راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل شرکت کاشف تشریح کرد / هفت چالش به‌کارگیری هوش‌ مصنوعی در بانکداری هوشمند

مدیرعامل شرکت کاشف به بررسی چالش‌های امنیتی به‌کارگیری هوش مصنوعی در بانکداری هوشمند پرداخت و امنیت هوش مصنوعی، ملاحظات اخلاقی، اعتماد و پذیرش مشتری، نبود داده‏‌های باکیفیت، چالش‌های فنی و هزینه‏‌های اجرایی زیاد را چالش‌های به‌کارگیری هوش‌ مصنوعی در بانکداری هوشمند برشمرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت کاشف، قرایی در مراسم آغازین چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی فناوری اطلاعات و دانش که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان برگزار شد، با اشاره به تغییرات بانکداری در نسل‌های مختلف اظهار کرد: «در یک دسته‌بندی کلی می‌توان چهار دوره برای بانکداری در دنیا در نظر گرفت؛ از قرن 14 میلادی تا اواخر قرن بیستم و سه نسل بعدی که با دوره‌های کوتاه‌تر از نسل دوم تا چهارم را شامل می‌شوند.»

او ادامه داد: «بر اساس زمان‌بندی مطرح، نسل چهارم بانکداری از سال 2017 میلادی شروع شده و همچنان ادامه دارد که ویژگی‌های اصلی این نسل از بانکداری را می‌توان چندکاناله بودن، ماژولار بودن، بانکداری در بستر بلاکچین، بانکداری شبکه‌های اجتماعی، رواج بانکداری باز و استفاده گسترده از ابزارهای هوشمند در بانکداری دانست.»

مدیرعامل کاشف با بیان اینکه بانکداری هوشمند به‌عنوان بارزترین ترم بانکداری در نسل چهارم در واقع به معنای ادغام فناوری‌‏های هوشمند و راه‌حل‌‏های نوآورانه برای ارتقای تجربه‏ کلی بانکی مطرح است، افزود: «همان‌طور که از این شاخص قابل فهم است، بانکداری هوشمند فراتر از کانال‌های دیجیتالی پایه بوده و عناصر هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل داده‌ها و سایر فناوری‌های هوشمند را در خود جای می‌دهد. تحلیل داده‌ها در بانکداری هوشمند، پا را از سطح توصیف و تشخیص فراتر گذاشته و عرصه‌های پیشگویی و تجویز مبتنی بر داده با به‌کارگیری ماشین‌های هوشمند، در محوریت کسب‌وکار قرار گرفته است.»


هوش مصنوعی امنیت سایبری را تحت تأثیر قرار داده است


دانشیار پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر ارتباط موضوع امنیت، هوش مصنوعی و چالش‏‌های پیش ‏رو در بانکداری هوشمند، ادامه داد: «هوش مصنوعی همان‌گونه که منجر به ایجاد تحولات گسترده در صنایع مختلف شده، امنیت سایبری را نیز تحت تأثیر قرار داده است. به عبارت دیگر در مقابل مزایای بهره‌برداری از هوش مصنوعی در امنیت سایبری، تهدیدات و زمینه‌های سوء‌استفاده‏‌های گسترده‏‌ای نیز فراهم شده است.»

مدیرعامل کاشف تصریح کرد: «یکی از تهدیدهای رایج و خطرناک در حوزه بانکی، تقلب است. تقلب‌های بانکی، شرکتی و بیمه‌ای متداول‌ترین تقلب‌های مالی هستند. بانک‌ها و سایر شرکت‌هایی که تعداد قابل توجهی تراکنش‌های مالی دریافت می‌کنند، در معرض ریسک تقلب مالی قرار دارند.»

او با مروری بر استراتژی‌های تضمین امنیت هوش‌ مصنوعی در بانکداری هوشمند، اظهار کرد: «برای مقابله با تقلب سه دسته اقدام متصور است؛ پیشگیری از تقلب اولین خط دفاعی در کاهش ریسک تقلب است. هدف؛ ساخت یک سیستم سالم در راستای کاهش انگیزه، محدودسازی فرصت‌ها و منطقی‌سازی اعمال متقلبانه است. شناسایی؛ اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از کلاهبرداری کافی نیست و تشخیص سریع تقلب برای کاهش آسیب، به‌عنوان یک عامل بازدارنده برای کلاهبرداران عمل می‌کند. رسیدگی؛ راهبردهای رسیدگی به تقلب برای به حداقل رساندن خسارات ناشی از تقلب ضروری هستند و در نهایت اصلاح استراتژی کنترل تقلب در جایی که نقاط ضعف شناسایی شده است، ممکن است برای جلوگیری از رفتار مشابه ضروری باشد.»

مدیرعامل کاشف، امنیت هوش مصنوعی، ملاحظات اخلاقی، اعتماد و پذیرش مشتری، نبود داده‏‌های باکیفیت، چالش‌های فنی و هزینه‏‌های اجرایی زیاد را چالش‌های به‌کارگیری هوش‌ مصنوعی در بانکداری هوشمند برشمرد و تصریح کرد: «موارد استفاده از هوش مصنوعی در کشف تقلب بسیار گسترده و مؤثر است، اما در عین حال به‌کارگیری هوش مصنوعی در حوزه امنیت بانکی چالش‌هایی نیز به دنبال دارد.»

قرایی ادامه داد: «مانند هر فناوری دیگری، هوش مصنوعی می‏‌تواند برای اهداف خوب یا مخرب استفاده شود. عوامل تهدید می‌‏توانند از برخی از ابزارهای هوش مصنوعی برای ارتکاب کلاهبرداری و سایر جرائم سایبری استفاده کنند. تولید محتوای جعلی نظیر ویدئوهای جعلی می‏‌تواند برای فریب دادن یا دستکاری مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این احتمال به‌کارگیری نادرست و سوء‌استفاده، ایجاد بدافزار، بات‌نت‌‏های هوشمند، فیشینگ هدف‌دار، شناسایی خودکار اهداف و دیپ‌فیک ازجمله تهدیدهایی است که هوش مصنوعی در بانکداری به دنبال دارد و دقیقاً اینجاست که شکل‌گیری و اثرگذاری نهادهای رگولاتوری در این حوزه می‌تواند در ارتقای امنیت این بخش نقش مؤثری ایفا کند.»

چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی فناوری اطلاعات و دانش از پنجم تا هفتم دی‌ماه 1402 به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان و با مشارکت انجمن فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران برگزار شد. ازجمله مهم‌ترین رسالت‌های این کنفرانس، رشد و توسعه دانش و فناوری اطلاعات و انتقال آخرین تجارب و دستاوردهای پژوهشی و صنعتی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.