راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تشریح عملکرد شرکت معتمد همراه فن‌آوا / ارسال 15 میلیون صورتحساب الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی طی هشت ماه

شرکت معتمد همراه فن‌آوا از شرکت‌های زیرمجموعه گروه فن‌آوا سال قبل موفق به دریافت مجوز فعالیت شرکت معتمد نوع اول از سازمان امور مالیاتی شد و فعالیت خود را از اردیبهشت‌ماه سال جاری آغاز کرد. امیرحسین تاج‌بخش، معاون کسب‌وکار شرکت معتمد همراه فن‌آوا ضمن تشریح فعالیت این شرکت، از ارسال حدود 15 میلیون صورتحساب به سامانه مؤدیان طی هشت ماه گذشته خبر داد و اعلام کرد این شرکت از توان مدرسین سازمان امور مالیاتی برای برگزاری وبینار، همایش و… در جهت آموزش مؤدیان برای ارسال صورتحساب الکترونیکی بهره گرفته است.

قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان در آبان‌ماه سال 1398 توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و توسط سازمان امور مالیاتی در حال اجراست. طبق قانون مذکور اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی مکلف شدند صورتحساب‌های فروش خود را به صورت الکترونیکی به سامانه مؤدیان ارسال کنند. این فرایند باعث می‌شود تعداد نیروهای سازمان امور مالیاتی کاهش پیدا کند، کاغذ و دفاتر جمع‌آوری شوند و نقش ممیز و حسابداران نیز تغییر یابد، زیرا ورود فناوری به هر عرصه‌ای باعث تغییر نقش‌ها می‌شود.

گروه فن‌آوا در راستای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان و همچنین آیین‌نامه اجرایی موضوع ماده ۲۶ قانون مذکور مصوب ۱۳ خرداد سال ۱۳۹۹ با هدف دریافت مجوز فعالیت شرکت معتمد مالیاتی برای استقرار سامانه فراگیر پایانه‌های فروشگاهی و مؤدیان، پس از شرکت در فراخوان سازمان امور مالیاتی و اخذ موافقت اصولی موفق به دریافت مجوز فعالیت معتمد نوع اول شد.

شرکت‌های معتمد ارائه‌کننده خدمات مالیاتی، اشخاص حقوقی دارای پروانه هستند که حسب ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی سازمان، نسبت به ارائه مشاوره و آموزش‌های لازم به مؤدیان، نصب و پشتیبانی تجهیزات مورد نیاز برای ارائه خدمات مالیاتی از قبیل خدمات مربوط به صدور صورتحساب الکترونیکی و سایر امور غیرحاکمیتی (به تشخیص سازمان) با سازمان همکاری می‌کنند.

 مجوز نوع اول، مجوز فعالیت‌های مرتبط با حوزه صدور، جمع‌آوری، نگهداری و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی و نظارت بر عملکرد مؤدیان در این حوزه است. بر این‌ اساس شرکت «معتمد همراه فن‌آوا» پنجمین شرکتی است که موفق به دریافت مجوز فعالیت شرکت معتمد نوع اول می‌شود.


فرایند اخذ مجوز برای شرکت معتمد همراه فن‌آوا


امیرحسین تاج‌بخش، معاون کسب‌وکار شرکت معتمد همراه فن‌آوا در مورد دریافت مجوز مذکور توسط شرکت معتمد همراه فن‌آوا به «راه پرداخت» توضیح داد: «شرکت معتمد همراه فن‌آوا ابتدای سال جاری موفق به اخذ مجوز فعالیت معتمد نوع اول شد. سازمان امور مالیاتی سه نوع مجوز ارائه می‌دهد و مجوز نوع یک ایجاد زیرساخت ارسال صورتحساب الکترونیکی است. مجوز نوع دو در حوزه آموزش مالیاتی و قانون پایانه‌های فروشگاهی و مجوز نوع سه نیز در حوزه مشاوره مالیاتی است. برای اجرای قانون هر سه بازو باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند. قرار گرفتن سه مجوز کنار هم باعث می‌شود مؤدیان آموزش ببینند و قانون را به‌درستی اجرا کنند.»

برای اخذ مجوز فعالیت شرکت معتمد نوع اول از سازمان امور مالیاتی، نیاز به ثبت یک شرکت جدید است؛ حتی شرکت‌های کاغذی اجازه تبدیل‌شدن به شرکت معتمد را ندارند و بعد از موافقت اصولی حتماً باید یک شرکت تأسیس شود. هلدینگ فن‌آوا نیز آبان‌ماه سال قبل موفق به دریافت موافقت اصولی از سازمان امور مالیاتی شد و دی‌ماه سال قبل نیز شرکت معتمد همراه فن‌آوا با کنسرسیومی متشکل از چهار شرکت هلدینگ فن‌آوا، شرکت داده‌پردازی فن‌آوا، شرکت فن‌آوا کارت و شرکت تضمین‌گستر تأسیس شد و ارائه خدمات را از اردیبهشت‌ماه سال جاری آغاز کرد.


1000 مؤدی مشتری شرکت معتمد همراه فن‌آوا


به گفته تاج‌بخش، شرکت معتمد همراه فن‌آوا نزدیک به 1000 مؤدی دارد و حدوداً 15 میلیون صورتحساب به سامانه مؤدیان ارسال کرده است.

او با اشاره به پلتفرمی که شرکت معتمد همراه فن‌آوا طراحی کرده، اظهار کرد: «فرایندها در این پلتفرم به‌درستی احصا شده است. طبق قانون همه مؤدیان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی باید صورتحساب خود را ارسال کنند. اشخاص حقوقی شامل شرکت‌های‌ بورسی، شرکت‌های دولتی، شرکت‌های غیررسمی و نهادهای نظامی می‌شود. اشخاص حقیقی هم از صاحبان همه کسب‌وکارها مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای، طلافروشی‌ها، فرش‌فروش‌ها و… تشکیل می‌شود.»

رایتل، بانک سرمایه، پتروشیمی‌ها، شرکت‌های بیمه‌ای و صرافی‌ها از مهم‌ترین مشتریان شرکت معتمد همراه فن‌آوا به شمار می‌روند.

معاون کسب‌وکار شرکت معتمد همراه فن‌آوا بر این نکته تأکید کرد که باتوجه‌به اینکه قانون مذکور به‌تازگی اجرایی شده، نیاز به آموزش و فرهنگ‌سازی دارد و این شرکت از توان مدرسین سازمان امور مالیاتی برای برگزاری وبینار، همایش و… در جهت آموزش مؤدیان بهره گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.