راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس هیئت‌مدیره بینوست در رویداد ۹ ژانویه بررسی کرد / چگونگی سرمایه‌گذاری درست و بهره‌گیری از فرصت‌های پیش‌ رو

همایون قمری، رئیس هیئت‌مدیره «بینوست» در رویداد ۹ ژانویه در ارائه‌ای با عنوان «دارایی دیجیتال و پیوند آن با مفهوم آینده» به اهمیت چگونگی سرمایه‌گذاری در این فضا و درک درست آن پرداخت. او معتقد است که دنیا در حال گذار است، پس برای اینکه سرمایه‌گذاری درستی داشته باشیم باید به مفهوم سرمایه‌گذاری بیندیشیم. سرمایه‌گذاری یعنی تخصیص منابع مالی به یک دارایی که انتظار می‌رود احتمالاً در آینده ارزشی بیش از امروز بیابد. ارزش بیشتر داشتن در آینده، مستلزم آن است که در آینده تقاضای بیشتری برای آن دارایی به وجود آید. هر کدام از ما، آینده را به شکلی متفاوت از سایرین می‌بینیم و هر کس در ذهنش یک آینده را تصور می‌کند. در ذهن تک‌تک افراد هم این دیدگاه‌ها متفاوت است. ولی با دیدگاه متفاوت خودمان به سرمایه‌گذاری امروز می‌نگریم. به گذشته هرگز نمی‌توان برگشت و به جای پدربزرگ نمی‌توان تصمیم گرفت، اما امروز در دست ماست.

قمری در ابتدای بحث خود به حسرت‌های ما ایرانی‌ها پرداخت که همواره عنوان می‌کنیم پدر یا پدربزرگ‌مان زمینی که سال‌ها پیش داشته و اکنون ارزشمند شده را با یک گاو یا چند مرغ و خروس معاوضه کرده است. او با اشاره به این سؤال که اگر ما جای اجدادمان بودیم چه تصمیمی می‌گرفتیم، گفت: «برای اینکه قضاوت عادلانه‌تری انجام دهیم بهتر است خودمان را جای آنها بگذاریم و دنیا را از دید آنها ببینیم. به عقب برگردیم و به دورانی که جمعیت زیادی در روستاها زندگی می‌کردند و شغل مردم کشاورزی یا دامداری بود. زمین در روستا، زمانی ارزشمند بود که بشود در آن کشاورزی کرد؛ هنگامی که نزدیک به مرکز حجمی قدرت و ثروت در آن دوران، یعنی نزدیک به روستا باشد. زمین زمانی ارزشمند بود که دسترسی به منابع آب برای کشاورزی داشته است. زمین‌هایی که دور از بافت روستا بودند و قابلیت کشاورزی نداشتند و تا فرسنگ‌ها اطراف‌شان هیچ آبادی‌ای وجود نداشت، هیچ تقاضایی برایشان نبود و پشیزی نمی‌ارزیدند. در آن دوران، داستان‌های زیادی از افرادی می‌شنیدیم که چند ده هکتار زمین بایر و غیرحاصلخیز داشتند و روی دست‌شان باد کرده بود و هیچ‌کس آن زمین‌ها را نمی‌خرید.»


شکل‌گیری صنایع جدید ارزشمند


رئیس هیئت‌مدیره بینوست ادامه داد: «اگر به گذشته برگردیم و عادلانه قضاوت کنیم، شاید ما نیز تصمیم مشابه پدربزرگ‌هایمان را می‌گرفتیم و یک روز چند هکتار زمین را با چند گاو عوض می‌کردیم. اما به‌واسطه انقلاب صنعتی و تغییر و تحولاتی که در دنیا رخ داد، کارخانه‌هایی شکل گرفتند. برای تأسیس این کارخانه‌ها دنبال زمین‌های غیرحاصلخیز و غیرکشاورزی می‌گشتند تا قیمت آنها پایین‌تر باشد. کارخانه‌ها ساخته شدند و کارگران آن کارخانه‌ها نیاز به محل سکونت داشتند. اطراف کارخانه، شهرک‌های مسکونی شکل گرفت و شهرها و کلان‌شهرها پدید آمدند و به همین خاطر در طول سال‌ها زمین‌هایی که زمانی هیچ ارزشی نداشتند تبدیل به املاکی شدند که امروز بسیار ارزشمند هستند. این اتفاق در طول تاریخ، بارها و بارها رخ داده است. برای مثال بازار سهام نیویورک را در سال‌های ۱۹۶۲ و ۲۰۲۰ مقایسه کنید. در طول این ۶۰ سال، بسیاری از صنایع، ارزش خود را از دست دادند و صنایع تازه‌ای ارزشمند شدند که پیش از آن هیچ معنایی نداشتند.»


جهان رو به گذار


او با اشاره به انجام سرمایه‌گذاری حرفه‌ای گفت: «چیزی که باید در نظر بگیریم این است که دنیا رو به‌ گذار می‌رود. دنیا در حال تغییر و تحول است و اتفاقات آن منجر به افزایش تقاضا برای برخی دارایی‌ها می‌‌شود و کاهش تقاضای دارایی دیگر را به دنبال می‌آورد. در یک دوران شرکت‌های حوزه تکنولوژی اصلاً وجود نداشتند. یک زمان مهم‌ترین بازیگران صنعت حمل‌ونقل دنیا، شرکت‌های تولید کالسکه بودند، اما بعداً تولیدکنندگان خودروهای شخصی پیشتاز شدند و امروز می‌بینیم که تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی، از تولیدکنندگان خودروهای بنزینی پیشی می‌گیرند. در سال ۲۰۲۱ شرکت تسلا، ارزش بازاری برابر با ارزش بازار چند ده شرکت خودروسازی دیگر داشت و سهم بازیگران قدیمی را به خود اختصاص داد.»


روش صحیح سرمایه‌گذاری


همایون قمری افزود: «دنیا در حال گذار است؛ پس برای اینکه سرمایه‌گذاری درستی داشته باشیم باید به مفهوم سرمایه‌گذاری بیندیشیم. سرمایه‌گذاری یعنی چه؟ یعنی تخصیص منابع مالی به یک دارایی که انتظار می‌رود احتمالاً در آینده ارزشی بیش از امروز بیابد. ارزش بیشتر داشتن در آینده، مستلزم آن است که در آینده تقاضای بیشتری برای آن دارایی به وجود آید. هر کدام از ما، آینده را به شکلی متفاوت از سایرین می‌بینیم و هر کس در ذهنش یک آینده را تصور می‌کند. در ذهن من احتمالاً اتفاقاتی در آینده رخ می‌دهد که منجر به افزایش یا کاهش تقاضا برای دارایی بخصوصی می‌شود. در ذهن تک‌تک شما هم این دیدگاه‌ها متفاوت است. ولی با دیدگاه متفاوت خودمان به سرمایه‌گذاری امروز می‌نگریم. به گذشته هرگز نمی‌توان برگشت و به جای پدربزرگ نمی‌توان تصمیم گرفت، اما امروز در دست ماست. می‌توان تصمیم‌های سرمایه‌گذاری را طوری شکل داد که در آینده منجر به موفقیت بسیار بزرگ شود.»


همه‌گیری فناوری


رئیس هیئت‌مدیره بینوست در بخش دیگری از صحبت‌های خود به زاویه دیدی متفاوت از آینده پرداخت و گفت: «در چند دهه گذشته، به‌واسطه تکنولوژی، ارتباطات انسان افزایش‌ یافته است. انسان دیروز، در طول یک سال می‌توانست نهایتاً با 400 یا 500 نفر ارتباط بگیرد، ولی انسان امروز، از طریق تکنولوژی‌ها و صنایع مختلف توانسته سالانه با هزاران نفر ارتباط یابد. فناوری‌هایی که طی سالیان آینده همه‌گیر می‌شوند، سطح و عمق ارتباطات انسان روی زمین را بسیار فراتر می‌برند. برای مثال، از طریق Virtual Reality و Extended Reality و multiverse و metaverse و…. طی چند سال آینده شاهد آن خواهیم بود که برای انسان فردا، مرزهای بیشتری در زندگی رنگ می‌بازد و با افراد بیشتری در اقصی نقاط دنیا همکاری و ارتباط برقرار می‌کند. احتمالاً به واسطه هوش مصنوعی اتفاق‌های بسیار بزرگی در آینده رخ می‌دهد، اما نکته بسیار مهم این است که ابزارهای جدیدی که شکل می‌گیرند، نمی‌گویم در چند سال آینده، بلکه در همین چند ماه آینده، تحولات تازه‌ای در پی می‌آورند. سرعت تغییر و تحول هوش مصنوعی را در یک سال گذشته به وضوح دیده‌اید.»


پیشرفت روزافزون تکنولوژی


او در ادامه اظهار داشت: «محصولات تازه با سرعت زیادی توسعه داده شده و به mass-production رسیده‌اند. احتمالاً در یکی، دو سال آینده و شاید در چند ماه آینده ابزارهایی می‌آید که وقتی در جلسه می‌نشینیم، ما فارسی حرف بزنیم و طرف مقابل که در چین نشسته، صدایمان را به زبان چینی بشنود و طرف دیگر در هند به هندی. بعد هم آنها به زبان هندی و چینی سخن می‌گویند و ما به فارسی می‌شنویم؛ آن هم با لحن و لهجه و تن صدای خودشان. انگار که با یک فرد فارسی‌زبان طرف هستیم. عمق این تکنولوژی می‌تواند گستره ارتباطات ما را در دنیا به‌شدت افزایش دهد. در چند سال آینده، یک کشاورز بی‌سواد و بدون تحصیلات آکادمیک، می‌تواند با یک کشاورز دیگر در استرالیا به صورت آنلاین حرف بزند و سخن یکدیگر را بفهمند و برای مثال در مورد یک آفت یا سم خاص از هم مشورت بگیرند. این دنیای متفاوتی خواهد بود. شاید الان جامعه متخصص ما با نقاط مختلف دنیا ارتباط و همکاری و گفت‌وگو داشته باشد، ولی انبوه مردم چنین دسترسی‌ای ندارند. به‌واسطه تکنولوژی‌های جدید چنین دسترسی‌هایی شکل می‌گیرد و ما با دنیای متفاوتی مواجه می‌شویم.»


عوامل تأثیرگذار بر سرمایه‌گذاری موفق


قمری با اشاره به مؤلفه‌های سرمایه‌گذاری موفق گفت: «برای سرمایه‌گذاری موفق باید در نظر گرفت که آینده، تأثیر بسیار زیادی بر سرمایه‌گذاری ما می‌گذارد و روند تکنولوژی اثر عمیقی بر تغییر رفتار مردم و تغییر تقاضای آنها خواهد داشت؛ پس اندیشه به آینده در سرمایه‌گذاری ما به‌شدت مؤثر می‌افتد. با گسترده‌تر شدن ارتباط انسان‌ها، هر کس می‌تواند با افراد بیشتری در دنیا حرف بزند. اما این نکته را فراموش نکنیم که امکان همکاری با افراد بسیار زیادی میسر نیست و با عده زیادی نمی‌توان معامله داشت یا کار اقتصادی کرد. چرا؟ چون در طول تاریخ، همکاری و بیزینس بین افراد، نیازمند فاکتور بسیار مهمی به نام «اعتماد» بوده است. از گذشته تا همین امروز، همواره برای هر نوع همکاری با سایرین نیاز به اعتمادسازی داشته‌ایم.»


راهکارهای اعتمادسازی


قمری بر این عقیده است که در دوره‌ جوامع روستایی و اجداد یکجانشین، اعتماد به‌واسطه حضور در جامعه شکل می‌گرفت و ما فقط با کسی همکاری می‌کردیم که او را در جامعه دیده و شناخته باشیم. امروز راهکارهای دیگری برای اعتمادسازی به وجود آمده‌اند و از طریق پلتفرم‌های اقتصاد اشتراکی، دیدگاه مردم را می‌خوانیم و به افرادی اعتماد می‌کنیم. از سرویس یک لوله‌کش بهره می‌بریم و در زیرساخت جدید، به همکاری با افراد مختلف می‌رویم. در دنیای امروز و دنیای چند سال آینده پیش رو، به‌واسطه گسترده‌تر شدن ارتباطات، نیاز به زیرساخت اعتماد دیگری خواهیم داشت. بلاکچین و قراردادهای هوشمند، یکی از مهم‌ترین دستاوردهایی که برایمان به ارمغان می‌آورند و همین الان هم آورده‌اند، ایجاد زیرساخت جهانی اعتماد است.»


قراردادهای هوشمند و اعتمادسازی


رئیس هیئت‌مدیره بینوست با اشاره به تأثیر قراردادهای هوشمند بر ایجاد اعتماد بیان کرد: «به‌ کمک قراردادهای هوشمند، من می‌توانم با فرد دیگری در نقطه دیگری از دنیا همکاری کنم و معامله اقتصادی انجام دهم؛ بدون اینکه حتی یک‌بار او را ببینم یا بشناسم یا کسی او را به من توصیه کرده باشد. در حال حاضر با پلتفرم‌هایی مثل AVE و Compound می‌توانم در ایران بنشینم و به کسی که در نقطه دیگر دنیا نشسته وام بدهم؛ بدون اینکه او را بشناسم، اسمش را بدانم یا جنسیت و نژادش را بفهمم. صرفاً با امضای این قراردادهای هوشمند، خیالم راحت است که تعهدات الزام‌آوری بین من و طرف مقابل به وجود می‌آید و او به تعهدات خود عمل می‌کند.»


سرمایه‌گذاری روی بلاکچین؛ فرصتی تاریخی


او در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به تفاوت دنیای پیش رو با دنیای امروز گفت: «به گمان من، یکی از تاریخی‌ترین فرصت‌های پیش روی نسل ما برای سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری روی بلاکچین و محصولات مرتبط با قرارداد هوشمند است. اگر نتوانیم آینده را در ذهن‌مان درست تصویر کنیم و بر روندها و کلان‌روندهای عاقلانه سوار شویم و از آن بهره ببریم، احتمالاً نوادگان ما، همان ذهنیتی که ما در مورد پدربزرگ‌هایمان داشتیم را در مورد ما مطرح کنند. مثلاً به یکدیگر بگویند: «پدربزرگ من، آقای قمری، چند اتریوم را داد و یک ۲۰۶ خرید.» البته آن موقع عبارت «۲۰۶» را به کار نمی‌برند، بلکه می‌گویند: «یک خودروی دنده‌ای بنزینی که سرعتش بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نمی‌شود. ببینید چی داده و چی گرفته!» به گمان من در آینده ارزش بازار رمزارزها به‌شدت فراتر می‌رود و سرمایه‌گذاری در این فضا بازده بسیار خوبی برایمان ایجاد می‌کند.»

قمری در صحبت‌های خود تأکید کرد که تحول در سیستم بانکی و سرمایه‌گذاری، آینده را تغییر نمی‌دهد، بلکه این تغییر تنها از طریق قراردادهای هوشمند رخ می‌دهد که از بازار سلامت و بازار سرمایه‌گذاری و بازار پول نیز سهم می‌گیرد و در بازار گیمینگ که در دنیا به‌شدت در حال رشد است نیز سهمی به خود اختصاص می‌دهد. بازارهای بسیار بزرگ دیگری هم در کار خواهد بود.

او معتقد است هر بازار و تکنولوژی جدید چالش‌ها و ریسک‌های خود را نیز دارد؛ چراکه عده‌ای برای قمار و خریدوفروش وارد این بازار می‌شوند. در تمام بازارها این اتفاق وجود دارد، اما عده‌ای روی تکنولوژی به‌عنوان یک‌ ترند و یک مگاترند سرمایه‌گذاری می‌کنند، با این دیدگاه که در آینده آن بازار به رشد خوبی می‌رسد؛ پس باید تصمیمات عاقلانه بگیرند.


لزوم کسب دانش کافی برای سرمایه‌گذاری عاقلانه


رئیس هیئت‌مدیره بینوست در پایان با اشاره به اتخاذ تصمیم‌های عاقلانه در بازار امروز گفت: «برای گرفتن تصمیم‌های عاقلانه و سرمایه‌گذاری در این بازار، باید زمان بگذاریم و اطلاعات خود را بالا ببریم. برای کسانی که زمان و تجربه لازم را برای سرمایه‌گذاری ندارند، مجموعه‌های مدیریت سرمایه‌گذاری، سرویس‌های به دردبخوری ارائه می‌دهند. برای مثال، از حدود چهار سال قبل، ما در «بینوست» سرویس‌های مدیریت سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی‌های رمزارزی را به افراد ارائه می‌دهیم؛ به نحوی که به سادگی، روی سبدهای مناسب خودشان سرمایه‌گذاری کنند و خیال‌شان راحت باشد که یک تیم حرفه‌ای و یک هوش مصنوعی پشت صحنه نشسته و سرمایه‌گذاری ایشان را مدیریت می‌کند. برای ما باعث افتخار است که در حین این رویداد و بعد از گفت‌وگوها، با مجموعه‌ها و افراد مختلفی که احساس کنند می‌توانیم همکاری مشترک داشته باشیم به گفت‌وگو بنشینیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.