راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرمحصول فرهاد اکسچنج تأکید کرد / شفاف‌سازی بازار رمزارز در رویداد ۹ ژانویه

فاطمه شایگان / نیازهای اکوسیستم بلاکچین در ایران متفاوت است. سجاد حسن‌‌زاده، مدیرمحصول فرهاد اکسچنج به بهانه رویداد ۹ ژانویه می‌گوید: «آموزش و آگاهی‌بخشی موضوعی است که در ایران بسیار کم به آن پرداخته شده است. بر اساس تحقیقات منتشرشده در بایننس در سال ۲۰۲۲، بالای ۹۵ درصد از فعالان این بازار متحمل ضرر شده‌اند، زیرا حوزه نوپا و نوظهوری است و کاربران در ابتدا نیاز دارند که ماهیت آن را بدانند و سپس دانش خود را به‌روز نگه ‌دارند. به همین منظور فکر می‌کنم مهم‌ترین نیاز این اکوسیستم، ارائه محصولات و خدماتی است که بتواند این نیازها را برطرف کند و اگر به درستی به آن پرداخته شود، نیازهای ثانویه مانند عدم مقبولیت اجتماعی یا عدم اطمینان این فناوری را نیز مرتفع می‌کند.» 


مهم‌ترین تغییرات در یک سال گذشته


به گزارش رسانه رمزارز، مهم‌ترین تغییر به ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی هر کشوری مربوط می‌شود که به‌تازگی رقیب دولتی رمزارزها نیز شناخته می‌شوند. حسن‌زاده بیان می‌کند: «کشورهایی مانند آرژانتین، چین و ایران از پیشگامان این حوزه هستند. موضوع دیگری که سال گذشته شاهد آن بودیم گسترش استفاده از وب ۳ بود که مبتنی بر هوش مصنوعی است و زیرشاخه‌هایی مانند ان‌اف‌تی و تمرکززدایی از همه‌چیز ازجمله دیفای را شامل می‌شود.»

مدیرمحصول فرهاد اکسچنج با دسته‌بندی کاربران ایرانی در این فضا بیان می‌کند: «گروه اول معامله‌گران یا سرمایه‌گذاران، گروه دوم ماینرها و گروه سوم نوآوران هستند.»


ترندهای سال ۲۰۲۳


سجاد حسن‌زاده در این‌باره توضیح می‌دهد: «ما همچنان نسبت به مارکت جهانی عقب هستیم؛ از این جهت که باید تلاش خودمان را معطوف به این موضوع کنیم که از سمت حاکمیت مشکلی برای کسب‌وکارهای داخلی پیش نیاید. همچنین نیاز داریم که در وهله اول کاربران‌مان را آگاه‌ کنیم. موضوع دیگری که نیاز است کسب‌وکارها بر آن تمرکز کنند حفظ پوپایی محیط و ارائه خدمات و محصولاتی است که پاسخگوی نیازهای روز بازار باشد. یکی از اهداف مهم سازمانی ما آموزش و آگاهی‌بخشی است، زیرا می‌خواهیم به کاربران‌مان اطمینان در فعالیت بدهیم. ارائه محصولاتی که کارکردن با آن آسان و سود‌ده باشد نیز از دیگر اهداف ماست. به این منظور در سایت جدیدمان یکسری محصولات بر اساس نیازهای کاربران و همین‌طور نیازهایی که در بازار جهانی وجود دارد، فراهم کرده‌ایم.»


مهم‌ترین نقطه‌ضعف اکوسیستم


رگولاتوری مهم‌ترین مانع کسب‌وکارهاست. حسن‌زاده با بیان این مطلب ادامه می‌دهد: «ما نیاز داریم که دوستان فعال در قانون‌گذاری ارتباط خود را بیشتر کنند. زیرا کسب‌وکارهای ما علاوه بر توجه به نیاز کاربران، باید دغدغه رگولاتوری را نیز داشته باشند. این موضوعات ما را عقب نگه ‌می‌دارد.»

مدیرمحصول فرهاد اکسچنج مسائل مهمی که باید در رویداد ۹ ژانویه مطرح شود را این‌گونه عنوان می‌کند: «موضوعی که کمبود آن در بازار ایران بسیار حس می‌شود، آموزش است. در واقع ما باید این فضا را برای کاربران شفاف کنیم. تا زمانی که نتوانیم این اطمینان را به کاربران‌مان بدهیم، در قدم‌های بعدی نیز نمی‌توانیم با آ‌نها کار کنیم و محصولی برایشان ارائه دهیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.