راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش اقتصادی دی‌ماه ۱۴۰۲ شاپرک منتشر شد / کاهش سه‌درصدی تعداد تراکنش‌ها

صدوسومین گزارش اقتصادی شاپرک منتشر شد. طبق این گزارش در دی‌ماه بالغ بر ۳.۹۸۷ میلیون تراکنش به ارزش ۱۰.۵۵۸ هزار میلیارد ریال در شبکه پرداخت الکترونیک کشور انجام شده است. این میزان نسبت به آذرماه، کاهش ۲.۹۰درصدی در تعداد و افزایش ۱.۲۴درصدی در ارزش ریالی داشته است. همچنین بر اساس آمارهای این شاخص، تراکنش‌های این ماه نسبت به مشابه سال قبل، از نظر تعدادی ۹.۰۶ درصد و از نظر ریالی نیز ۲۴.۹۶ درصد افزایش داشته است.

جدول زیر آمار تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرک در دی‌ماه ۱۴۰۲ و درصد تغییرات آن نسبت به دی‌ماه سال گذشته را نشان می‌دهد.

ارزش اسمی تراکنش‌های دی‌ماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه گذشته ۱.۲۴ درصد افزایش و ارزش حقیقی تراکنش‌ها ۱.۳۵ درصد کاهش داشته است.

مجموع تعداد ابزارهای شاپرکی در مجموع نسبت به ماه گذشته ۱.۶۸ درصد افزایش داشته که شاپرک علت این تغییر را افزایش ۱.۴۰درصدی تعداد ابزارهای کارت‌خوان فروشگاهی اعلام کرده است. ابزارهای پذیرش اینترنتی در دی‌ماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل رشد ۴.۴۱درصدی داشته است.

در این ماه، کارت‌خوان فروشگاهی با ۹۱.۱۹ درصد سهم بازار بیشترین تعداد ابزار پذیرش فعال سیستمی در شبکه پرداخت را داشته و ابزار پذیرش اینترنتی با ۶.۳۲ درصد و ابزار پذیرش موبایلی با ۲.۴۹ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در دی‌ماه حدود ۱.۸۴۲ ابزار شاپرکی به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت بالای ۱۸ سال کشور وجود داشته که از این تعداد، بیشترین میزان با رقمی معادل ۱.۶۶۵ متعلق به ابزار کارت‌خوان فروشگاهی است. تعداد ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی هم به ازای هر ۱۰ هزار نفر بالای ۱۸ سال در کشور به ترتیب ۱۷۵ و ۱ است.

آمارهای دی‌ماه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که در این ماه ۹۲.۹۹ درصد از تراکنش‌ها موفق و ۷.۰۱ درصد از آنها ناموفق و خطادار بوده است.

۹۱.۲۹ درصد از کل خطاهای این ماه به خطای کاربری نظیر کمبود موجودی یا فراموشی رمز ارتباط دارد. شاپرک اعلام کرده که این نوع خطا به عملکرد شبکه پرداخت الکترونیک ارتباط ندارد و علت را باید از سمت کاربر و در دو حالت فراموشی رمز عبور و کمبود موجودی جویا شد. با این حال ۶.۶۳ درصد از خطا‌ها، خطای صادرکنندگی بوده و ۱.۰۹ درصد از خطا‌ها به پذیرندگان مربوط است. خطای کسب‌وکار با ۰.۳۴ درصد و خطای شاپرکی با ۰.۶۵ درصد هم در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

اعداد تراکنش‌های ناتمام این ماه نسبت به آذرماه ۱۲.۰۷ درصد افزایش و تعداد کل تراکنش‌ها ۲.۹۰ درصد کاهش داشته است. همچنین نسبت تراکنش‌های ناتمام به کل تراکنش‌های موفق در این ماه نسبت به ماه گذشته ۰.۰۰۱۶ درصد بیشتر شده است.


عملکرد ماهانه شرکت‌های پرداختی


این بخش از گزارش اقتصادی شاپرک همواره با مطالعه شاخص‌های عملکرد تعدادی و مبلغی شرکت‌ها در کل، با تفکیک هر یک از ابزار‌های پذیرش و نوع سرویس، تصویری کلی از وضعیت آنها در صنعت پرداخت الکترونیکی کارت ترسیم می‌کرده که شاپرک از دی‌ماه ۱۴۰۱ با نظرسنجی از شرکت‌های پرداختی از اعلام تعداد تراکنش‌های شرکت‌های پرداختی سر باز می‌زند.

بر اساس شاخص سهم مبلغی تراکنش‌ها در این ماه، به‌پرداخت ملت با سهم ۲۰.۱۵درصدی از مبلغ‌ تراکنش‌ها، رتبه اول این شاخص را از آن خود کرده است. در این ماه اختلاف سهم مبلغی شرکت پرداخت الکترونیک سامان (دومین شرکت بازار) حدود یک واحد درصد است.

این گزارش نشان می‌دهد که پرداخت الکترونیک سامان توانسته بیشترین افزایش سهم بازار ابزارهای پذیرش تراکنش‌دار اینترنتی و موبایلی را در گزارش دی‌ماه شاپرک به خود اختصاص دهد. این شرکت موفق شد با کسب ۲۶.۶۸درصدی بیشترین سهم از تعداد ابزارهای تراکنش‌دار اینترنتی را به خود اختصاص دهد و در بخش ابزارهای پذیرش تراکنش‌دار موبایلی نیز با رشد ۲.۱۳درصدی نسبت به ماه قبل، به ۵۴.۷۹ درصد از سهم بازار دست پیدا کند.

همچنین مقایسه جایگاه شرکت‌های پی‌اس‌پی نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد که جا‌به‌جایی اتفاق نیفتاده است.

مانند آذرماه، به‌پرداخت ملت این ماه هم با پوشش ۱۸.۶۶درصدی از مبالغ بازار کارت‌خوان فروشگاهی، بالاترین سهم را در اختیار خود دارد. همچنین این شرکت در دی‌ماه از مبالغ ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی به ترتیب با پوشش ۲۰.۵۴‌درصدی و ۴۶.۲۳درصدی دارای بالاترین سهم است.

بیشترین اختلاف بین سهم مبلغی تراکنش‌های ابزار پذیرش کارت‌خوان فروشگاهی نسبت به ماه گذشته با کاهش ۰.۲۷درصدی به کارت اعتباری ایران کیش تعلق دارد. همچنین شرکت پرداخت الکترونیک سپهر در ابزار پذیرش اینترنتی با افزایش ۴.۵۸درصدی، بالاترین تفاضل را نشان می‌دهد.

شرکت به‌پرداخت ملت نیز با ۱.۳۷ درصد افزایش دارای بیشترین اختلاف سهم در مبلغ تراکنش‌های ابزار پذیرش موبایلی است.

مشابه ماه گذشته، عملکرد دو شرکت‌ الکترونیک کارت دماوند و فراپردازان آروند امید به‌‌ گونه‌ای است که کمترین مبلغ و تعداد تراکنش‌های ابزارهای پذیرش مختلف را به خود اختصاص داده‌اند.


سهم بازار بانک‌های پذیرنده


این بخش شاخص گستره فعالیت هر یک از بانک‌ها در پذیرش تعداد و مبلغ تراکنش‌های پشتیبانی‌شده در شبکه شاپرک را نشان می‌دهد. در نمودارهای مربوطه ۱۰ بانک نخست با بالاترین سهم تعدادی و مبلغی در شبکه پرداخت آورده شده و سایر بانک‌ها در نمودار تحت عنوان «سایر» آمده‌اند.

بانک سپه با سهم ۱۸.‍۵۴درصدی از تعداد تراکنش‌ها و بانک ملت با سهم ۱۶.۷۶درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، با اختلاف، بالاترین سهم از پذیرش تراکنش‌های بازار را به خود اختصاص داده‌ و در جایگاه نخست بین تمام بانک‌های پذیرنده قرار گرفته‌‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.