راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس هیئت‌مدیره آبان‌تتر در خصوص آینده بیت‌کوین گفت / به‌زودی تا حد زیادی شاهد جایگزینی بیت‌کوین با ارزهای رایج خواهیم بود

امید امین‌زاده، رئیس هیئت‌مدیره «آبان‌تتر» در رویداد ۹ ژانویه ارائه‌ای در خصوص رمزارزها، نه از زاویه فناوری، بلکه از لحاظ سیاست‌های پولی داشت. او در این خصوص گفت: «بشر در گذر زمان برای تجارت و انتقال ارزش، از مبادله کالا به کالا شروع کرد و بعدها به توکن‌هایی مثل «دندان کوسه» و المان‌های کمیاب محیط طبیعی دست یافت که به‌عنوان ابزارهای واسط استفاده می‌شدند. به‌تدریج پول کاغذی با اتکا به اعتبار اشخاص در چین رواج یافت و به‌مرور ابزار انتقال ارزش کامل‌تر شد.

امروز با واقعیتی به نام بیت‌کوین، به‌عنوان نماینده‌ای از بازار رمزارزها، مواجهیم و می‌خواهیم بدانیم می‌تواند جایگزین پول باشد یا نه. پول چه ویژگی‌هایی دارد؟ پول باید ماندگار، قابل انتقال، تقسیم‌پذیر و نقدشونده باشد. عرضه آن نباید نامحدود باشد چون باید ارزش خود را حفظ کند. ضمناً باید مشروعیت داشته باشد و همه آن را بپذیرند. همچنین پول باید غیرمتمرکز و قابل برنامه‌ریزی توزیع شود که این دو مورد آخر در حال حاضر به‌عنوان یک نیاز مطرح می‌شوند.»

او در ادامه به تفاوت بیت‌کوین با پول و طلا پرداخت و گفت: «رمزارزها تمام ویژگی‌های اصلی پول را بهتر از طلا و پول نقد دارند، اما چرا جایگزین نشده‌اند؟ تنها مسئله بیت‌کوین برای جایگزینی، مشروعیت است! تنها دلیلی که قیمت آن نوسان دارد، عدم قطعیت میان افرادی است که به آن اعتقاد دارند. اگر الان کل هشت میلیارد نفر مردم دنیا اعتقاد داشته باشند که بیت‌کوین می‌تواند جایگزینی برای پول باشد، در همان لحظه این اتفاق جایگزینی رخ می‌دهد؛ پس مسئله بیت‌کوین، مشروعیت است. مسئله‌، تبدیل شدن این کلاس دارایی به جایگزین ابزار انتقال ارزش است.»

رئیس هیئت‌مدیره آبان‌تتر معتقد است برای پیش‌بینی آینده این کلاس دارایی باید مقایسه‌ای انجام دهیم و ابتدا ببینیم که سیستم پولی جهان چطور عمل می‌کند. دلار یکی از باثبات‌ترین ابزارهای سرمایه‌گذاری و پوشش ریسک تورم به حساب می‌آید و قیمت آن برای همه اهمیت دارد. از وقتی دلار به وجود آمده، تا این لحظه بیش از 97 درصد ارزش خود را از دست داده و قدرت خرید دلار از ابتدا تا امروز 97 درصد کاهش ‌یافته است. این یعنی چه؟ یعنی اینکه در گذر زمان، اگر دلار نگه می‌داشتید، امروز فقیرتر بودید. این کاهش ارزش را اتفاق‌های معینی رقم می‌زند که در ادامه به آنها پرداخته شده است.


رشد خوب طلا واقعی نیست


امین‌زاده در ادامه به موضوع استاندارد طلا پرداخت و گفت: «استاندارد طلا به این صورت بود که هر وقت دلار را پیش فدرال‌رزرو می‌بردید، معادل آن به شما طلا می‌داد. بانک مرکزی آمریکا نمی‌توانست هیچ پولی را بدون ضابطه چاپ کند. به ازای هر واحد پول، می‌بایست همان مقدار طلا در بانک مرکزی نگهداری می‌کرد. تا وقتی که رکود بزرگ رخ داد! ریچارد نیکسون، طی یک سخنرانی اعلام کرد که یک تصمیم موقت گرفته‌اند، ولی آن تصمیم موقت تا امروز ادامه دارد؛ اینکه استاندارد طلا را کنار بگذارند. معنای آن حرف چه بود؟ یعنی رابطه بین پول کاغذی و طلا از بین رفت. تا یک بازه طولانی از تاریخ جهان قیمت و ارزش کالاها وابسته به میزان چاپ پول نبود، تا موقعی که کم‌کم سیستم اقتصادی گذشته (پول متکی به طلا) کنار گذاشته شد. ابتدا آمریکا آن را کنار گذاشت، بعد بریتانیا و به‌تدریج بقیه کشورها.»

به گفته امین‌زاده، به‌تدریج مفهوم فایننس و توسعه ابزارهای مالی متکی به نیاز آدم‌ها به حفظ ارزش دارایی و جلوگیری از کاهش ارزش پول شد. انواع ابزارهای مشتقه، Hedging و امثال آن از سمت نهادهای بزرگ مالی برای سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول استفاده می‌شد و علت آن، از دست رفتن انضباط پولی بود.

او در خصوص دلایل از بین رفتن انضباط پولی گفت: «یک بخش قضیه مربوط به این بود که دولت‌ها می‌خواستند هزینه‌های خود را به مردم تحمیل کنند. علت دوم این‌که، مسئله امروز را با هزینه آینده حل می‌کردند. هزینه آینده یعنی افزایش قیمت‌ها در دوران آتی! مستقل از اینکه در مورد چه کشوری صحبت کنیم، عرضه پول همیشه رو به افزایش رفته و نظام اقتصادی اکثر کشورها چنین بوده است. البته در مورد افزایش ایران و دیگر کشورهای بی‌ضابطه نمی‌گوییم. از اقتصادهای پیشرفته صحبت می‌کنیم که حجم عرضه پول آنها نیز همیشه رو به افزایش بوده است. آخرین پیک هم مربوط به کرونا و سیاست‌های QE یا (Quantitative Easing) می‌شد.»

به گفته امین‌زاده، مجموع بدهی کل اقتصاد جهان، بیش از دوبرابر تمام تولید ناخالص کشورها روی هم است؛ یعنی اقتصاد دنیا باید دو سال کار کند تا بتواند بدهی‌هایش را بدهد. چرخه ایجاد بدهی، بحران‌های طبیعی، وقوع رکود، چاپ پول و سپس مواجه شدن با تورم دوباره، برنامه‌های کاهش عرضه پول و… یک چرخه است که سال‌های طولانی تکرار می‌شود و تبدیل به مسئله مهم مجمع اقتصاد جهانی شده است. آنها نیز به موضوع واقف هستند و به همین دلیل، مفهومی به نام The Great Reset را مطرح کرده‌اند که راهکاری برای خروج از چرخه معیوب باشد. همچنین این سؤال به میان آمده که آیا رمزارزها و بخصوص بیت‌کوین می‌توانند جایگزینی برای سیستم پولی پیشین باشند یا نه؟ آیا Great Reset می‌تواند به مثابه جایگزینی دارایی‌ها عمل کند؟

رئیس هیئت‌مدیره آبان‌تتر در بخش دیگر صحبت‌های خود در پاسخ به این سؤال که آیا طلا می‌تواند جایگزین خوبی برای پول باشد، اظهار داشت: «وقتی جنگ رخ می‌دهد، قیمت طلا بالا می‌رود. بخش مهمی از سرمایه‌گذاران، طلا را جایگزینی برای عدم قطعیت‌های کلان تلقی می‌کنند. در گذر زمان، فناوری ارتقا می‌یابد و طلایی که در دسترس مردم قرار می‌گیرد، به صورت نمایی بالا می‌رود. طلا در حال رقیق شدن است و هرچه جلوتر می‌رویم، حجم آن افزایش می‌یابد. آمارها رشد عرضه طلا در 20 سال گذشته را نشان می‌دهند.»

امین‌زاده با اشاره به بالا رفتن قیمت اسمی طلا معتقد است هرچند این فلز گرانبها رشد بسیار خوبی داشته، اما این رشد، واقعی نیست. واقعیت این است که به ازای هر واحد طلا، چقدر می‌توانید خرید انجام دهید. از سال 1980 در عمل ارزش طلا تقریباً یک‌سوم شده است؛ یعنی اگر پول خود را به مدت 30 یا 35 سال در قالب طلا نگه می‌داشتید، الان در هر جای دنیا که بودید، به صورت میانگین، یک‌سوم قدرت خرید گذشته را داشتید، یا اگر می‌خواستید مستغلات بخرید، متراژ کمتری به دست می‌آوردید.


مشروعیت و آگاهی؛ عامل موفقیت بیت‌کوین


امین‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به بیت‌کوین گفت: «به نظر من و بر اساس داده‌هایی از انواع کلاس‌های دارایی، از سهام گرفته تا طلا و S&P و Down Jones و هر شکل دیگر دارایی را با میزان پول موجود در اقتصاد مقایسه کنید، حساس‌ترین شکل دارایی در مقابل افزایش عرضه پول در جهان، بیت‌کوین است و بیشترین وابستگی را دارد. آمارها نشان می‌دهد به طور مثال اگر بیت‌کوین در سال 2018 به قیمت 20.000 دلار بود و دو سال قبل به بالای 60.000 دلار رسید، در حقیقت، قدرت خرید آن نسبت به سال 2018 فقط دو درصد بالاتر رفت؛ یعنی قیمت بیت‌کوین، گرچه سه‌برابر پیک قبلی شد، اگر آن را تبدیل به پولی کنید که در اقتصاد وجود دارد، فقط دو یا سه درصد بالاتر بود.»

رئیس هیئت‌مدیره آبان‌تتر ادامه داد: «به نظر من مهم‌ترین ویژگی بیت‌کوین، سیاست پولی آن است و نه فناوری. فناوری بیت‌کوین را در ارائه دیگر دوستان می‌شنوید و کاربردهایش را درمی‌یابید. بیت‌کوین می‌تواند اثرات بسیار خوبی بر آینده بگذارد، ولی دلیل موفقیت آن، سیاست پولی‌اش بوده است. بیت‌کوین تنها شکل دارایی به شمار می‌رود که تورم کاهنده دارد؛ یعنی دستخوش deflation می‌شود. از روز اول قرار بوده که 21.000 بیت‌کوین داشته باشیم. بیش از 19500 سکه تاکنون استخراج شده و بخش زیادی از آن مثل طلاهای غرق‌شده در دریا، تاکنون از دست رفته و همین روند استمرار می‌یابد. عرضه بیت‌کوین هر چهار سال نصف می‌شود و هرچه جلوتر می‌رویم، اثر این نصف شدن بر اقتصاد بیت‌کوین کاهش می‌یابد. از سوی دیگر، مشهور بودن و تقاضای بالا برای بیت‌کوین باعث محبوبیتش شده است. نهایتاً آن چیزی که این دسته کلاس را به موفقیت می‌رساند، مشروعیت و آگاهی خواهد بود.»


جایگزینی سریع رمزدارایی‌ها با دارایی‌های فیزیکی


امین‌زاده در بخش پایانی صحبت خود گفت: «به‌زودی تا حد زیادی شاهد جایگزینی بیت‌کوین با ارزهای رایج خواهیم بود؛ چراکه تورم بیت‌کوین در طول زمان تقریباً 7/1 درصد در سال بوده و هرچه جلوتر می‌رویم، تورم قیمت توأم با افزایش عرضه بیت‌کوین است. در حال حاضر، 7/1 تریلیون دلار، بازار کلی رمزارزهاست. بازار گوگل 5/1 تریلیون دلار و مایکروسافت 5/2 تریلیون دلار است. کل پولی که در اقتصاد جهان وجود دارد نزدیک 21 تریلیون دلار می‌شود. بازار فلزات گرانبها، به طور خاص طلا و نقره، حدود 14 تریلیون دلار می‌شود. به نظر من اولین جایی که با کلاس رمزارزها جایگزین می‌شود، همان پول فیات (FIAT) یا فلزات گرانبها خواهد بود و می‌توان ظرفیت حقیقی حداقل 10برابری را برای این بازار متصور بود. واقعیت این است که این کلاس دارایی هنوز در ابتدای راه قرار گرفته و خیلی جوان است. مسیری که طلا طی هزاران سال طی کرد را رمزدارایی در مدت کوتاهی طی می‌کند. طلا نیز همین نوسان قیمت را داشت. در جوامع بدوی، ارزش طلا نسبت به الان متفاوت بود؛ در بعضی جاها قیمت آن بیشتر و در برخی جاها کمتر بود. از سال 2008 تاکنون همان اتفاقات مشابه طلا را در دسته کلاس رمزدارایی شاهد بوده‌ایم و جایگزینی رمزدارایی با دارایی‌های فیزیکی خیلی سریع‌تر اتفاق می‌افتد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.