود به رگولاتوری هم نقد کرد و از او مطالبه داشت. در صنعت مالی ما با رگولاتوری بسیار سفت و سختی مواجه بودیم، اما بسیار مهم بود که بتوانیم آن را به رسمیت بشناسیم و وارد گفتوگو بشویم. مسئله امروز ما شاید این باشد که بازیگران جدید اقتصاد برای قانعکردن رگولاتور و مطالبه خواستههایشان پروپوزالی آماده نکردهاند؛ در حالی که اگر فضای گفتوگو با ارائه پروپوزالی مشخص و دقیق همراه میشد و پروژههای مشترکی بین کسبوکارهای جدید تعریف میشد، میتوانستیم مطالبات جدیدتری را به نتیجه برسانیم. من فکر میکنم این مسیر بسیار پرچالش، اما شدنی است. ما باید برای برقراری ارتباط و دیالوگداشتن تلاش کنیم.»