راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ایران‌کیش با پلتفرم پات‌لایف فراهم کرد / راه‌اندازی شیوه پرداخت غیرتماسی در بانک تجارت

صبح امروز شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش به همراه بانک تجارت از اولین شیوه پرداخت غیرتماسی ایران در ساختمان مرکزی بانک تجارت رونمایی کردند. این امکان توسط اپلیکیشن پات‌لایف و در راستای گسترش خدمات پرداخت غیرتماسی ارائه شده است.

در مراسم رونمایی که به این منظور در ساختمان مرکزی بانک تجارت برگزار شد، علیرضا شاه‌میرزایی، معاون تجارت و خدمات وزارت صمت؛ مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی؛ سید امیرحسین شبیری، مدیرعامل شاپرک؛ احمد تقوایی‌نجیب، رئیس مرکز فناوری اطلاعات، امنیت فضای مجازی و اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد؛ هادی اخلاقی، مدیرعامل بانک تجارت؛ مرتضی ترک‌تبریزی، رئیس‌ هیئت‌مدیره بانک تجارت؛ محمد فرجود، مدیرعامل هلدینگ تفتا؛ علیرضا موسوی، مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش و جمعی از مدیران ارشد وزارت صمت و وزارت اقتصاد شرکت‌های هلدینگ تفتا حضور داشتند.

EMV استاندارد پرداخت با کارت‌های نقدی و اعتباری است. این استاندارد دو بخش اصلی دارد؛ یکی از آنها نحوه تعامل بین کارت هوشمند و پایانه را تعریف می‌کند و بر پایه استاندارد ایزو ۷۸۱۶ بنا شده است. بخش دیگر هم با نام EMVI2 تعامل را در لایه‌های داده و کاربر تعریف می‌کند.

EMV مزایای زیادی دارد که عمده‌ترین آنها به امنیت، کنترل بهینه و مطمئن تراکنش‌های برون‌خطی و تجمیع خدمات بر یک کارت دلالت دارد. تراکنش‌های کارت‌های EMV بدون استفاده از رمز هم قابل انجام است و افراد طبق نیاز خود می‌توانند تصمیم بگیرند که تراکنش‌شان با رمز یا بدون رمز باشد.

علاوه‌ بر این EMV می‌تواند بر خصوصیت‌های فیزیکی و الکترونیکی، نحوه تخصیص داده و عملکردها در کارت و چگونگی ساختار امنیت کارت نظارت کند. البته جزئیات برنامه‌های مالی شخصی صاحب کارت به عهده شرکت‌های تولیدکننده و پشتیبان کارت است.


 استانداردسازی حوزه پرداخت با خدمات پرداخت غیرتماسی محقق خواهد شد


در این مراسم، مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در خصوص محصول تازه ایران‌کیش و بانک تجارت گفت: «این پروژه مسئله استانداردسازی خدمات حوزه پرداخت را در نظر دارد که بسیار مهم است. همچنین امنیت بیشتر و از همه مهم‌تر، راحتی بیشتر را در دریافت خدمات برای مردم امکان‌پذیر می‌کند. هر سه موضوع اخیر برای ما اهمیت استراتژیک دارد؛ به‌خصوص در بحث اتصالات بین‌المللی که به‌تدریج در آینده شاهد اتصالات بیشتری خواهیم بود. بدون استفاده از استانداردهای گفته‌شده، اتصالات بین‌المللی غیرممکن می‌شود. تاکنون پنج بانک به این طرح پیوسته‌اند و خواهش ما این است که بانک‌های دیگر نیز به این پروژه بپیوندند تا بتوانیم در همه پی‌اس‌پی‌ها و بانک‌ها این خدمات را به مردم ارائه دهیم.»

محرمیان درباره اپلیکیشن این محصول گفت: «استانداردی که امروز از آن رونمایی شد، یک استاندارد باز است؛ به این معنی که محدود به یک اپلیکیشن نیست. اما به طور خاص نخستین اپلیکیشن مالی ایران که این خدمت را ارائه کرده، اپلیکیشن پات‌لایف متعلق به شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش است.»

او درباره نخستین بودن رابطه کارت‌خوان و اپلیکیشن در این محصول گفت: «فناوری ان‌اف‌سی در دنیا کاربرد گسترده‌تری دارد و امیدواریم ما نیز در این زمینه از دنیا عقب نمانیم.»


 این رونمایی عملیاتی بود


علیرضا موسوی، مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش درباره تفاوت محصول اخیر با سایر رونمایی‌های محصولات خدمات پرداخت غیرتماسی گفت: «رونمایی‌های پیشین بیشتر جنبه نمادین داشته؛ در حالی که این رونمایی بیشتر جنبه عملیاتی داشته است. مهم‌ترین قسمت درباره این اتفاق، استاندارد شدن چرخه تراکنش در کشور است. رفتن به سمت استاندارد EMV هم باعث می‌شود ارتباط کشور با بقیه سوئیچ‌های دنیا برقرار شود. همچنین با این سیستم امنیت تراکنش‌ها بالا می‌رود که این دو امر از شاخص‌های اصلی این اتفاق هستند و امیدوارم باقی شبکه‌های بانکی نیز به این حوزه وارد شوند تا امنیت بیشتری داشته باشند.»

او در ادامه در خصوص تعداد دستگاه‌های بانک تجارت که به این سیستم متصل هستند گفت: «بالغ بر ۸۵ درصد از دستگاه‌های بانک تجارت این ویژگی را دارند و من مطمئنم که در شبکه پرداخت نیز همین ضریب وجود دارد. به شرط اینکه همه شرکت‌های شبکه پرداخت به چرخه متصل شوند، شاید بالغ بر شش یا هفت میلیون دستگاه در کل شبکه پرداخت می‌توانند از این سرویس استفاده کنند.»

موسوی در ادامه توضیح داد: «ما باید تجربه کاربری این اپلیکیشن را بیشتر کنیم. این موضوع صرفاً به اپلیکیشن پات‌لایف برنمی‌گردد، بلکه ما قطعاً در باقی سرویس‌های مالی بانک مرکزی، ازجمله ریال دیجیتال را در آینده نزدیک به این سیستم متصل خواهیم کرد که بتوانیم از ریال دیجیتال نیز در شبکه پرداخت استفاده کنیم.»

موسوی در خصوص پذیرش خدمات پرداخت غیرتماسی و کارت‌های اسمارت توسط جامعه گفت که در دنیا پرداخت غیرتماسی یک ویژگی است. اکنون استفاده از این استاندارد توسط ابزار پرداختی موبایل توسط ایران‌کیش و بانک تجارت محقق شده است. نتیجه این ماجرا نیز در نهایت امنیت بیشتر خواهد بود.»


 کارت‌های مغناطیسی جای خود را به کارت‌های اسمارت خواهند داد


موسوی در ادامه گفت: «قطعاً مردم این موضوع را پذیرا خواهند بود، زیرا هرچه امنیت بیشتر باشد و از سویی دیگر سادگی در استفاده وجود داشته باشد، رغبت در استفاده نیز بیشتر خواهد شد.»

او تأکید کرد: «باید روی فرهنگ‌سازی این موضوع بیشتر کار کنیم، زیرا عمده تراکنش‌های شبکه پرداخت روی کارت‌های مغناطیسی است. کارت‌های مغناطیسی باید کم‌کم جایشان را به اسمارت‌کارت‌ها بدهند تا امنیت و ارتباط با دنیا نیز بیشتر شود. همان‌طور که کارت مغناطیسی بین مردم پذیرفته شد، کارت اسمارت و استفاده از ابزارهای پرداخت‌سازی اسمارت نیز قطعاً در جامعه مورد پذیرش قرار خواهد گرفت. موضوع مهم این است که امنیت و راحتی استفاده ویژگی اصلی این سیستم است.»

علیرضا موسوی درباره ویژگی‌های امنیتی این سیستم به خبرنگار «راه پرداخت» گفت: «استانداردها لایه‌های مختلفی دارند. وقتی پشت استاندارد EMV قرار می‌گیریم، امنیت تراکنش و امنیت حفظ اطلاعات روی کارت به‌شدت بالا می‌رود. اکنون به سادگی می‌توان با یک اسکیمر، کارت مغناطیسی را کپی کرد، اما این موضوع درباره اسمارت‌کارت صدق نمی‌کند. این مسائل باعث امنیت شبکه پرداخت خواهد شد.»

او در آخر تأکید کرد که با استاندارد EMV امنیت بیشتری حاصل خواهد شد و این سیستم بر استانداردهای جهانی تمرکز دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.