راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیر پروژه CPaaS گروه آتیه داده پرداز در خصوص حلقه حیاتی زنجیره ارزش پرداخت توضیح داد/ آتیه داده پرداز به دنبال تکمیل ظرفیت‌های CPaaS ‌ در سبد محصولاتش است

پلتفرم یکپارچه ارتباطات تجاری که از آن با عنوان Communications Platform as a Service (CPaaS) یاد می­‌شود، یک پلتفرم ابری است که به سازمان­‌ها و شرکت‌­ها این امکان را می‌­دهد با استفاده از APIهای یکپارچه از قابلیت‌های ارتباطی مختلف مانند تماس صوتی، پیامک، ایمیل، رسانه­‌های اجتماعی و غیره برای برقراری ارتباط با مشتریان خود استفاده کنند.

رضا میرهاشمی، مدیر پروژه CPaaS آتیه داده‌پرداز در گفت‌و‌گو با «راه پرداخت» درباره مزایا و کارکردهای CPaaS و تفاوت آن با مرکز تماس توضیح داد.

مدیر پروژه CPaaS آتیه داده‌پرداز با اشاره به ساختار CPaaS بیان کرد: «کسب‌و‌کارها برای رفع نیازهای ارتباطی درون‌ و برون‌سازمانی و تعامل با مشتریان خود، نیاز به ابزارهای ارتباطی متنوع دارند. CPaaS شبیه به یک جعبه‌ابزار برای رفع نیازهای ارتباطی کسب‌و‌کارهاست که با استفاده از مجموعه‌ای از کانال‌های ارتباطی مبتنی بر صدا، متن و تصویر عمل می‌کند.»

او ادامه داد: «CPaaS مجموعه‌ای از کانال‌های ارتباطی را تجمیع کرده، خدمات زیرساختی این کانال‌ها را توسعه داده و در نهایت آن را به صورت یک پلتفرم یکپارچه در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد. سازمان‌­ها می‌توانند به کمک این خدمت، جریانی را که برای ارتباط با مشتری یا مخاطبان خود در نظر دارند روی این پلتفرم طراحی، شخصی‌سازی و عملیاتی کنند.»

او با اشاره به مزایای CPaaS توضیح داد: «اولین مزیت CPaaS ماهیت پلتفرمی بودن آن است. پلتفرم‌ها به شما اجازه می‌دهند قابلیت‌های مدنظرتان را کنار یکدیگر تجمیع کرده و آن قابلیت‌ها را مبتنی بر نیازتان سفارشی‌سازی کنید.»

به گفته میرهاشمی از دیگر مزایای CPaaS قابلیت مقیاس‌پذیری آن است. به‌عنوان مثال یک شرکت ممکن است در یک دوره کوتاه افزایش چشمگیری در حجم تعاملات خود با مشتریان داشته باشد. برای شرکت‌ها در مدت‌زمان کوتاه، ممکن است سخت باشد که بتوانند زیرساخت‌های مناسب را برای پاسخ به این ارتباطات فراهم کنند. CPaaS این اجازه را به شرکت‌ها می‌دهد هر چقدر که تمایل دارند از این بستر استفاده کنند و نیازی به پیاده‌سازی زیرساخت نیست.

مدیر پروژه CPaaS آتیه داده‌پرداز با اشاره به دیگر مزایای CPaaS توضیح داد: «مزیت سوم CPaaS مربوط به پیاده‌سازی آن است. CPaaS مجموعه‌­ای از APIهای ارتباطی ارائه می‌دهد که با سایر سرویس‌­ها همچون CRM بسیار سازگار است. توسعه این سرویس‌ها هزینه‌بر است؛ مخصوصاً برای شرکت‌های کوچک. CPaaS این امکان را می‌دهد که قابلیت‌های مختلف به صورت یکپارچه کنار یکدیگر و سایر سرویس‌ها قرار بگیرند.»


تفاوت CPaaS با مرکز تماس چیست؟


رضا میرهاشمی با اشاره به تفاوت CPaaS با مرکز تماس گفت: «هر دو ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی یکپارچه هستند؛ با این تفاوت که نحوه ارائه ارتباطات تجاری آنها متفاوت است. CPaaS مجموعه‌ای از APIهای ارتباطی است که به مشاغل و توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد ویژگی‌هایی مانند ارتباطات متنی را در نرم‌افزار کسب‌وکار خود ادغام کنند. به زبان ساده‌تر APIها به آنها این امکان را می‌دهد که دستگاه‌ها و برنامه‌ها را به ابزار ارتباطی تبدیل کنند و در واقع یکسری قابلیت برای طراحی می‌دهد.»

او ادامه داد: «اگرچه مرکز تماس یک مجموعه ارتباطات ابری جامع به سازمان‌ها می‌دهد، اما CPaaS آنها را قادر می‌سازد تا عملکرد جدیدی را به صورت شخصی‌سازی‌شده در فناوری موجود خود ایجاد کنند.»

از این رو CPaaS را می‌توان زیرساختی با امکانات گسترده‌­تر، انتخاب‌­های متنوع‌­تر و طراحی شخصی­‌سازی‌­شده‌­تر در نظر گرفت.


نقش CPaaS ‌در حوزه مالی و پرداخت چیست؟


مدیر پروژه CPaaS آتیه داده‌پرداز با اشاره به نقش CPaaS در حوزه مالی توضیح داد: «همان‌طور که گفتم CPaaS ‌یک پلتفرم جامع ارتباطی است که مشتری‌ آن تمام کسب‌و‌کارها هستند. هرچه کسب‌و‌کارها فناوری­‌محورتر باشند از این پلتفرم بیشتر استفاده می‌کنند؛ اما بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان این خدمت، کسب‌و‌کارهای خدمات بانکی، مالی و بیمه هستند. دلیل این موضوع هم تقریباً واضح است؛ اول‌اینکه سهم قابل‌ توجهی از تراکنش‌های مالی در دنیا در بستر اینترنت انجام می‌شود و با توجه به این موضوع، بحث احراز هویت بسیار اهمیت دارد. CPaaS به این امنیت از چند طریق کمک می‌کند و احراز هویت چندعاملی یکی از این موارد است. گستردگی کانال‌ها در CPaaS دسترسی فرد را بیشتر می‌کند و به عبارتی CPaaS سعی می‌کند با توجه به دسترس‌پذیری افراد، کانال مناسب‌تری برای احراز هویت انتخاب کند. این موضوع در مباحث مالی از اهمیت بالایی برخوردار است.»

او ادامه داد: «برای شرکت‌ها بسیار مهم است که مشتریان‌شان را بشناسند و بتوانند برای آنها پیام‌های شخصی‌سازی‌شده ارسال کنند؛ چراکه برای ارسال پیام شخصی‌سازی‌شده، تاریخچه مشتری مهم است. این امکان در CPaaS ‌فراهم شده است. از سوی دیگر گاه پشتیبانی مؤسسات مالی با هجوم کاربران مواجه می‌شود و این موضوع باعث می‌شود سیستم پشتیبانی به ­یکباره قفل کند. استفاده از CPaaS ‌در پشتیبانی باعث شده از کانال‌ها و ابزارهای مختلف، هم‌زمان با مقیاس بالا بتوان استفاده کرد و در نهایت این موضوع منجر به افزایش کیفیت ارتباطات می‌شود.»

رضا میرهاشمی با اشاره به خدمات شرکت آتیه داده ‌پرداز تشریح کرد: «سرویس اطلاع‌رسانی و احراز هویت شرکت آتیه‌ داده‌پرداز عملاً از ابتدا یک CPaaS بوده و خدمات این پلتفرم را ارائه می‌داده است. این خدمات ابتدا از کانال پیامک انجام می‌شده و حدوداً از سال ۱۳۹۵ که شرکت در حوزه پوش‌نوتیفیکیشن وارد شد، کانال‌های ارتباطی‌اش را افزایش داد و سرویس‌های متنوع‌تری طراحی و ارائه کرد.»

میرهاشمی معتقد است مسیر CPaaS در شرکت آتیه داده‌پرداز رو به توسعه است و در این مجموعه سعی می‌شود به حداکثر قابلیت‌هایی که CPaaS ارائه می‌دهد اعم از تحلیل­‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، کانال‌های متنوع، خدمات گزارش‌دهی و تحلیل آنلاین دست یابند و در اختیار مشتریان قرار دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.