راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دومین روز از کارگاه‌های رویداد 9 ژانویه برگزار شد / سناریوهای احتمالی بازار رمزارزها در سال ۲۰۲۴

روز دوم رویداد 9 ژانویه در حال برگزاری است و یکی از برنامه‌هایی که برای سومین دوره این رویداد در نظر گرفته شده بود، برگزاری کارگاه‌های مختلف است. در این راستا، هم‌زمان با برگزاری روز دوم رویداد مذکور، کارگاه دوم نیز برگزار شده است.

در این کارگاه که در سالن حکمت کتابخانه ملی برگزار شد، سیدعلی‌خوئی مدیر بازاریابی محصول نوبیتکس؛ طاها تهرانی، فعال حوزه رمزارز؛ امید آجرلو، مدیر محصول فنی حوزه بلاکچین؛ حسین غضنفری، فعال حوزه رمزارز و علیرضا زجاجی، مدیرعامل بنیاد بلاکچین؛ حسین حقیقی، مشاور دیجیتال و حسابرسی فناوری اطلاعات، سجاد حسن‌زاده، مدیر محصول فرهاد اکسچنج؛ ایمان برنگی، وکیل پایه یک دادگستری؛ ثنا شمسافر، مدیر محصول والکس؛ میترا خاکی، مدیر فروش کاریزما، کامران ناظمی، مدیر خدمات سازمانی هیتوبیت، حضور داشتند.


منظور ما از دیفای چیست؟ / امور مالی غیرمتمرکز، یک آرمان‌شهر


در ابتدای کارگاه، سید علی خوئی، مدیر بازاریابی محصول نوبیتکس اظهار کرد: «در گذشته همه معاملات براساس تهاتر و به شکل پایاپای انجام می‌گرفت. همه منابع مشخص بود و دستکاری در قیمت‌ها انجام نمی‌شد. سختی‌های موجود در این فضا باعث شد پول ایجاد شود تا یک‌ معیار ارزش برای معاملات باشد. در ابتدا این پول یعنی دلار را با پشتوانه طلا شکل دادند. از آنجا که منابع طلا محدود بود و تعداد افراد افزایش می‌یافت، دیگر نمی‌شد این کار را انجام داد. از مدتی بعد دلار دیگر پشتوانه‌ای به نام طلا نداشت. در کنار آن مدیریت قدرت دلار بر پایه قدرت بانک مرکزی ایجاد شد. انحصار بانک‌های مرکزی در انتشار پول و قدرتی که به‌صورت متمرکز در اختیار بانک‌ها قرار گرفت، موضوعی به نام قدرت خرید به وجود آمد. این موضوع به‌صورت مستقیم با حجم پولی که بانک‌های مرکزی منتشر می‌کردند مرتبط بود.»
او‌ درباره به وجود آمدن مسئله تورم توضیح داد: «مقدار مشخصی دارایی و پول وجود داشت. زمانی که دارایی کمتر از پول بود، قیمت‌ها افرایش می‌یافت و پدیده‌ای به نام تورم به وجود می‌آمد. دولت‌ها در جایگاه‌هایی که دچار بحران مالی می‌شدند به چاپ پول دست می‌زدند که گاهی موجب ایجاد ابرتورم‌ها می‌شد.»
مدیر بازاریابی محصول نوبیتکس درباره مشخصات پول بیان کرد: «پول باید وسیله مبادله، ابزار ذخیره ارزش و همچنین واحد شمارش و حسابداری باشد. با تورم‌هایی که اتفاق می‌افتد، پول‌ها این مشخصات را از دست می‌دهد. نیازمندی‌هایی که یک جامعه دارد عبارت‌اند از: تراکنش‌ها، پس‌انداز، سرمایه‌گذاری، دریافت وام و غیره. طبق آماری که بانک جهانی در سال ۲۰۱۷ منتشر کرد، ۱.۷ میلیارد نفر در دنیا به خدمات پایه بانکداری دسترسی ندارند. بعد از بحران اقتصادی سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ این موضوع مطرح شد که معاملات پایاپای در گذشته بهتر بود و مشکلاتی مثل ایجاد تورم توسط پول را نداشت.»
همچنین، سید علی خوئی اظهار کرد: «در سال ۲۰۰۸ ساتوشی ناکاموتو بیت‌کوین را ایجاد کرد که می‌توانست به‌عنوان ابزار ذخیره و معامله به کار رود، اما بیت‌کوین قابلیت ایجاد ساختار یکپارچه مالی را نداشت. برای اینکه این دغدغه از بین رود ویتالیک بوترین اتریوم را معرفی کرد که می‌توانست خدمات مالی را بهبود بخشد. مفهوم دیفای نیز در این زمان شکل گرفت. دیفای یک اکوسیستم مالی باز است که به‌صورت جهانی در دسترس است.
 قراردادهای هوشمند مجموعه‌ای از پیمان‌ها در قالب دیجیتال هستند که پروتکل‌هایی دارند. در این بین برنامه‌های غیرمتمرکز dApps و دائوها نیز ایجاد شدند. در دیفای هر لایه بر پایه لایه قبل آن شکل می‌گیرد. برنامه‌های غیرمتمرکز مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند هستند که با استفاده از آن شکل می‌گیرند.»
او در ادامه عنوان می‌کند: «محصولات دیفای در سمت عرضه و تقاضا عبارت‌اند از: استیکینگ، استخرهای نقدینگی، ییلد فارمینگ، وام‌دهی، صرافی غیرمتمرکز، بیمه، وام‌گیری و مشتقات. میزان مشارکت در دیفای در حال حاضر ۵۳.۷ میلیارد دلار است و دارایی‌های موجود در بانک‌های دنیا ۱۸۳ تریلیون دلار است. بنابراین میزان مشارکت در دیفای قابل توجه بوده، اما ریسک‌هایی هم وجود دارد، ازجمله: ریسک قراردادهای هوشمند، ریسک‌های مرتبط با بلاکچین، اقدامات خرابکارانه، پیچیدگی ساختار، ضرر ناپایدار و ریسک رگولاتوری.
نگاه نهاد متمرکز به دیفای مخرب است و می‌تواند آن را تهدید کند. براساس قوانین موجود، باید شناسایی در زمینه دیفای انجام شود و‌ همه‌چیز مشخص باشد. در این میان، سؤال این است که آیا دیفای آینده امور‌ مالی است یا خیر؟ با توجه به اتفاق‌هایی که در سال‌های اخیر افتاده، به نظر من قابل استفاده است، اما مفهوم دیفای در حال حاضر به‌صورت کامل غیرمتمرکز نیست و تا رسیدن به آرمان‌شهر غیرمتمرکز فاصله زیادی است. با بررسی تاریخچه مالی دنیا، می‌بینیم که این اتفاق به‌صورت مکرر افتاده. به‌طور مثال در زمان گذر از بانکداری سنتی به بانکداری مدرن شاهد چنین مسائلی بوده‌ایم. دیده شدن نیاز و متوجه شدن اینکه در حال جنگ نیستیم، می‌تواند ما را به این آرمان‌شهر برساند.»


کاربرد بلاکچین‌های عمومی و‌ خصوصی


علیرضا زجاجی، مدیرعامل بنیاد بلاکچین سور بیان کرد: «بلاکچین‌های عمومی نسبت به بلاکچین‌های خصوصی کاربردهای متفاوتی دارند. استفاده عمومی، کاربردپذیری عمومی، غیرقابل سانسور بودن و ایجاد منافع بین‌المللی و ملی از ویژگی‌های بلاکچین‌های عمومی هستند. بلاکچین سور به‌عنوان یک بلاکچین بومی عمومی، قراردادهای هوشمند با ظرفیت تراکنش‌پذیری بالایی دارد. توکن بومی شبکه بنیاد سور به نام سورن، قابلیت پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند اتریومی و امکان مشارکت سازمان‌ها از طریق ایجاد ولیدیتور جدید را دارد و از این طریق هر دو ثانیه یک بلاک استخراج می‌شود.»
مدیرعامل بنیاد بلاکچین سور از کاربردهای عمومی بلاکچین سور گفت. او در این‌ باره توضیح داد: «توکنایز کردن دارایی‌ها، توکن‌های هم‌بسته، بازی، دیفای، وام‌دهی، پرداخت و غیره ازجمله این کاربردهاست. شما می‌توانید املاک و دارایی‌های دیگر خود را به توکن تبدیل کنید که از این طریق می‌تواند کارایی قابل توجهی داشته باشد. همچنین برخی از کاربردهای بلاکچین برای جلوگیری از تقلب به کار می‌رود. این تقلب‌ها در بسیاری از صنایع مشکلاتی ایجاد کرده است. بنابراین از کاربردهای بلاکچین عمومی می‌توان به جلوگیری از تقلب، پیاده‌سازی زنجیره تأمین و بازارهای غیرمتمرکز اشاره کرد.»
او درباره کاربردهای ملی بنیاد سور عنوان می‌کند: «ازجمله کاربردهای ملی این بنیاد، استفاده برنامه‌ها از احراز هویت متمرکز سور، ایجاد اسناد املاک و دارایی‌ها به‌عنوان توکن ان‌اف‌تی، گواهی‌نامه‌های غیرقابل تقلب آموزشی، مهارتی و اثبات‌پذیری ادعاها است. اگر ادعاها روی بلاکچین ثبت شود (برای مثال مقاله‌ای را که می‌نویسید روی بلاکچین ثبت کنید) می‌توان همیشه ادعاها را اثبات کرد. همچنین جذب سرمایه خصوصی و عمومی، پیاده‌سازی دپ‌های خارجی روی شبکه بومی، اکسچنج‌های غیرمتمرکز و توکنایز کردن املاک، از دیگر کاربردهای ملی بنیاد سور است.»


چگونه در بازار کریپتو سرمایه‌گذاری کنیم؟ / بررسی پروژه جذاب رمزارزی


طاها تهرانی، پژوهشگر و مدرس حوزه بلاکچین و رمزارز گفت: «حوزه سرمایه‌گذاری و ترید می‌تواند برای کسب‌وکارها مولد باشد. قبل از اینکه بخواهیم بیت‌کوین یا هر رمزارزی بخریم، باید توجه داشته باشیم بلاکچین و رمزارز به‌نوعی استارتاپ محسوب می‌شوند و این بازار به‌تازگی با ورود سرمایه‌های بزرگ در حال رسیدن به بلوغ است. باید توجه داشته باشیم که بخشی از سرمایه ریسک‌پذیر خود را وارد این حوزه کنیم.»
او ادامه داد: «اکنون خبرهای مربوط به تأیید ای‌تی‌اف بیت‌کوین به میزان قابل توجهی مطرح شده است، اما من خیلی به آن خوش‌بین‌ نیستم؛ زیرا برخی شرکت‌ها مانند بلک‌راک صرفاً در حال تلاش برای بزرگ کردن اسم خود هستند، اما اگر ای‌تی‌اف بتواند سرمایه‌های خرد را به این بازار جذب کند، مفید خواهد بود.»
او درباره اینکه حدس می‌زند مهم‌ترین اتفاق سال ۲۰۲۴ چه باشد، خاطر نشان کرد: «در ابتدا باید در نظر داشته باشیم که کدام دارایی امن‌تر است. در حال حاضر بیت‌کوین امن‌ترین دارایی بازار رمزارز است. امنیت بسیار مهم‌تر از دستیابی به سود است. زمانی که از امنیت مطمئن شدید، باید باقی‌مانده سرمایه را به سمت پروژه‌های خوب ببرید. باید توجه داشت که چه پروژه‌ای را چه زمانی خرید. همچنین باید پروژه‌ای را خرید که جامعیت خود را پیدا کرده باشد. ضمن اینکه لازم است تیم پروژه را هم بررسی کنیم و ببینیم چه کسی پشت آن پروژه است.»


آینده بلاکچین را در کاردانو‌ می‌بینم


امید آجرلو، مدیر محصول فنی حوزه بلاکچین، اظهار کرد: «مهم‌ترین مسئله در وب ۳ بحث داده است. روزگاری فضای اینترنت به شکلی درآمده بود که اهمیت داده در آن بسیار بالا بود و دیگر اعتمادی وجود نداشت. در این زمان ساتوشی ناکاموتو بیت‌کوین را ایجاد کرد. برخی از افرادی که در وب ۲ کار می‌کردند و اهمیت داده را متوجه شدند، به این فکر افتادند که چرا زیرساخت اینترنت را از این طریق دگرگون نکنند. هیچ کدام از ما حریم شخصی کامل نداریم. اتفاقی را که برای اسنپ‌فود افتاد به یاد آورید؛ صاحب آن داده ما هستیم.»
او درباره پروژه‌هایی که برای مشکلات بلاکچین راه‌حل‌هایی را ارائه دادند، گفت: «در ابتدا مشکلاتی بر سر راه بلاکچین وجود داشت، اما در سال ۲۰۲۳ پروژه‌های زیادی برای حل این مشکلات به وجود آمدند. مثلاً: برای اینکه بلاکچین‌ها به ارزش خود ادامه دهند، خزانه‌داری خود را ایجاد کردند. مغز متفکر اتریوم دکتر گوین وود است که سابقه طولانی فعالیت در وب ۲ و اتریوم دارد. او‌ یکی از افرادی بود که با راه‌اندازی پولکادات، راه‌حلی برای مسئله قابلیت همکاری بلاکچین ارائه داد، اما مواردی مثل بیت‌کوین و اتریوم که بلاکچین مخصوص خود را داشتند نیز در این موضوع دچار مشکل می‌شدند. درمجموع پولکادات یکی از پروژه‌هایی است که آینده روشنی دارد. کازماس نیز از پروژه‌های مهمی است که راه‌حل‌های مخصوص به خود را ارائه داده است، اما من آینده بلاکچین را در کاردانو‌ می‌بینم.»


سناریوهای احتمالی بازار رمزارزها در سال ۲۰۲۴


حسین غضنفری، فعال حوزه رمزارز، در ابتدا با پخش سکانسی از فیلم «گرگ وال‌استریت» تأکید کرد که هیچ‌کس نمی‌تواند بازار را پیش‌بینی کند.

او‌ گفت: «این روزها صحبت از ای‌تی‌اف بیت‌کوین بسیار رواج دارد. با نگاهی به سابقه اتریوم، مشاهده می‌کنیم که با انتشار خبر مرج اتریوم، قیمت آن به میزان قابل توجهی افزایش یافت، اما پس از مرج، قیمت اتریوم تا ۷۰درصد ریزش کرد. درواقع بازار با انتشار اخبار، هایپ خود را تجربه می‌کند. در سیکل‌های قبلی هاوینگ بیت‌کوین شاهد روندی افزایشی بودیم. در هاوینگ اول بیت‌کوین، ۳۳۵ روز طول کشید تا این رمزارز به بالاترین قیمت تاریخی خود دست یابد. این سیکل ادامه داشتف اما در هاوینگ‌های بعدی، بازه زمانی رسیدن آن به بالاترین قیمت تاریخی خود طولانی‌تر شد.»
او‌ در ادامه توضیح داد: «به نظر من این احتمال وجود دارد که در ۶ تا ۱۰ ماه آینده بازه تخفیفی بیت‌کوین اتفاق بیفتد و افراد امکان خرید پیدا کنند. من فکر می‌کنم رسیدن بیت‌کوین به بالاترین سطح تاریخی خود در سال ۲۰۲۵ اتفاق افتد. وضعیت بازار در حال حاضر از روند نزولی خود خارج شده، اما ممکن است در روند صعودی قرار نگیرد و فقط در حال رنج زدن باشد. اکنون نیز هیچ تضمینی وجود ندارد که بازار مجدداً روند نزولی در پیش نگیرد. ای‌تی‌اف یک وجه منفی دارد؛ ممکن است بعد از تصویب، موجب نقد شدن سریع بیت‌کوین‌هایی شود که در سال‌های قبل با قیمت کم خریداری شده‌اند. از این رو ابزارهایی قانونی پیدا می‌شود که در مقیاس بزرگ، بیت‌کوین را نقد خواهند کرد. بنابراین، ای‌تی‌اف باعث بزرگ شدن بازار می‌شود، اما این احتمال وجود دارد اتفاقی که برای اتریوم افتاد، برای بیت‌کوین هم بیفتد.»


جرم‌انگاری و چالش‌های آن در فضای رمزارز / آیا کریپتو در ایران قانونی است؟


ایمان برنگی، وکیل پایه یک دادگستری، اظهار کرد: «در پاسخ به این سؤال که آیا رمزارز جرم است، در ابتدا باید دید که رمزارز چگونه استخراج می‌شود، آیا می‌توانیم از آن استفاده کنیم و با رمزارز استخراج‌شده خریدوفروش انجام دهیم یا خیر. در کشور ما قانونی برای رمزارزها وجود ندارد. بنابراین در شرایطی که قانون مبهم است، باید به بخشنامه‌های بانک مرکزی و مصوبه‌های هیئت وزیران مراجعه کنیم. موضوع خریدوفروش رمزارز جرم‌انگاری نشده و در ارتباط با این حوزه مجازاتی تعیین نشده است، پس می‌توانیم بگوییم خریدوفروش جرم نیست. از طرفی، بانک مرکزی در سال ۱۳۹۷ مصوباتی را تنظیم کرد. در این مصوبات ذکر شده که اگر کسی معامله‌ای در حوزه رمزارزها انجام دهد، مسئولیت ریسک آن با خود فرد است. از آنجا که تأیید اصالت رمزارز از عهده بانک مرکزی خارج است و در حوزه قیمت‌گذاری رمزارز نقشی ندارد، پس ریسک خریدوفروش برعهده معامله‌گران است.»

او در ادامه توضیح داد: «اگرچه برای خریدوفروش رمزارز قانونی وجود ندارد، ما مجموعه‌ای قوانین عمومی داریم که می‌توانیم برای داشتن حمایت حاکمیت از آنها استفاده کنیم. براساس قوانین موجود، اگر رمزارز برای مواردی مانند پولشویی استفاده شود جرم است.» ایمان برنگی درباره قانونی بودن یا نبودن ماینینگ در کشور گفت: «در الزامات بانک مرکزی اعلام شد که ماینینگ به صنعت مربوط می‌شود و به بانک مرکزی ارتباطی ندارد. مصوبه هیئت وزیران را هم داریم که استخراج رمزارز را قانونی می‌کند. در این مصوبات آمده که ماینرها باید از وزارت صمت مجوز دریافت کنند. مصوبه اجرایی شدن آن هم در سال ۱۴۰۱ اعلام شد که مراحل دریافت مجوز را اعلام کردند. ماینینگ جزو فعالیت اقتصادی است و مشمول مالیات نیز می‌شود.» او در ادامه عنوان کرد: «خریدوفروش رمزارزها زیرمجموعه بانک مرکزی قرار می‌گیرد که نیاز است برایش مجوز داشته باشیم. بانک مرکزی اعلام کرده خریدوفروش رمزارزها از طریق صرافی‌های رمزارز دارای مجوز بانک مرکزی مجاز است. همچنین گفته شده که خود رمزارزها را می‌توان خرید و فروخت، اما نمی‌توان با آنها به‌طور کلی خریدوفروش کالا یا خدمات انجام داد.»


معرفی معامله تعهدی در والکس


ثنا شمسافر، مدیر محصول والکس، در دومین روز رویداد ۹ ژانویه، روش معاملات تعهدی در پلتفرم صرافی والکس را به‌صورت آنلاین به مخاطبان نشان داد. او بیان کرد: «معامله در دنیا به دو روش است؛ یک روش این است که بیت‌کوین را می‌خرید، آن را نگه می‌دارید و زمانی که قیمت آن افزایش یافت آن را می‌فروشید. درواقع، برای معاملات موقعیت کوتاه یا بلند در نظر می‌گیریم. معامله پیشرفته والکس به دو صورت کلاسیک و حرفه‌ای است. والکس ابزاری را تولید می‌کند که کاربر سود و زیان خود را مدیریت کند. زمانی که معامله تعهدی را در والکس انتخاب می‌کنید، انتخاب‌های شما به ۶ بازار کاهش پیدا می‌کند؛ زیرا می‌خواهیم ریسک را به حداقل برسانیم. نسبت اعتبار به شما اجازه می‌دهد چندبرابر شدن پولی را که در والکس به امانت می‌گذارید مشخص کنید که بیشترین حد آن سه‌برابر است و درواقع سود دوبرابری به شما می‌دهد. از این رو، والکس پولی را که برای معاملات می‌گذارید، فریز و همچنین سه‌برابر می‌کند. در چنین معاملاتی حد ضرر را نباید فراموش کرد. به همین دلیل، هشدار حد ضرر ۲۰درصد قبل از لیکویید شدن برای شما ارسال می‌شود. لازم به ذکر است کارمزد روزانه والکس ۰.۱۱ درصد است.»


معرفی فیچرهای جدید فرهاد اکسچنج


سجاد حسن‌زاده، مدیر محصول فرهاد اکسچنج، عنوان کرد: «تیم محصولات فرهاد اکسچنج به‌طور مستمر به بررسی بازار می‌پردازد. از این رو به‌تازگی متوجه شدیم کاربران از محصولاتی استفاده می‌کنند که ریسک فریز شدن دارایی و از طرفی خروج سرمایه را در پی دارد. بنابراین سعی کردیم این سرویس‌ها را فراهم کنیم؛ یکی از این سرویس‌ها بلاکچین است که می‌توانیم به‌صورت نامحدود وارد و اسکن کنیم.»

او درباره ویژگی‌های بازار تبدیل سریع فرهاد اکسچنج توضیح داد: «ویژگی‌های این بازار عبارت است از: امکان پرداخت و دریافت از کیف پول‌های داخلی و خارجی، خرید و فروش بدون ثبت‌نام، اتصال به بازار اسپات و استفاده از لیکوئیدیتی آن، نرخ‌های رقابتی و اسپرد نزدیک به صفر و همچنین کارمزدهای رقابتی و نزدیک به صفر.» او در ادامه خاطرنشان کرد: «امکان بازار P2P فرهاد اکسچنج، تعیین نرخ دلخواه در بازار، بدون محدودیت مبلغ در مبادله، امکان پرداخت و دریافت به‌صورت اتوماتیک و دستی، تنوع بالای ارزهای موجود در این بازار، ضمانت انجام معامله توسط فرهاد اکسچنج، امکان چانه‌زنی، امکان تعیین تاریخ انقضا برای آگهی، امکان به اشتراک‌گذاری آگهی در شبکه‌های اجتماعی، امکان ایجاد آگهی با شرایط دلخواه و کارمزد صفر وجود دارد و هر فرد می‌تواند با داشتن اکانت در فرهاد اکسچنج و احراز هویت در این بازار فعالیت کند.»


معرفی راهکارهای سازمانی هیتوبیت


کامران ناظمی، مدیر خدمات سازمانی هیتوبیت، بیان کرد: «موضوع B2B که سازمان‌ها در نظر گرفته‌اند وابسته به افراد حقیقی یا حقوقی است. بحث رمزارز از موضوعات پراهمیت است و امروزه اشخاص حقیقی به سمت آن در حال حرکت‌اند و تمایل دارند سرمایه خود را وارد آن کنند. به‌تبع آن، انتظار می‌رود اشخاص حقوقی نیز وارد این بازار شوند و از خدمات و منافع آن استفاده کنند. هیتوبیت که زیرمجموعه تجارت الکترونیک اول است، تجربه بالایی در حوزه B2B دارد. رویکرد ما این است که علاوه‌بر ارائه خدمات B2C، خدمات B2B خوبی هم ارائه دهیم. مأموریت هیتوبیت، تسهیل روند استفاده از رمزارزها، تحقق آزادی مالی جهانی و بهبود سطح زندگی عموم جامعه است.»

او ادامه می‌دهد: «با وارد شدن شرکت‌ها به حوزه B2B، موضوع اعتباری که به یکدیگر ارائه می‌دهند اهمیت زیادی می‌یابد. در این حوزه معمولاً شرکت‌ها دیر به هم اعتماد می‌کنند، اما زمانی که اعتماد ایجاد می‌شود، همکاری طولانی‌مدت شکل می‌گیرد. ارزش‌های هیتوبیت، اعتماد، نوآوری، کاربرمحوری، شفافیت و تعهد است و تجربه معاملاتی که کاربران می‌توانند داشته باشند عبارت‌اند از: تنوع و تعدد بالای پشتیبانی از بلاکچین و رمزارزها، بهترین قیمت‌ها با کمترین گپ، کارمزدهای رقابتی ریالی و تتری، بازارهای معاملاتی فعال به کمک بازارساز و استخرهای نقدینگی، آخرین نسل مدیریت کلیدهای خصوصی، رمزنگاری داده‌ها و‌ سوابق کاربران و غیره. همچنین، خدمات سازمانی‌ای که هیتوبیت به اشخاص حقوقی ارائه می‌دهد تأمین تتر، سرمایه‌گذاری و کسب درآمد، پرداخت‌های رمزارزی، API و white Label است.»


راه‌حل‌های سرمایه‌گذاری کاریزما چیست؟


میترا خاکی، مدیر فروش کاریزما، مطرح کرد: «افرادی که در بازار رمزارز فعالیت می‌کنند، علاقه زیادی به بازار سرمایه ندارند، اما به نظر من باید از هر بازاری استفاده کرد. کاریزما اولین شرکت سبدگردان کشور بود. حالا دارایی‌های تحت مدیریت ما به ۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. خدمات مدیریت دارایی، خدمات صرافی، لیزینگ، بانکداری، مشاوره سرمایه‌گذاری و بیمه زندگی ازجمله خدمات کاریزما است. ما حدود ۱۹ صندوق داریم و صندوق بازنشستگی‌مان نیز در ماه آینده پذیره‌نویسی می‌شود. در صندوق‌های درآمد ثابت، دو مدل صدور ابطالی داریم و در صندوق کارا نیز کار توکن‌سازی انجام داده‌ایم که برای اینکه شاهد ضرر نباشید می‌توانید آن را بخرید.»

او در ادامه توضیح داد: «برخی از ویژگی‌هایی که صندوق درآمد ثابت باید داشته باشد، عبارت است از: نقدشوندگی، سود مؤثر و شرایط یکسان پرداخت سود به سهامداران. صندوق‌های سهامی کاریزما، صندوق مشترک کاریزما، سپند، اهرم و فلزات اساسی هستند. مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی نیز عبارت‌ است از: سرمایه‌گذاری در سهام با درجه ریسک‌پذیری متفاوت، امکان نقدشوندگی بالا، مدیریت پرتفوی بهینه و استفاده از موقعیت‌های بازار معامله جهت کسب بازدهی بالاتر. از ویژگی‌های صندوق طلای کهربا، قابل معامله بودن در بورس، قابلیت سرمایه‌گذاری با مبالغ کم، کاهش ریسک نگهداشت فیزیکی طلا و نقدشوندگی بالا است که ریسک آن با استفاده از ابزار مشتقه مدیریت می‌شود. البته ما صندوق کهربا را هم توکنایز کرده‌ایم که می‌توانید از طریق بازار دارایی دیجیتال آن را خریداری کنید.»


تنظیم‌گری رمزارزها و‌ پایان ماکسیمالیسم و آنارشیسم


حسین حقیقی، مشاور تحول دیجیتال گفت: «پیش‌نیاز تنظیم‌گری، ماهیت و پدیده‌انگاری، تهدیدها و فرصت‌ها و اهداف است که باید در نظر گرفته شود. با مجموع این سه مورد، می‌توان به حکمرانی دست یافت. انواع رویکردهای تنظیم‌گری، رویکرد تطبیقی و ریسک‌محور، رویکرد انتظار و مشاهده و رویکرد سختگیرانه حداکثری و بازدارنده است. برخی از پیشران‌های تنظیم‌گری از جمله تاثیر بر ثبات مالی، جلوگیری از پولشویی، تامین مالی تروریسم و فرار مالیاتی، پروژه‌های کلاهبرداری، تعداد پروژه‌های شکست‌خورده و افزایش استقبال است. بررسی منابع مختلف از کاربران فعال در پلتفرم‌های معاملاتی ارز دیجیتال و همچنین آدرس‌های بلاکچینی نشان می‌دهد در حال حاضر بیش از حدود ۵۰۰ میریون نفر برابر با ۶.۳۵ درصد از جمعیت جهان، کاربر فضای ارزهای دیجیتال در نظر گرفته می‌شوند.»

او در ادامه توضیح داد: «بر اساس نرخ رشد تعداد کاربران فضای ارزهای دیجیتال جهان از سال ۲۰۱۶ تا پایان سال ۲۰۲۳، ۱۰۱۰۰ درصد برآورد می‌شود. همچنین بر اساس تحقیقات انجام شده که داده‌های تراکنش‌های عمومی را برای بیش از ۱۰۰ صرافی در سال ۲۰۲۲ با وجود کاهش قیمت رمزارزها حجم کریپتوهای ورودی به صرافی‌های ایرانی به ۳ میلیارد دلار رسید. طبق آمار به دست آمده، از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲، ۲۳۸۳ شکست ارز دیجیتال رخ داده است. با افزایش روند قانون‌مند شدن کریپتو در کشورهای مختلف، نرخ کلاهبرداری در حوزه کریپتو در نیمه ابتدای سال با کاهش ۶۵ درصدی مواجه شده است. یکی از این قانون‌گذاری‌ها، قانون میکا برای ارزهای دیجیتال بوده که توسط اتحادیه اروپا تصویب شد. اهداف کلیدی میکا، شامل تضمین وضوح قانونی، حمایت از مصرف‌کننده و سرمایه‌گذار، یکپارچگی بازار و ثبات مالی، در عین حال ترویج نوآوری و رسیدگی به چالش‌های ناشی از چارچوب‌های ملی پراکنده است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.