راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در کارگاه‌های آموزشی رویداد 9 ژانویه بررسی شد / ماهیت متفاوت ارزهای دیجیتال بانک مرکزی با رمزارزها

مهسا نجاتی / یکی از برنامه‌های رویداد ۹ ژانویه برگزاری پنج کارگاه تخصصی با عنوان‌های «دیفای و فرصت‌های کسب‌وکاری و سرمایه‌گذاری آن»، «الزامات، محدودیت‌ها و فرصت‌های حضور در‌ بازار بین‌الملل بلاکچین برای تیم‌های ایرانی»، «مارکت کریپتو در سال ۲۰۲۴: همه سناریوهای خوش‌بینانه و بدبینانه»، «کپی‌تریدینگ و مدیریت دارایی در فضای رمزارز» و «بررسی انتظارات و امکان‌های همکاری متقابل تریدرها و صرافی‌های داخلی» در سالن حکمت کتابخانه ملی برگزار شد.

مسعود باقری، معاون فنی و محصول والکس و سجاد باقری آذری، مدیر سرمایه‌گذاری بینوست و ساناز وفی، مشاور و تحلیل‌گر بلاکچین، فاطمه جعفری مدیرکروه پروژه کاریزما، مهران عباسیان، مدیر توسعه سرویس‌های کاریزما، امیرعباس امای، فعال حوزه بلاکچین و علی نعمتی شهاب، مدیرعامل فراره در این کارگاه سخنرانی کردند.


شرکت‌ها باید محصولات خود را شخصی‎‌سازی کنند


موضوع ارائه سجاد باقری آذری، مدیر سرمایه‌گذاری بینوست «ارائه بلاکچین و آینده صنعت مدیریت دارایی» بود؛ او با توضیح درباره روند تغییر صنعت رسانه در سال‌های اخیر گفت: «قبل از راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی، استفاده ما از رسانه فقط به‌صورت خواندن روزنامه و تیترهای خاص بود که تقریباً محتوای یکسانی داشتند. در سایت‌ها نیز محتواهای خاصی را رصد می‌کردیم تا اینکه شبکه‌های اجتماعی پدید آمدند و تعامل ما با رسانه را تغییر دادند. اکنون هر فرد محتوایی را مصرف می‌کند که متناسب با سلیقه او است و اهمیت ندارد آیا محتوای فاخری است یا خیر. قابلیت برنامه‌ریزی باعث شد صنعت رسانه شخصی‌سازی شود و هر فرد محتوای دلخواه خود را ببیند. اکنون این روند، یک مگاترند شده است. هر فرد یا شرکتی، در هر حوزه‌ای فعالیت می‌کند به این سمت باید گام بردارد و محصولات خود را برای مشتری خود شخصی‌سازی کند.»

او در ادامه اضافه کرد: «این موضوع در صنعت دارایی نیز باید انجام شود. در حال حاضر ۵۲ درصد از سرمایه‌گذاران جهان از نسل زد هستند و در دهه آینده نیز نسل اثرگذاری در مدیریت دارایی خواهند بود و از این رو باید مدیریت دارایی متناسب با سلیقه آنها ارائه شود، اما در این راه موانع مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود افراد نتوانند از این روند استفاده کنند. یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای مشکلاتی که بر سر راه این روند قرار دارند، استفاده از بلاکچین و قراردادهای هوشمند است. توکنایز کردن می‌تواند به ما این امکان را بدهد که فرایندها را تسهیل کنیم و مدیریت دارایی بهتری را به مشتری ارائه دهیم. صنایع زیادی وجود دارد که می‌تواند دسترسی ما را به بازارهای مختلف فراهم کند. زمانی که این دارایی‌ها توکنایز شود به‌راحتی می‌تواند به سرمایه‌گذاران حال حاضر و نسل آینده ارائه شود.»


محصولات جدیدی در بازارهای موازی، ازجمله مسکن، ارائه می‌دهیم


معاون فنی و محصول والکس، مسعود باقری، اظهار کرد: «مأموریت ما در تیم محصول والکس این است که تجربه کاربری بی‌نظیری برای کاربران خلق کنیم تا در بستر والکس سود کنند. دلیل این هدف‌گذاری این است که ما متوجه شده‌ایم زمانی می‌توانیم درآمد پایدار داشته باشیم که کاربران سود کنند و تجربه خوبی داشته باشند تا ارتباط طولانی‌مدت داشته باشیم. این یک بازی برد-برد است و هر دو طرف از آن نفع خواهند برد.»

او درباره خدمات مختلف صرافی والکس توضیح داد: «ما لاینی به اسم «سکو» داریم که از طریق آن به کاربران اعتبار می‌دهیم و فرصت بیشتری در زمینه معاملات در اختیار آنها می‌گذاریم. برخی از کاربران ما بلوغ کافی در زمینه معاملات ندارند و در این بازار لیکویید می‌شوند. بنابراین، ما مشاهده کردیم نیاز است محصول دیگری به کاربران ارائه دهیم تا از لیکویید شدن کاربران جلوگیری کنیم.» معاون فنی و محصول والکس با اشاره به اینکه یکی دیگر از اهداف ما تمرکز بر نیاز هر پرسونا است، توضیح می‌دهد: «ما محصول خود را براساس پرسونا شکل دادیم و هر محصول و هر تیم روی این موضوع کار می‌کنند.»

او در ادامه افزود: «برای مثال، برنامه‌ریزی می‌کنیم که چگونه به یک کاربر تازه‌وارد خدمات ارائه دهیم. نکته بعدی درباره هوش مصنوعی است؛ ما قصد داشتیم در نسبت با دنیا، از این موضوع عقب نیفتیم و از آن بهره ببریم. در همین زمینه، با استفاده از بات معامله‌گر، به شما پیشنهاد داده می‌شود ریسکتان در معاملات کاهش یابد و سود بیشتری کسب کنید. یکی دیگر از استراتژی‌های ما استفاده از گیمیفیکشن در محصولات است تا تنوع را افزایش دهیم که امتیازاتی نیز از این طریق به کاربران تعلق می‌گیرد. همچنین ما بخشی به اسم معاملات پیشرفته داریم که خلق فرصت برابر را برای تمامی کاربران فراهم می‌کند. از سوی دیگر، ما کاربران وی‌آی‌پی را همیشه در نظر داریم و سعی می‌کنیم خدمات جذابی را به آنها ارائه دهیم.» مسعود باقری همچنین گفت: «ما قصد داریم وارد محصولات جدید شویم و در بازارهای موازی دیگری که مردم در حال سرمایه‌گذاری هستند و مشکلات زیادی دارند، خدمات بهتری ارائه دهیم. این بازارها مانند مسکن، صندوق‌های بورس و طلا هستند که ما اکنون تلاش می‌کنیم محصولات جدید مربوط به این دارایی‌ها را ارائه دهیم که همه افراد بتوانند از فرصت سرمایه‌گذاری در تمام بازارها استفاده کنند.»


آشنایی با تاریخچه لایه دوم‌ها و انواع آن


ساناز وفی، مشاور و تحلیلگر حوزه بلاکچین، درباره مسائل موجود در بلاکچین‌ها توضیح داد:‌ «تا سال ۲۰۰۶ مسئله‌ای بین بلاکچین‌ها وجود داشت مبنی بر اینکه کدام غیرمتمرکزترند. در سال ۲۰۱۵ با آمدن اتریوم و قراردادهای هوشمند که از بلاکچین به‌عنوان زیرساخت استفاده کردند، ماجرا کمی تغییر کرد. بعد از سال ۲۰۱۷ که بولران بیت‌کوین ۲۰۰۰ دلاری بود، هایپ آی‌سی‌اوها را داشتیم و پروژه‌های مختلفی راه‌اندازی شد که سود قابل‌توجهی به کاربران داد. پس از آن بسترها به مشکلاتی مثل مقیاس‌پذیری برخوردند.»

او در ادامه مطرح کرد: «در سال ۲۰۲۰ که هایپ ان‌اف‌تی‌ها بود، پروژه‌ای به اسم یونی‌سواپ ۲۰ هزار دلار کارمزد داد.» او با اشاره به اینکه مقیاس‌پذیری تبدیل به باگی اساسی شد، ادامه داد: «ویتالیک بوترین، مثلث سه‌گانه امنیت، مقیاس‌پذیری و غیرمتمرکز بودن را مطرح کرد، اما هیچ بلاکچینی این سه مورد را با هم ندارد. او برای اتریوم از راه‌حل لایه دوم استفاده کرد تا مشکلات را بهبود بخشد. مفهوم لایه دوم‌ها به این شکل به وجود آمد. درواقع لایه دوم‌ها آمدند تا مشکل مقیاس‌پذیری را حل کنند. درمجموع دلایل ایجاد لایه دوم‌ها را در این سه مورد می‌توان خلاصه کرد: ۱. آنها برای برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) به‌شدت حیاتی‌اند؛ ۲. یک اکوسیستم جدید پولی به وجود آوردند و ۳. برای شاردینگ آماده‌سازی انجام دادند.»

ساناز وفی درباره انواع لایه دوم‌ها گفت: «لایه دوم‌ها فناوری‌ای هستند که هایپ آنها ممکن است از بین برود، اما فناوری آنها باقی می‌ماند. ما چند لایه دوم داریم: لایتنینگ بیت‌کوین یکی از آنهاست که کانالی خارج از بلاکچین بیت‌کوین است و خروجی معاملات خرد روی شبکه بیت‌کوین قرار می‌گیرد. سایدچین‌ها زنجیره‌ای کنار زنجیره اصلی بلاکچین‌ها است که به‌صورت مستقل عمل می‌کند و برخی از فعالیت‌ها را روی لایه اصلی بلاکچین انجام می‌دهد. پلاسما کوچک‌شده لایه اول است. مدل رولاپ نیز از ۲۰۲۰ ترند شد و بهترین راه‌حل لایه دوم است. این مدل مکانیزم اجماع خود را دارد و پروف خود را از لایه اول می‌گیرد و در لایه دوم اجرا می‌کند.»


معرفی زیرساخت‌ها و سرویس‌های کاریزما برای فعالان بازار دارایی دیجیتال


مهران عباسیان، مدیر توسعه سرویس‌های کاریزما درباره تلاش‌های این شرکت برای گسترش ارائه خدمات به مشتریان اظهار داشت: «از دیرباز تا کنون که بورس شکل‌ گرفته، فعالان فین‌تک در تلاش بودند بسترهای نرم‌افراری را گسترش دهند تا نیاز به نیروی انسانی و فرایندهای مختلف کمتر شود. در گذشته معاملات به صورت آفلاین بود و باید نیروی انسانی آنها را اجرایی می‌کرد. ما در کاریزما سعی کردیم این روند را متحول کنیم و علاوه‌بر توسعه معاملات آنلاین، بسترهای مختلف را گسترش دهیم تا مردم برای سرمایه‌گذاری راحت‌تر از آنها استفاده کنند. در حال حاضر نیز زیرساخت‌هایی ایجاد کرده‌ایم. برای مثال می‌توانید از کیف پول خود برای سرمایه‌گذاری و پرداخت‌ها استفاده کنید.»

او‌ در ادامه توضیح داد: «سرویس‌های ما در کاریزما دسته‌بندی‌های متفاوتی دارند و به سرمایه‌گذاری‌های مختلفی مربوط می‌شوند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری کاریزما در حال حاضر عبارت‌اند از: کارا، اهرمی، کهربا، ضمان، کاریس و دایا. شما می‌توانید در صندوق‌های کاریزما سرمایه‌گذاری، و حتی سود روزشمار دریافت کنید یا سرمایه‌گذاری بلندمدت داشته باشید و به محض اینکه بخواهید برداشت کنید، پول شما به سامانه بازمی‌گردد. بلوبانک، بانک شهر، مزدکس، بلوط، دفتر پیشخوان دولت، تپسی و شرکت‌های دیگری در سرویس‌های مختلف با ما همکاری می‌کنند.» عباسیان در پاسخ به سؤال یکی از حضار درباره اثبات دارایی‌های کاریزما و پشتوانه مالی این شرکت تأکید کرد: «سازمان بورس نیز به‌عنوان رگولاتور بر دارایی‌های ما نظارت دارد و بدون پشتوانه نمی‌توانیم دارایی‌ها را توکنایز کنیم. »


از ارزهای دیجیتال بانک مرکزی تا ریال دیجیتال


امیرعباس امامی، فعال حوزه بلاکچین و رمزارز، درباره ارزهای دیجیتال بانک مرکزی گفت: «اوایل، بانک‌های مرکزی ارز دیجیتال را جدی نمی‌گرفتند و به آن اهمیتی نمی‌دادند. بعد از اینکه هایپ بیت‌کوین را داشتیم و ارزش بازار رمزارزها زیاد شد، بانک‌های مرکزی مشاهده کردند فرصت‌هایی در این حوزه وجود دارد، پس وارد این حوزه شدند و CBDCها را به‌نحوی برای مقابله با رمزارزها ایجاد کردند. ماهیت ارزهای دیجیتال بانک مرکزی با رمزارزها کاملاً متفاوت است. ارزهای دیجیتال بانک مرکزی متمرکزند در حالی که رمزارزها غیرمتمرکزند. ایران در حال حاضر در مرحله پایلوت است و به‌زودی شاهد ریال دیجیتال خواهیم بود. بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته این ترند را در پیش گرفته‌اند و تصمیم دارند CBDC خود را راه‌اندازی کنند.»

او در ادامه درباره ویژگی‌های ارزهای دیجیتال بانک مرکزی و ریال دیجیتال توضیح داد: «مزیت‌های ارزهای دیجیتال بانک مرکزی عبارت‌اند از: دسترس‌پذیری پول را بالا می‌برند؛ مضرات استفاده از اسکناس را کاهش می‌دهند، ریسک‌های پول خصوصی را کم می‌کنند، پرداخت‌های بین‌مرزی را سهولت می‌بخشند و پول‌های فیات‌ را در فضای قابل برنامه‌ریزی قرار می‌دهند. دو نوع ارز دیجیتال تحت عنوان خرده‌فروشی و عمده‌فروشی وجود دارد که اکثر ارزهای دیجیتال بانک مرکزی به‌صورت خرده‌فروشی هستند. معماری ارزهای دیجیتال بانک مرکزی نیز به سه شکل غیرمستقیم، مستقیم و هیبریدی است.»

امیرعباس امامی همچنین اضافه کرد: «ارزهای دیجیتال بانک مرکزی اکانت‌بیس و توکن‌بیس‌اند که در بحث‌های احراز هویت، حریم شخصی، امنیت، اعتبارسنجی تراکنش‌ها و حاکمیت با یکدیگر تفاوت دارند. در این میان ریال دیجیتال به احراز هویت نیاز دارد. به‌طور مثال، شما به یک بانک مراجعه می‌کنید و درخواست اکانت ریال دیجیتال می‌دهید. آنها از شما، کارت ملی و شماره تماس به نام خودتان می‌خواهند. در برخی مواقع نیز لازم است در آن بانک مشخص حساب داشته باشید. ضمن اینکه سقف تراکنش‌های ریال دیجیتال و همچنین تعداد والت‌هایی که می‌توانید باز کنید نیز محدود است.»


با استفاده از بلاکچین می‌توانیم سیستم‌های خودران در سازمان‌ها داشته باشیم


علی نعمتی شهاب، مدیرعامل فراراه گفت: «بلاکچین یک فناوری است و مانند سایر فناوری‌ها می‌تواند کاربردهای مختلفی در سازمان‌ها داشته باشد. بلاکچین فناوری پیچیده‌ای است که کاربردهای مختلفی در کسب‌وکارها می‌تواند داشته باشد. کاربرد بلاکچین از نظر تحول دیجیتال در سازمان‌ها به تازگی مطرح شده است. از دهه ۷۰ به بعد استفاده از کامپیوتر در سازمان‌ها توسعه پیدا کرد. هر چه با توسعه تکنولوژی جلو آمدیم، امکان حرکت به سمت استفاده یکپارچه اطلاعات در سازمان‌ها بیشتر شد. در ۵۰ سال اخیر، شاهد این هستیم که تفکر یکپارچه‌سازی در سازمان‌ها افزایش یافته است.»

او در ادامه افزود: «مدیریت داده‌ها در سازمان‌ها یکی از موضوعات مهم در این بحث است. تحول دیجیتال که از دهه ۲۰۱۰ به بعد مطرح شد، هدف آن بود که از تکنولوژی‌ها برای افزایش بهره‌وری کسب‌وکارها استفاده شود. با استفاده از قراردادهای هوشمند و هوش مصنوعی می‌توانیم به سیستم‌های خودران فکر کنیم. زمانی که سیستم‌ها به صورت خودران فعالیت کنند، تمرکززدایی نیز ممکن می‌شود.» او در ادامه توضیح داد: «موضوع تحول دیجیتال را نباید به عنوان یک‌ روند زودگذر نگاه کنیم. تحول دیجیتال برآیندهای مختلف تحول اقتصاد و تفکر جوامع انسانی است. در نهایت فناوری می‌خواهد کمک کند انسان‌ها زندگی بهتری داشته باشند. بلاکچین اثر خود را روی معماری سازمانی می‌گذارد. اگر با این دید نگاه کنیم، می‌توانیم کاربرد بلاکچین را مورد توجه قرار دهیم. بلاکچین به ما کمک کرده که مدل‌های سنتی کسب‌وکارها را بهبود ببخشیم. در حال حاضر کاربرد بلاکچین در تحول دیجیتال هنوز به درستی در دنیا مورد توجه قرار نگرفته است و راه درازی در پیش دارد.»


فرصت‌های متقابل بازار سرمایه و بازار دارایی دیجیتال


مدیر گروه پروژه کاریزما، در ارائه خود در سومین رویداد ۹ ژانویه با اشاره به اینکه رگولاتور ما رفتار منفعلانه دارد، عنوان کرد: «با وجود این، کسب‌وکارها باید تعامل با رگولاتور را بیشتر و از تجربه‌های آن استفاده کنند. در این صورت رگولاتور هم فعالانه‌تر عمل خواهد کرد.» او در ادامه به زمینه‌های همکاری با بازار سرمایه خارجی پرداخت و گفت: «۲۴ در ۷ شدن بازار سرمایه یکی از نیازهایی است که بازار دارایی‌های دیجیتال می‌تواند آن را رفع کند‌. در حال حاضر، معامله برای سرمایه‌گذارهای خارجی‌ فقط از طریق ریال امکان‌پذیر است، اما استفاده از ارزهای دیجیتال می‌تواند امکان‌های دیگری مانند تتر را برای خارجی‌ها هنگام ورود به بازار سرمایه فراهم کند. همچنین بسیاری از معضلات ساختاری بازار سرمایه نیز با این فناوری برطرف می‌شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.