راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا ظهور سیستمی مانند اپل‌پی در ایران امکان دارد؟

هنوز یک هفته نیست که اپل‌پی به مردم جهان معرفی شده است. اما در همین مدت کوتاه نشریات اقتصادی و فناوری مطالب فراوانی درباره آن نوشته‌اند. بسیاری از رسانه‌ها رویکرد انتقادی به  سرویس جدید اپل داشته‌اند؛ برخی نویسنده‌ها از این که مردم این سرویس اپل را نوآورانه می‌دانند تعجب می‌کنند و می‌گویند چطور می‌شود چیزی را نوآورانه خواند وقتی دو سال است که مشابه آن را گوگل با نام گوگل‌ولت ارائه کرده و قابل استفاده است. برخی ایراد می‌گیرند،  اپل که از فناوری ان‌اف‌سی ایراد می‌گرفت، حالا چرا به استفاده از این محصول روآورده است. تحلیلگران در سال‌های گذشته هم معتقد بودند اپل زمانی وارد پرداخت همراه می‌شود که بسترهای آن توسط دیگران ایجاد شده است. اپل‌پی محصولی نوآورانه نیست؛ اما مشابه این محصول تابه‌حال وجود نداشته. چطور ممکن است؟

apple-iphone

مهم‌ترین تمایز اپل‌پی با محصولاتی که پیش‌ از این ارائه شده، در این است که اپل صرفا یک اپلیکشن معرفی نکرده، بلکه اپل دست به طراحی اکوسیستم زده است. در واقع اپل تلاش کرده همه صنعت پرداخت را یکپارچه ببینید و سرویسی یکپارچه برای آن ارائه کند و نخواسته بخشی از این سیستم باشد. اپل بانک‌ها، شرکت‌های پرداخت و پذیرندگان را از طریق اپل‌پی به هم پیوند زده است. تفاوتی نمی‌کند که شما در کدام بانک حساب دارید یا از خدمات کدام شرکت پرداخت استفاده می‌کنید و علاقمندید از کجا خرید کنید. مهم این است که برای پرداخت فقط اپل‌پی کفایت می‌کند. بنابراین کار بزرگی که اپل کرده تلاش برای حل مساله پرداخت همراه است. هر چند راه درازی دارد و به عنوان نمونه هنوز نتوانسته خرده‌فروشی بزرگی مانند والمارت را وارد این بازی کند.

apple-watch

آیا در ایران می‌شود روزی را تصور کرد که محصولی مانند اپل‌پی داشته باشیم؟ تاکنون جز روش یو‌اس‌اس‌دی هیچ راه دیگری در زمینه تلفن همراه مورد اقبال مردم واقع نشده است. اپلیکیشن‌های پرداخت در ایران علاوه بر این که اکوسیستم مناسب ندارند تجربه کاربر پایینی هم دارند. در ایران دسترسی به اینترنت پرسرعت همراه آسان نیست و هنوز پذیرنده‌ها از ابزارهای پرداختی استفاده می‌کنند که مناسب پرداخت‌های همراه نیست و صرفا توان ارائه سرویس به همان کارت‌های پلاستیکی را دارند.

apple-pay

آیا می‌شود؟ با توجه به این که تاکنون کسی پیش‌قدم نشده و این که ما هنوز درگیر بدیهیات شکل گرفتن صنعت پرداخت هستیم نباید در کوتاه‌مدت انتظار شکل گرفتن سیستمی مانند اپل‌پی را در ایران داشته باشیم. هر چند که در آن سوی دنیا هم برخی با بدبینی به این نوآوری نگاه می‌کنند. اما آن چیزی که مهم است شروع مسیری تازه در صنعت پرداخت جهان است که به نظر می‌‌رسد ما هنوز در ابتدای آن هم نیستیم. شما این طور فکر نمی‌کنید؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.