راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

استخر مشارکت اوام‌پی‌فینکس چیست و چه کاربردی دارد؟

استخر مشارکت یکی از قابلیت‌های جدید و کاربردی صرافی ارز دیجیتال او‌ام‌پی‌فینکس است که امکان کسب سود احتمالی از رمزارزهای هولدشده را برای کاربران فراهم می‌کند.

در این استخر، هولدرها می‌توانند دارایی رمزارزی خود را طبق قوانین و مقررات مشخص در اختیار کاربرهایی که قصد انجام معاملات خریدوفروش تعهدی دارند، قرار دهند و به این ترتیب در سود موقعیت‌های تعهدی آنان شریک شوند.

در استخر مشارکت اوام‌پی‌فینکس، علاوه بر اینکه کاربران از دارایی خود درآمدزایی خواهند کرد، اصل سرمایه نیز هیچ تغییری نخواهد کرد؛ بنابراین با ضمانت حفظ اصل سرمایه می‌توان به راحتی دارایی خود را در اختیار استخرها قرار داد.


بررسی نحوه عملکرد استخر مشارکت اوام‌پی‌فینکس


استخر مشارکت اوام‌پی‌فینکس محلی برای تأمین نقدینگی معاملات تعهدی است. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، هولدرهای رمزارز می‌توانند طبق قوانین و مقررات تعیین‌شده، به‌عنوان وکالت‌دهنده دارایی، ارزهای دیجیتال خود را وارد استخر مشارکت کرده و با حفظ اصل سرمایه، در سود معاملاتی که معامله‌گران تعهدی با این دارایی‌ها انجام می‌دهند، سهیم شوند.

در توضیح بیشتر باید گفت که اگر یک موقعیت تعهدی حتی با ضرر نیز به پایان برسد، این زیان به هیچ عنوان دارایی فرد وکالت‌دهنده را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، بلکه ضرر یادشده از محل وجه تضمین وکالت‌گیرنده جبران خواهد شد. بنابراین، استخر مشارکت و هولدرهایی که دارایی‌های خود را به استخر وارد کرده‌اند، در ضرر موقعیت‌های تعهدی شریک نیستند.

شاید برای شما نیز جای سؤال باشد که منظور از وکالت‌دهنده و وکالت‌گیرنده در استخر مشارکت چیست و در حال حاضر صرافی او‌ام‌پی‌فینکس امکان مشارکت در چه استخرهایی را برای کاربران فراهم کرده است. در ادامه توضیح مختصری در این زمینه ارائه خواهیم کرد.

وکالت‌دهنده ارز دیجیتال همان هولدری محسوب می‌شود که ارزهای دیجیتال خود را در استخر قرار می‌دهد. وکالت‌گیرنده نیز تریدری است که وکالت خرید یا فروش یک رمزارز را از استخر مشارکت دریافت کرده و قصد انجام معاملات تعهدی را دارد. به عبارت دیگر، استخر مشارکت او‌ام‌پی‌فینکس به‌عنوان یک واسطه‌ امکان ارتباط وکالت‌دهنده و وکالت‌گیرنده دارایی را با یکدیگر فراهم می‌کند. طبق آنچه گفته شد، نقدینگی مربوط به معاملات خریدوفروش تعهدی در او‌ام‌پی‌فینکس از طریق همین استخرهای مشارکت تأمین می‌شود.


انواع استخرهای رمزارزی اوام‌پی‌فینکس کدام‌اند؟


در پاسخ به سؤال مربوط به اینکه امکان مشارکت در کدام استخرها وجود دارد نیز باید گفت که صرافی او‌ام‌پی‌فینکس در حال حاضر امکان مشارکت در استخر رمزارزهایی مانند بیت‌کوین، اتریوم، بایننس‌کوین، تتر، پولکادات، اتریوم کلاسیک، بیت‌کوین‌کش، متیک، ریپل، ترون، دوج‌کوین، تن‌کوین، آربیتروم، آوالانچ، شیبااینو، استلار، کاردانو، سولانا، لایت‌کوین و فانتوم را برای کاربران فراهم کرده است. البته این پایان راه نیست و در آینده نزدیک قرار است استخر مشارکت برای دیگر رمزارزهای پرطرفدار نیز ایجاد شود.


جزئیاتی درباره دوره زمانی و نحوه محاسبه سود استخر مشارکت


دوره زمانی محاسبه سود در استخر مشارکت او‌ام‌پی‌فینکس ۳۰روزه و طبق ماه‌های شمسی است؛ بنابراین در پایان هر ماه، سود محقق‌شده از موقعیت‌های تعهدی بر اساس میزان دارایی‌ای که وکالت‌دهندگان در اختیار استخر قرار داده‌اند، بین آنان تقسیم می‌شود. ذکر این نکته ضروری است که اگر در یک دوره، از محل موقعیت‌های تعهدی سودی حاصل نشود یا اینکه هیچ معامله تعهدی با دارایی شما در استخر صورت نگیرد، سودی نیز دریافت نخواهید کرد. به عبارت دیگر، دریافت سود منوط به استفاده از دارایی شما در استخر و همچنین سودده بودن معاملات است. اما در قبال زیان‌ها، دارایی شما هیچ تغییری نخواهد کرد و مصون خواهد بود.

نکته دیگری که باید بدانید این است که در استخر مشارکت او‌ام‌پی‌فینکس کاربر می‌تواند هر لحظه از استخر خارج شود، اما اگر قبل از پایان ماه این کار را انجام دهد، هیچ سودی به وی تعلق نخواهد گرفت. در برخی موارد نیز کاربران به بخشی از دارایی خود نیاز پیدا می‌کنند و به این ترتیب مقداری از ارزهای خود را از استخر خارج می‌کنند. در این صورت نیز میزان سود طبق موجودی نهایی (موجودی پس از برداشت) که در استخر وجود دارد محاسبه خواهد شد. البته به خاطر داشته باشید که امکان افزایش مشارکت در استخر نیز در طول این دوره زمانی وجود دارد.


بررسی نحوه تقسیم سود در استخر مشارکت


درباره نحوه تقسیم سود و زیان استخر مشارکت نیز قوانینی وجود دارد. اگر موقعیت تعهدی در همان روزی که باز شد به پایان برسد، تمام سود موقعیت متعلق به وکالت‌گیرنده خواهد بود. اما اگر یک موقعیت تعهدی برای روزهای بعد نیز تمدید شود، با هر بار تمدید موقعیت در صورتی که موقعیت در سود باشد، سه درصد از سود آن به استخر تعلق خواهد گرفت.

بنابراین سود ماهانه مشارکت در استخر دارایی منوط به مقدار سود معاملات تعهدی و مدت‌زمان باز بودن موقعیت‌های تعهدی است. به خاطر داشته باشید که سود مشارکت نیز طبق رمزارز به‌اشتراک‌گذاشته‌شده توزیع خواهد شد، مثلاً اگر در استخر بیت‌کوین یا اتریوم مشارکت کنید سود حاصله نیز در قالب BTC یا ETH برای شما واریز می‌شود.


نحوه مشارکت در استخرهای او‌ام‌پی‌فینکس


کاربران علاقه‌مند به استفاده از این فرصت، می‌توانند پس از گذراندن مراحل ثبت‌نام و احراز هویت در صرافی او‌ام‌پی‌فینکس، در بخش داشبورد حساب کاربری روی گزینه «استخر مشارکت» کلیک کنند. در صفحه جدید، فهرست استخرها، مقدار ظرفیت آزاد و سود تقریبی سالانه هر یک از دارایی‌ها قابل مشاهده است. با کلیک روی گزینه مشارکت می‌توانند در هر استخری که تمایل دارند شرکت کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.