راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چاپ دوم ساخت بانک مبتنی بر هوش مصنوعی با حمایت آدونیس منتشر شد

چاپ دوم کتاب «ساخت بانک مبتنی بر هوش مصنوعی» با حمایت شرکت توسعه خدمات الکترونیکی آدونیس به همت انتشارات راه پرداخت منتشر شد.

شرکت مشاوره مک‌کنزی در سال ۲۰۲۱ کتابی با عنوان «ساخت بانک مبتنی بر هوش مصنوعی» منتشر کرد که در آن رنی‌ توماس، شوایتانگ سینگ، برنت کارسون و وایولت چانگ با همکاری تعدادی از صاحب‌نظران و همکاران خود در پنج مقاله به ترتیب به مسائل «مواجهه بانک‌ها با چالش‌ هوش مصنوعی»، «بازتعریف لایه تعامل با مشتری»، «تصمیم‌گیری با استفاده از هوش مصنوعی»، «نوسازی فناوری مرکزی برای بانک مبتنی بر هوش مصنوعی» و «مدل عملیاتی پلتفرمی برای بانک مبتنی بر هوش مصنوعی» پرداخته‌‌اند.

اکنون بانکداری در نقطه عطف سرنوشت خود ایستاده است و بانکداران بیش از هر زمانی به جا نماندن از غافله بادپای‌ فناوری می‌اندیشند. در این لحظات تاریخ‌ساز خواست‌ها و توقعات مشتریان به‌شدت دگرگون شده است. امروز مشتریان دیگر با صرف امتیازهای گذشته راضی نمی‌شوند و مدام در سرویس‌ها و خدمات بانکداری چون و چرا می‌کنند؛ در نتیجه باقی‌ماندن در میدان بانکداری الگوی تعاملی جدیدی طلب می‌کند.

نویسندگان در فصل اول «ساخت بانک مبتنی بر هوش مصنوعی» به اهمیت فناوری هوش مصنوعی، چالش‌ها، موانع و چگونگی پیاده‌سازی آن در صنعت بانکی پرداخته‌اند. در فصل دوم، با تمرکز بر ارزش بازتعریف تعامل مشتری، مؤلفه‌های کلیدی لایه تعامل بازتعریف‌شده، توانمندی‌های پشتیبانی یکپارچه برای ساختن یک مزیت رقابتی، رویکرد مبتنی بر هوش مصنوعی در بانک‌ها را تجزیه و تحلیل کرده‌اند و نشان داده‌اند که بانک مبتنی بر هوش مصنوعی چگونه مشارکت مشتریان را دگرگون می‌کند. در ادامه، در فصل سوم، نویسندگان بر توانایی با دقت تصمیم گرفتن، سرعت و کارایی بالای مبتنی بر تجزیه و تحلیلی پیشرفته و یادگیری ماشین برای درک و پاسخگویی سریع به نیازهای مشتری تمرکز کرده‌اند. در فصل چهارم کتاب فهرست خواسته‌های اولیه مدیران بانکی برای برنامه‌ریزی طرح نوسازی زیرساخت فناوری مرکزی و مدیریت داده‌ها مرور می‌شود و در ادامه تحولات ضروری برای محقق ساختن این خواسته‌ها نویسندگان را به این نتیجه می‌رساند که رهبران فناوری برای ایجاد ارزش برای مشتری و بانک بایستی 12 اقدام مهم را در دستور کارشان قرار دهند. این موارد به تفصیل در همین فصل تشریح شده است. سرانجام، شرکای مک‌کنزی در فصل پایانی دسته‌بندی‌ها، محدوده مدل‌های عملیاتی و اجزای سازنده مدل‌های کارآمد را بررسی کرده‌اند.

این کتاب به قلم حسین حقیقی، علی‌ حسین‌نبی‌زاده و محمد شیریجیان به فارسی برگردانده شده و به همت انتشارات راه پرداخت چاپ دوم آن منتشر شده است. علاقه‌مندان به خرید این کتاب می‌توانند به فروشگاه راه پرداخت مراجعه کنند.


معرفی حامی کتاب؛ شرکت توسعه خدمات الکترونیکی آدونیس


شرکت دانش‌بنیان توسعه خدمات الکترونیکی آدونیس، با بیش از یک دهه فعالیت در ارائه محصولات و راهکارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در حوزه بانکداری و صنعت پرداخت، سهم مهمی در پیشبرد اهداف بانکداری دیجیتال کشور داشته است. آدونیس در سال 1391 آغاز به کار کرد و در مسیر توسعه‌ای خود با حمایت سهامداران محترم، به مدد سرمایه‌های انسانی متخصص و متعهد و با به‌کارگیری فناوری‌های روزآمد در تولید، توسعه و پشتیبانی محصولات و خدمات خود به یکی از تأثیرگذارترین شرکت‌ها در صنعت بانکداری و پرداخت، تبدیل شد. استقرار و گسترش دفاتر عملیاتی در بیشتر نقاط ایران و ایجاد مراکز تعمیراتی مجهز موجب شده این شرکت در ارائه خدمات فنی و باکیفیت، سرعت عمل داشته باشد.

محصولات سخت‌افزاری آدونیس شامل خودپرداز با پشتیبانی سه برند مطرح و شناخته‌شده در کشور (خودپردازهای Wincor- Nixdorf، Eastcom و NCR)، خودگردان (CRS)، کیوسک بانکی (Cashless ATM) و راهکارهای نرم‌افزاری شامل نرم‌افزار ترمینال‌های خودکار بانکی و سامانه‌های مرکزی (ازجمله سامانه مرکزی مانیتورینگ و سامانه مدیریت عملیات تفتان) است. همچنین در سال 1401 کارخانه پیام شرکت توسعه خدمات الکترونیکی آدونیس در منطقه ویژه اقتصادی پیام با هدف تولید انواع ماشین‌های بانکی برای تأمین نیازهای داخلی و اهتمام به صادرات افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید. آدونیس در سال 1401 موفق به دریافت مجوز دانش‌بنیان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.