راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

به‌پرداخت ملت ۵۰ درصد از سود سال جاری خود را میان سهامداران تقسیم کرد

مجمع‌ عمومی عادی سالیانه شرکت «به‌پرداخت ملت» با حضور بیش از ۹۶ درصد سهامداران برگزار شد. با موافقت سهامداران این شرکت، صورت‌های مالی منتهی به ۳۰ آذرماه ۱۴۰۲ در این مجمع به تصویب رسید. بر این‌ اساس، سود شرکت به‌پرداخت ملت برای سال مالی منتهی به ۳۰ آذرماه سال ۱۴۰۲، مبلغ ۴.۶۱۴ میلیارد ریال اعلام شد. همچنین با موافقت سهامداران، ۵۰ درصد از سود جاری بین سهامداران تقسیم شد که به‌ ازای هر سهم ۲۸۸ ریال پرداخت خواهد شد.

به گزارش روابط‌ عمومی شرکت به‌پرداخت ملت، در ابتدای این مجمع که علیرضا حمیدی به نمایندگی از سهامداران عمده شرکت ریاست آن را برعهده داشت، محمدمهدی تقی‌پور، مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت با یادآوری تأسیس این شرکت در سال ۱۳۸۴ با مجوز بانک مرکزی و اخذ مجوز فعالیت در حیطه بانکداری الکترونیک و پرداخت الکترونیک از شبکه الکترونیکی پرداخت‌ کارت (شاپرک)، اظهار داشت: «از همان سال تابه‌حال شرکت به‌پرداخت ملت به‌عنوان بازیگر اصلی حوزه پی‌اس‌پی‌گری به ایفای نقش پرداخته است.»

او با اشاره به ترکیب سهامداران به‌پرداخت ملت شامل گروه فن‌آوران هوشمند بهسازان فردا، شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی، بیمه مرکزی، بیمه ایران، شرکت مهندسی نرم‌افزار شقایق و سایر سهامدارانی که در مجموع ۳.۱۶ درصد سهم دارند، گفت: «این شرکت فعالیت خود را در سه حوزه خدمات بانکی، خدمات حوزه پرداخت الکترونیکی و پروژه‌های ملی دنبال می‌کند.»


حضور به‌پرداخت در عرصه خدمات بانکی و صنعت پرداخت


 تقی‌پور در خصوص خدمات بانکی به‌پرداخت ملت اظهار داشت: «ارائه خدمات مدیریت سوئیچ صادرکنندگی، نرم‌افزار ۴۷۰۰ خودپرداز، نرم‌افزار ۸۶۰۰ پایانه شعبه، یک‌ میلیون و ۸۰۰ هزار کاربر سامانه موبایلی تولید رمز پویا، ۱۲ میلیون کارت دارای رمز پویا، ارائه خدمات نرم‌افزار خوددریافت/ خودپرداز عمده زمینه‌های خدمات بانکی ما را تشکیل می‌دهند.»

او در ادامه به خدمات حوزه پرداخت الکترونیکی این شرکت اشاره کرد و افزود: «در بخش خدمات حوزه پی‌اس‌پی به‌پرداخت می‌توان به مواردی همچون قرارگیری در رتبه نخست سهم مبلغ تراکنش بازار با ۲۰.۳۰ درصد، رتبه نخست سهم مبلغی تراکنش‌ها در هر یک از ابزارهای پایانه فروشگاهی با سهم 18.53درصد، اینترنتی ۲۸.۹۲ درصد و پایانه موبایلی ۴۶.۸۹ درصد، برخورداری از بیشترین مقدار شاخص اثربخشی مبلغی کارت‌خوان فروشگاهی فعال سیستمی، بالغ بر یک‌ میلیون پایانه فروش فعال سیستمی و ارتقای رتبه در سهم تعداد پایانه فروشگاهی فعال سیستمی بازار با سهم ۹.۸۱درصدی، ۲۲ هزار درگاه اینترنتی و بیش از ۶۶ هزار درگاه خدمات پرداخت‌یاری، حدود ۱۰ میلیون نصب برنامه موبایلی سکه، افزایش اختلاف سهم مبلغ تراکنش‌ها با رتبه دوم بازار از ۰.۶ درصد در ابتدای سال به ۲.۴۶ درصد و افزایش درآمد ۲۲درصدی فروش شارژ اپراتوری اشاره کرد.»  


بررسی دستاوردها و افتخارات به‌پرداخت ملت


مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت پروژه‌های ملی این شرکت را شامل سامانه پرداخت الکترونیک بهای سوخت، سامانه پرداخت اعتباری بهای سوخت، سامانه پیشخوان دولت، سامانه پیمایش نفت سفید و CNG، سامانه توزیع سبد کالا، اجرای پروژه پرداخت شرکت ملی پست ایران و سامانه خرید فرآورده‌های نفتی با محوریت گاز مایع برشمرد. 

تقی‌پور در ادامه این گزارش با اشاره به جایگاه شرکت به‌پرداخت ملت، بیان کرد: «رتبه سیزدهم بین ۱۵۰ شرکت برتر ارائه‌دهنده خدمات پرداخت‌ کارتی در جهان بر اساس گزارش نشریه مرجع و بین‌المللی نیلسون‌ریپورت، رتبه نخست بین شرکت‌های داخلی ارائه‌دهنده خدمات پرداخت الکترونیک در کشور و همچنین رتبه نخست در زمینه‌های تولید و پشتیبانی نرم‌افزار از شورای‌ عالی انفورماتیک کشور نشان‌دهنده جایگاه جهانی و داخلی این شرکت در صنعت پرداخت است.»

او در خصوص دستاوردهای تجاری به‌پرداخت ملت موارد زیر را برشمرد:

«افزایش اختلاف سهم بازار مبلغی با رتبه دوم بازار از ۰.۶ درصد در فروردین ۱۴۰۲ به ۲.۴۶ درصد در تابستان ۱۴۰۲، توسعه ناوگان پایانه فروشگاهی از طریق ۲۰۰ هزار پایانه و نصب ۳۵۰۰۰ دستگاه از این تعداد، نوسازی ۵۰.۰۰۰ پایانه فروشگاهی ازرده‌خارج، ارتقای یک رتبه در سهم تعداد پایانه فروشگاهی فعال سیستمی بازار با سهم ۹.۸۱درصدی، متمرکز کردن مرکز تماس به‌پرداخت ملت با ۶۰ اپراتور با سرشماره کشوری (30900)، افزایش درآمد کارمزدی به میزان ۳۰ درصد، اجرای پروژه پایانه‌های چندحسابی پرداخت در دفاتر پیشخوان و اجرای پروژه پرداخت معاینه فنی کل کشور.»

مدیرعامل به‌پرداخت ملت دستاوردهای این شرکت در سطح کشور را نیز دربرگیرنده مواردی همچون اجرای پروژه ریال دیجیتال و عملیاتی‌سازی آن در شبکه بانکی و دریافت تقدیرنامه از بانک مرکزی، اجرای پروژه کیف پول بانک عامل برای اولین‌بار و تجاری‌سازی آن برای شرکت ایرانسل، اجرا و توسعه پروژه کالابرگ الکترونیکی، پیاده‌سازی شاپرک ۲ و کهربا در سوئیچ صادرکنندگی، اجرای پروژه حساب امانی در سیستم بانکی با همکاری مرکز توسعه تجارت الکترونیک و توسعه سامانه پرداخت گاز مایع اعلام کرد. 

تقی‌پور با برشمردن دستاوردهای امنیتی به‌پرداخت ملت، اهم این دستاوردها را امن‌سازی و افزایش پایداری درگاه اینترنتی، افزایش ضریب موفقیت تراکنش‌های پرداخت از طریق جداسازی دیتابیس‌های سوئیچ‌ها، افزایش پایداری شبکه از طریق جداسازی فیزیکی سوئیچ‌ها و HA نمودن آنها، امن‌سازی شبکه و زیرساخت شرکت و استقلال از زیرساخت بانک ملت بیان کرد.


رتبه نخست سهم از مبلغ تراکنش‌ها به تفکیک و در کلیه کانال‌ها 


مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت با بیان اینکه در آذرماه سال ۱۴۰۲ هر پایانه به‌پرداخت حدود ۱.۷برابر پایانه سایر شرکت‌ها جذب مبلغ تراکنش و ۱.۶برابر جذب تعداد تراکنش داشته است، به تشریح عملکرد به‌پرداخت در حوزه کارت‌خوان‌های فروشگاهی پرداخت و ادامه داد: «تعداد ۶۰۰ تراکنش به‌ ازای هر پایانه به‌پرداخت ملت در حالی است که در شبکه شاپرک ۳۷۴ تراکنش به‌ ازای هر پایانه وجود دارد.

همچنین میانگین مبلغ ۱،۴۸۱ میلیون ریال تراکنش به‌ ازای هر پایانه در شرایطی رقم خورده که در کل شبکه شاپرک مبلغ ۸۳۳ میلیون ریال تراکنش به‌ ازای هر پایانه موجود است.»  

او با اشاره به روند افزایشی سهم بازار مبلغی به‌پرداخت از کل تراکنش‌های شاپرک در سال مالی ۱۴۰۲ اظهار داشت: «ما در آذرماه سال ۱۴۰۲ با سهم ۲۰.۶۴درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، بالاترین سهم بازار را در اختیار داشتیم. همچنین باتوجه‌به تغییرات درآمدی بر اساس نظام جدید کارمزد و افزایش اهمیت مبلغ تراکنش‌ها در این سیستم، شرکت به‌پرداخت ملت با اجرای پروژه‌های بازاریابی به‌ منظور جذب منابع، به طور متوسط فاصله دودرصدی سهم از مبلغ تراکنش‌ها را با رتبه دوم بازار، از اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ تاکنون تثبیت کرده است.»

تقی‌پور سود ناخالص سال مالی منتهی به آذرماه امسال را ۷.۲۷۶.۳۱۷ میلیون ریال و سود ناخالص شرکت در همین بازه زمانی را ۴.۶۱۴.۳۴۱ میلیون ریال اعلام کرد و افزود: «جمع کل درآمدهای شرکت در سه بخش اپراتورها، شاپرک و… ۴۱,۸۶۳,۲۴۵ میلیون ریال بوده است.»


 محور اصلی برنامه‌های به‌پرداخت در سال ۱۴۰۳


مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت در ادامه، محور اصلی برنامه‌های این شرکت در سال ۱۴۰۳ را شامل استمرار در کسب سهم نخست کشور، توسعه شبکه و تراکنش‌های پایانه‌های فروشگاهی با رویکرد افزایش مبلغ تراکنش، اجرای طرح‌های کلان ملی، توسعه خدمات فین‌تک‌ها، توسعه راهکارهای شخصی‌سازی‌شده جهت پرداخت الکترونیک، توسعه شراکت‌های استراتژیک به‌ منظور پایداری تعاملات، بهینه‌سازی فرایندهای ارائه خدمات و ارتقای بلوغ سازمانی با تمرکز بر منابع انسانی اعلام کرد.

در بخش پایانی این مجمع و پس از استماع گزارش هیئت‌مدیره و گزارش بازرس قانونی، علاوه بر صورت‌های مالی منتهی به ۳۰ آذرماه ۱۴۰۲، شرکت‌های «آرمان نوین رسیدگی» و «ایران‌مشهود» به ترتیب به‌عنوان حسابرس و بازرس قانونی انتخاب شدند و روزنامه «دنیای اقتصاد» به‌عنوان روزنامه کثیرالانتشار انتخاب شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.