راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

به بهانه 12سالگی داتین / از هر پنج تراکنش در کشور، یک تراکنش‌ توسط داتین مدیریت می‌شود

شرکت داتین در اواخر دی‌ماه در حالی جشن ۱۲سالگی خود را می‌گیرد که در طول این سال‌ها با رویکرد توسعه‌گرایی و مقیاس‌پذیری، ۴۲ محصول و خدمت متنوع را برای حل مسائل فناورانه در حوزه‌های بانکی و بیمه به بازار عرضه کرده است. فلسفه وجودی داتین برپایه توسعه فراگیری مالی استوار است و تحقق این فلسفه به نقطه‌ای رسیده که در حال حاضر، یک تراکنش از هر پنج تراکنش انجام‌شده در کشور، توسط داتین مدیریت می‌شود.

شرکت داتین به‌عنوان یک شرکت فناور، همیشه دو حوزه فعالیتی را مد نظر داشته است. تأمین بسترهای زیرساختی نهادهای بانکی و مالی یکی از این دو حوزه محسوب می‌شود که داتین از آغاز تأسیس تا به امروز آن را دنبال کرده است. حوزه دیگر ارائه محصولات مالی فناورانه به مصرف‌کننده است تا در راستای فراگیری مالی، مصرف‌کننده سود بیشتری داشته باشد.

درآمد داتین با داشتن ۴۲ محصول و خدمت فناورانه، تا پایان سال ۱۴۰۲ به بیش از دو هزار میلیارد تومان می‌رسد که این مقدار نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد چهاربرابری دارد. این شرکت در پی آن است تا در سال ۱۴۰۳ رشد درآمدی ۸۰درصدی را محقق کند. همچنین شرکت داتین حرکتی را از Core به Coreless که مسیری چندساله محسوب می‌شود آغاز کرده است.

سرمایه‌های انسانی داتین اکنون 1700 نفر است که 82 درصد این تعداد در بخش فنی مشغول به فعالیت هستند. تیم ۱۷۰۰نفره داتین متشکل از ۴۸ درصد خانم‌ها و ۵۲ درصد آقایان با میانگین سنی ۳۲ سال است. براساس برنامه مطرح‌شده داتین در سال ۱۴۰۵ به ۲۵۰۰ نفر خواهد رسید.

اخیراً نیز مهاجرت بانک کارآفرین به راهکار جامع بانکی داتین به‌صورت یکباره و با انجام مهاجرت هم‌زمان داده‌های حوزه‌های منابع، مصارف و ارزی در روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۲۱ و ۲۲ دی‌ماه و در کمتر از یک‌ سال انجام شد. با تجهیز بانک کارآفرین به راهکار جامع بانکی داتین، اکنون داتین در آستانه 12سالگی‌اش افتخار تأمین بستر ارائه خدمات و محصولات را برای هفت بانک و مؤسسه مالی کشور و مشتریان آنها دارد. همچنین، جمع دستگاه‌های خودپردازی که به سامانه‌های بانکی داتین متصل هستند به بیش از  ۱۴ هزار دستگاه می‌رسد. روزانه ۶۵ هزار همکار بانکی نیز در شش هزار شعبه در کل کشور از کربنکینگ داتین برای ارائه خدمات بانکی استفاده خواهند کرد.


داتین چگونه متولد شد؟


فناپ در سال 1384 با مأموریت تولید راهکار جامع بانکی تأسیس و یک تیم پنج‌نفره راهکارهای بانکی فناپ تشکیل شد. در سال 1385 تولید راهکار جامع بانکی (CORE BANKING) آغاز شد و در سال 1386 نیز شاهد تولید سوئیچ پرداخت الکترونیک (EFT SWITCH) و سامانه مدیریت کارت (CMS) بودیم.

پردازش اولین تراکنش بانکی به‌وسیله سوئیچ بومی فناپ، آغاز بهره‌برداری تدریجی از راهکار جامع بانکداری در بانک پاسارگاد و عملیاتی‌شدن سامانه‌های بانکداری مدرن اعم از تلفن‌بانک، اینترنت‌بانک، موبایل‌بانک و درگاه پرداخت اینترنتی مهم‌ترین اتفاقاتی بودند که در مسیر شکل‌گیری داتین در سال 1387 رخ دادند. در سال 1388 راهکار جامع بانکداری در بانک توسعه تعاون به‌ بهره‌برداری رسید و در سال 1389 نه‌تنها مهاجرت بانک پاسارگاد به «راهکار جامع بانکی فناپ» موفقیت‌آمیز بود، بلکه در این سال راهکار جامع بانکی در بانک گردشگری مستقر شد.

مسیر طی‌شده در نهایت به تأسیس شرکت داتین در سال 1390 منجر شد. در این سال و در راستای توسعه استفاده از راهکار جامع بانکی، این برنامه در بانک قرض‌الحسنه نیز تأسیس و تولید سامانه جامع برنامه‌ریزی منابع انسانی (ERP) مخصوص بانک‌ها آغاز شد.

سال 1391 با ورود به حوزه بانکداری باز، ارائه اولین APIهای بانک پاسارگاد شامل برخی خدمات سپرده و کارت به سازمان‌های بیرونی آغاز شد و سال 1392 نیز تولید و توسعه مجموعه‌ای از سامانه‌های تحلیلی (Analytical) شروع شد. همچنین در این سال سامانه ERP داتین در بانک پاسارگاد به بهره‌برداری رسید.

پیاده‌سازی و بهره‌برداری از طرح بانکداری اجتماعی بانک قرض‌الحسنه رسالت، بهره‌برداری از دیتاسنتر ناهید برای ارائه خدمات زیرساخت به بانک‌ها و بهره‌برداری از سامانه جامع مانیتورینگ رصد سه اتفاق مهمی بود که در سال 1393 رخ داد. داتین در سال 1394 موفق به کسب رتبه 477 در بین شرکت‌های برتر کشور شد.

طی سال 1395 برنامه موبایلی بانکداری اجتماعی پاسارگاد به نام «ویپاد» تولید شد. در این سال راهکارهای بیمه‌گری فناپ به داتین منتقل و بیمه پاسارگاد به جمع مشتریان داتین اضافه شد. همچنین سامانه کارت اعتباری و سوئیچ در شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا (وابسته به بانک ملی) در این سال صورت گرفت و از سوی دیگر رتبه داتین در میان شرکت‌های برتر کشور ارتقا یافت و از 477 در سال 1394 به 419 در سال 1395 رسید.

بهره‌برداری از سامانه‌های تسهیلات و اعتباری داتین در بانک رفاه کارگران، پیوستن بیمه حکمت صبا به جمع مشتریان داتین، دریافت گواهی‌نامه دو ستاره «تعهد به تعالی Committed to Excellence» از بنیاد مدیریت کیفیت اروپا (EFQM)، پیوستن بانک گردشگری به جمع مشتریان راهکار سازمانی داتین و دریافت گواهی‌نامه مدیریت امنیت اطلاعات (ISO27001) از مهم‌ترین اتفاقاتی به شمار می‌روند که در سال 1396 برای داتین رخ داد. در این میان رتبه داتین باز هم ارتقا پیدا کرد و با 51 پله صعود توانست جایگاه 368 را در رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران کسب کند.

 قرارداد تأمین، استقرار و مهاجرت سیستم نرم‌افزاری بانکداری متمرکز بانک سپه در سال 1397 منعقد شد. همچنین در این سال از نسل دوم راهکارهای بانکداری باز در قالب سامانه ESB در بانک‌های پاسارگاد و قرض‌الحسنه رسالت بهره‌برداری صورت گرفت و ارتقای داتین در میان شرکت‌های برتر کشور ادامه پیدا کرد؛ به‌طوری‌که این شرکت در سال 1397 با ارتقای 33پله‌ای توانست رتبه 335 را در میان شرکت‌های برتر ایران کسب کند.


ارتقای رتبه داتین میان شرکت‌های برتر کشور


طی سال 1398 شش اتفاق مهم در تاریخ شرکت داتین رخ داد. نخستین اتفاق بهره‌برداری از راهکار جامع بیمه‌گری داتین در بیمه کوثر بود. همچنین در این سال بیمه باران به‌عنوان چهارمین شرکت بیمه به جمع مشتریان داتین پیوست. بهره‌برداری سامانه مدیریت منابع انسانی (HRM) در بانک سرمایه و بیمه پاسارگاد و اخذ گواهی پردازش بیش از 2000 تراکنش در ثانیه توسط سامانه بانکداری متمرکز داتین نیز در سال 1398 رخ داد. در این سال نسل دو سوئیچ پرداخت الکترونیک در بانک پاسارگاد بهره‌برداری شد و داتین توانست رتبه 309 شرکت‌های برتر کشور را کسب کند.

بهره‌برداری از سامانه مدیریت کارت اعتباری در شرکت پرداخت نوین آرین، مهاجرت بیگ‌بنگ بانک سپه به سامانه‌های داتین و انتقال داده‌های ۸۳ سامانه این بانک، کسب افتخار اولین تولیدکننده راهکار جامع بانکی بومی برای بانک‌های بالای هزار شعبه، راه‌اندازی سامانه واسط خدمات شعبه‌ای داتین (ESB ادغام) در شعب بانک‌های ادغامی در بانک سپه و تمرکززدایی در حوزه سرمایه‌های انسانی و پیوستن نخستین همکاران از سایر استان‌ها به داتین پنج اتفاق مهمی بود که در سال 1399 برای شرکت داتین رخ داد.

در سال 1400 مهاجرت داده‌های مؤسسه اعتباری کوثر به راهکار جامع بانکی داتین و ادغام در بانک سپه رخ داد و تعداد سرمایه‌های انسانی داتین افزایش یافت و به 1000 نفر رسید. در این سال بهره‌برداری از سامانه مدیریت منابع انسانی (HRM) داتین در بانک شهر، مهاجرت هم‌زمان داده‌های دو بانک مهر اقتصاد و حکمت ایرانیان به راهکار جامع بانکی داتین و ادغام در بانک سپه و مهاجرت داده‌های بانک قوامین به راهکار جامع بانکی داتین و ادغام در بانک سپه صورت گرفت.

کسب افتخار اولین تولیدکننده راهکار جامع بانکی بومی برای بانک‌های بالای سه هزار شعبه؛ دریافت گواهینامه‌های سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ و مدیریت شایستگی و توسعه کارکنان، ایزو ۱۰۰۱۵؛ کسب جوایز پنجمین ارزیابی ملی تحول دیجیتال در سه محور زبدگی دیجیتال، رهبری دیجیتال و مدیریت کار در دوران کرونا؛ مهاجرت موفق داده‌های حوزه منابع بانک انصار سابق به بانک سپه و کسب رتبه دوم پردازش تراکنش در بین ارائه‌دهندگان کربنکینگ در کشور طبق آمار تراکنش‌های شتابی از دیگر اتفاقاتی بود که در سال 1400 رخ داد.

شرکت داتین در سال 1401 توانست به حوزه مشارکت و سرمایه‌گذاری با هدف نقش‌آفرینی بیشتر در صنعت مالی و سرمایه‌گذاری روی اپلیکیشن پس‌انداز خرد و سرمایه‌گذاری خودکار بلوط ورود پیدا کند. در این سال بخشی از محصولات پروژه «سرزمین هوشمند پاد» با شرکت داتین ادغام شد و داتین به حوزه بانکداری خرد با ارائه تسهیلات و وام خرد از طریق ویپاد ورود پیدا کرد. در این سال همچنین گواهینامه ملی مدیریت مالی ایران را دریافت کرد.


از هر پنج تراکنش در کشور، یک تراکنش‌ توسط داتین مدیریت می‌شود


طبق آمارها تاکنون هفت بانک کشور به راهکار جامع بانکی داتین اعتماد کرده‌اند و تمامی فرایندهای مالی و بانکی خود را از طریق این راهکار انجام می‌دهند. در حال حاضر راهکار جامع بانکی داتین، ۲۰ میلیارد تراکنش را پردازش می‌کند که نسبت به سال گذشته، رشد ۱۱درصدی داشته است. همچنین داتین ۲۰ درصد از تراکنش‌های شبکه شتابی را پردازش می‌کند که می‌توان گفت از هر پنج تراکنشی که مردم در سراسر کشور انجام می‌دهند، یکی توسط داتین مدیریت می‌شود.

هم‌اکنون ۶۵ هزار همکار بانکی از داتین استفاده می‌کنند و راهکار جامع بانکی داتین توانسته درخواست‌های بیش از ۱۰۰ میلیون کارت بانکی فعال، ۱۴ میلیون و ۸۰۰ کاربر موبایل‌بانک و همین‌طور هشت میلیون کاربر اینترنت‌بانک را پاسخگو باشد. همچنین ۱۴ هزار خودپرداز به سامانه‌های بانکی داتین متصل هستند و این راهکار جامع در شش هزار شعبه استفاده می‌شود.


نقش داتین در توسعه خدمات ویپاد


ویپاد با هدف توسعه خدمات‌رسانی بانک پاسارگاد از ۲۰ ماه پیش تاکنون در داتین طراحی و اجرا شده است. ویپاد ترابانک پاسارگاد و داتین توسعه‌‌دهنده و مجری طرح بانک دیجیتال پاسارگاد است. ویپاد در تلاش است برای همه افراد اعتبار بسازد و در فرایندی عادلانه، قاعده‌مند و دسترس‌پذیر از هر نقطه و در هر لحظه از شبانه‌روز، حداکثر در دو دقیقه خدمت ارائه دهد.

دایره ارائه خدمات ویپاد توانسته به ۱۲ هزار شهر و روستا کشیده شود و هفت هزار میلیارد تومان تسهیلات خرد بانک پاسارگاد توسط ویپاد اعطا شده است. ویپاد بعد از ۲۰ ماه فعالیت توانسته هفت همت تسهیلات خرد را در قالب ۲/۵ میلیون پرونده تسهیلاتی در لحظه و در فرایندی شفاف در اختیار عموم جامعه قرار دهد.

راهکارهای سازمانی داتین در بانک‌های پاسارگاد، گردشگری، سرمایه، سپه، شهر و بیمه پاسارگاد استقرار دارد و برای مباحث مربوط به حقوق و دستمزد، آموزش و ارتقا و…  از سامانه‌های داتین استفاده می‌کنند. به‌زودی بانک سینا نیز به این راهکارها تجهیز می‌شود.  


برنامه‌های آتی داتین


تازه‌ترین پروژه راهکار جامع بانکی داتین در سال ۱۴۰۲ مربوط به بانک کارآفرین است. این بانک اواخر سال گذشته به جمع مشتریان داتین پیوست و تاکنون فعالیت‌هایی همچون بومی‌سازی، مهاجرت داده و مانورها را انجام داده و بخش دیگری از فعالیت‌ها مانده که مراحل نهایی را می‌گذراند. بنابراین تا پایان سال جاری بانک کارآفرین به سامانه‌های بانکی داتین مجهز خواهد شد.

از سوی دیگر کشف تقلب و تخلف و مبارزه با پول‌شویی دو حوزه مهم، اما کمتر‌پرداخته‌شده است که داتین قصد دارد به بازار این دو حوزه ورود جدی داشته باشد. همچنین داتین می‌خواهد در حوزه محصولات تحلیلی هوشمند سرمایه‌گذاری کند. این شرکت به‌ دنبال بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای محدودسازی خدمات و کشف تراکنش‌های نابهنجار، کشف تراکنش‌های قمار، تشخیص حساب‌های اجاره‌ای و تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.