راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی سرویس جدید اکوتام در حوزه زنجیره توزیع‌کنندگان / افزایش بهره‌وری و کاهش ریسک‌های مرتبط با تأمین مالی در کسب‌و‌کارها

سیاست‌های وزارت اقتصاد و بانک مرکزی به دلیل شرایط تورمی کشور در طی سالیان اخیر سبب شده است که توجه به حوزه اعتباری بیش از گذشته دارای اهمیت در سطح ملی شود؛ چراکه یکی از توانمندسازهای اساسی در دوره تورمی و رکود صنعت، بهره‌­مندی از این ابزارهای تأمین مالی اعتباری است. از طرفی در موضوع تأمین مالی اعتباری، تأمین مالی زنجیره‌ای به جهت اصلاح و رشد تولید در صنایع مختلف کشور دارای اهمیت بسیار است.

تأمین مالی زنجیره تأمین (SCF)، بر تعاملات مالی درون زنجیره تأمین متمرکز است. SCF از طریق ایجاد روابط مالی مستحکم و کارآمد میان تأمین‌کنندگان، خریداران و مؤسسات مالی، به بهبود جریان نقدی و کاهش هزینه‌های تأمین مالی کمک می‌کند. این رویکرد به تأمین‌کنندگان اجازه می‌دهد که سریع‌تر به وجوه نقد دسترسی پیدا کنند و در عین حال شرایط پرداخت طولانی‌تری را تجربه کنند. این روش همچنین به تقویت سلامت کلی زنجیره تأمین کمک می‌کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که SCF نه‌تنها به تأمین‌کنندگان کمک می‌کند تا سریع‌تر به منابع مالی دسترسی پیدا کنند، بلکه این امکان را نیز می‌دهد که مدت‌زمان بیشتری برای پرداخت فاکتورها داشته باشند، که این امر به بهینه‌سازی سرمایه در گردش کمک شایانی می‌کند. علاوه بر این، SCF با افزایش امکان پیش‌بینی پرداخت­‌ها و کاهش ریسک‌های مالی، به استحکام روابط تجاری کمک می‌کند. این رویکرد همچنین به‌عنوان یک راه حل مالی مدرن شناخته می‌شود که نیازمند دانش و آگاهی تخصصی مؤسسات مالی است.

تجزیه‌و‌تحلیل نسبت‌های مالی در کنار برنامه‌­ریزی تولید و SCM نیز یکی از ابزارهای کلیدی در ارزیابی عملکرد مالی زنجیره تأمین است. این نسبت‌ها به شرکت‌ها امکان می‌دهند تا عملکرد خود را در مقایسه با سایر شرکت‌ها یا استانداردهای هر صنعت ارزیابی کنند. به‌ طور خلاصه، SCF نه‌تنها به شرکت‌ها در مدیریت بهتر جریان‌های نقدی (Cash Flow Management) کمک می‌کند، بلکه به آنها این امکان را می‌دهد که با کاهش ریسک‌های مالی، رقابت‌پذیری خود را در بازار افزایش دهند.

شرکت شایان تجارت، از سال 1398 با مأموریت تأمین مالی زنجیره تأمین فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت با هدف توسعه خدمات و فناوری‌های مرتبط در این حوزه، محصول اکوتام را در سال 1401 به بازار معرفی کرد. اکوتام یک پلتفرم بانکی برای مدیریت تأمین مالی زنجیره‌ای تأمین است که از مدل‌های فاکتورمحور (e-invoice) برای ارائه خدمات استفاده می‌کند.

فرآیندهای کلیدی اکوتام شامل مدیریت مشتریان و خدمات تسهیلگر مالی و تجاری است. این سیستم با ارائه راهکارهای یکپارچه و متنوع، به بنگاه‌های اقتصادی کمک می‌کند جریان‌های نقدینگی خود را مدیریت کرده و کارایی تأمین مالی در زنجیره‌های تأمین خود را افزایش دهند. اکوتام با استفاده از فناوری‌های نوین و راهکارهای مدرن در تلاش است به بهبود تعامل بین کسب‌وکارها و افزایش دسترسی به اطلاعات کمک کند. این امر منجر به افزایش بهره‌وری و کاهش ریسک‌های مرتبط با تأمین مالی می‌شود.

شرکت تجارت شایان که همگام با بانک تجارت توانسته است ابزار تأمین مالی زنجیره‌ای دستور پرداخت را با پشتوانه برات‌های قانونی زیر نظر بانک مرکزی تصویب و عملیاتی کند، در این مدت کوتاه تأثیر زیادی در بهبود مدیریت نقدینگی زنجیره‌های تحت قرارداد خود داشته است. طی دو سال اخیر شرکت‌های خودرویی توانسته‌اند پرداخت‌های خود را با استفاده از اعتبار و دستور پرداخت تسویه کرده و این اعتبار تا چندین حلقه از زنجیره تأمین آنها منتقل شده است. جالب توجه است که در سال ۱۴۰۲ با اوج‌گیری سیاست‌های اعتباری بانک مرکزی و بانک تجارت، زنجیره‌های جدید دیگر همچون پتروشیمی، فولاد، صنایع غذایی و کشاورزی، لوازم خانگی و… به دنبال بهره‌مندی از خدمات این سامانه هستند.

این انتقال اعتبار باعث می‌شود با کمترین هزینه ممکن (هزینه خدمات بانکی)‌ تمامی کسب‌وکارهای فعال در حلقه‌های یک زنجیره بتوانند حساب‌های دریافتنی خود را به اسناد بانکی دریافتنی تبدیل کرده و علاوه بر امکان انتقال و دریافت در سررسید، از قابلیت تنزیل نیز بهره‌مند شوند.

اکنون و پس از رسیدن به نقطه تکامل خدمات در زنجیره تأمین‌کنندگان، سرویس جدید اکوتام در حوزه زنجیره توزیع‌کنندگان نیز در آستانه اجرایی شدن قرار گرفته است. اکنون خریداران خرد نیز می‌توانند با استفاده از خدمات اکوتام و بانک تجارت، علاوه بر دریافت اعتبار، تأمین مالی و خریدهای خود را نیز با استفاده از دستور پرداخت در پلتفرم اکوتام با تنوع در مدل‌های پرداخت انجام دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.