راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در پنل اکوسیستم دارایی دیجیتال ایران؛ عبور از مه رویداد 9 ژانویه مطرح شد / فرصت تاریخی سرمایه‌گذاری در حوزه بلاکچین و شروط موفقیت مشتری

پنل اکوسیستم دارایی دیجیتال ایران؛ عبور از مه با عنوان “باران تویی” پس از برگزاری مراسم افتتاحیه رویداد دو روزه 9 ژانویه با سخنرانی رضا جمیلی، امیرحسین راد، بردیا احمدنیا، امید امین‌زاده، فاطمه جعفری، صالح خواجه‌دلویی، همایون قمری، رضا قربانی، علیرضا ماهیار برگزار شد؛ در این پنل موضوعاتی از جمله لزوم بازطراحی تنظیم‌گری بانک مرکزی، توکنایز دارایی‌، پیش‌بینی ناپذیری خرده‌فرهنگ‌ها، فرصت‌های متقابل بازار سرمایه و بازار دارایی دیجیتال، شروط موفقیت مشتری، اکوسیستم دارایی دیجیتال و… از سوی سخنرانان تشریح شد.


بانک مرکزی باید از توسعه فین‌تک سود ببرد


امیرحسین راد، مدیرعامل نوبیتکس، در این پنل و در ارائه خود تحت عنوان “آیا بانک مرکزی رگولاتور مناسبی برای فینتک است؟” با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های بانک مرکزی که مانع نوآوری می‌شود این است که این بانک تمایلی به تغییر زمین بازی و بر هم خوردن نظم بازار ندارد، گفت: «وظایف ذاتی بانک مرکزی بزرگ‌تر و جدی‌تر است و از سویی پاداشی بابت توسعه و فناوری فین‌تک دریافت نمی‌کند. بانک مرکزی خودش ذی‌نفع این حوزه است که این مسئله در تنظیم‌گری‌اش تأثیر می‌گذارد. همچنین این نهاد کنترل‌گر است و تمایل دارد ریسک را صفر کند.»

او ادامه داد: «برای اینکه بانک مرکزی بتواند تنظیم‌گری را درست انجام دهد یک راهکار این است که ساختار تنظیم‌گری‌اش بازطراحی شود به‌نحوی که از توسعه کسب‌وکارهای فین‌تک سود ببرد. ضمن اینکه باتوجه به متصل بودن بازار‌های مالی به هم، ما در این حوزه به یک فرانهاد تنظیم‌گری نیاز داریم.»


ارزش مالی توکنایز تا سال ۲۰۲۷ مشابه ارش بورس نیویورک و مکسس


بردیا احمدنیا، هم‌بنیان‌گذار والکس، در رویداد ۹ ژانویه حول موضوع توکنایز دارایی‌ صحبت کرد و به تأثیر تبدیل دارایی به توکن و انتقال آن پرداخت.
احمدنیا، در ارائه خود تحت عنوان “کاربردپذیری بلاکچین: از املاک تا بورس” براساس تحقیقات جهانی پیش‌بینی کرد که تا سال ۲۰۲۷ عددی مشابه ارزش مالی بورس نیویورک و مکسس به بازار دارایی‌های دیجیتال اختصاص پیدا کند. او همچنین گفت عدد محقق‌شده فعلی در توکنایز املاک حدود ۲۰۰ میلیون دلار است.
احمدنیا با ذکر یک مثال اثرگذاری توکنایز را این‌طور توضیح داد: «کالایی که از تهران به بندرعباس منتقل می‌شود و مسیری که طی می‌کند، پیچیدگی بسیاری دارد. تبدیل آن به یک توکن و قرارداد هوشمند می‌تواند تمام این پیچیدگی را ساده کند، به‌طوری که بتوان حتی روی همان زنجیره تأمین تعیین ارزش کرد.»
هم‌بنیان‌گذار والکس با اشاره به مبحث NFTها گفت: «زمانی که NFTها آمدند، کمی فضای توکنایز را لوث کردند. در حالی که ورای آن، توکنایز کردن دارایی امکان خریدوفروش ۲۴ساعته، دسترسی جهانی به آن بازار و دسترسی معامله به همه افراد از ۱۰ تا ۶۰ساله را فراهم می‌کند.»
 او در بخشی از صحبتش تأکید کرد که ما بازه‌ای یک سال و نیمه در ایران برای رگولاتوری توکنایز داشتیم و در مسیر سندباکس‌ها گام برداشتیم که مسیر خوبی است، اما مشروط به اینکه از دست بخش خصوصی خارج نشود.
علاوه‌بر این نکات، احمدنیا پیش‌بینی کرد که در سال‌های آینده بازار دارایی‌های دیجیتال در تأمین حدود ۵درصد تولید ناخالص داخلی دولت‌ها سهیم باشد.


کامیونیتی‌های رمزارزی و خرده‌فرهنگ‌ها پیش‌بینی‌ناپذیرند


رضا جمیلی، هم‌بنیان‌گذار و مدیر توسعه کسب‌وکار راه‌کار نیز در این پنل و در ارائه‌ای تحت عنوان “مرور مهم‌ترین اتفاقات سال 2023 در حوزه بلاکچین و دارایی دیجیتال” با بیان اینکه در ابتدای سال ۲۰۲۳ با توجه به مشکلات کسب‌وکاری سولانا خیلی‌ها فکر می‌کردند دیگر کسی روی آن وقت نگذارد، گفت: «ولی کامیونیتی‌ها و خرده‌فرهنگ‌ها، معمولاً پیش‌بینی‌ناپذیرند. ای‌تی‌اف بیت‌کوین قرار بود بمب سال ۲۰۲۳ باشد که شاید در سال ۲۰۲۴ شاهد انفجار آن باشیم. دیدگاهی وجود دارد که معتقد است اگر این اتفاق بیفتد، به معنای بقای ابدی بیت‌کوین است.»


مسئله ما تنظیم‌گری نیست، اندیشه سیاست‌گذاری است


امید امین‌زاده، رئیس هیئت‌مدیره آبان‌تتر، در سخنرانی خود با عنوان “نسبت انواع دارایی با اقتصاد جهانی: از بیت‌کوین تا طلا” در رویداد ۹ ژانویه به تشریح «نسبت انواع دارایی با اقتصاد جهانی، از بیت‌کوین تا طلا» پرداخت و روایتی از تاریخچه پول، از طلا تا سکه و اسکناس و حالا بیت‌کوین، ارائه کرد. به گفته او دلار از ابتدا تا به امروز قدرت خریدش را ۹۷ درصد از دست داده و طلا نیز طی سال‌ها قدرت خریدش به یک‌سوم رسیده است.
همچنین، امین‌زاده با طرح پرسش «آیا رمزارزها می‌توانند جایگزینی برای این سیستم پولی باشند؟»، گفت: «بیت‌کوین از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۲درصد ارزش قدرت خرید بیشتری خلق کرده است. از ابتدا قرار بوده ۲۱ میلیون بیت‌کوین وجود داشته باشد و تا الان ۱۹ میلیون آن استخراج شده است. ضمن اینکه مهم‌ترین مشخصه‌ بیت‌کوین، نه تکنولوژی که سیاست‌گذاری پولی آن است و نهایتاً آنچه این دارایی را باارزش می‌کند، مشروعیت است و اگر روزی تمام جمعیت جهان باور کنند که بیت‌کوین پول است؛ بیت‌کوین رسمیت می‌یابد. آنچه می‌تواند آن را جایگزین سیستم پولی بحران‌زده تاریخ «پول» و سیستم فعلی بکند، همین مشروعیت یافتن آن است.»


فرصت‌های متقابل بازار سرمایه و بازار دارایی دیجیتال


فاطمه جعفری، مدیر گروه پروژه کاریزما، در ارائه خود با عنوان فرصت‌های متقابل بازار سرمایه و بازار دارایی دیجیتال برای یکدیگر” در سومین رویداد ۹ ژانویه با اشاره به اینکه رگولاتور ما رفتار منفعلانه دارد، عنوان کرد: «با وجود این، کسب‌وکارها باید تعامل با رگولاتور را بیشتر و از تجربه‌های آن استفاده کنند. در این صورت رگولاتور هم فعالانه‌تر عمل خواهد کرد.»

او در ادامه به زمینه‌های همکاری با بازار سرمایه خارجی پرداخت و گفت: «۲۴ در ۷ شدن بازار سرمایه یکی از نیازهایی است که بازار دارایی‌های دیجیتال می‌تواند آن را رفع کند‌. در حال حاضر، معامله برای سرمایه‌گذارهای خارجی‌ فقط از طریق ریال امکان‌پذیر است، اما استفاده از ارزهای دیجیتال می‌تواند امکان‌های دیگری مانند تتر را برای خارجی‌ها هنگام ورود به بازار سرمایه فراهم کند. همچنین بسیاری از معضلات ساختاری بازار سرمایه نیز با این فناوری برطرف می‌شود.»


ترسیم مثلث موفقیت مشتری؛ پرسونا،‌ نیاز و کلان‌روندها


صالح خواجه دلویی، مدیرعامل هیتوبیت، موضوع سخنرانی خود را به «موفقیت مشتری در سکوهای تبادل: ترندها و جذابیت‌های ۲۰۲۴ برای کاربران» اختصاص داد و گفت: «در موفقیت مشتری هم کاربر و هم صرافی دخیل‌اند. صرافی نباید فقط توسعه خود را ببیند، بلکه باید سبک زندگی مردم جغرافیای خودش را نیز درک کند.»
به گفته او اگر همان‌قدر که موفقیت صرافی برایتان مهم است، به موفقیت کاربر هم اهمیت بدهید، طی این فرایند و بدون هیچ هزینه‌ای، مشتری به سربازی تبدیل می‌شود که برای موفقیت شما می‌جنگد و در گام بعدی، کاربران، حامیان وفادار شما می‌شوند.
خواجه دلویی معتقد است اهمیت‌ دادن به پرسونای مشتری بسیار مهم است. «بازگردیم به جهش و سقوط تاریخی بورس در ایران؛ اگر دولت به پرسوناهای مشتریان دقت می‌کرد می‌توانست مسیری در پیش بگیرد که مشتری احساس موفقیت کند نه اینکه در همان گام‌های اول به سمت خروج پول خود برود.»
مدیرعامل هیتوبیت با پیش‌بینی وضعیت آینده گفت: «ما سه ضلع کلیدی داریم: پرسونا، نیاز و کلان‌روندها. توجه متوازن به هر ۳ ضلع این مثلث نه فقط در فضای رمزارز که در فضای فین‌تک، موفقیت مشتری را رقم می‌زند و این رویکرد باید در فرهنگ محصول و سازمان جاری باشد.»


یکی از مهم‌ترین دستاوردهای بلاکچین، ایجاد زیرساختی برای اعتماد جهانی است


همایون قمری، رییس هیئت‌مدیره بینوست در سومین دوره رویداد ۹ ژانویه گفت: «برای آنکه سرمایه‌گذار خوبی باشیم باید در نظر داشته باشیم که جهان و به دنبالش سیستم عرضه و تقاضا در حال تغییر است. سرمایه‌گذاری یعنی منابع مالی خود را جایی ببریم که قرار است ارزشش افرایش یابد.»
او ادامه داد: «به واسطه گسترده و عمیق‌تر شدن ارتباطات در جهان، ما برای داشتن همکاری کسب‌وکاری و معامله نیازمند اعتماد هستیم. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای بلاکچین به وجود آوردن زیرساختی برای اعتماد جهانی است.»
همایون قمری در پایان تأکید کرد: «دنیایی که پیش رو داریم، دنیای متفاوتی است و یکی از تاریخی‌ترین فرصت‌هایی که پیش روی ما قرار گرفته، سرمایه‌گذاری روی حوزه بلاکچین و قراردادهای هوشمند است. ارزش بازار رمزارزی در دنیای آینده به‌شدت افرایش خواهد یافت.»


ترسیم ماتریس اکوسیستم دارایی دیجیتال و انتخاب ۷ چهره


رضا قربانی،‌ هم‌بنیان‌گذار کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار، آخرین سخنران بخش «اکوسیستم دارایی دیجیتال، عبور از مه» در رویداد ۹ ژانویه بود. قربانی در این سخنرانی ماتریسی از اکوسیستم دارایی دیجیتال ترسیم و در ۱۲ سطر و ۴ ستون‌ آن طی یک دسته‌بندی اجزای حاضر در اکوسیستم دارایی دیجیتال ایران را مشخص کرد.
به‌ گفته رضا قربانی تمام کسانی که امروز در رویداد ۹ ژانویه گرد هم آمدند، اجزای این ماتریس را تشکیل می‌دهند.
هم‌بنیان‌گذار کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار، در میان این دسته‌بندی‌‌های ماتریس ترسیمی دیجیتال ۷ نفر را انتخاب کرد و گفت: «ما در کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار به پشتوانه تجربه فعالیت محتوایی و عملی خودمان تصمیم گرفتیم ۷ نفر را انتخاب کنیم و از آنها به‌ پاسداشت تلاش‌هایی که برای پیش‌برد اکوسیستم کردند، قدردانی کنیم.»


به جای برجسته کردن تهدیدها، به فرصت‌ها توجه کنیم


علیرضا ماهیار، مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک، طی سخنرانی خود با عنوان “نقش بانک مرکزی در بانکداری غیرمتمرکز” در سومین دوره رویداد ۹ ژانویه عنوان کرد: «در رویکرد رگولاتور باید به جای برجسته‌ کردن تهدیدها، به فرصت‌هایی که وجود دارد توجه شود.»

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: «بانکداری غیرمتمرکز، مانند بسیاری از بحث‌های دیگر زمانی در دوره توهم خود قرار داشت، اما اکنون توانسته از آن مرحله عبور کند. این حوزه در حال جا افتادن است و شاهد افزایش سطح آگاهی و بهره‌برداری از آن هستیم.»
ماهیار در پایان مطرح کرد: «گروه ملی انفورماتیک پذیرا و آماده حضور تمام فین‌تکی‌ها به‌ویژه در حوزه‌های نظارت هوشمند و هوش مصنوعی است.»

مشروح مطالب رویداد 9 ژانویه در روزهای آینده منتشر خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.