راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آغاز فعالیت بازار نوآور در فرابورس از امروز / ۱۰ شرکت دانش‌بنیان درخواست پذیرش دادند و سه شرکت پذیرش شدند

فعالیت بازار نوآور از امروز در فرابورس آغاز شد؛ قرار است شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در این بازار که از مدت‌ها قبل راه‌اندازی آن به گوش می‌رسید، پذیرش شوند. در حال حاضر ۱۰ شرکت دانش‌بنیان درخواست پذیرش در این بازار را به فرابورس ارائه داده‌اند که سه شرکت پذیرش شده و ۳۰ شرکت هم کاندیدای پذیرش در تابلوی رشد هستند.


پای شرکت‌های حوزه دیجیتال چگونه و چرا به بورس باز شد؟


رشد روزافزون اقتصاد دیجیتال و ظهور شرکت‌های دانش‌بنیان که در اقتصاد جهان تأثیرگذارند، باعث شد موضوع ورود این شرکت‌ها به بازار سرمایه ایران نیز مورد بحث قرار بگیرد. بر این اساس کمیته تدوین مقررات سازمان بورس مدتی قبل در دستورالعمل جدید از تعریف SMEها برای تقسیم‌بندی شرکت‌های دانش‌بنیان عبور کرد و با تقسیم این شرکت‌ها در چند بخش مختلف ازجمله شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق، فناور و شرکت‌های حوزه اقتصاد دیجیتال نخستین قدم را برای تغییر بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس به بازار شرکت‌های نوآفرین برداشت.

تپسی نخستین شرکت دانش‌بنیان بود که خردادماه ۱۴۰۱ بعد از دو سال تلاش مداوم توانست بورسی شود، اما شرکت‌های دیگری نظیر دیجی‌کالا، اسنپ، علی‌بابا، کافه‌بازار و… همچنان در صف ورود به بازار بورس کشور هستند.

رئیس سازمان بورس کشور اردیبهشت‌ماه سال جاری در حاشیه نمایشگاه اینوتکس در گفت‌وگو با خبرنگار «راه پرداخت» از راه‌اندازی یک بازار تخصصی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه کشور خبر داده و اعلام کرده بود که امسال بناست شرایط پذیرش استارتاپ‌ها و به‌‌طور کل شرکت‌های دانش‌بنیان را در بورس تسهیل کنیم و در حال حاضر دستورالعمل آن در مراحل نهایی اصلاح است. به‌نوعی قرار است یک بازار مختص شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد و از این طریق سرمایه‌های زیادی جذب شود.

موضوع ایجاد یک بازار اختصاصی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه در لایحه برنامه هفتم توسعه که سوم مهرماه ۱۴۰۲ نیز کلیات آن به تصویب مجلس رسید مورد بررسی و تأکید قرار گرفته است. پیش از تصویب کلیات برنامه هفتم توسعه، کمیسیون تلفیق برنامه، وزارت اقتصاد را مکلف کرد که با همکاری وزارت ارتباطات نسبت به ایجاد «بورس تخصصی فناوری» اقدام کنند.

در نهایت نیز مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از اصلاح دستورالعمل پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان در فرابورس خبر داده و گفته بود که این دستورالعمل در حال حاضر به‌ منظور نظرخواهی از فعالان بازار سرمایه روی سایت سازمان بورس قرار گرفته است. عشقی عنوان کرد بازار شرکت‌های دانش‌بنیان‌ که شامل دو بازار رشد و دانش‌بنیان‌ است، در دستورالعمل پذیرش فرابورس تعریف شده و امیدواریم تا پایان مهرماه مصوبه نیز تأیید شود و شاهد راه‌اندازی بازار دانش‌بنیان‌ها باشیم.


شرکت‌ها برای ورود به بازار نوآفرین باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟


بازار نوآفرین سرانجام به‌عنوان جدیدترین بازار فرابورس ایران، امروز با حضور معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور، رئیس سازمان بورس و مدیرعامل فرابورس ایران رونمایی شد. تمرکز این بازار با دو تابلوی رشد و دانش‌بنیان بر پذیرش شرکت‌های نوآور، فناور و صنایع جدید است.

این شرکت‌ها از همه مزایای بازارهای اول و دوم شامل معافیت مالیاتی، توثیق سهام، سهولت در تأمین مالی از طریق ابزارهای بازار سرمایه، قابلیت معامله سهام و مواردی از این دست برخوردار می‌شوند.

بر اساس گزارش ایسنا، در حال حاضر ۱۰ شرکت دانش‌بنیان درخواست پذیرش در این بازار را به فرابورس ارائه داده‌اند که سه شرکت پذیرش شده و ۳۰ شرکت هم کاندیدای پذیرش در تابلوی رشد هستند. بنا به گفته محمدعلی شیرازی، مدیرعامل فرابورس ایران، شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های خلاق، شرکت‌های فناور و شرکت‌های فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال در تابلوی بازار نوآفرین پذیرش می‌شوند. حداقل سرمایه ثبت‌شده این شرکت‌ها باید ۱۰ میلیارد تومان باشد و از حاکمیت شرکتی مناسبی برخوردار باشند. همچنین آخرین صورت‌های مالی شرکت‌ها مطابق استانداردهای حسابداری و گزارشگری مالی تهیه شده باشد و مجوز دانش‌بنیان مورد تأیید معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری را اخذ کرده باشند.   

شرایط پذیرش در تابلوی رشد بازار نوآفرین به این صورت است که جمع حقوق صاحبان سهام حداقل ۱۰ میلیارد تومان و حداکثر ۵۰۰ میلیارد تومان باشد و شرکت باید چشم‌انداز روشنی از سودآوری ارائه دهد.

همچنین شرکت‌هایی که شرایط پذیرش در تابلوی دانش‌بنیان را از دست داده باشند و شرکت‌هایی که واجد شرایط بازار اول و دوم هستند اما به دلایلی مثل نوین بودن صنعت در بازار سرمایه به پیشنهاد هیئت پذیرش، در این تابلو پذیرش می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.